handdator

Visa fullständig version : Byte av bromsklotsar



Hasse i Kristianstad
2008-06-12, 19:38
Bytte framdäck i dag på BMW´n, passade på att kolla bromsklotsarna, 30% kvar, beslöt att byta. Under tiden som däcket blev monterat och balanserat (1150:-) körde jag till Biltema och investerade i 4 nya klotsar (258:-)
Man bör ju inte svära på forumet, men fy f-n vad bra och lättjobbad BMW´n är, allt tog 1 timme.

Nina
2008-06-13, 07:06
Ha ha ha! Annars är BMW kända för att man måste montera isär halva hojen för att komma åt en liten fjuttgrej. Ska man byta nåt bak får man börja avmontera fram på hojen... ;)

Gnistvändaren
2008-06-13, 09:28
Ha ha ha! Annars är BMW kända för att man måste montera isär halva hojen för att komma åt en liten fjuttgrej. Ska man byta nåt bak får man börja avmontera fram på hojen... ;)


Jag har förstått att du har haft dina närkamper med din grussprätt! :D

Framvagnen är väldigt lättskruvad på R-GS:arna m fl, åtminstone fram t o m 1150-modellerna, vet inte hur det är med 1200:orna där det nästan låter som om man får lämna dem på verkstad för att tanka. För att byta olja måste man dock av någon anledning plocka bort två skyddsplåtar under sumpen, och då har jag ändå ingen skyddsbåge i vägen.

Men det var inte bättre förr i Asien: För att byta bakdäck på min gamla Honda CX behövde jag lossa kardanens slutväxel => plocka av ljuddämparen => plocka av ena fotpinnen. Och om jag förstått det rätt så är det snudd på jämställt med en motorrenovering att byta tändstift på en Honda VFR. ;D

Nina
2008-06-13, 10:12
Jag har förstått att du har haft dina närkamper med din grussprätt! :D

Ja och det slutade med att jag gav upp sist, ha ha!