handdator

Visa fullständig version : Ryggskydd



pewa
2008-06-09, 20:10
Var och köpte mig ett nytt ryggskydd förra veckan, blev ett Halvarssons.

Har sen tidigare ett inbyggd ryggskydd i gore tex-jackan men det känns inte helt stabilt. Dels är det betydligt tunnare än det jag köpt nu sen följer det inte ryggen på samma sätt som det här gör.

Kör ni med ryggskydd?

Gert
2008-06-09, 20:31
Japp och samma sort som du nu har köpt och är helt nöjd.

Jan-Olov
2008-06-09, 20:32
Jag använder samma skydd som du har. Risken med ett nytt löst skydd är att i början så är den lätt att glömma ta på det. Det kändes snopet när jag upptäckte att jag inte bar något skydd nästan så att jag ville vända hemåt.

Jan-Olov

Jåke
2008-06-09, 22:13
Kör med samma Halvarsson-skydd. Förvånad över hur följsamt det är när man använt det ett par gånger, hade Dainese innan och det kändes aldrig lika bra.

Har använt det i många år, så det känns konstigt om man inte skulle ha det på. Kläderna passar ju inte heller utan :D

PatrikAdolfsson
2008-06-09, 23:06
http://proffman.se/upload/9094290.jpg

Jag har ovanstående och är än sålänge alltid på :D

Gnistvändaren
2008-06-10, 08:34
Även jag kör med ett Halvarssons. För mig är ryggskydd en lika självklar del av utrustningen som stövlarna och hjälmen.

Nina
2008-06-10, 11:33
Ja och snabbt blir man van med dom. Jag skulle köra i nytt ställ häromsistens, till Djurö närmare bestämt och lämna en handbok för glidaren. Halvvägs ut sitter jag på hojen och tycker att det här nya Gore-Tex-stället sitter ju väääldigt bra och faktiskt ganska bekvämt.

Plötsligt slår mig en tanke: ryggskyddet!! Ve och fasa, jag har åkt iväg utan det!
Jag tror inte jag nånsin hållit ögonen så ofta och mycket på övrig trafik som den gången! Och så naken jag kände mig, skiträdd för att bli påkörd och invalidiserad. Faktiskt kändes det osäkert och kusligt att köra utan det när man är van att ha det för jämnan.

Baksidan med detta är ju att ryggskyddet dock inger en falsk trygghet, visst är man mer skyddad med ett ryggskydd. Den skyddar något men inte helt och hållet. Men klart bättre är att ha det på sig. :)

Jan-Olov
2008-06-10, 16:43
Ja och snabbt blir man van med dom. Jag skulle köra i nytt ställ häromsistens, till Djurö närmare bestämt och lämna en handbok för glidaren. Halvvägs ut sitter jag på hojen och tycker att det här nya Gore-Tex-stället sitter ju väääldigt bra och faktiskt ganska bekvämt.

Plötsligt slår mig en tanke: ryggskyddet!! Ve och fasa, jag har åkt iväg utan det!
Jag tror inte jag nånsin hållit ögonen så ofta och mycket på övrig trafik som den gången! Och så naken jag kände mig, skiträdd för att bli påkörd och invalidiserad. Faktiskt kändes det osäkert och kusligt att köra utan det när man är van att ha det för jämnan.

Baksidan med detta är ju att ryggskyddet dock inger en falsk trygghet, visst är man mer skyddad med ett ryggskydd. Den skyddar något men inte helt och hållet. Men klart bättre är att ha det på sig. :)

Ungefär som jag kände det.

Jan-Olov

pewa
2008-06-10, 18:24
Nu gäller det bara att vänja sig vid ryggskyddet så det kommer med automatiskt när man åker ut och kör.

Funderar på om jag ska ta ut den lilla inbyggda platta i jackan. Dubbla skydd ger säkert bättre effekt men jackan sitter bättre om jag håller mig till ett.

Zangarh, tror jag köpte ett likadant som dig! Är du nöjd med ditt? Klippan verkar iaf nöjd!

Jossan
2008-06-10, 23:29
Halvarssons även här.

Kör alltid med rätt kläder, skydd och hjälm
inte ens om jag bara kör korta sträckor hoppar jag över nåt.
den dan jag tänker att "asch jag ska bara en km till badet" och hoppar över skinnstället och kör i shorts.. det är den dan jag garanterat lägger ner hojen och skrapar mig sönder o samman.
Så alltid rätt kläder och skydd för min del!

PatrikAdolfsson
2008-06-11, 12:10
Zangarh, tror jag köpte ett likadant som dig! Är du nöjd med ditt? Klippan verkar iaf nöjd!


Jag tycker den är riktigt skön. Men min referens är bara körskolans gamla illaluktande :D

Nina
2008-06-11, 13:01
Jag har mitt Lidl-skydd för 300:-, den sitter bra så jag inte ens märker det. Dock har jag inte hårdtestat det än och hoppas slippa testa det den hårda vägen. Den hade i alla fall den där bra EU-märkningen.

Fredd
2008-06-12, 01:22
Jag är dålig på märkning, vet ni vilken klass era ryggskyd är i?

En sak man ofta missar är att ett bra ryggskydd måste kunna ta upp både stötar och penetrationer. Jag tänkte mest på stötskyddet men en stolpe genom ryggen är nog inte heller så härligt

Trineo
2008-08-20, 23:10
Har varken kort eller hoj men har precis varit och köpt 8 körlektioner på Jarla Trafikskola vid Solvalla, Stockholm och då fick jag ett KNOX RICOCHET ryggskydd på köpet, ordinare pris är 1310:-.

Tänkte bara kolla om det är något att ha eller inger det bara en falsk trygghet?

http://www.mc-boden.se/butiken/product_info.php?cPath=95&products_id=82&osCsid=33580b89b77c5d076132846c7f5c37f4

Nina
2008-08-21, 05:45
Om man ska gå efter tester så är Halvarssons ryggskydd – och tro't eller ej – Lidl's ryggskydd i topp. Dessa vann förra året och detta år igen. :)
Jag har ett Lidl ryggskydd, sitter kanon på mig i alla fall. Tror det kostade runt 299 kr när jag köpte det förra året. Halvarssons runt 1500:- nånting.

Molgan
2008-08-21, 07:08
Har varken kort eller hoj men har precis varit och köpt 8 körlektioner på Jarla Trafikskola vid Solvalla, Stockholm och då fick jag ett KNOX RICOCHET ryggskydd på köpet, ordinare pris är 1310:-.

Tänkte bara kolla om det är något att ha eller inger det bara en falsk trygghet?

http://www.mc-boden.se/butiken/product_info.php?cPath=95&products_id=82&osCsid=33580b89b77c5d076132846c7f5c37f4

Hej och välkommen. =)

Har inte sett just den modellen, men Knox Contour har fått bra testresultat så jag tror att din modell funkar utmärkt. Iallafall bättre än mitt Ufo. :p

På tal om Lidl's ryggskydd, vi har ju inte Lidl här uppe men när jag åkte runt söderut nu i sommar så köpte jag ett bara för att kunna skryta med det. Är nog marknadens oskönaste ryggskydd, känns som att ha ett grytlock på ryggen fastspänt med två gummisnoddar. :)

Nina
2008-08-21, 07:20
så köpte jag ett bara för att kunna skryta med det. Är nog marknadens oskönaste ryggskydd, känns som att ha ett grytlock på ryggen fastspänt med två gummisnoddar. :)

Ha ha ha, vad jag brast ut i gapskratt här! ”Grytlock med två gummisnoddar”… Den var kul! :D
På mig sitter den bra, den är väl inte ergonomiskt bra för *alla* ryggar, jag ser nog ut som ett grytlock själv…! ;)

pewa
2008-08-21, 07:57
Har varken kort eller hoj men har precis varit och köpt 8 körlektioner på Jarla Trafikskola vid Solvalla, Stockholm och då fick jag ett KNOX RICOCHET ryggskydd på köpet, ordinare pris är 1310:-.

Tänkte bara kolla om det är något att ha eller inger det bara en falsk trygghet?

http://www.mc-boden.se/butiken/product_info.php?cPath=95&products_id=82&osCsid=33580b89b77c5d076132846c7f5c37f4

Schysst deal att få ett ryggskydd inpå, det är ju nått man verkligen har användning av! Har ingen egen erfarenhet av just Knox men vet att de är rätt populära, kanske säger något iaf?

Minns att försäljaren påpekade flera gånger hur viktigt det är att ryggskyddet sitter rätt, då spelar tillverka och modell mindre roll. Många gore-tex ställ har inbyggda ryggskydd vilket iof är bra för att de alltid är med men oftast sitter dessa inte där de ska och tappar helt effekten.

Trineo
2008-08-21, 11:26
Jo, det säger sig självt att ett ryggskydd som inte sitter bra kan göra mer skada än nytta tycker jag.

Och jo, är rätt nöjd över den dealen, var redan på det klara med att jag skulle köpa ett ryggskydd och att jag även skulle köpa lektioner... så bra när det ena gav det andra gratis.

Molgan
2008-08-21, 14:32
Gratis är gott!