handdator

Visa fullständig version : vilket däck



lene
2008-05-12, 10:09
Någon som har bra tips om däck märke? Där är så många att välja på. Tänkte fråga dom som är erfarna ,med en del byten bakom sig vilka ni väljer. Med hänsyn till hållbarhet ,säkerhet, osv min bror säger avon men det har jag aldrig hört talas om bara. MVH

Nina
2008-05-12, 11:33
Jag vet inte hur Avon är men det jag hört är de mindre bra. Men det är vad jag hört, jag har inte kört med dom själv. Jag har annars Bridgestone, glidaren hade Dunlop vet jag.

tomahs900
2008-05-12, 18:04
Avon...inget att rekomendera...körde upp ett bakhjul på 250 mil...
Kör continental contiforce idag o än så länge håller dom måttet..

Mr.Peter
2008-05-12, 21:53
Har kört med Avon i minst 15 år och är nöjd.Håller mellan 1000-1500 mil med min körning.

Benke
2008-05-13, 07:11
Jag kör också med Avon har även kört med Metzeler tycker att det är dom klart bästa däcken. Håller i särklass längst.

Sepe
2008-05-13, 17:23
Jag har jobbat hos Avons generalagent, PROIMP. Det där med däckval är inte alltid så lätt. tillex. Kör man med R1 så vill man ha riktigt bra grepp (mjuk däck), men då blir det däck som håller inte lika många mil. Och om man gör burnout ;D så är däcket slut snabbt. Hårdare däck brukar hålla mera mil, men lite kallare väder kan dom bli hala.

Komihåg att alltid köra försiktigt dom första milen med nya däck, dom kan vara riktigt hala innan ytan har ruggats.

lene
2008-05-13, 19:21
tack alla erfarna förare ingen som skriver brigdestone eller michelin då får det väl bli avon då , låter som många är nöjda med det valet priset är ju stort sett samma för dom flesta. tack tack :)

Jåke
2008-05-13, 19:41
tack alla erfarna förare ingen som skriver brigdestone eller michelin då får det väl bli avon då , låter som många är nöjda med det valet priset är ju stort sett samma för dom flesta. tack tack :)

Tja, så kan man ju åxå se det. Jag hoppas du håller dig hemma i regn :)

Nina
2008-05-14, 06:05
tack alla erfarna förare ingen som skriver brigdestone eller michelin då får det väl bli avon då , låter som många är nöjda med det valet priset är ju stort sett samma för dom flesta. tack tack :)


Jag skrev annars Bridgestone i mitt inlägg, jag har dom på två av hojarna. :)



Jag vet inte hur Avon är men det jag hört är de mindre bra. Men det är vad jag hört, jag har inte kört med dom själv. Jag har annars Bridgestone, glidaren hade Dunlop vet jag.

Gnistvändaren
2008-05-14, 08:46
Det verkar meningslöst att bedöma efter enbart däcksmärke - olika modeller från samma tillverkare har ju olika mönster, gummiblandning och antagligen en massa andra faktorer som vi lekmän är förskonade från att känna till. Ett Michelin proffsracingdäck har nog inte mycket mer gemensamt med ett Michelin glidartouringdäck än dess huvudsakliga runda form. Och vad som passar på hojen beror på hojens beskaffenhet och när, var och hur man tänkt köra - snabbt, grusigt, regnigt, kallt, ...

Mitt tips är att söka på nätet i forum som handlar om just din hojmodell. Om det är till viragon så finns det säkert massor av sådana. Där brukar det finnas däcktrådar där erfarenheter och synpunkter avhandlas rikligt.

Åsikterna brukar gå vitt isär, men man kan ibland se vilka modeller som man absolut skall akta sig för och samtidigt få en lista över några däck som passar bra till just din hojmodell och körstil.

Nilsson
2008-07-12, 19:34
sitter och kollar i nya motorrad det finns ett test där på sport turing däck och metzler vann jag kör på såna däck och e jätte nöjd

Printer
2008-07-12, 21:46
Jag har Avon på min ganska stora glidare och jag har kört ca 1200 mil o nu är det dax att ömsa däcket bak, jag har hittat ett Metzeler på nätet:

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=39164559.121.6713&typ=R-102455&ranzahl=1&Breite=150&Quer=80&Felge=16&S_Z=-&weiter=0&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&tyre_for=Chopper&F_F=&dsco=121&m_s=1&Achse=

och undrar om eller vad det är för skillnad på ett fram och bakdäck?

Någon sa att framdäcket skall peta undan vatten så att bakdäcket får bättre grepp, alltså mindre risk för sladd men mitt framdäck och bakdäck har samma mönster o storlek...
Är det ngn skillnad eller?

Alla berömer Metzeler och de jag hittat på nätet är billigare än de Avon jag nu så varför inte...

Printer

Nilsson
2008-07-13, 18:17
enkelt förklarat är att mönstertillverkaren gör mönster som passar ihopa så man bör ha samma sorts däck fram som bak , detta då för att framhjulet styr undan vatten och annan skit från bakhjulet

Hilda
2008-07-13, 20:11
Jag har provat både Metzeler och Avon på mina glidare :)

Men de däck jag fått absolut största aha-effekt med är Michelin Commander,spårar inte ett dugg och bra grepp även på regnvåta vägar:D