handdator

Visa fullständig version : Försäkring och försäljning?



pewa
2008-05-02, 14:52
Någon som vet om ens försäkring automatiskt upphör när hojen byter ägare eller måste man ringa in?

LillArne
2008-05-02, 15:14
Bäst är nog att ringa in och berätta när du har sålt hojen. ;D
Jag gjorde själv så ;)

Printer
2008-05-02, 16:28
Någon som vet om ens försäkring automatiskt upphör när hojen byter ägare eller måste man ringa in?


Visst gör den det, det går en info från bilregistret till försäkringsbolaget.
Man behöver inte göra något alls, bara vänta på att det kommer en återbetalning på försäkringspremien, om det finns ngt kvar.
8)

Gnistvändaren
2008-05-03, 08:31
De har dock inte alltid så bråttom. Mig tog det ca 6 veckor att få utbetalningskortet från If har jag för mig, och inget meddelande fick jag innan. Jag blev otålig och ringde, och de sade att försäkringen var avslutad sedan rätt datum och att pengarna snart skulle komma.

pewa
2008-05-03, 11:00
Tack för infon!

Hur funkar det rent praktiskt, kör köparen runt på säljarens försäkring tills dess att vägverket hunnir regga ägarbytet?

Gnistvändaren
2008-05-03, 16:01
Så har jag gjort båda gångerna: Köpte hojen en dag, körde hem den på förra ägarens försäkring, ringde/webbade in egen försäkring nästa dag. Föregående ägare hade inga problem med det.

När jag sålde min så hämtades den på kärra men under min försäkring. Jag var noga med att posta ägarbytespapprena omedelbart för att stå som ägare så kort stund som möjligt medan fordonet var utom min kontroll.

Som ny ägare vill man teckna försäkring så fort som möjligt; står hojen påställd men oförsäkrad några dagar har jag för mig att man får betala ohemult dyrt i efterskott. Dessutom har många försäkringar högre självrisk om fordonet körts av annan än medlem i ägarens hushåll.

Maestro
2008-05-03, 20:52
Det är inga problem med att fixa ägarbytet retroaktivt. Det är tryggt att veta.

Printer
2008-05-03, 21:00
Jag var noga med att posta ägarbytespapprena omedelbart för att stå som ägare så kort stund som möjligt medan fordonet var utom min kontroll.

Som ny ägare vill man teckna försäkring så fort som möjligt; står hojen påställd men oförsäkrad några dagar har jag för mig att man får betala ohemult dyrt i efterskott. Dessutom har många försäkringar högre självrisk om fordonet körts av annan än medlem i ägarens hushåll.


Precis.
Ägarbytet innebär att du skall anmäla det omedelbart, låt ingen köra på din försäkring mer än undantagsvis.
Sker köpet en helgdag kan man anmäla ägarbytet på måndagens datum, inte längre.
Har man ett inreggat men oförsäkrat fordon kommer det snart en saftig räkning från trafikförsäkringsföreningen (eller nått sånt) och de debiterar per dag någon hundring eller så alltså 700/vecka eller ca 3000 per månad...
Kan bli ganska dyrt om man missar att försäkra.
Självrisken kan öka och sedan gör premien det också om du "lånat ut" din hoj till någon som faktiskt köpt den.
8)

pewa
2008-06-08, 20:22
Någon som vet om man kan försäkra i förskott?

Säg att jag vet att jag ska köpa ny hoj till helgen, kan jag fixa försäkring på den nån dag innan så att den är försäkrad och klar vid köpet.

Sepe
2008-06-08, 23:53
Kommer jag bara ihåg rätt så kan du inte försäkra fördon som någon annan äger. Det är bara vänta att du skriver på ägarbyte papper.

Printer
2008-06-09, 04:34
Kommer jag bara ihåg rätt så kan du inte försäkra fördon som någon annan äger. Det är bara vänta att du skriver på ägarbyte papper.


Njaee, i princip så är ju fordonet dubbelförsäkrat till ägarbytet är klart.
Om du använder t ex Bilsport & MC som bolag (rekommenderas) så kan du teckna försäkringen idag och den börjar gälla den dag du köper hojen, max en månad innan kan du försäkra.
Gör så här i stäälet:
Du köper hojen i helgen, när du kommer hem med den så mailar du ditt försäkringsbolag, funkar på Bilsport & MC iaf.
Då gäller försäkringen från den dag du mailat.
Annars ringer du första vardag efter köpet o försäkrar.
Jag hade inte försäkrat hojen i förskott om jag inte vore 100% säker på att jag skulle köpa.

8) Printer

Nina
2008-06-09, 06:38
Här är Bilsport & MC's öppettider:

Måndag-fredag kl 08:00-16:45, lunchstängt kl 12:00-13:00.
Besöksadress:
Hjortvägen 8, Växjö (besök oss gärna om du har vägarna förbi)

Telefon till kundservice: 0470-201 25
Fax: 0470-479 25

Är man med i SMC får man rabatt på försäkringen, har man fler mc i samma bolag får man rabatt, hela 49% rabatt! Det finns också andra klubbar som ger rabatt här, kolla det.

Det är kul att de skriver på sin hemsida ”besök oss gärna om du har vägarna förbi”. :)