handdator

Visa fullständig version : Nya grenrör, ombestyckning av fuggar



Nina
2008-05-02, 06:41
I dag ska Trajan lämnas in för byte av grenrör och fuggarna ska ombestyckas. Jag minns inte om de sa att de skulle koppla den till en dator och finjustera den. Dock ska jag köpa centralstöd till Trajan i dag, jag vill ha ett på den också. Det är så bra med centralstöd, BMW:n åker alltid upp på sitt centralstöd varje gång och det ska Trajan också få. Men jag vet inte om de monterar på det i dag, om delen finns hemma eller om jag gör det själv senare. Kan ju inte vara så svårt att få dit?!

Jag fick ju ihop BMW:n utan problem så ett centralstöd är väl inte svårt? Normalfuntad som jag är annars så borde jag klara detta också utan problem. Och så tycker jag det är roligt att meka med hojarna. Det påminner mig om när jag fick lappen första gången och hade köpt en gammal Volvo 142:a, den gick i ur och skur men jag bytte olja, filter, tändstift, tändkablar, hjul och annat helt själv. Jag t o m rostlagade den och lackade! Det enda jag inte kunde göra själv var spindellederna och det året - 1969 - hade Volvo tagit fram 12 olika storlekar på spindellederna. Jag skulle ha den smala varianten och just dom var ovanliga så jag fick åka runt halva sta'n och leta efter rätt sorts spindelleder. Det var så illa att jag övervägde att byta framvagn på bilen när jag aldrig tycktes hitta rätt sort, alla andra fanns men inte just dom. Men så sprang jag på rätt spindelleder på en mack på andra sidan sta'n.

Sen har jag kört en del jänkare och en vet jag stannade här och där, det var alltid nåt! Den såg fin ut i skicket men det tekniska var allt annat än bra på den. Många ägare och alla hade de olika tekniker och lösningar när de mekade med den så när jag hade den var det mer problem än körning. Man visste aldrig om man kom fram och kom man fram visste man aldrig om man kom hem.
En gång skulle jag hämta mamma, vi skulle ut på Djurgården och fika på Biskopsudden. Den här dagen var den allt annat än lättstartad, det var det enda bra med den – startade lätt. Men nu gick den verkligen inte igång så lätt men till slut så…
Jag for ut ur P-fickan och vad ser jag om inte en jättepöl med bensin under bilen? Och där satt jag och rökte med rutan nere och askade av ciggen utanför (jag slutade röka för en massa år sen). Jag var 19 år gammal då om nån undrar.
Stänger av och puttar in en 2,5 ton tung och 6 m lång bil i rutan igen. Upp med huven och ska kolla vad felet var, nån slang verkar vara av under motorn som går upp till förgasaren. Så jag ska byta den, går ner till macken och köper en ny bit slang och slangklämmor. Jag försökte i det längsta byta den ovanifrån för jag ville verkligen inte lägga mig i den där pölen men jag var tvungen för att kunna byta slang. Så kan det gå när man köper en bil som ser fin ut men som tekniskt är rena skrotbilen.

En annan gång tappade jag avgassystemet mitt i en tunnel, jisses vad det lät mycket! Direkt efter tunneln stod polisen och hade kontroll. Det gick bra för det var fullt där så jag smög förbi så gott det gick. In på en parkering och kikade under, alla bultar framme vid grenröret var borta och allt fram hade lossnat, och jag hade ju inga extra bultar så jag fick tillfälligt hänga upp allt i ståltråd. Nästa dag hade jag satt dit nya tumbultar. :)
Jag tycker synd om mina grannar den natten.

Sen tröttnade jag på gamla bilar, det blev mest nya bilar sen. :)
Och nu tycker jag det är roligt att meka med hojar, de är inga gamla skrothögar som bara ser fina ut, de är fina i skicket också men lättare mek kan jag alltid göra själv. Man kan säga så här: jag ber om hjälp när jag behöver den, annars gör jag allt själv för nu tycker jag det är roligt att meka (men det tog bortåt 20 år att hitta mekargnistan igen). :)

Jåke
2008-05-02, 21:29
Vad är det som är så bra med centralstöd?

Jag skojar lite, men är lite seriös också. Jag behöver kanske bara påminnas då det är massor av år sedan jag rationaliserade bort det :)

Nina
2008-05-02, 21:33
Jag har det på BMW:n och jag tycker det är bra att använda, den åker alltid upp på centralstödet varje gång jag kört klardigt. Jag saknar ett på Trajan så ett sånt ska på. Beställde ett i dag för de hade inga inne.