handdator

Visa fullständig version : Aktuella mc-olyckor



Nilsson
2008-04-26, 21:40
läste nyss att en hoj kört in i en husvägg i gävle , och där måste jag hålla med om att hastigheten har betydelse, sen var det en som körde av vägen i Bjärred och den hojen körde ut på en åker

Nilsson
2008-04-27, 16:57
så då hände det igen , två motorcycklar krockade på sjöborakan , vid 13 tiden , men de skall vara lindrigt skadade

Hasse i Kristianstad
2008-04-27, 22:06
Två olyckor på avrostningen i Ljungbyhen, en lättare handskada och en med ett brutet ben under bromsövningen.
Antar att han låste framhjulet och gick omkull med sin Rocket. Farten var mellan 70 och 90 km/tim.

Gert
2008-04-27, 22:09
Enl. uppgift skulle det vara vid bromsningen i 70 som det hände , och enligt vad jag hörde var det en kille med relativt färskt kort och cykel som det hände för , och enl. mig gjorde han helt rätt att ta sig till avrostningen för att känna av hojen och sig själv bland personal som vet och kan en hel del.Men själva orsaken till att det gick galet vet jag inte .

pewa
2008-04-28, 07:55
Två olyckor på avrostningen i Ljungbyhen, en lättare handskada och en med ett brutet ben under bromsövningen.
Antar att han låste framhjulet och gick omkull med sin Rocket. Farten var mellan 70 och 90 km/tim.


Finns en liten notis om det här: http://hd.se/klippan/2008/04/27/mc-olycka-under-oevning/

pewa
2008-04-29, 12:37
Panikbromsning i bilkö - mc-förare dog:
http://www.kvp.se/nyheter/1.1140914/panikbromsning-i-bilko-mc-forare-dog
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=765304&rss=554

Nina
2008-05-01, 07:56
I går onsdag dog ytterligare två motorcyklister enligt Aftonbladets nätupplaga.
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70839572_852__,00.html

pewa
2008-05-04, 11:35
Mc-förare dog i tävlingsolycka
En mc-förare miste livet under tävling i Nordirland på lördagen, rapporterar BBC. Irländaren Martin Finnegan, 29 år, från Lusk norr om Dublin hade tävlat sedan 1997. Han hade bland annat vunnit Manx Grand Prix.
Dödsolyckan inträffade under Supersport 600-loppet Tandagree 100 i grevskapet Armagh. Tävlingen avbröts efter olyckan.
Tre åskådare skadades, två män och en kvinna. Kvinnan hade huvudskador, men tillståndet tros inte vara livshotande för någon av de tre.
Under förra årets lopp omkom den 42-årige föraren John Donnan.

pewa
2008-05-08, 17:05
MC-förare skadades under bil

http://www.corren.se./_internal/cimg!0/sxvjx4j3ykg6l6qtni1p
En personbil och en motorcykel kolliderade på tisdagskvällen på Nya Ledbergsvägen i Tokarp. Motorcykeln framfördes av en person som vid kraschen hamnade under bilen.

Det var strax före klockan 21 som motorcykeln körde på Nya Ledbergsvägen från Tokarp i riktning mot Skäggetorp. Bilen körde ut på vägen från ett bostadsområde. Polis och räddningstjänst var snart på platsen liksom ambulansen. Mc-föraren fördes med ambulans till US. Det var oklart hur skadad personen är.

Molgan
2008-05-08, 17:42
MC-förare skadades under bil

Tyvärr så blev det till en dödsolycka:

"Mannen färdades på Nya Ledbergsvägen i riktning mot Skäggetorp. Mc-föraren körde in i sidan på en personbil, som kom svängande från en avtagsväg till ett intilliggande bostadsområde.

– Mc-föraren fördes till US, där han avled. Det är än så länge oklart varför olyckan inträffade, sade länsvakthavande befäl Anders Månsson vid Östgötapolisen till Corren vid 22-tiden igår kväll.

Bilföraren klarade sig, enligt polisen, utan fysiska skador men chockades av olyckan och togs omhand av sjukvårdspersonal."

corren.se (http://www.corren.se/archive/2008/5/6/jpeestalr3dgvc1.xml)

Fredd
2008-05-10, 18:05
Mc-förare allvarligt skadad i krasch

En motorcyklist skadades svårt i en singelolycka på väg 77, mellan Gottröra och Rimbo, i går kväll, men enligt polisen var det ingen fara för hans liv.

STOCKHOLM. En motorcyklist skadades svårt i en singelolycka på väg 77, mellan Gottröra och Rimbo, på onsdagskvällen, men enligt polisen var det ingen fara för hans liv. En helikopterambulans skickades till olycksplatsen och mannen fördes till sjukhus. Enligt stationsbefälet Lars Staf på Norrtäljepolisen inträffade olyckan när mannen körde ner i en hålighet i vägen.

pewa
2008-05-16, 08:19
Jag åkte förbi den här olyckan igår, men det såg inte ut att vara några personskador. Däremot blir man ju nyfiken på hur det hela gått till.. såg ut som en liten seriekrock med en stor customhoj längst fram med skador på bakskärmen, sen två bilar bakom den som kört in i varandra

Bilar och mc i krock
Publicerad 14 maj 2008 - 08:01

Två bilar och en motorcykel var inblandade i en trafikolycka i Umeå under onsdagsmorgonen.

Olyckan inträffade på Holmsundsvägen mellan Ålidbacken och lasarettsrondellen.
Enligt vakthavande befäl har inga personer kommit till skada.

Printer
2008-05-18, 08:32
http://boras.expressen.se/nyheter/1.1165208/mc-forare-omkom-i-olycka-utanfor-boras

Ta det varligt....

pewa
2008-05-26, 07:36
43-årig motorcyklist avled efter att han krockat med en älg
Larmet om olyckan kom in just innan klockan på natten, räddningstjänst, ambulans och polis kallades på platsen - men 43-åringens liv gick inte att rädda, troligtvis avled mannen omedelbart vid olyckan.
Kollisionen med älgen skedde i Lycksele, på väg 365 i höjd med Lyckan.

43-åringen var hemmahörande i Skellefteå.

Nilsson
2008-06-01, 22:59
mc olycka vid södervärn i malmö , föraren klämdes fast under bil och avled nu i kväll

Nina
2008-06-02, 13:44
mc olycka vid södervärn i malmö , föraren klämdes fast under bil och avled nu i kväll

Vet inte om det är samma olycka men jag läste på ett annat forum (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=184224) att han körde utan skyddskläder iförd bara linne, shorts och badtofflor samt hjälm.

Nilsson
2008-06-02, 15:26
jo det e nog samma men jag tror att folk tolkar den olika vad jag fårr reda på så svängde bilen för att göra en usväng och det har händt mej med på samma plats och det är ganska vanligt där , folk letar parkering och ser en på andra sidan och bara svänger utan att blinka , detta var väntat

Molgan
2008-06-02, 16:27
Litar nog mer på ögonvittnet än nån tidning som går på hörsägen. Enligt vittnet:

"Tyvärr var det en av våra kollegor som anser sig inte vara i behov av skydd iförd shorts linne och flipflops.

Nu hade tyvärr inte alla skydd i världen hjälpt.
Föraren drar på max från rödljus går på bakhjulet och det låter som han växlar till tvåan och tappar kontrollen över hojen och välter när framhjulet tar mark.
Han åker rakt in i sidan på den mötande bilen.
Och det tar då tvär stop."

"Sekunden efter jag lyfte hojen och tog pulsen så såg man att det var kört för honom."

Kan ju ha varit en kombination iofs.

Fredd
2008-06-03, 21:04
Ibland är det ingens fel att olyckan är framme:

En 67-årig man omkom på måndagen när han körde omkull med sin motorcykel vid Gårdby skola på Öland.

Mannen körde av okänd anledning av vägen och ned i diket.

Enligt polisen handlar det troligtvis om ett sjukdomsfall.

Den äldre mannen var livlös när ambulansen kom till platsen.

Nilsson
2008-06-04, 18:21
tycker bara att de som skriver på det andra forumet borde tänka sig för lite , de är ju inte guds bästa barn då några av dem är med och kör bland folk på bakhjulet i sjöbo eller blåser rund häckeberga som galningar , kan ju tillägga att jag kom med bilen i staffanstorp då de sammlas vid statoil , där svänger en kille ut framför min bil han är iklädd endast t tröja , kortbyxor , och jympadojor , han drar upp sin kawa ninja på bakhjulet och får kämpa som fan för att få ner det innan bilen framför , jag undrar vad som finns i den hjälmen ?

turbo
2008-06-04, 22:03
tycker bara att de som skriver på det andra forumet borde tänka sig för lite


jag läste i tråden som katarina tipsade om och där tycker jag folk skrev vettiga saker, angående att använda skyddskläder åtminstone. vad var det du tänkte på när du skrev att de borde tänka sig för?

Nilsson
2008-06-04, 22:10
vissa av de personerna är ju lika farliga inte mot sig själv utan mot andra de som kört ute i häckeberga vet hur smalt det är och mycket bilar men även djur och de kör som tokar där de har en runda som de kallar häckeberga ring

turbo
2008-06-04, 22:27
vissa av de personerna är ju lika farliga inte mot sig själv utan mot andra de som kört ute i häckeberga vet hur smalt det är och mycket bilar men även djur och de kör som tokar där de har en runda som de kallar häckeberga ring


ok, jag kan hålla med om att vissa kör för riskabelt men precis som att man drar alla motorcyklister över en kam får man inte dra alla som kör en sporthoj över en kam. men det här är en diskussion vi kan ta i någon annan tråd.

här är en annan sktuell olycka, vad tycker ni om domen?



Berusad mc-förare frias - slant med sin vänsterhand

- Vänsterhanden slant! Den förklaringen räddar en berusad mc-förare.

HALMSTAD. 20-åringen från Hylte stod nyligen åtalad för grovt rattfylleri i samband med en fest i Halmstad förra året.
Vid rättegången berättade mannen att han blev ovän med sin flickvän och lämnade festen tidigare.
- På väg ut såg jag min motorcykel och bestämde mig för att visa hur arg jag var, förklarade han.

Mannen hävdade att han bara startade motorcykeln och sedan ledde den.
- Jag gasade hårt med höger hand samtidigt som jag höll inne kopplingen med vänster hand.
- Efter en kort stund slant vänsterhanden och jag tappade taget om kopplingen.

Eftersom en växel låg i drog mc:n iväg med 20-åringen hängande efter. Efter några meter tappade han taget helt och motorcykeln körde vidare på egen hand innan den välte.
- Jag hade inget uppsåt att köra motorcykeln, försäkrade Hyltebon.

Tingsrätten friar honom.
- Hans uppgifter om sina avsikter och om vad som hänt är inte så osannolika att de kan lämnas utan avseende, tycker domstolen.

Nilsson
2008-06-04, 22:35
jag kör ju själv sport hoj men jag tycker inte illa om någon folk får köra vad de vill bara de trivs , denna killen skulle ju blivit av med både hoj , tjej och körkortet

Maestro
2008-06-06, 10:53
Aktuell och aktuell men så här såg efterspelet ut efter olyckan på vägen mot Hjärnarp i Skåne, söndag 4 maj:

http://youtube.com/watch?v=5hdMrQcTrto

Nina
2008-06-06, 11:03
Oj! Gick det bra för övrigt ändå?

Maestro
2008-06-06, 11:06
Jadå, ett brutet finger, ett annat ur led.

Nina
2008-06-06, 11:13
Men han kan väl köra ändå nu? Tur det inte blev värre, tänk att vara tvungen att tillbringa sommaren utan hoj…

Maestro
2008-06-06, 11:45
Tror han fortfarande går omlindad eftersom en benbit i fingret vandrat uppåt och det måste rättas till.

viragoxv750
2008-06-06, 19:36
Ännu en tragisk MC olycka där en grabb i 20års åldern avled efter att ha kört in i vägräcket på Oskarsleden i Göteborg.

Ogre
2008-06-07, 22:56
Ännu en tragisk MC olycka där en grabb i 20års åldern avled efter att ha kört in i vägräcket på Oskarsleden i Göteborg.


Den grabben var min kusins pojk. 21 år. Min pojks syssling.
Det var tydligen flera som körde vid tillfället så det tycks i alla fall inte ha varit en trängning.
Jag lider med henne, det måste kännas fruktansvärt.
Själv är jag naturligtvis ledsen, men hur hon känner är utanför min fattning.

pewa
2008-06-08, 20:23
Ännu en tragisk MC olycka där en grabb i 20års åldern avled efter att ha kört in i vägräcket på Oskarsleden i Göteborg.


Den grabben var min kusins pojk. 21 år. Min pojks syssling.
Det var tydligen flera som körde vid tillfället så det tycks i alla fall inte ha varit en trängning.
Jag lider med henne, det måste kännas fruktansvärt.
Själv är jag naturligtvis ledsen, men hur hon känner är utanför min fattning.



Usch vad tråkigt! Kan inte tänka mig hur det känns, nog tråkigt att bara läsa om det.

turbo
2008-07-05, 14:49
från dn, han kanske var lite för gammal för att köra mc..


82-årig mc-förare i dödsolycka
En 82-årig man omkom i en mc-olycka på länsväg 557 vid Genne utanför Katrineholm på fredagseftermiddagen.

Han körde på en cyklist, en 43-årig man, som fördes till Mälarsjukhuset i Eskilstuna med allvarliga skador.

- Enligt ett vittne som blev omkörd av mc-föraren vinglade cyklisten ut i körbanan framför motorcykeln och blev påkörd. Cyklisten hamnade i diket, men motorcykelföraren fortsatte ut i skogen, säger Anette Wilhelmsson, vakthavande befäl vid polisen i Södermanland.

Sepe
2008-07-05, 17:40
Alla olyckor är illa, men denna kändes ännu jävligare. Semester ska ju vara roligt. Tänker även mannens situation.

http://sydsvenskan.se/varlden/article343066.ece

Nilsson
2008-07-06, 20:40
en person avled när en bil och en mc krockade utan för Lund idag ,vet ej hur det gick för den som åkte bakpå hojen

tomahs900
2008-07-06, 20:45
Hörde om denna på radion förra veckan....hemsk.
Både för barnet o den blivande mc föraren.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1422401.svd

Nilsson
2008-07-06, 20:46
tydligen körde hojen in i sidan på bilen , och då kan man ju undra om det inte var den förbannade vänster svängen

pewa
2008-07-08, 11:08
Skadad under MC-uppkörning

En 38-årig kvinna skadades under måndagsmorgonen när hon körde upp för motorcykelkörkort i Västerås.

Det var på Hässlö halkbana som kvinnan körde omkull och hon fördes med ambulans till Centrallasarettet i Västerås med brutet nyckelben och eventuellt fler skador.

pewa
2008-07-13, 18:26
MC-Polis påkörd av smitare

I eftermiddags blev en motorcykelpolis påkörd när han skulle stoppa en bil som körde för fort på riksväg 20, norr om Mariestad. Föraren smet från platsen.

Motorcykelpolisen har förts till sjukhus. Vid 18-tiden var hans tillstånd okänt.

Polisen i Västra Götaland har inlett förundersökning. Brottet rubriceras som försök till mord, uppger polisens presstjänst i Västra Götaland.

Källa: TT
2008-07-13

Gnistvändaren
2008-07-14, 10:43
MC-Polis påkörd av smitare

MC-polisen klarade sig tydligen med lindriga skador och en misstänkt är anhållen.

Mer info om detta här (http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=432716)

stefanistockholm
2008-07-14, 20:47
åt andra hållet strax efter det hade hänt. Med sån trafikintensitet som det är på Essingeleden i rusningstid så hade killen nog en sagolik tur att han inte blev påkörd av flera bilar efter varandra, det hade varit fullt tänkbart





Lastbil körde på motorcykel

Stockholm 14 jul 17:13

En lastbil prejade ned en motorcyklist på Essingeleden på måndagseftermiddagen.

- Det verkar ha gått bra det hela. Jag ser här på våra skärmar att han sitter upp, säger Hans Wiksten vid polisens sambandscentral till Sveriges Nyheter.

Olyckan inträffade strax efter klockan 17 i höjd med Hornsberg. Ett körfält blockerades under insatsen med försvårad framkomlighet som följd.

pewa
2008-07-14, 22:17
Latbil, mc och Essingeleden i rusning är ingen bra kombination, håller med om att han hade tur!

pewa
2008-07-25, 15:37
MC-olycka berodde på handhavandefel

En teknisk undersökning som trafikpolisen i Östersund har gjort visar att det intevar något fel på motorcykel, utan olyckan berodde på brist i elevens handhavande.

Det var i början av juli som en elev övningskörde på en motorcykel och kolliderade med en mamma med barnvagn vid en korsning i centrala Östersund.
Spädbarnet, mamman och eleven på motorcykeln klarade sig med lindriga skador. Det skriver Länstidningen idag.

pewa
2008-08-02, 10:33
Mc krockade med flygande älg

En ovanlig trafikolycka inträffade på E18 mellan Årjäng och Töcksfors strax efter midnatt natten till fredag, då en man och en kvinna i 20-årsåldern på en motorcykel krockade med en älg.

Motorcykeln låg bakom en långtradare. När en älg rusade ut på vägen tvärnitade lastbilsföraren. Motorcykelföraren gjorde en undanmanöver för att inte köra på lastbilen och krockade då med den påkörda älgen som kom flygande genom luften vid sidan om lastbilen. Både mannen och kvinnan fördes till sjukhus med allvarliga inre skador och frakturer.

Jan-Olov
2008-08-02, 11:26
Mc krockade med flygande älg

En ovanlig trafikolycka inträffade på E18 mellan Årjäng och Töcksfors strax efter midnatt natten till fredag, då en man och en kvinna i 20-årsåldern på en motorcykel krockade med en älg.

Motorcykeln låg bakom en långtradare. När en älg rusade ut på vägen tvärnitade lastbilsföraren. Motorcykelföraren gjorde en undanmanöver för att inte köra på lastbilen och krockade då med den påkörda älgen som kom flygande genom luften vid sidan om lastbilen. Både mannen och kvinnan fördes till sjukhus med allvarliga inre skador och frakturer.

Fy tusan vilket oflyt, klara lastbilen och sedan få älgen i famnen. Vi får bara hoppas att de båda skadade kommer tillbaka återstälda. Olyckan visar på hur viktigt det är att vi håller långt avsånd till framförvarande, inte för att jag vet hur nära de skadade låg, men hade avståndet varit längre så hade olyckan troligen inte inträffat.

Jan-Olov

PatrikAdolfsson
2008-08-02, 19:43
http://www.nwt.se/ArticlePages/200807/13/20080713160259_NWT832/20080713160259_NWT832.dbp.asp

pewa
2008-08-04, 10:28
Fy tusan vilket oflyt, klara lastbilen och sedan få älgen i famnen. Vi får bara hoppas att de båda skadade kommer tillbaka återstälda. Olyckan visar på hur viktigt det är att vi håller långt avsånd till framförvarande, inte för att jag vet hur nära de skadade låg, men hade avståndet varit längre så hade olyckan troligen inte inträffat.

Jan-Olov

Tycker det är en fin påminellse om att alltid vara beredd på oväntade saker också.. nu är väl en flygande älg att ta i ;) Men många mc-olyckor uppstår nog av oförutsedda hinder

tomahs900
2008-08-09, 22:13
http://www.ystadsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080805/SKURUP/558907363/1069/SKURUP

Molgan
2008-08-09, 22:29
Usch..

Gert
2008-08-09, 23:06
Usch..Håller med att det är hemskt och att vara den fadern kan inte vara lätt oavsett vad utslaget i domstolen är.

pewa
2008-08-14, 16:33
MC-Polis påkörd av smitare

I eftermiddags blev en motorcykelpolis påkörd när han skulle stoppa en bil som körde för fort på riksväg 20, norr om Mariestad. Föraren smet från platsen.

Motorcykelpolisen har förts till sjukhus. Vid 18-tiden var hans tillstånd okänt.

Polisen i Västra Götaland har inlett förundersökning. Brottet rubriceras som försök till mord, uppger polisens presstjänst i Västra Götaland.

Källa: TT
2008-07-13

Liten uppdatering:

En 33-årig man åtalades på torsdagen vid Mariestads tingsrätt misstänkt för att ha kört på en motorcykelpolis med sin bil. Rubriceringen är mordförsök.

Det var den den 13 juni som mannen kraftigt berusad ska ha kört på E 20. Vid infarten till Mariestad försökte polisen stoppa honom, men i stället för att stanna körde 33-åringen på honom i minst 80 kilometer i timmen, enligt åklagaren.

Polismannen fick bland annat spruckna revben och blåmärken.

Förutom mordförsök åtalas 33-åringen för bland annat grovt rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik, rapporterar TV 4 Skaraborg.

Nina
2008-08-17, 03:55
En mc-förare omkom när han körde av vägen norr om Stockholm på lördagen. Olyckan inträffade i en kurva på Bogesundsvägen utanför Vaxholm vid halv fem på eftermiddagen.
Det är oklart vad som ledde fram till olyckan, men mc-n körde av vägen och for rakt ut i skogen. Föraren fördes med ambulanshelikopter till KI där han senare avled.

Jan-Olov
2008-08-17, 09:02
En mc-förare omkom när han körde av vägen norr om Stockholm på lördagen. Olyckan inträffade i en kurva på Bogesundsvägen utanför Vaxholm vid halv fem på eftermiddagen.
Det är oklart vad som ledde fram till olyckan, men mc-n körde av vägen och for rakt ut i skogen. Föraren fördes med ambulanshelikopter till KI där han senare avled.
Jag var med om något otäckt för något år edan. Jag är ofta jätte trött mella 15,30-18,00 ungefär inte var dag men ganska ofta. Jag stuntade i tröttheten och gav mig ut en liten runda i alla fall, för det var bra väder och jag var sugen, tröttheten satte snart in så jag vände hemmåt och i en kurva ryckte jag till, jag hade somnat i en sådan där mickrosekund fy fanken vad jag blev rädd det var skitäcklig, så numera lägger jag mig alltid en liten stund för att sova med en äggklocka som ser till att det inte blir för länge.
Till saken, det kan vara något sådant här som hänt.

Nina
2008-08-17, 09:18
Nej jag tror inte det, Bogesundsvägen är en slingrig kurvig väg, mycket poppis bland mc-förare precis som Slingerbulten bredvid mig. Det är nog snarare farten som var faran.

Jan-Olov
2008-08-17, 10:15
Nej jag tror inte det, Bogesundsvägen är en slingrig kurvig väg, mycket poppis bland mc-förare precis som Slingerbulten bredvid mig. Det är nog snarare farten som var faran.

OK det var bara en tanke för resultatet blir samma som jag upplevde.

pewa
2008-09-02, 07:54
Rullgrus gav mc-förare benbrott
MARK. En mc-förare körde på lördagsförmiddagen av vägen i Källeberg, mellan Horred och Kungsäter. Han fick föras till Borås lasarett med en bruten fotled.

Olyckan inträffade strax före halv elva. En möjlig orsak till kan enligt polisen ha varit rullgrus på vägen.


Hund orsakade mc-olycka
En hund sprang ut på vägen mellan Almelund och Timmele utanför Alingsås. Ett par skadades när deras motorcykel välte.

Paret kom körande vid 12-tiden på lördagen på väg 183. Plötsligt sprang en hund ut i vägen och deras 1 500 kubik Suzuki välte. Kvinnan som satt bak fick bland annat en bruten arm och mannen sårskador. De fördes i ambulans till Mölndals sjukhus.

Gnistvändaren
2008-09-02, 08:49
Rullgrus gav mc-förare benbrott
Hund orsakade mc-olycka


Det är sällan vi utomstående får reda på exakt vad som hände vid sådana här olyckor. Jag tycker det skulle vara intressant att få ta del av utredningsresultat samt förares och vittnens redogörelse. På så sätt kan vi andra lära oss mer om hur vi skulle kunna undvika sådana här olyckor.

Nu vill jag inte spekulera i ovanstående två olyckor, men kan inte låta bli att notera att motorcyklisten i båda fallen framstår som passiv. Min förhoppning är att man inte behöver bli ett offer för omständigheterna utan genom sitt beteende kan bättra på sina odds i trafiken.

I den första olyckan sägs rullgrus kunna ha orsakat olyckan. I min bok så ligger bara rullgrus där utan elakt uppsåt tills man stör den, t ex genom att köra mc på den. Och då anpassar man körningen därefter. Om man inte har sett att där är rullgrus så har man kanske varit ouppmärksam eller kört för fort för situationen. Det vore väldigt nyttigt att få reda på om olyckan berodde på en sådan förarbrist eller om det finns omständigheter som jag inte tänkt på och som vore bra att lära sig att vara uppmärksam på.

I den andra olyckan fick en hund en mc att välta. Det framgår inte av notisen huruvida hunden kolliderade med ekipaget och därmed välte det, men jag får intrycket att så inte var fallet. Vältningen torde således ha orsakats av föraren eller passageraren, antingen i uppskrämd reflex eller i en undanmanöver. Här skulle jag finna det intressant att få reda på om man skulle kunnat upptäcka hunden tidigare, och/eller om en bättre utförd undanmanöver hade fungerat.

Det kanske låter som om jag klankar ner på motorcyklisterna ovan och det är inte alls min avsikt. Med massmedia som källa så kan man inte ens vara säker på att olyckorna har hänt, än mindre på dess omständigheter.

Jag tog upp detta för att jag tycker det skulle kännas väldigt otryggt om jag upplevde mig som ett offer utan chans att påverka omständigheterna när jag är ute och kör. Med bättre olycksuppföljning så tror jag att skulle kunna ta till mig saker som kan användas för att förbättra oddsen.

pewa
2008-09-02, 22:23
Gnistvändaren, bra skrivet. Håller med dig i stort och skulle också gärna veta mer om hu olyckorna gått till. Tyvärr får man sällan det när det gäller tidnings-notiser.

Det är nog lätt att se sig som ett offer och skylla på yttre omständigheter istället för att ta på sig det själv. Klassisk psykologi helt enkelt.

Sen kan jag ibland känna att det finns en gräns nånstans för hur uppmärksam och försiktig man kan vara. Rullgrus är en fara, ja. Men att alltid förutsätta det genom att ex. broma in ordentlig tar bort lite av friheten för mig.

Nilsson
2008-09-03, 21:14
läste nyss att vid 20tiden körde en mc omkull på flygrakan i sjöbo , men det står inget om hur det gick för den som körde

pewa
2008-09-03, 22:00
Läste Aftonbladets löpsedel på affären idag, "43 personer har dött mc-döden i år". Lite typiskt aftonbladet att kalla det mc-döden, som att det skulle vara nån smittsam epidemi.

tomahs900
2008-09-04, 20:39
läste nyss att vid 20tiden körde en mc omkull på flygrakan i sjöbo , men det står inget om hur det gick för den som körde

Klarade sig utan en skråma....hojjen slut.
Han hade tur....

Sepe
2008-09-14, 01:41
En 50-årig manlig motorcykelförare från Alingsås avled efter en svår olycka utanför Sexdrega i går.

http://www.bt.se/nyheter/svenljunga/tre-mc-forare-i-bilkrock-en-omkom(849980).gm

turbo
2008-10-01, 15:57
En 46-årig fotgängare omkom på lördagskvällen efter att ha blivit påkörd av en motorcykel i centrala Höganäs. Den 22-årige motorcyklisten fördes till sjukhus med allvarliga skador. Enligt Skånepolisen misstänks föraren för rattfylleri.

från sr.se..

Nilsson
2008-10-02, 22:13
tydligen var det nyss en motorcycklist som krockade med en älg vid Lödde , står att föraren var livlös ,

pewa
2008-10-26, 12:26
17-årig mc-förare avled

GÄRDSJÖBO

En 17-årig pojke, tillfälligt boende i Söderbärketrakten, avled på lördagen i samband med att han körde crossmotorcykel.Orsaken till dödsfallet är ännu oklart.

Det var vid 14-tiden som pojken körde cross i skogen nära Gärdsjöbo, längs vägen mellan Tolvsbo och Källan i Smedjebackens kommun.

Folk som befann sig inte långt från olycksplatsen märkte att motorcykeln tystnade och gick för att se vad som hade hänt. Pojken hittades då liggande livlös, med motorcykeln över sig.

Efter ett IVPA-larm (i väntan på ambulans) kom räddningspersonal till platsen och inledde upplivningsförsök, men utan framgång.

Läkare kunde på plats inte utesluta att pojken drabbats av sjukdom och att detta skulle ha orsakat omkullkörningen.

Obduktion får nu ge svar på vad som är dödsorsaken.

PatrikAdolfsson
2008-11-04, 17:19
Såg denna olycka idag från kontorsfönstret.
http://lt.se/nyheter/1.45405

Såg otäckt ut men verkar ha gått bra trots allt.

Patrik

turbo
2008-11-21, 12:36
Körde stulen mc körkortslös och drogpåverkad

Han var kraftigt narkotikapåverkad, körde en stulen motorcykel och saknade körkort.
Det var inte många rätt för den 21-åriga man som polisen hämtade in igår natt när han kört omkull med den stulna motorcykeln i centrala Västervik. Han sitter nu hos polisen för att nyktra till.

turbo
2008-12-08, 22:47
http://www.gt.se/polopoly_fs/1.1386105!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg

jakt på motorcykel slutade i krasch

"Det var i Lerum som vansinnesfärden startade klockan 9.42 på lördagen. Polisen misstänkte att mc-föraren var rattonykter och uppmanade honom att stanna. Men föraren brydde sig inte om polisens uppmaning, utan körde vidare. Polisen tog då upp jakten på mannen.
Hög fart

I hög fart gick sedan färden via Hisingen och genom stora delar av Göteborg under 20 minuter. Men i Påvelund tog det till slut stopp. Mc-föraren körde i hög fart in i rondellen i korsningen Traneredsvägen-Ängskärrsvägen – och kraschade.
Enligt ett vittne som GT.se har talat med körde motorcykeln upp på trottoaren vid rondellen.
- Sedan prejade polisbilen ner motorcykeln i gräset, säger vittnet.
Thomas Fuxborg, polisens presstalesman:
- Det har jag inte hört talas om. I sådana här situationer gör de oftast misstag själva.
Polispådraget i radhusområdet var stort. Flera polispatruller kallades till platsen och en helikopter följde jakten.
- Det var ett fruktansvärt pådrag, säger ett annat vittne.
Förd till sjukhus

Mc-föraren fördes med ambulans till sjukhus. Skadorna bedöms dock inte som allvarliga.
Han är nu misstänkt för rattfylleri och för att inte ha stannat på polismans tecken. Senare visade det sig att mc-föraren var efterlyst och ska avtjäna ett straff."

pewa
2009-01-20, 17:36
Det märks att mc-säsongen är slut för de flesta, men trots det rapporteras det om en och annan mc-olycka. Senast den här:

Vollsjö
En man och en kvinna kördes till universitetssjukhuset i Lund med allvarliga skador efter att ha gått omkull med en motocross i utkanten av Vollsjö, 03.30 på söndagsmorgonen.

Föraren tappade av okänd anledningen kontrollen över motocrossen och gick omkull. Det unga paret, hemmahörande i trakterna kring Vollsjö, fördes båda till universitetssjukhuset i Lund med allvarliga skador. Det är ännu oklart vem av dem som körde, men det finns misstankar om att alkohol var inblandat i olyckan som inträffade på Pregestadsvägen vid den så kallade "trekanten".

Daimbag
2009-01-20, 20:13
Man märker ju tydligt hur många som är påverkade av alkohol eller narkotika.
Frågan är HUR många av de 51 som omkom i mc olyckor under 08 var påverkade??????

turbo
2009-03-10, 14:46
GP:

MC av vägen
En MC-förare körde av vägen vid Vikans kross strax före sju på måndagsmorgonen.

Larmet kom 07.51, då en MC-förare körde av vägen i korsningen Vikans kross och länsväg 155.

Föraren var efter olyckan vaken och fördes senare till sjukhus med ambulans. Strax före klockan nio var bärgningen av motorcykeln genomförd.

pewa
2009-04-03, 12:27
MC-tjuv ihjälkörd av ägaren
En 25-årig man som stulit en motorcykel omkom natten till torsdagen vid en krock i Jordbro söder om Stockholm med motorcykelns ägare.

Mc-ägaren befann sig vid 02.30-tiden i en fastighet på Cementvägen i Jordbro när han hörde tre män ta sig in i en lokal i huset. Han såg tre män försvinna på varsin motorcykel som han ägde.
Mannen åkte efter tjuvarna i sin bil och mötte dem nästan omedelbart. Av okänd orsak krockade mannen med en av tjuvarna som avled vid olyckan.
Mc-ägaren misstänks nu för vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik.
- Vi vill inte berätta några närmare detaljer kring händelsen av utredningsskäl, säger Christer Axling, gruppchef vid Södertörnspolisen, till TT.

Källa: expressen

pewa
2009-04-18, 16:50
MC körde på flera personer

Flera personer skadades när en motorcyklist körde på en grupp personer på riksväg 55 i höjd med Örsundsbro vid 22-tiden på fredagen.

Enligt Gabriel Ogden, vakthavande befäl vid polisen i Uppsala är det oklart om det är två eller fyra personer som blivit påkörda. Samtliga skadade, även föraren av motorcykeln, har förts till Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Det finns ingen uppgift om deras tillstånd men enligt polisen ska ingen ha fått livshotande skador.

Det är inte klarlagt vad som orsakade olyckan, men det finns ingen misstanke om att föraren skulle ha varit alkoholpåverkad, enligt vakthavande befäl Gabriel Ogden.

Väg 55 var avstängd i båda riktningarna under räddningsarbetet.

pewa
2009-05-14, 08:31
http://svt.se/content/1/c8/01/55/53/91/O-MC_0.jpg

En motorcykel krockade med en personbil i en svår trafikolycka norr om Kumla vid halvsjutiden på onsdagsmorgonen. Båda förarna omkom.

Motorcykelföraren avled på plats efter kollisionen, säger Örebropolisen till Tvärsnytt. Föraren till personbilen fördes med ambulans till Universitetssjukhuset i Örebro, men avled också av sina skador.

-Motorcykeln färdades söderut på E 20 och tog sedan avfarten mot Kumla. På Kumlavägen ansluter en grusväg från höger och där körde personbilen ut och de krockade, säger Torbjörn Carlson, informationschef på polismyndigheten i Örebro län till TT.

Källa: Svt.se

Fredd
2009-06-24, 22:48
Motorcykelolycka utanför Askersund

En motorcyklist körde av riksväg 50 i höjd med Åsbro vid 11-tiden under onsdagen. Det orsakade långa köer, men enligt vittnesuppgifter har trafiken börjat rulla igen.

Enligt uppgift från en bilist så skulle motorcykeln köra om en lastbil på en sträcka med vajerräcke. Motorcykeln hann inte om innan det blev enfiligt och tvingades bromsa och slog då omkull.

Enligt polisen berodde olyckan troligen på ett tekniskt fel på motorcykeln eftersom framhjulet låste sig.

Enligt polisen var mannen chockad och klagade på ryggsmärtor när han fördes till USÖ i ambulans. USÖ uppger att mannen klarade sig med lättare skador.

Boven
2009-06-24, 23:30
Stockholm: Mc-olycka
Ambulans och polis har larmats till Sätra Torg där en motorcyklist har kört in en parkerad bil. Mc-förarens skador är okända.
Publicerad av
Camilla, 2009-06-24 22:24:59

Boven
2009-06-24, 23:30
En motorcyklist har kört omkull på vägen mellan Rappestad och Vikingstad. Mc-föraren är enligt de första uppgifterna inte allvarligt skadad.
Publicerad av
Camilla, 2009-06-24 21:04:48

Boven
2009-06-24, 23:31
Trollhättan: Mc-olycka
Räddningsenheter har larmats till Slättbergsvägen i Trollhättan där en mc-olycka har inträffat. Det är ännu oklart om någon är allvarligt skadad.
Publicerad av
Camilla, 2009-06-24 19:47:32

Boven
2009-06-24, 23:32
Götene: Motorcykelolycka
En man i 50-års åldern har kört omkull med en motorcykel på riksväg 44 i Götene. Mannen är skadad men vid medvetande.
Publicerad av
Teija, 2009-06-24 18:33:33

trainer
2009-06-26, 23:30
Har en självupplevd olycka: Var ute igår med en kompis och körde, hade varit på Åland och åkte vägen mot Hallstavik från Grisslehamn. Ca 11 km från Grisslehamn kommer vi till en T-korsning, den dyker upp väldigt tvärt och jag som åker först missar den, när jag upptäcker att jag skulle ha svängt vänster ställer jag mig på bromsen och försöker ta den ändå (helidiotiskt), kompisen upptäcker att jag försöker svänga och bromsar också hårt med följd att cykeln ställer sig på tvären och kanar in i mig. Nu sitter jag hemma med krossad fotled, gips i 6 veckor, kompisen har en spricka i bäckenet. Det var den säsongen det, tar slut innan den egentligen börjatm och allt tack vare ett felbeslut av mig.

Mc-Bosse
2009-06-28, 12:19
Har en självupplevd olycka: Var ute igår med en kompis och körde, hade varit på Åland och åkte vägen mot Hallstavik från Grisslehamn. Ca 11 km från Grisslehamn kommer vi till en T-korsning, den dyker upp väldigt tvärt och jag som åker först missar den, när jag upptäcker att jag skulle ha svängt vänster ställer jag mig på bromsen och försöker ta den ändå (helidiotiskt), kompisen upptäcker att jag försöker svänga och bromsar också hårt med följd att cykeln ställer sig på tvären och kanar in i mig. Nu sitter jag hemma med krossad fotled, gips i 6 veckor, kompisen har en spricka i bäckenet. Det var den säsongen det, tar slut innan den egentligen börjatm och allt tack vare ett felbeslut av mig.

Jag gjorde samma dumma beslut när jag vurpade. Satt i tankar i regnet i 50-60 och såg vägskylten där jag skulle svänga lite sent och tryckte till lite extra med frambromsen. Vatten och grus under framhjulet och jag låg där på asfalten med mc över mig.

En stukad handled som nu är bra igen och lite reparationer på mc blev facit för mig. Varför inte fortsätta och vända och köra tillbaka? Det är lätt att vara efterklok.

Mats Liifv
2009-06-28, 14:47
Har en självupplevd olycka: Var ute igår med en kompis och körde, hade varit på Åland och åkte vägen mot Hallstavik från Grisslehamn. Ca 11 km från Grisslehamn kommer vi till en T-korsning, den dyker upp väldigt tvärt och jag som åker först missar den, när jag upptäcker att jag skulle ha svängt vänster ställer jag mig på bromsen och försöker ta den ändå (helidiotiskt), kompisen upptäcker att jag försöker svänga och bromsar också hårt med följd att cykeln ställer sig på tvären och kanar in i mig. Nu sitter jag hemma med krossad fotled, gips i 6 veckor, kompisen har en spricka i bäckenet. Det var den säsongen det, tar slut innan den egentligen börjat och allt tack vare ett felbeslut av mig.

Lätt hänt och väldigt tråkigt. Hoppas att ni kommer ifrån det hela utan och blir helt återställda!

Detta visar klart och tydligt vikten av att hålla ordentliga avstånd till varandra när man är ute och kör. Man ska verkligen inte behöva köra på varandra. Du hade ju kunnat behöva bromsa för något hinder ett, djur eller vad som helst. Vad du som ligger först än gör ska bakomvarande ha tillräckligt avstånd för att kunna klara en sådan situation. Så är det i den bästa av världar. Verkligheten ser tyvärr ofta ut som den du beskrivit...

pewa
2009-06-30, 23:36
Från UNT.se

Luc Alphand svårt skadad i mc-olycka
Luc Alphand, vinnare av Paris-Dakar 2006, skadades svårt vid en motorcykeltävling i Frankrike i går. Alphand körde Rand·Auvergne när han kraschade. Han opereras under måndagen. (TT)

Luc Alphand, vinnare av Paris-Dakar 2006, skadades svårt vid en motorcykeltävling i Frankrike i går. Alphand, som också vann den totala alpina världscupen totalt 1997, körde Rand·Auvergne när han kraschade och skadade ryggen. 43-åring ska opereras under måndagen.

Fredd
2009-07-04, 17:16
En 19-årig man omkom i natt samband med en motorcykelolycka i centrala Hällefors norr om Örebro, uppger polisen för TT. Polisen larmades vid halv fyra sedan mannen kört in i en stolpe och sedan ett träd.

Örebro. En 19-årig man omkom natten till lördagen i samband med en motorcykelolycka i centrala Hällefors norr om Örebro, uppger Örebropolisen för TT. Polisen larmades vid halv fyra. Han hade då av okänd anledning kört in i en stolpe och därefter in i ett träd.

pewa
2009-09-02, 21:08
Kvinna död i mc-olycka

En kvinna i 40-årsåldern omkom vid en mc-olycka i Ringvalla väster om Sala vid 17-tiden på eftermiddagen. Kvinnan hade kört in i ett traktorsläp och skadades så svårt att hon avled, uppger polisen i Västmanland.

Sala. En kvinna i 40-årsåldern omkom vid en mc-olycka i Ringvalla väster om Sala vid 17-tiden på onsdagseftermiddagen.

Kvinnan hade kört in i ett traktorsläp och skadades så svårt att hon avled, uppger polisen i Västmanland.

Källa: hd.se

Nilsson
2009-09-26, 16:45
hoppas det inte var någon av våra kära medlemmar som var inblandade , jag vet ej så mycket om olyckan men 2 pers är tydligen skadade

Nina
2009-09-26, 17:07
hoppas det inte var någon av våra kära medlemmar som var inblandade , jag vet ej så mycket om olyckan men 2 pers är tydligen skadade
Var läste du detta?

Gibson
2009-09-26, 17:48
Man svårt skadad i mc-olycka
GREBO Publicerad 25 sep 11:53 Uppdaterad



En motorcykelförare skadades svårt vid en trafikolycka i höjd med Grebovallen på fredagsförmiddagen.

Räddningstjänst, flera ambulanser och polis larmades vid 10.10-tiden till olycksplatsen på riksväg 35 mellan Linköping och Åtvidaberg. En motorcykel på väg mot Åtvidabergshållet hade kolliderat med en personbil som var på väg ut på riksväg 35.

- Personbilen skulle åka ut på riksvägen i höjd med Grebo när det kommer en motorcykel från Linköpingshållet. Han kör in i personbilen, säger Jan-Erik Palmqvist, vakthavande befäl vid polisen i Östergötland.

Mc-föraren, en man i 25-årsåldern hemmahörande i Linköping, var vid medvetande men fördes till Universitetssjukhuset i Linköping. Enligt en sjukhusbulletin är mannen allvarligt skadad och hans tillstånd är allvarligt.

Framkomligheten var begränsad strax efter olyckan.

Nilsson
2009-09-26, 19:06
jag kommer ej ihåg , men det var på nätet

Jonas
2009-09-26, 19:09
jag kommer ej ihåg , men det var på nätet

Jag läste om olyckan i en notis i Svenska Dagbladet.

Nilsson
2009-09-26, 19:10
det står inte så mycket men det e på Svd.se och stockholm

Jonas
2009-09-26, 19:13
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_3575037.svd

pewa
2009-11-17, 10:41
Allvarlig olycka i centrala Stockholm
Minst en person svårt skadad – trafikkaos

En allvarlig olycka inträffade mitt i morgonrusningen på Valhallavägen i centrala Stockholm.

En person skadades allvarligt och fördes till Karolinska sjukhuset i Solna.

Olyckan inträffade kvart i sju på tisdagsmorgonen.

En personbil gjorde en u-sväng och en motorcykel körde rakt in i bilen. Mc-föraren kastades av motorcykeln, som tog eld.

– Personen skadade bäckenbenet och bröt en handled, säger Christina Johansson, på Stockholmspolisens länskommunikationscentral.

Ett stort antal räddningsenheter larmades till platsen. Trafiken stod helt stilla i cirka en timme, men var åter igång vid halv nio-tiden.

erkagn
2009-11-17, 10:46
http://www.folkbladet.nu/?p=160949

Oj, mc-olycka så sent på året här i Umeå.

Gurrag
2009-11-17, 22:37
man får hålla tummarna att det inte var någon av hojens umeåingar som drabbades. alla ok?

erkagn
2009-11-18, 07:04
man får hålla tummarna att det inte var någon av hojens umeåingar som drabbades. alla ok?

Ja, vi får hoppas det. Det var ju en bild på hojen. Var väl nå typ av touringhoj.

Nina
2009-11-18, 17:26
Huu vad läskigt, hoppas det inte är någon av oss hojenfolk.

loffe.2
2009-11-18, 20:48
Hoj! Det var `Svarta Wingen`från Hörnefors som hade närkontakt med en U-svängande bil, men tack o lov så klarade han sig så gott som oskadd!!!!!
Tror inte han är med i Hojen.nu

Nicke
2009-11-18, 21:01
Vet inte om ni talar om olika saker. Men denna olycka inträffade på östermalm i Stockholm.

erkagn
2009-11-18, 21:18
Vet inte om ni talar om olika saker. Men denna olycka inträffade på östermalm i Stockholm.

Vi pratade om en olycka i Umeå, så det är 2 olyckor som skett nyligt.

Vollsjo.crossen
2010-06-17, 23:30
Det märks att mc-säsongen är slut för de flesta, men trots det rapporteras det om en och annan mc-olycka. Senast den här:

Vollsjö
En man och en kvinna kördes till universitetssjukhuset i Lund med allvarliga skador efter att ha gått omkull med en motocross i utkanten av Vollsjö, 03.30 på söndagsmorgonen.

Föraren tappade av okänd anledningen kontrollen över motocrossen och gick omkull. Det unga paret, hemmahörande i trakterna kring Vollsjö, fördes båda till universitetssjukhuset i Lund med allvarliga skador. Det är ännu oklart vem av dem som körde, men det finns misstankar om att alkohol var inblandat i olyckan som inträffade på Pregestadsvägen vid den så kallade "trekanten".

Gammalt men sitter med killen som var med och tycker de kan nämnas att alkohol var med i bilden han hade 0.01 promille! Och inga droger användes! Tyvärr körde han inte ens men åkte på det ändå och hamna i rullstol >:(

Gurrag
2010-06-18, 01:05
Kan bara beklaga att människor dör och skadas allvarligt i trafiken.

engström67
2010-06-18, 23:18
Kan bara beklaga att människor dör och skadas allvarligt i trafiken.

Jag tycker det är konstigt med alla olyckor som händer på hoj,jo vadå kommer en älg flygande vid midnatt,varför åka hoj på nätterna,då allt villt är i farten?men det är klart dom som inte jobbar i trafiken vet ju inte om farorna,körde av vägen pga,rullgrus??glömt brillorna hemma?jag fattar ingenting,dom flesta olyckor beror ju på orutin och dålig trafikvana,så är det bara???.

Kret
2010-06-19, 01:39
Jag transporterar mig på hoj när jag fiskar och då kommer jag ofta hem efter midnatt.
Men då är man ju beredd på vilt så man placerar sig därefter.

Men igår blev jag riktigt rädd.
Började åska på hemvägen, och blixten slog ner ca 50 meter ifrån mig när jag körde hem.
Var ganska darrig när jag kom hem.

Jan-Olov
2010-06-19, 07:25
Jag transporterar mig på hoj när jag fiskar och då kommer jag ofta hem efter midnatt.
Men då är man ju beredd på vilt så man placerar sig därefter.

Men igår blev jag riktigt rädd.
Började åska på hemvägen, och blixten slog ner ca 50 meter ifrån mig när jag körde hem.
Var ganska darrig när jag kom hem.
Jag har varit nära ett nedslag en gång, vilket jäkla tryck det är, jag såg ett helt buskaga med grova buskar som la sig helt platt mot marken och jag ramlade nästan omkull.