handdator

Visa fullständig version : Lördag och mc-dag



Nina
2008-04-26, 07:07
Idag skiner solen (igen) och jag har tänkt köra hoj. Det får bli BMW:n, den behöver användas också och jag får erkänna att där har jag varit lite slarvig med den saken för Trajan är ju för rolig att köra!

I går roade jag mig med att provköra en Fiat 500 med sportutrustning, den kändes trevlig. Nackdelen bara är att den har 4-8 mån leveranstid, de Fiat 500 som stod där för leverans i går hade beställts i oktober förra året... Det är tydligen ett himla sug efter dom trots priserna. Det är samma sak med hundkojor förresten, de får kosta vad de vill bara man får ratta en hundkoja.

Faktiskt så handlar det om en livsstil, inte nåt man kör från A till B med enbart utan nåt som är roligt att köra, en bil man ler åt direkt man ser den. Man vårdar dem ömt och handtvättar, vaxar och spolar rent överallt, torkar i alla dörrspringor och är noggrann. En sån bil kör man inte igenom en automattvätt, den får ta tid och man står med glädje och putsar den under minst ett par timmar.
Så var det med hundkojan, en livsstil. Man hälsade på andra ägare i sina hundkojor när man möttes på vägen, man jämförde varandras bilar när man såg en och man ställde sig bredvid en hundkoja när man handlade, inte en bit ifrån utan bredvid. Ibland kunde det stå tre fyra stycken på rad bredvid varann.

Jag tror Fiat 500 kommer hamna där också, andrahandsvärdet lär stiga, om inte så för kultstatusen i alla fall de närmsta åren. Och jag misstänkte att det varit samma designer framme som ritade nya Mini som lanserades 2001 – Frank Stephenson.

Sportversionen jag provkörde hade 100 hkr under huven, ingen raket som min gamla Cooper S på 170 hkr men inte slö som min Toyota Yaris, det hände i alla fall nåt när man drog på här. I taket satt en elmanövrerad taklucka och i panelen hittar man en knapp som det står ”Sport” på, då får man en mer distinkt styrning och man känner hur trögare den blir att styra i kurvorna, som en rallybil ungefär. Den är riktigt trevlig, synd det är en förbaskat lång leveranstid på en Fiat 500.

Jag ska vänta och se en tid, det kanske kommer en Fiat 500 Cab, kanske man stoppar ner en turbo i den också men det får tiden utvisa.

Visste ni att det är Fiat som äger Ferrari? ;)