handdator

Visa fullständig version : Haverikommisionen



Hasse i Kristianstad
2008-04-24, 20:00
En tråd där alla kan dela med sig av erfarenheter från olyckor insidenter så andra kan lära sig att undvika faror. Göteborgshändelasn har en egen tråd så den behöver inte tas upp här.
Tänkte att vi kör lite Toyotastuk, 3 frågor varför, varför och varför.
Till exempel: Körde på en bil bakifrån "varför" han inte bromsa, "varför" körde för fort, "varför" det var roligt.

turbo
2008-04-27, 15:28
en kompis till mig var med om följande:
han kom åkande en dag i början av maj förra året, vädret var perfekt och han hade inte hunnit ha hojen påställd mer än en vecka. ringrosten började släppa och med det kom ökad hastighet, men vägen var fin så det gick bra. TILLS.. en grusig kurva dök upp, han tappade fästet och åkte rakt ut i terrängen. som tur va fanns där inga träd så han klarade sig med bruten handled och en skrotad motorcykel.

lärdomen av det här är att ta det lite extra lugnt de första turerna varje säsong. har du inte kört vägen innan så vet du inte vilka faror som lurar efter vintern sen tar det alltid ett tag att komma i bra kör-form också.

pewa
2008-04-27, 22:44
Bra tråd!

Har flyttat alla inlägg om övriga/aktuella mc-olyckor till en egen tråd så håller vi den här till egna erfarenheter -och vad man kan lära av dem

Nilsson
2008-05-19, 17:04
en av orsakerna till att det sker så många olyckor ,annser jag beror på att folk är så fruktansvärt egoistiska , det ända sätt att minska olyckorna är att få folk att respektera varandra och stressa mindre , var ute och körde nu i helgen först med bil och då kommer det först en tjej på hoj och hon låg på omkörning även vid möte , efter henne kommer det en kille även han på hoj även han körde om vid möte , då ställer jag mig frågan , vad är så brådis att man riskerar livet på detta vis , sedan i söndags var jag på sofiero och kollade bilar och lite hojar , när jag kör därifrån med hoj så svänger det ut bilar från parkeringen rak ut på huvudled framför mej , föraren i den första bilen vred inte ens på huvet när han körde ut , jag stannade honom och frågade vad f-n han höll på med jag kunde ju stanna men det var nära att bilen bak mej inte kunde , svaret jag fick var inte det jag väntade mej , vi har bråttom hem för barnen e hungriga , och han avslutade med , men du stannade ju , så vad är problemet

Jan-Olov
2008-05-19, 18:30
Ja vid ett sådant svar gäller det att ha is i magen, anars kan det bli böter eller finka.


Jan-Olov

Nilsson
2008-06-02, 18:22
jag har funderat lite om varför säger man alltid att vid en olycka med sporthoj så har den kört som fan och rakt in i sidan på en bil, om vi tar den i malmöså sägs det att han drog upp hojen på bakhjulet och sen vurpade han rakt in i sidan på en mötande bil hmmmmm möjligt att jag e dum men någon av dem måste ju svängt nå väl nu har det händt och det är jävligt tråkigt sen spelar det ingen roll det går aldrig att få tillbaka honom , jag kan bara beklaga sorgen till de anhöriga

Nilsson
2008-07-12, 19:29
var ute en tur idag och fick ett möte med en stor glidarhoj , och min tanke blev bara hur fan ser han ut , jo en potthjälm på huvet , kortbyxor, en tunn skjorta som var uppknäppt och sandaler , möjligt att jag e dum men jag tycker inte synd om en sån mäniska om han vurpar eller kör in i en humlesvärm eller något sånt , och sen klagar man på att vi sporthoj åkare inte hälsar på dem men jag hälsar inte på folk jag inte tycker om

Gert
2008-07-12, 20:25
och sen klagar man på att vi sporthoj åkare inte hälsar på dem men jag hälsar inte på folk jag inte tycker om



Menar du att alla som kör en custom kör omkring på det viset som du skriver då ?

Nina
2008-07-12, 20:28
De som kör utan skydd har helt enkelt inte ramlat än!
Jag har sett olika typer av hojförare köra i shorts och T-shirts samt badtofflor på fötterna så det är inte enbart glidare. Jag tror som jag skrev först: de har bara inte ramlat än!

Hasse i Kristianstad
2008-07-12, 20:32
Kolla "Italienarna" de kör just så "nakna"

Gert
2008-07-12, 20:35
Jag säger detsamma för någon skillnad på vilken hoj man kör eller har mellan öronen kan väl inte sammanfalla ?

Nilsson
2008-07-12, 21:18
nä jag menar inte det klippan , det finns hos alla sorters hoj åkare

Jan-Olov
2008-07-12, 22:17
Som man säger den sista idioten är inte född.

Jan-Olov

pewa
2008-07-25, 15:28
Flyttade inläggen om Sjöborakan och bakhjulsåkning till Bakhjulsåka-tråden. Ni hittar den här: http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=9200

Håller den här tråden ren till de som vill dela med sig av egna olyckor/incidenter och vilka slutsatser de dragit av dem.

Nilsson
2009-01-14, 21:08
en olycka har inträffat i Lund mellan en Taxi och en bil , ja så står det , e inte en taxi bil med? hmmmm ganska kul med hur det skrivs