handdator

Visa fullständig version : Eco-driving och motorcyklar



pewa
2008-04-08, 19:08
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2008/ecodriving.jpg
Bilden kommer från gr33ni.com

Eco-driving och motorcyklar, går det ihop?
Jag skulle önska att jag kunde svara ja på den här frågan men för mig väger alltid
varvtalet och accet mer än hur många km jag kommer på varje liter soppa. Det är
enklare med bilen men så fort jag sätter mig på hojen är det som att allt vad
eco-driving heter är bortblåst. Jag erkänner, det är jävligt kul att gasa!

Med dagens miljö-tänk ska alla dra sitt strå till stacken och underlätta för moder
natur. Det läggs mycket fokus på bilar men knappt någonting på motorcyklar.


Vad finns att göra för oss som gillar att köra hoj?
Hur pass miljömedvetna är ni i er körning?

Hasse i Kristianstad
2008-04-08, 20:08
Ett sätt är att "hoppa" 2 växlar i taget. Från 1an till 3an osv

Nina
2008-04-08, 20:31
Nja, jag fick lära mig på trafikskolan att man inte ska hoppa över växlarna på en mc för lådan kan hamna i friläget rätt vad det är. Jag har lyckats med detta, få i friläget mellan 5:ans och 6:e växeln och det var just på grund av att jag hoppade över växlar. Man får växla snabbt och dra in kopplingen ganska omgående, man bara känner efter att kopplingen drar och så in med nästa växel ungefär.

Eco-driving på mc handlar om att få in högsta växeln på låg fart så fort som möjligt, men tragla igenom alla växlarna. Det fick jag lära mig. :)

fransson
2008-04-08, 21:27
Nu i denna tid är det inga problem att ecoköra kalla vägbanor med grus gör att handleden får vara mjuk :D :D

LillArne
2008-04-09, 12:00
Man kör custom då är det eco-driving ;D

Jan-Olov
2008-04-09, 15:49
Man kör custom då är det eco-driving ;D


Nej det beror på hur du använder gasrullen. Min tidigare hoj Dradstar 1100, kunde gå på 0,4-0,5 om jag körde försiktigt och lungt, om tex. frugan körde med, anars om jag åkte själv så kunde det gå åt upp till 0,7l/mil. Skall det vara roligt så kostar det mera. Det är väl inte hela sanningen utan lite hur det känns för dagen i bland vill jag gasa och ibland ta det lungt.

Jan-Olov

turbo
2008-04-09, 19:14
jag kör bara mc som nöje och det kanske är lite omoraliskt men kör jag långt ifrån miljövänligt. å andra sidan drar hojen mindre bensin än min bil ändå så det känns inte så farligt

Jan-Olov
2008-04-09, 21:59
jag kör bara mc som nöje och det kanske är lite omoraliskt men kör jag långt ifrån miljövänligt. å andra sidan drar hojen mindre bensin än min bil ändå så det känns inte så farligt

Lite andra tankar om miljön. Fotboll, åka bil till träning och match. Samma ishockey. Ridning mm. Vi får inte glömma alla charterresor. Vi åker bil till fjällen för att åka skidor. Vi åker till våra sommarstugor bara för att kippa gäset. Allt detta gör vi för vårt höga nöje, så var fasen gör det i det stora hela om vi åker lite hoj för vår glädjes skull.

Jan-Olov

Vallejos
2008-04-10, 22:20
Det är svårt låta bli dra på... men efter att ha provkört hojen på tomgång och utan tank, med en tratt kopplad på slangen till förgasarna så tänker jag litet mer på miljön och ekonomin. Bensinen fullständigt sögs in i en virvel och försvann när jag gasade litet extra. Inte konstigt jag tyckt min hoj drar mycket (ca 0,8 dl/mil). Kommer säkert ned på 0,6 dl/mil om jag kör lugnt.
När jag tänker på miljön försöker jag ligga på ca 3000 varv.

Fredd
2008-04-11, 08:42
Intressant Vallejos! Jag försöker också tänka på miljön när jag kör men det är väldigt svårt, det går bra om jag ska åka långa sträckor men inte annars.

FJR Håkan
2008-04-14, 07:22
Hej.
Har inte själv tänkt så mycket i de banorna men som någon sa att man kan hoppa över nån växel och är man bara ute o glassar så är det bra.
Såg att Bike i Trollhättan konverterat om en FJR 1300 från bensin till etanol.
Kolla deras hemsida om Bike dagarna där de kommer ha denna maskin för provkörning. Kul att de valde just en FJR. Jag kommer själv att vara där under Bikedagarna så vi kanske syns.
Ha det
Håkan

Nina
2008-04-14, 08:11
Såg att Bike i Trollhättan konverterat om en FJR 1300 från bensin till etanol.


Då missade du gårdagens Kalla Fakta på TV4!
Barnarbetare kapar sockerrören och folket på fältet utsätts för diverse farligheter och är oskyddade, bland annat rasade en brand mitt bland dom när de kapade sockerrören, allt för att *vi* som ska tänka på den s.k. miljön ska kunna köra med etanol. Fult!
För att inte nämna U-länderna!! Istället för att göra etanol av socker, mjöl och annat spannmål som t ex havre så tycker jag att vi kan vi skicka detta till de mer behövande som svälter framför att vara själviska.

Jag kommer aldrig tanka etanol så länge det finns barnarbetare på fälten och svältande i världen.

turbo
2008-04-14, 22:15
om jag tänker efter så finns det väl lika stora möjligheter att köra ecodriving med motorcykel som med bil? om man nu ville det.. jag tror det är där skon klämmer, det är för roligt med acc och täta kurvor att ecodrivingen får vänta

Peter H
2008-04-28, 09:58
Ja lite angående etanolens vara eller icke vara med alla dessa "evighets" debatter av ideliga pajkastningar mm så kan jag bara säga att var och en får som vanligt försöka ta egna ställningar om det bara eller delvis är skit med etanolen eller ej, men att man inte sväljer första bästa med hull och hår,,, har iaf jag kommit fram till att så länge det inte finns riktiga konkreta "motbevis" i frågan ser jag för egen del ingen som helst anledning till att börja tanka fossilt igen och naturligtvis tills det finns hållbara/möjliga bättre bränsle för var och en att tillgå,,, och ja detta gäller självklart dom flesta etniska skäl för den delen med.


Vill med det bara tillägga ett lite talande citat:

"Döm inte ut etanol och biodiesel
Etanol, biodiesel och biogas kommer alla att behövas för att möta den stora utmaningen att byta ut de fossila bränslena, skriver Mats Eklund, professor i industriell miljöteknik, Linköpings universitet.

Biodiesel i form av rapsmetylester (RME) gjorde sitt intåg på den svenska drivmedelsmarknaden redan under det tidiga 90-talet. Det var relativt lätt att få in i den befintliga bilparken eftersom alla som har en dieselbil har en "bi-fuelbil". Av olika skäl blev biodiesel inte någon stor succé
i Sverige. Bland annat angreps den för sin dåliga energieffektivitet där det påstods att lika mycket energi gick åt för odling och framställning som fanns i bränslet. Sedan dess har det i ett globalt perspektiv hänt mycket när det gäller utvecklingen av biodiesel producerad från många olika grödor och avfall. Förbrukad frityrolja, fiskolja, animaliefett och fett utvunnet från alger används i dag som råvara för att producera biodiesel.
I Sverige minns många bara att biodiesel inte var bra för miljön, vilket inte stämmer med dagens utvecklade system.

Kommer denna historia att upprepas för etanolen? Just nu pågår en massiv kampanj där etanolen till och med beskrivs som ett större problem än fossila bränslen. Vi får veta i debatten hur många flera barn som kommer att få svälta på grund av etanoltillverkningen och att den stora landskapomvandlingen från skog till odling leder till stora nettoutsläpp av koldioxid.

Låt oss slå fast en sak tydligt. Det går inte att kategoriskt döma ut ett bränsle som etanol eller biodiesel. Sättet som bränslena produceras på avgör vilken miljöprestanda de har. En fristående etanolanläggning där all energianvändning kan kopplas till etanolproduktionen och där man inte nyttiggör olika restprodukter som halm och drank (biprodukt från framställning av både teknisk sprit och sprit för konsumtion) har en energibalans nära ett: Alltså sätter man in nästan lika mycket energi som man får ut. Om etanolproduktionen i stället är samlokaliserad med en anläggning som genererar el och värme för andra syften, om man använder dranken för produktion av biogas eller djurfoder och om man använder halmen för värmeändamål ändras denna energibalans till att vi får ut fyra till fem gånger så mycket som vi sätter in.

Denna situation liknar den som finns vid Agroetanols anläggning i Norrköping. Preliminära beräkningar indikerar att man med känd teknik kan öka effektiviteten ytterligare. Då börjar man faktiskt närma sig energibalansen för den brasilianska etanolen. Synergier mellan etanol, biogas och biodiesel kan göra processerna ännu mer effektiva och därigenom öka den roll dessa bränslen kan spela. Vi är fortfarande tidigt i utvecklingen av effektiva system och förbättringspotential är stor.

Hur kan förändring ske? Kommer vi att kunna räkna ut vilka bränslen som är mest energieffektiva och sedan slå in på den vägen om den nu handlar om el, vätgas eller snåla dieselbilar?

Att hänvisa till vätgas som energibärare i fordon kan uppfattas som att lägga ut dimridåer och tas som ursäkt för att inte behöva göra något nu. Fördelen med etanol, biodiesel och biogas är att det är etablerade tekniker som i stort sett fungerar i våra befintliga tekniska system. Vi kan använda dem utan någon försämring av vår livskvalitet, de åstadkommer verklig miljönytta och de öppnar för fortsatt utveckling.

Etanol, biodiesel och biogas kommer alla att behövas för att möta den stora utmaningen att byta ut de fossila bränslena. På sikt kommer sannolikt flera andra alternativ också att spela betydande roller, samtidigt som fordonen måste bli betydligt mer bränslesnåla, till exempel med hjälp av elhybridteknik.

I en värld med en global fordonsindustri har bränsleindustrin också varit global under den fossila eran. På en framtida bränslemarknad finns utrymme för lokala lösningar beroende på tillgång av olika råvaror, avfall och förutsättningar för produktion. Där kan välstånd byggas i lokala, regionala och nationella ekonomier. Arbetsförhållanden för de som framställer etanol ur sockerrör har uppmärksammats i debatten. Där finns problem men det kan inte skyllas på etanolen utan förklaras snarare av strukturella skillnader i den globala ekonomin.

Etanolindustrin sysselsätter cirka en miljon människor i Brasilien och bidrar till landets välstånd. Biobränslena kan fungera som en hävstång för utveckling för tredje världens ekonomier.

I dessa tider av negativ uppmärksamhet för biodrivmedel är det på sin plats att påminna om de problem som fossila bränslen ger upphov till; resursfrågan, föroreningarna som genereras i deras hela livscykel, risk för olyckor, hälsoeffekter och deras bidrag till växthuseffekten. Det är lätt att hitta problem med etanol, biodiesel och biogas men det är hederligt att samtidigt komma ihåg de problem som vi försöker angripa genom att utveckla dem.

Mats Eklund professor i industriell miljöteknik Linköpings universitet"

slut citat.


Så som sagt ser jag iaf ingen anledning nu efter 10 år och över 16000 problemfria mil med konverterade fordon, att fortsätta tanka fossilt på vägen till en bättre miljö.

Åter till ämnet,, så är det förmodligen där många gånger är skon klämmer då det väl för dom flesta är just hojkörning ett "nöjesfordon" och då inte är ecodriving det första man kör efter, men visst är det även där fullt tillämpligt även där.

Så det är väl helt enkelt lite av en samvetsfråga,, å andra sidan drar en hoj klart mindre och som inte rullar allt för långt på ett år, så ut gasa och njut,, oavsett bränsle i tanken.

//Peter
__________________
www.etanolexperten.se
www.etanol.nu

Nina
2008-04-28, 13:45
Men fordon gående på etanol får man tanka oftare, jag har just räknat ut varför dieseln är dyrare och etanol billigare än bensin:

Fordon med etanol är törstigare, de dricker mer – alltså måste man tanka oftare. Man luras att tro att då det är billigare vid pumpen är detta en bra lösning.
Diesel däremot drar mindre bränsle, då behöver man inte besöka pumpen så ofta vilket gör att då kostar dieseln mer istället. Jag tror i alla fall inte på etanol så länge de mer behövande i u-länderna inte får mat, varför inte skicka dit spannmålen vi gör bränsle av så de får mat istället?

Men nu varnas det för att etanol släpper ut fler skadliga ämnen för människan än bensin gör, bland annat ökar cancerrisken. Är detta en bra lösning i så fall? Har vi råd att belasta sjukvården i framtiden?

Sakliga argument för och emot, övertyga mig varför jag ska börja tanka etanol med gott samvete, med tanke på de svältande och de barn som jobbar på fälten.

Peter H
2008-04-28, 17:46
Det är riktigt att med etanolfordon får man tanka lite oftare, då dessa drar ungefär 20-30% mera bränsle, men utslaget på en normals bils allt större tankar är det inget som direkt märks i praktiken, faktiskt inte ens med egna hojens 23 liters tank, så inte skall man då inte behöva känna sig ens lurad trots det lägre priset och som det hitills varit så tjänas det ungefär 2:-/milen mot om samtliga egna fordonen skulle tankats med bensin om man nu vill räkna i pengar.

Kommer inte alls att ens försöka förklara varför etanolen nu skulle vara SÅ bra, men vet iaf tillräckligt efter snart 10 års "forskande" att det iaf tills vidare är ett klart hållbart bränsle och det under överskådlig tid, tills/om bättre alternativ finns att tillgå.

Likaså kan jag inte heller själv bemöta allt det man nu "hör" om dess avigsidor, då dessa under åren kommit och gott, så det var det jag menade att det finns så mycket info att hämta på nätet att var och en får ta ställning i frågan,,, likaså finns det faktiskt motsatser till dom flesta av dess kritik som tex att det inte alls förekommer barnarbetare ute på fälten till svält osv osv.

Så förvänta dig inga direkta argument från mig här,, (finns dom som är mer duktiga på det området) är själv bilmekaniker som vet att grejerorna håller mer än väl för spriten, men är iaf för egen del fullständigt övertygad att argumenten för att använda etanol är tillräcklig stora än att dessa skulle vara emot användnimng av det bränslet!
Och med det så kan det säkerligen räknas i tiotuseltals som bara dubbeltankar sina fordon, till dom tusentals som problemfritt konverterat till helt biobränsledrift.
Vad det sedan gäller etanolen kommer inte ens du i från, då det sedan några år finns i all 95 Oktan som så innehåller 5% etanol och förslag finns på att öka denna till 10% etanol,,,

Med spriten där den hör hemma, i fordonens tankar. :-)

turbo
2008-04-28, 21:14
som ni skrev tidigare tycker jag det är alldeles för mycket information som åekar åt olika håll, man vet inte vad man ska tro när det gäller etanol! jag skulle önska att staten tillsatte något forskningsråd eller så som kunde upplysa sina medbrgare vad som är bäst för miljön :)

åter till eco-drivingen så tror jag mer på att byta bränsle än att försöka köra eco-driving med motorcykeln, det är så roligt att gasa!

Nina
2008-04-29, 05:32
Då kan det bli så här (pålitlig kille det här):

Al Gore snodde visst en bit datoranimerad film från långfilmen Day after tomorrow i sin ”dokumentär” (http://newsbusters.org/node/20680?q=blogs/noel-sheppard/2008/04/22/abc-s-20-20-gore-used-fictional-film-clip-inconvenient-truth)

Peter H
2008-04-29, 07:31
Jo det håller jag och säkerligen dom flesta med att riktig och även trovärdig information helt saknas från myndigheters håll och har så alltid varit, om vad som verkligen är dåligt eller vad som är bra och som i detta fall rörande etanolen, det tyder även alla dom tusentals mail bara jag fått genom åren i frågan.

Och åter till ursprungs ämnet,, ja och det håller även jag med om att visst ecodriving är fullt tillämpnings bar med bil, men som redan nämt så är motorcykeln för dom flesta iaf ett nöjesfordon och med tex att hoppa över växlar med dessa är också som redan nämt inte bra för dom flesta motorcykel lådor.

Så med det går egna etanoldrivna hojen som aldrig för och upplevs även ha ett par extra hästar på köpet,,,

lene
2008-04-29, 08:43
hejsan ett par "dumma" frågor .Jag går starkt ind för alternativa bränslen , men tyvärr år min för gammal annars skulle jag gärna köra etanol eller raps olja. Är din mc gjord för att köra med etanol? mvh lene

Nina
2008-04-29, 10:09
Förresten, fick inte Al Gore Nobels Fredspris för sin dokumentär...? ;)

Peter H
2008-04-29, 15:37
Egentligen är ingen bensindriven motor för gammal för att kunna köras på etanol,, se bara på farbror Henry Fords första T-Ford som alla var avsedda att köras på det bränslet,,,

Och beroende på vem man frågar om vad som behövs bytas ut på en befintlig motor för att just kunna köra på etanol går vitt i sär,,, men erfarenheten på det området som med är tämligen entydligt att riskerna osv inte är större än om det bara handlat om bensin i tanken.

Grund principen är iaf den att det behövs dryga 20-30% mera bränsle så fungerar dom flesta bensinmotorer på ren etanol (E85), och även egna hojen är således inte "byggd" för det, men är bara genom lite större munstycken lika körbar som det bara var bensin i tanken och genom att den även bara används sommartid så är det inga kallstarts problem heller och det rullar nu ett antal etanolkonverterade hojar.

Jo vad gäller rapsolja är det flera hojägare med som med varit intresserade av, men där är det betydligt krångligare, då det nära på krävs en dieselmotor i grunden,, jo mycket möjligt att han Al Gore fick Nobels Fredspris,,,

Nina
2008-04-29, 15:53
jo mycket möjligt att han Al Gore fick Nobels Fredspris

Jo, han fick Nobels Fredspris för den uppmärksammade dokumentären med en massa stulna filmsnuttar i och alla kom de från olika långfilmer i Hollywood.

Det jag pekar på här är att det inte alltid är så bra att anlita politiker att argumentera för folket varför saker och ting är så förbaskat bra och annat mindre bra. ;)
Det här måste onekligen vara Al Gores mest obekväma sanning just nu, eller vad tror ni?

För övrigt: tebax till topic igen så kan man inte köra ekonomiskt med hoj som bilar/lastbilar för man kan inte hoppa över växlarna på en mc.

carpelux
2008-04-29, 17:17
För er som vill leka lite med ekonomin avseende diesel, bensin och etanol kommer en excelfil här där man ser brytpunkten.

Sedan kan man ju ha synpunkter på hur etanolen påverkar, men som sagt är det inte lätt att få en sann och samlad information om det.

Själv kör jag etanol i en bensinbil (konverterad med hjälp av en elektronisk tillsats som heter Flexi-tune) och sparar ca 2 kr milen med dagens bränslepriser. Funkar perfekt, bortsett från vissa svårigheter att starta när det blir kallt ute.

Peter H
2008-04-29, 18:33
Där ser man med Al Gore,,, ja jo mycket mer ecodriving per motorcykel är inte mycket att satsa på, mer än då att inte gasa för mycket då,,, men då är ju lite av vitsen av hojåkningen ju,,, :)

Jo har med för egen del med kört över 16000 mil och snart 10 år på etanol i konverterade fordon och det mesta från bilar, motorcyklar, gräsklippare osv,,, och dom senaste åren med dom båda bilarna med ännu en elektronisk tillsats/box (AutoFFV), som gjort dom lika bränsleflexibla som dom "riktiga" etanolbilarna.
Där inte ens kallstarter i som kallast vi haft det med runt 10 minus varit några som helst problem med dessa automatiska kallstarts annordning,, även om det självklart både för komforten såväl som för miljön alltid använts motorvärmare den kallare årstiden,,,