handdator

Visa fullständig version : Hört en Thruxton?



Nina
2008-04-02, 19:40
Snacka om härligt ljud! Jag hörde en Triumph Thruxton startas i dag. Jag kan säga att jag log ganska brett just då.
Jag var ute och luftade Scramblern och tog en sväng förbi Triumph bara så där hux flux.
Jag fick frågan om jag ville provköra en Thruxton, jag sa som det var att det törs jag inte för då ska jag väl ha en sån också.

Den lät lite så där race-aktig, så där som gamla racehojar. Ska sanningen fram så tänkte jag att skulle nån hoj bli tråkig lär jag väl komma hem med en Thruxton senare.

turbo
2008-04-03, 15:28
http://www.triumph.co.uk/images/thruxton_overview_main_2008.jpg

jag tycker den är läcker, retro!
är det en trecylindrig motor i den? triumph har ju gjort sig ett litet namnt just på ljudet, faktiskt inte hört någon själv.

Nina
2008-04-03, 15:53
Nä, det är samma motor (parallelltwin) och låda som i min Scrambler men motorn har en annan vev. Scramblern har 270° vev och Thruxton har 360°. Den jag hörde i går när han startade den fick mig att le riktigt brett och jag tänkte att en sån där ska jag också ha en vacker dag!

Den ser race-aktig ut, speciellt om de har ett par fartränder.
Här är lite tekniska data mellan Thruxton och Scrambler:

Thruxton:
Maximal Effekt: 70PS (69bhp) 7,400 rpm
Maximalt Vridmoment: 70Nm (52ft.lbf) 5,800 rpm
BHP står för bromsade hästkrafter

Scrambler:
Maximal Effekt: 55PS (54bhp) vid 7,000 rpm
Maximalt Vridmoment: 69Nm (51ft.lbf) vid 5,000 rpm

Jag har ungefär samma vrid men lägre antal hästar (15 färre). En annan vinkel på veven lär få en Thruxton kännas mycket piggare än en Scrambler misstänker jag. För av ljudet att döma igår var det rena rama räsermaskinen han startade, den lät verkligen härlig.

Edit: rättstavning i texten