handdator

Visa fullständig version : Volvo börjar tillverka motorcyklar



pewa
2008-04-01, 07:16
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2008/volvov1_snapshot.jpg

Volvo + motorcyklar = Sant? Njae, fel datum :)
Det är den amerikanska motortidningen North American Motorsport Journal(NAMJ)
som av en slump lyckats få syn på Volvos nya satsning. Bilden är tagen för en
vecka sedan vid en testbana utanför Veszprém, Ungern.

Enligt rykten i branschen ska alltså Volvo försöka slå sig in på motorcykel-
marknaden och har redan ett par prototyper klara. Sportvarianten som syns på
bilden benämns V1.

Några uppgifter kring motor eller övriga detaljer finns tyvärr inte i dagsläget.
Dämpartillverkarna Öhlins sägs vara inblandade men det är inget som är
bekräftat. NAMJ har försökt nå Bertil Thorén, Senior Vice President på Volvo
Car Corporation men han vill inte gå in på några detaljer.

-"Det ligger i alla företags natur att ständigt utvecklas, även Volvos.
Något mer vill jag inte säga i dagsläget."

Han hänvisar sedan till volvocars hemsida men där finns inget nämnt om någon
mc-satsning. Hurvida det blir någon Volvo-hoj eller inte återstår att se, men kul
vore det med en (nästan) svensk motorcykel!

asterix
2008-04-01, 08:50
;D Dagens aprilskämt ;D

Gnistvändaren
2008-04-01, 08:53
Eftersom jag bor i Göteborg så har jag insiderkontakter på Volvo. Jag har fått lite information som ni får lova att inte sprida vidare:

Det svårt att utveckla en ny produkt från scratch och man får gå igenom många prototyper. Just den här kasserades efter att de konstaterat att framhjulet inte nådde ner till marken och sadeln inte upp till förarens häck.

Det ser betydligt mer lovande ut för prototyperna med 400 liters lastutrymme och nedfällbar kuts så att man kan välja mellan att få plats för ungarnas kompis, eller köra hem en säng från Ikea.

Hållare för fram- och bakåtvända barnstolar är redan bestämda att bli standard, dock ej i kombination med förare med "airbag".

Printer
2008-04-01, 11:03
;D Dagens aprilskämt ;D


Varför då? Tänk om man skulle misstro alla nyheter denna dagen...
KAOS!
Tror jag det att Volvo vill vara med i den roliga mc-cirkusen och få en chans att tjäna lite pengar.
Dessutom ser hojen fin ut för de som gillar den typen av hojar, själv ser jag fram emot en hojsatsning från Cadillac, det vore nått D.

8)

turbo
2008-04-01, 21:24
jag gillar den, men det är ju ett visst datum idag ;)

pewa
2008-04-02, 17:02
Kanske få som föll för den här, men när jag "fixade" ihop nyheten kände jag att det vore skoj om volvo faktiskt satsade på motorcyklar. Får bli säkra sporttourers isåfall :)

turbo
2008-04-03, 15:31
var det någon som gick på den? :P

Eva-Lena
2008-04-04, 21:14
Det kan väl inte ha varit många som gick på den. :D

På tal om det där skämtet... min min gamla harv (alltså min modell Yamaha XJ900) har ibland kallats motorcyklarnas volvo, eftersom den är känd för att vara så pålitlig och verkar gå i evigheters evigheter, som även de gamla volvobilarna verkade göra. Fast det kanske kan kännas tråkigt också, förstås. ;D

Ibland blir jag sugen på en ny och fräsch hoj, men det är mest när jag tänker på bromsarna som är rena sirapen jämfört med de modernare grejorna. Jag är mest nöjd när jag tänker på försäkringskostnaderna för min numera antika hoj... tänk att det ska spela så stor roll egentligen, vilken årsmodell man har! Det borde vara billigt ända tills man sabbar något, tycker jag!

tomahs900
2008-04-05, 11:17
Kopierade bilden o skicka den med text till min bror....den 3:e april...volvofanatiker som han e gick han på den...han har ringt till diverse volvohandlare o frågat ;D ;D ;D ;D
Dom har bara sagt att dom känner inte till det..(försäljare har inte koll på vad dom har i bilhallen ens) så han tror forfarande på de...

Fredd
2008-04-05, 17:32
Tomahs, haha, syskonkärlek :)

Jag hade helt och hållet glömt att det var 1:a april så för några minuter gick jag på den. Skulle precis ringa min far som också är volvo-fanatiker när jag insåg att det måste vara något lurt..

Var hittade du bilden?

tomahs900
2008-04-05, 19:09
bästa hittills va när vi koppla om hans tuta till blinkersen....

Nina
2008-04-06, 04:22
bästa hittills va när vi koppla om hans tuta till blinkersen....


HA HA HA!!! Tummen upp! Oj så gott man kan skratta, det var ett tag sen.

pewa
2008-04-07, 19:10
Var hittade du bilden?


Bilden är egentligen en smygtagen bild på någon rysk motorcykel.. fantastiskt vad 10min i photoshop kan göra :)