handdator

Visa fullständig version : varför vägsalt?



turbo
2008-03-30, 17:05
jag precis som katarina fick tvätta vort en del vägsalt idag då slog mig tanken varför man måste salta vägarna?

jag vet att man använder socker också ibland, hur fungerar det?

med dagens teknik borde det väl finnas bättre alternativ än att vräka ut salt?

Nina
2008-03-30, 20:45
I Norrland har man förr inte saltat, där har man kört på hårt packad snö och det har ju fungerat bra. På senare tid även salt använts där uppe också.
Personligen föredrar jag när snön är packad och utan salt, det får också vara bortåt -15 till -20 gr C, då är snön dessutom mer sträv och lättare att köra på.
Runt nollan och en massa salt skapar bara mer halka, man kan inte gå normalt heller utan halkar runt i skorna.
När man plogar vägar och samlar ihop till snöhögar tas dessa senare bort, detta hamnar i vattnet i Stockholm. På somrarna står folk och fiskar i samma vatten...
Fisken kan väl inte må så bra av allt salt man häller ner på vintern..?
I långa loppet får de som fiskar detta i sig. Jag har aldrig fiskat i sta'n och skulle aldrig i mitt liv äta fisken heller.

Sockra vet jag inte om det är bra (borde bli som kletigt klister på bilen), i år har de i alla fall sandat i korsningar och rondeller här i kommunen.

pewa
2008-03-31, 16:08
Känns som det blivit mycket mer saltande här på senare år, precis som Katarina var inne på. Vet egentligen inte varför eftersom packad snö känns bättre att köra på, enligt mig iaf.

Kanske en effekt av att det varit mindre snö de senaste åren? Istället för fläckvis packad snö på vägarna väljer man att salt dem helt och håller istället.

När det gäller att tvätta är saltet en mardröm, skyddar inte direkt mot rost heller ;)

Fredd
2008-04-05, 17:36
Med risk att reta upp alla sörlänningar här inne så är salt till för att rensa vägen till de som inte klarar av att köra på snö och is ;)

Skämt å sido, med dagens teknik borde man hittat på någe bättre än den här salt-geggan!

tomahs900
2008-04-05, 19:07
Har själv varit i snösvängen o saltet beror mest på folk....här i skåne blir folk livrädda bara dom ser lite rimfrost på en åker....ringer till vägverrket o skriker av sig...
Hade inte folk varit så gnälliga hade det grusats istället.
Sockerlösning kan andvändas men de e dyrt och inte lika effectivt som salt.

Printer
2008-04-06, 07:52
Det finns kommuner som valt bort salt och låter "naturen ha sin gång". Salt funkar ju inte under en viss temp tror det är under ca 12 grader eller nått sånt.
På Gotland saltar man inte och där är det inte heller så kallt som i norra Svärje men folk kör inte av vägen ändå utan man kör efter det väglag som är, hur svårt är det egentligen?
Det har börjats med att socker som halkbekämpning också och det funkar ganska bra, spec i städer vid övergångställen mm, men är dyrare och dessutom lockar sockret upp vilt på vägen vilket blir en större fara än det skulle vara utan halkbekämpning.
Hur många ton salt som sedan hamnar i diket och såsmåningom i grundvattnet kan man ju undra, men någon inverkan har det säkert.

Jag tycker att det skulle slutas användas salt eller socker överhuvudtaget, låt den snö som kommer ligga där den är och låt folk anpassa sig till naturen istället för att naturen skall anpassas efter oss. Sanda lite lagom på trottoarer och på övergångställen så att våra gamla slipper bryta benen av sig och lägg hela saltbudgeten på att sedan sopa upp sanden så att vi kan åka hoj utan att halka omkull på torr väg.

8) Printer

Jan-Olov
2008-04-06, 10:18
Det där med salt som hamnar i diket, jag läste nån gång att saltet löser ut mineraler i jorden som sedan hamnar i grundvattnet, vilket sedan blir problem vid vattenverken.
är detta riktigt så har vi ett stort problem i frammtiden. Jag känner en som köpte jord för att fylla ut i gräsmattan, gräset vägrade gro och efter en del frågande så fick han reda på att jorden kunde ha kommit från skärning av en vägkant. Han blev lurad. Detta visar att det är inte nyttigt med salt för växtligheten.

Jan-Olov

tomahs900
2008-04-06, 12:28
Håller med...låt de ligga passar det inte folk kan dom ju bli inne...speciellt i skåne har vi 3-4 dagar snö per år e de väl inte så farligt om det ligger lite.
Oftast snöar de ju här på natten o 9 av 10 ggr så har det töat bort innan lunch ändå så varför ösa ut en massa salt???

Tyvärr e de ju många(fretag inom utemiljö) som saltar extra mkt på hårdgjorda ytor för att slippa ogräset där på sommaren....smart o kostnadseffektivt men nog inte ett vidare bra miljöval!!

Tror de e så att folk vill inte ha grus dels för blästringseffekten på bilen och dels för att det fastnar under skorna o de drar in det i sin hall...o då måste man ju städa...vilket man tydligen inte gör annars???!!

pewa
2008-04-07, 19:08
Står utvecklingen stilla på det här området? Snötäckta vägar är jute inte direkt någon nyhet och eftersom det läggs en massa pengar på det varje år borde väl kommuner och andra vara intresserade av att effektivisera? Aja, bara en tanke..

Jag tycker bättre om att köra på packad snö än en saltad väg. Med snön vet man vad man får, fläckvis saltad gör det bara jobbigare.

LillArne
2008-04-07, 19:43
Ja nu lägger jag mig i som vanligt ;D
På vintern tycker jag det ska vara VINTERVÄG så kanske folk lär sig köra ;)
Saltet gör ju bara så man blir lurad så man blåser på som vanligt och hoppsan det var visst IS :o

Intruder
2008-04-10, 12:50
Jag som kör mellan 7000-10000mil om året förstår varför dom saltar
Blixthalka då hjälper inte sand
De är inte kul när det är underkylt o man har ett åk på 60ton
Är det snö är det bara o sanda det lägger sig på/i snön
Är det is så flyger sanden iväg eller blåser bort

pewa
2008-04-13, 21:08
Intruder, förstår det.. har själv kört lastbil, inga 60 ton men ändå. Sen har ju lastbilar sällan dubbdäck vilket gör att ni kanske tjänar mer på att salta. På min personbil kör jag hellre dubbat på snö/is än odubbat på saltad snö/is.

Går fruktansvärda mängder spolarvätska också ;)