handdator

Visa fullständig version : Fjädring...



tomahs900
2008-03-29, 10:35
Undrar lite över framstötarna...funderar på fjädrarna,progresiva,hårdare,mjukare??
En hel djungel de där..
Någon som känner till skillnaden på alla dessa?

Tacksam för lite info.

Jåke
2008-03-30, 09:46
Progressiva fjädrar är en kompromiss för körning på varierande underlag, raka är mer gjorda för underlag som är någorlunda konstant så man kan finjustera efter just de förhållandena. Därmed inte sagt att de inte funkar för gatkörning, raka är bara inte lika allround.

Hårdare fjädrar ska du ha om dina befintliga inte är gjorda för att hantera din vikt. En fjäder är gjord för en viss belastning, är fjädern gjord för en förare på 75-85 kg är den inte bra varken för någon på 65 eller 95 kg. Du kan egentligen inte justera detta, då tappar du andra egenskaper i gaffeln/dämparen.

Oljeviskositet är viktigt, den avgör hur snabbt och känsligt din gaffel reagerar. Att hälla i tjockare olja i en gaffel för att man tycker den är för mjuk är ingen lösning, man gör egentligen bara gaffeln långsammare. Inte så bra om den ska fungera över många små ojämnheter som t.ex på en grusväg.

Oljemängden styr i viss mån progressiviteten i en gaffel, här kan du få en styvare gaffel i slutet av fjädringsvägen med lite större mängd. Fortfarande är det dock fjädern som först bör anpassas till föraren, standardfjädrar är ju lite generella och funkar inte till alla.

Ungefär iallafall, ta det inte för en absolut sanning. :)

Kolla på www.ohlins.se, de vet mycket om fjädring

tomahs900
2008-03-30, 10:37
ok så om man vill motarda på sommaren o offroada på vintern e det progresiva som gäller?
Men oljemängden...e de inte farligt för packningar med för mkt olja el olja som inte e anpassad för dämparen?

Jåke
2008-03-31, 21:09
...e de inte farligt för packningar med för mkt olja el olja som inte e anpassad för dämparen?

Nja, annan viskositet spelar ingen roll så länge det är samma typ av olja (gaffelolja i det här fallet). Om du häller i alldeles för mycket olja finns naturligtvis risken att du trycker sönder packboxarna, men att laborera med 5-10 mm åt nåt håll spelar ingen roll så länge gaffeln fungerar i hela sitt spel. Om du fyller den med olja kommer den inte att kunna röra sig, då går nåt sönder om du inte vurpar först :)

Jåke
2008-03-31, 21:18
ok så om man vill motarda på sommaren o offroada på vintern e det progresiva som gäller?

Nja, inte nödvändigtvis. Då har du ju chansen att ställa om fjädringen från vinter till sommar-setup så då spelar det mindre roll. Vad jag menade var att en progressiv fjäder är bekvämare för vardagsbruk där förhållandena varierar hela tiden och du inte kan stanna och byta/justera stup i ett, samt vägrar leva med hårdare setup bara för att du kör bana ibland.

Sen talar vi väldigt generellt här... hur seriöst ska du köra motard och offroad? Är du riktigt seriös måste du ha två olika fjädringsuppsättningar, eller två olika hojar. Är du mindre seriös klarar du dig kanske med en rak fjäder och ändrar bara inställningar på hösten och våren?

Kör du vardagskörning och vill ha nåt som funkar perfekt då: progressiv. Kör du nästan inget till å från jobbet (typ...) köp raka fjädrar.

tomahs900
2008-03-31, 21:45
Vet inte var gränsen går för seriös motardkörning el offroad men....på sommaren ska jag ha
gatdäck på..leka(naturligtvis lagliga lekar ::)),pendla o sticka o köpa cigg då o då...en o annan runda på små kurviga landsvägar 8)
Däremot på vintern blir de en uppsättning crossdäck...gammal plast på,upp med den på släpet...o ut o plåga den så mkt de går.
Har visserligen aldrig kört en så tung maskin i skogen så de e bara en tanke en så länge men har kört mkt både bana o enduro med 250-500cc så jag e inte helt ny i mossan.
De maskiner jag kört innan va ju renodlade crossar så jag har aldrig satt mig in i fjädringen riktigt...så länge de spruta från bakdäcket o fjädringen inte slog igenom va de bara o gasa :)