handdator

Visa fullständig version : Plus- eller minusjord??



Nina
2008-03-27, 19:57
Nån som vet om en BSA M20 från 1944 har plus- eller minusjord? Jag ska köpa nytt batteri till den och behöver veta vad som är jord på så gamla hojar.

Tacksam för svar.

Hasse i Kristianstad
2008-03-27, 20:11
Om det varit en bil så hade den varit +jordad, men inte säker på mc, förmodligen gäller samma. Bilarna (Engelska) bytte till -jord på 50-talet

Hamre
2008-03-27, 21:07
Nån som vet om en BSA M20 från 1944 har plus- eller minusjord? Jag ska köpa nytt batteri till den och behöver veta vad som är jord på så gamla hojar.

Tacksam för svar.


Det har ingen betydelse, det är samma batteri även om det är plusjord.

Hamre
2008-03-27, 21:10
Om det varit en bil så hade den varit +jordad, men inte säker på mc, förmodligen gäller samma. Bilarna (Engelska) bytte till -jord på 50-talet

Det stämmer inte riktigt Hasse, jag hade en BMC från 1970 den var plusjordad.

tomahs900
2008-03-27, 21:15
Downloda "wiring diagram" till höger på denna sida....jag fattar bilden som -jord..
http://home.quicknet.nl/qn/prive/ahum/downloads.htm
Sidan 38 i wordpadden..

Nina
2008-03-27, 22:50
Jag glömde tillägga att det är 6-voltssystem men det kanske inte är nån större skillnad ändå. Och tack för tips, ska kolla kopplingsschemat.

Nina
2008-03-27, 22:59
Den var från -48 men det hann väl inte ändras så mycket på fyra år antar jag. Så det är nog förmodligen minusjord.

Jan-Olov
2008-03-27, 23:49
Det måste gå att spåra på hojen, tutan är inte den uppmärkt tex. blinkrelät.
Är det kick så går den väl att starta utan batteri i så fall är det bara att mäta på batteripolerna.

Jan-Olov

Nina
2008-03-28, 06:42
Den har inget bromsljus eller blinkers, sånt får man veva för hand på den här.
Jag tror det bara är att kolla på schemat och utesluta bromsljuset och blinkers. Det kanske bara är det som tillkom och resten är som vanligt mellan -44 och -48. Det är nog inte som i dag, att saker och ting blir stenålders direkt man köpt grejerna. Det var nog inte samma hets på utveckling förr, man nöjde sig nog med tekniken som den var under flera års tid.

…idag är en ny mobil gammal och omodern efter bara ett kvartal.

Nina
2008-03-28, 06:44
Vi ska kolla var kablarna går nånstans och skriva ner det och jämföra med elschemat. Mycket tack för alla tips och råd. Jag återkommer senare med vad vi hittat och vad som är vad, i fall nån fler köper en gammal BSA och undrar över en del saker.

Sepe
2008-03-28, 18:22
Min BSA C11 -52 har + jord. Om jag har fattat rätt så det spelar inget roll vilken batteri du köper, bara det är 6V. Gamla BSA var oftast + jordade. Då kopplar man bara + polen till jord. Vissa har ändrat detta senare till minus jord och det funkar lika bra.

http://www.britishonly.com/pdf/bsa/sectionY_BSAservicesheetno808.pdf
http://www.draganfly.co.uk/data/pdf/plugs_points.pdf

Nina
2008-03-28, 18:49
Aha, tack för svar Sepe. Lika bra att kolla upp allt, den har blivit totalrenoverad två gånger och jag vet inte om man ändrat från plus till minus.

Hasse i Kristianstad
2008-03-28, 21:10
Om det varit en bil så hade den varit +jordad, men inte säker på mc, förmodligen gäller samma. Bilarna (Engelska) bytte till -jord på 50-talet

Det stämmer inte riktigt Hasse, jag hade en BMC från 1970 den var plusjordad.

Ja, det kan stämma, börjar bli senil. Iaf var 40-talare +jordade ::)

Hasse i Kristianstad
2008-03-28, 21:20
Vissa har ändrat detta senare till minus jord och det funkar lika bra.


Det går att vända polariteten, kommer inte riktigt ihåg, men jag tror att generatorn tvingar batteriet att byta polaritet, jag är tveksam till att det fungerar lika bra.

Jan-Olov
2008-03-29, 00:50
Att koppla batteriet avigt får till följd att något går sönder, låt oss hoppas att det blir batteriet och det kan ske med en smäll med syra överallt.

Jan-Olov

Nina
2008-03-29, 07:37
Jag tror man menar med vända polariteten är att man måste bygga om inuti laddrelän med mera för att det ska fungera, annars tror jag nog att batteriet kan smälla.

Jag måste få fråga om en HD Servicar, en -54 tror jag det är, där går batterierna på löpande band bara man kopplar in dom. Vi vet inte vad det är för fel men de töms på nolltid och dör. Jag kikade i en handbok om såna här HD Servicars, där sitter det nåt slags lindning som jord inuti generatorn (?), jag tyckte det såg ut så i alla fall men jag kan ha fel.

Min spontana känsla med det var att man kan ha satt kablarna fel och kortsluter batteriet direkt. Det är inte min svärfar som renoverat den, han köpte den halvklar och förmodligen har förre ägaren satt grejerna fel så det blir kortis på hojen.

Det vi vet är att den s.k. renoverade motorn hade två olika toppar (!) grabben satt dit och lådan som skulle vara renoverad inte alls var okej utan den fick man plocka isär och renovera och lägga saker på rätt plats. Nu är vi framme vid elen som dödar batterier direkt de kopplas in. Måste vara fel polaritet nånstans eller hur, men var?

Hasse i Kristianstad
2008-03-29, 10:36
Hur ser generatorn ut? sitter den i svänghjulet eller är den separat?
Kan du kicka igång den eller putta(föra) igång den, utan batteri, så kan du mäta polariteten. Kan du plocka bort generatorn och köra den (åt rätt håll) med en borrmakin så kan du konstatera det den vägen.
De äldre likstömsgeneratorerna har permanenta magneter och går igång automatiskt när de roterar. De nyare växelströmsgeneratorerna har elektromagneter och kräver inkommande ström för att börja ladda.

Sepe
2008-03-29, 13:17
Äldre typ av generatorer kan tappa polaritet så dom laddar inte. Då ska man "väcka" den.
Samma gäller även HD.
Det är inte svårt att göra, skickar länk till bra sida var ni kan ladda ner manualer.

Denna första, kolla längst ner på manualen "Generator Polarity"
http://www.britishonly.com/pdf/lucas/sectionL2partA.pdf

http://www.britishonly.com/tech/manuals/workshop.asp
http://www.britishonly.com/tech/manuals/sb519.asp

Nina
2008-03-29, 14:50
Tack för länkar och alla tips, det enda att göra egentligen är att riva ner och kolla allt innan man stoppar dit nåt batteri. :)

Nina
2008-06-17, 06:57
Det är minusjord på hojen, hittade ett elschema innanför verktygsluckan och den visar minusjord.

akems
2008-06-17, 09:06
På gamla bilar spelar det ingen roll mer än för varvräknaren som får spel,så har du ingen sådan kan du troligen koppla hur du vill,jag har testat på en gammal cortina

Nina
2008-06-17, 20:47
Nä jag har ingen aning så jag tar det säkra före det osäkra och kollar allt före jag stoppar dit tåtarna. :)

Boven
2008-06-23, 12:19
Nån som vet om en BSA M20 från 1944 har plus- eller minusjord? Jag ska köpa nytt batteri till den och behöver veta vad som är jord på så gamla hojar.

Tacksam för svar.

Köp en provlampa som visar +/- kostar typ 30-40 kr

Boven
2008-06-23, 12:21
Köp en provlampa/penna som visar +/- kostar typ 30-40 kr

Nina
2008-06-23, 14:13
Men nu har jag startat upp hojen så allt är korrekt kopplat. Det är minusjord på hojen. Däremot funderar jag mer och mer på elektronisk tändning, då behöver jag inte oroa mig för laddningen för den vill inte hoppa till.

Klimpmonka
2008-09-07, 21:51
M 20 -44 har +jordat batteri om den inte är ombygd i generatorn.
Har själv en -53a orginal och den är helt klart + jordad.

klimpmonka

Nina
2008-09-08, 05:10
Nja säg inte det. På BAS Motor fick jag veta att krigshojarna hade minusjord just för att de skulle slippa elproblem under kriget. Det var lättare att fila bort erg på batteriet än vad det nu var man fick för problem med plusjord.
Före och efter kriget hade man plusjord däremot men inte på krigshojarna i öknen. :)

Den som har en gammal BSA, Ariel, AJS, Triumph m fl äldre engelska hojar kan gå in här på deras hemsida och hitta lite info. En mycket bra sida!
http://www.basmotor.se/