handdator

Visa fullständig version : Effekten kommer o går i högre varv



Vallejos
2008-03-22, 16:32
Hej o Glad Påsk all som läser här!

Jag har just kört till jobbet o bytt motorolja o oljefilter på min Honda SevenFifty. Jag tycker mig märkt senaste gångerna jag kört att effekten inte varit som den ska på högre varv. Nu märktes det jättetydligt. På väg till jobbet märktes det när jag kom upp mellan 8000 o 9000 varv. Det kändes ungefär som när bensinen håller på ta slut o man snabbt måste vrida över kranen på reserven. När jag senare körde hem märktes det ännu tydligare och redan vid 5000 - 6000 varv. Jag pressade på ändå o hojen gick väldigt stötigt och sedan följer en ordentlig avgasknall och 10 sekunder senare en andra knall. Ytterligare en ordentlig knall kommer en stund senare efter att hojen gått stötvis vid 5000 - 6000 varv.
Någon som vet vad detta beror på? Kan man göra något åt det eller måste den lämnas in för justering?
Kanske ska tillägga att under de nio månader jag haft den tycker jag den dragit ganska mycket soppa, men jag har tänkt att det beror nog på att jag varit gasglad ;D men nu undrar jag om det hänger ihop med det problemet jag upplever nu. Jag kör ca 25-26 mil på en 20 literstank.
Min första tanke var luftfiltret... Ska prova det först.

Tacksam för all hjälp!

/Vallejos

Nilsson
2008-03-22, 16:47
hade jag varit som dej så hade jag kollat förgasarna , jag kommer ej ihåg om det sitter gummi membran i dem gör det de så är det nog hål i 1 eller flera , en vanlig sak är insugsgummin som spricker och när det då e kallt blir ju dessa stelare äe det en spricka i dem så går hojen jävligt illa

Vallejos
2008-03-22, 22:46
Tack Nilsson för ett bra tips. Ska kolla upp förgasarnas insugsgummin och/eller gummimembran. Jag har besiktning fre 11:e april så jag måste fixa detta innan.

Thanks
/Anders

fransson
2008-03-22, 22:56
Skulle nog kolla upp flotörena detta att den ger avgassmälla tyder på för mycket bränsle på någon cylle, även att bränsleförbrukningen är hög

Vallejos
2008-03-23, 09:18
Tack fransson för ditt förslag. Ska se om det är något jag kan kontrollera själv...

Thanks
/Anders

Vallejos
2008-03-23, 20:20
Det var brytaren nere i sidostödet som spökade. Glappade när motorn vibrerade vid högre varv och slog då av o på tändningen vilket resulterade i det problem jag beskrev ovan. Jag har nu tjyvkopplat kabeln o kopplat bort brytaren ;D Undrar om dom kollar den på besiktningen... ska besiktiga om två veckor. Kanske bäst fixa en ny brytare.

/Anders

Nilsson
2008-03-23, 20:32
tycker detta låter konstigt , men skönt om du hittat felet , nja jag tror de blir en anmärkning dumt att chansa

turbo
2008-03-25, 20:16
Undrar om dom kollar den på besiktningen... ska besiktiga om två veckor. Kanske bäst fixa en ny brytare.


jag tror det är lugnt, besiktningen har aldrig kollat mig på detta. däremot kan det ju vara skönt för din egen skulle att ha en fungerande brytare :)

Vallejos
2008-03-26, 21:34
Undrar om dom kollar den på besiktningen... ska besiktiga om två veckor. Kanske bäst fixa en ny brytare.


jag tror det är lugnt, besiktningen har aldrig kollat mig på detta. däremot kan det ju vara skönt för din egen skulle att ha en fungerande brytare :)


Ja, det är min tanke. Kommer fixa brytaren. Troligen innan besiktningen.

/Anders