handdator

Visa fullständig version : BMW:n



Nina
2008-03-16, 08:50
Jag undrar om detta stämmer. Bränslelampan tändes på BMW:n nu och jag har kört ungefär 28 mil. Om tanken är på 17 liter varav 3 liter ska vara reservtank så har jag förbrukat 14 liter bränsle på 28 mil, alltså har den dragit ganska precis 0,5 liter milen.
Men… De ska ju dra runt 0,35-0,4 liter milen??

Fast i och för sig, det har ju legat kring 0° – +5° C när jag kört den, det har inte varit sommarväder precis. I dag skiner solen, kanske jag skulle ta ut den på en tur till JET och tanka upp den och nollställa trippmätaren. Det är +2° ute, jag har ingen lust att köra nån längre sträcka men bort till macken och tanka kan vara bra.

I går började vi tömma huset lite grann. Jag packade ner finservicen i kartonger. Mammas fina service och så var det hans farmors Rörstrand från 60-talet. Jag har redan i tankarna möblerat nya huset. I en del av vardagsrummet ska matsalsbordet och stolarna stå. En kandelaber ska stå på bordet, ljuskronan ska hänga över.
Skåpet som tillhör matsalsbordet ska stå bredvid. Det blir en matsalsavdelning alltså!

Vid öppna spisen tänkte jag ställa de övriga rokokomöblerna, det är ett mindre bord och ett par stolar. Det ska inte vara nåt vardags- och TV-rum där alltså utan det hamnar på övervåningen.

Det jag mest har glatt mig över är att jag äntligen får ett städskåp och fler garderober. Förr i tiden verkar man inte haft samma behov av tvättande att man behövt flera garderober, man nöjde sig kanske med en eller max två stycken. I dag är vi mer renliga och tvättar oftare och byter kläder varje dag. Då behövs fler garderober eftersom dagligt bytande av kläder kräver fler kläder.

Städskåpet ja, det finns inget i detta hus vi bor i nu. En garderob har fått gå till att bli städskåp för nånstans måste man ju ställa grejerna. Det var annat på 40-talet, man kanske städade lika ofta som man bytte kläder då… ::)