handdator

Visa fullständig version : Förbjuda motorcyklar



Fredd
2008-03-12, 13:55
Detta tycker tydligen vissa EU-byråkrater som anser motorcyklar vara för farliga.
Det är ordföranden i europeiska tillverkarnas organisation, Pierer, som är rädd för detta.

Jag personligen tror aldrig det kommer gå så långt men man blir allt lite orolig.

Artikeln hittar ni här (http://bike.se/content/2455/)

Gnistvändaren
2008-03-12, 16:06
De gör bara sådana utspel ibland för att folk inte skall se att de inte gör något åt de verkliga problemen de borde jobba med. Ingen fara under överskådlig framtid att det händer något utöver lite högre skatt och försäkring här och där.

I det här fallet är det en extra icke-fråga eftersom ingen ens har sagt eller gjort något förutom KTM:s VD som säger sig tro att någon tycker. :D

Nä, vad vi istället borde göra är ta det lugnt, köra mycket och säkert, hetsa upp oss mindre och bjuda närmsta politiker på en åktur när solen skiner.

Mr.Peter
2008-03-12, 21:13
Eu anser motorcyklar är för farliga och skall sluta tillverkas ev??
Undrar hur man klassar tex vapen??Farliga eller ofarliga.....sluta tillverkas??

turbo
2008-03-13, 09:11
det är bara desperata människor som inte vet hur man ska handskas med problemet.. med problem menar jag att motorcyklar är inblandade i många olyckor.

sluta tillverka vapen och förbjud alkohol så finns det inga bekymmer kvar i världen ;)

Nina
2008-03-13, 14:40
Eller förbjud *allt* så är alla problem lösta. :-X
Men… Då skulle arbetslösheten stiga där nere i Europa.

Fast då skulle skatten sjunka rejält här när vi slipper betala till några som inte har jobben kvar! ;)

turbo
2008-03-19, 10:23
jag tycker eu-politikerna kan förbjuda alkohol istället då, om man nu vill spara åengar.
förbjuda motorcyklar är bara trångsynt.

Nilsson
2008-04-06, 17:47
ja ibland undrar man om inte detta hade varit det bästa , man ska nog inte lägga skulden på bilförarna bara , jag har upptäckt vissa saker denna helg som gör att jag funderat i olika banor , körde från Lund i går och vid möte på en vanlig enfilig väg kommer det en kille på hoj och kör om flera bilar sammtidigt som vi möter dem , sedan idag när jag var i staffanstorp så kommer det två killar på en atv(fyrhjuling ) där ingen av dem hade hjälm och han som sitter främst har benen uppe på framskärmarna och killen som åker har sina fötter där den som kör ska ha sina , jag tror att om man ska minska olyckorna så måste folk tänka lite på sin säkerhet . men tyvär är folk mer rädda för att få böter än att krossa skallen eller att köra ihjäl någon , Man blir ju rädd för det finns så många idioter ute på vägarna , visst jag kan med göra fel ibland ,

Jan-Olov
2008-04-06, 22:35
Förbjuda morotorcyklar skulle nog inte hjälpa, när man ser alla dessa ATV och minimc som frammförs av barnungar i trafiken. Jag kan inte begripa hur deras föräldrar är funtade som tillåter att deras barn får leka hur de vill med sina av föräldrar inköpta fordon. Här i min hemby har det blivit en plåga när ungarna far fram som dårar på vägarna i sammhälet. Detta varnsiniga beteende kommer troligen att sluta med en tragedi. >:(

Jan-Olov

pewa
2008-04-07, 19:05
Håller med föregående, det finns en hel del idioter ute på vägarna!

Men att förbjuda motorcyklar kommer inte göra dessa människor vettigare utan bara livet lite tristare för oss som gillar att köra hoj och faktiskt kan behärska oss, lite iaf ;)

Bättre kontroller och mer utbildning så folk vet vad de gör vore en bättre idé.

Mr.Peter
2008-04-07, 20:45
En sak jag grunnat på länge,vad e det för körkortskrav på alla dessa fyrhjuliga motorcyklar?
Eftersom det räknas som motorcyklar är det mc kort?Är det nåt körkort överhuvudtaget?

Hamre
2008-04-07, 21:11
En sak jag grunnat på länge,vad e det för körkortskrav på alla dessa fyrhjuliga motorcyklar?
Eftersom det räknas som motorcyklar är det mc kort?Är det nåt körkort överhuvudtaget?


B- behörighet.

Mr.Peter
2008-04-07, 21:20
Om det gäller alla fyrhjulingar så är det många som kör olagligt.

turbo
2008-04-12, 10:52
Om det gäller alla fyrhjulingar så är det många som kör olagligt.


det är många som kör utan körkort menar du?

anledningen till att fyrhjulingar blivit så poppis är väl just att man inte behöver mc-kort. körkort behörighet b gäller för alla fyrhjulingar som är registrerade för att köras på väg, de andra ska man hålla ute i skogen.

Gert
2008-04-12, 10:59
Jag har bestämt för mig att du kan även köra dem på A-behörighet eftersom dem regas som Mc men eftersom dem har fler än två hjul går det även med B-kort

Benke
2008-04-12, 13:58
Jag tror det bästa hade varit och förbjudit EU-politiker.

Jan-Olov
2008-04-12, 19:36
Kort eller inte det bryr sig nog inte alla barnungar om, de kör i alla fall. Den största boven är nog deras föräldrar som köper skiten till dem, åtmintone borde de hålla bättre koll på dem för de kör överallt. En vanlig villaägare har ingen stans att vara, trädgården blir snart för liten eller sönderkörd då återstår bara gatan framför huset och sen blir det med tråkigt då är de i hela sammhället. En tanke vore att någon som gillar dessa maskiner och har mark kunde ordna en bana som ungarn mot betalning kunde köra.

Jan-Olov