handdator

Visa fullständig version : överdriven bensintillförsel/läckage



duboisi
2008-03-07, 20:28
Nu när våren har böjat närma sig så tog jag mig själv i kragen och satte i gång med lite mek. Min Suzuki GSX R1100 dammades av..

Nytt för i år:

*batteri (yuasa)
*gaswire
*hastighetswire (kul att se hur snabbt man kör)
*flottörnålar

Nu till saken..
Visste redan i höstas att batteriet behövde bytas ut.. orginalbatteri som säkert suttit i den sedan 1987 :s
Innan start så byttes det olja och smördes och fixades. Hm, luktar inte oljan bensin!?
Ohh nej tänkte jag. Då hade det på något underligt sett smugit sig in racerbränsle i motorn.
Bytte olja ett par omgångar så nu är det kalasfint igen!

Men det som förbryllade mig var att den inte startade så lätt samt att bensinen i oljan måste ha kommit någonstans ifrån..

Rengjorde förgasarna, bytte membran, smörjde även lite här och där i alla tänkbara skrymslen och vrår.

Sedan när jag slog på bensinkranen så märkte jag att det rann bensin ur förgasarna.
Kan det kanske vara aktuellt med ett byte av flottörnålarna tänkte jag. beställde hem 4st nya och monterade dit i går.

Tråkigt nog läckte det fortfarande. Aja, det får gå då tänkte jag.. jag måste ju iaf få igång den.

Efter några om och men så gick den igång med förgasarsynkningssatsen monterad. Ojämnt som satan gick den, en aning varierande tomgång ?-4,500rpm (min varvräknare börjar vid 3000rpm) varför vet jag inte ännu.

När den var igång så läckte det fortfarande bensin ur förgasarna, om än inte lika mycket som innan..

Är det någon som har en blekaste aning om vad som kan tänkas vara fel på mina 4 mikuni-förgasare?

Tackar och bockar, i tron om att någon hjälpsam själ har några "heta" tips

Nilsson
2008-03-07, 20:53
det kan vara så att flottören ej stänger då får du förmycket bensin i förgasarna och det måste då ta vägen någonstans men jag kan ej förstå hur det kommer in i oljan , rinner det lika mycket från alla förgasarna ?

Hasse i Kristianstad
2008-03-07, 20:54
Demontera förgasaren, vänd upp och ner på den, lyssna att flotören faller ner och stänger nålventilen, blås i bensinintaget och kolla att det är spärrat.
Hade detta problem på en båtmotor, det var flottören som fastnade i flottörhusväggen.
Lossa skruvarna i locket, justera lite, spänn skruvarna och kolla igen, fortsätt tills att du hör att flotören rör sig fritt.

Hasse i Kristianstad
2008-03-07, 20:57
Bensinen i oljan kan bero på en flödande förgasare.
Den överflödiga bensinen rinner förbi kolvringarna och ner i vevhuset.

duboisi
2008-03-07, 20:58
Med nya flottörnålar borde det problemet/fenomenet varit borta. Kan inte för allt i världen begripa det. När flottören flyttar sig så trycker den på flottörnålen som då sedan "stänger" flödet av bensin. jag har haft ur och testat själva flottörerna tidigare och de verkar vara OK.

Anågende bensin i olja så är min hypotes att kranen inte stängdes av när jag senast använde hojen. Då har det samlats lite pölar ovan motorn för att sedan tränga sig genom packningarna!?

duboisi
2008-03-07, 20:59
Bensinen i oljan kan bero på en flödande förgasare.
Den överflödiga bensinen rinner förbi kolvringarna och ner i vevhuset.



Det kan mycket väl stämma!

duboisi
2008-03-07, 21:00
Demontera förgasaren, vänd upp och ner på den, lyssna att flotören faller ner och stänger nålventilen, blås i bensinintaget och kolla att det är spärrat.
Hade detta problem på en båtmotor, det var flottören som fastnade i flottörhusväggen.
Lossa skruvarna i locket, justera lite, spänn skruvarna och kolla igen, fortsätt tills att du hör att flotören rör sig fritt.



Ja det är ju smidigt att testa. det får vara för i dag, åter till verkstaden i morgon. Om än inte så pigga men Glada ;D

Nilsson
2008-03-07, 21:03
jag hade samma problem med min gammla honda , jag hade förgasarna på tvätt och renovering men när jag provade starta hojen så rann soppa rakt igenom förgasarna då hade flottörerna hängt sog och jobbade ej mot nålen jag knackade lite på flottörhusen och sen har det fungerat fick en förklaring att flottören kan hänga sig när det varit tomt i huset ::)

Nilsson
2008-03-07, 21:06
jag köpte något spary som man ska spraya i insuget och det ska tydligen rena förgasarna , detta köpte jag på mchuset

Hasse i Kristianstad
2008-03-07, 21:07
Rätt, Nilsson även det kan hända. Men eftersom han bytt nålarna så kan den inte ha fastnat av stilleståndet.

fransson
2008-03-07, 21:08
Hjälper inte det Nilsson skrivet så plocka ur flotörena lägg dom i en skål med bensin se om dom flyter korrekt, dom får inte sjunka något inget ovanligt att man får punka på gammla flotörer

duboisi
2008-03-07, 21:09
jag hade samma problem med min gammla honda , jag hade förgasarna på tvätt och renovering men när jag provade starta hojen så rann soppa rakt igenom förgasarna då hade flottörerna hängt sog och jobbade ej mot nålen jag knackade lite på flottörhusen och sen har det fungerat fick en förklaring att flottören kan hänga sig när det varit tomt i huset ::)


Ja tomt har det verkligen varit. Låter knepigt att alla flottörer skulle ha hakat upp sig. Men det återstår att se.

Tackar så vänligt för alla svar hittils. Det är lättare att knäcka 4st(förgasarna) nötter när man är flera om det!

Ha en riktigt trevlig helg allihopa, nu ska jag hem och korka upp en flaska rötjut

fransson
2008-03-07, 21:10
Låter alldeles ypperligt CUPP

duboisi
2008-03-17, 18:04
hej igen.

Jag får ingen rätsida på den rinnande bensinen. vettef*n vad det kan vara.
En annan sak är att den är enormt svårstartad, men när man väl får igång den så går den fint. får nog justera ventilspel m,m

Letad på google efter en servicemanual till hojjen, först på en rysk hemsida fick ja en träff..

295 sidor pdf, fotade direkt ur en manual. Den ska granskas och sedan sätter jag igång

Nilsson
2008-03-17, 18:13
ska kolla med en suzuki mekaniker som jag träffar på torsdag , jag tänkte på att det är kanske fel nålar de satt i , jag har varit ute för det att man byter nål men ej säte där den ska täta

duboisi
2008-03-18, 13:13
ja det låter rimligt. du får tacka honom så mycket för hjälpen i förväg ;)

Om inte släkten tar för mycket utrymme och tid i påsk så ska det rivas topp och justeras ventiler för glatta livet!

duboisi
2008-03-27, 01:03
Nu är ventilspelet justerat, äntligen. Förstår varför den var så förbaskat svårstartad ;D Vissa av dem var ställda i botten.

Problemet med förgasarna kvarstår dock. Hoppas att det ger sig med tiden, ut och åka så det får flöda rikliga mängder bensin genom förknasarna.

duboisi
2008-03-28, 00:49
Provtur blev det alla gånger.

minst sagt spännande när den stannar om man ligger på för låga varv. Den är med andra ord inte redo för trafiken ännnu. Men jeklar va bra den gick när man belastade den, den bara ville upp på bakhjulet ;)

Lättstartad som baraste den MEN bensinen sprutar ur förgasarna ???. Något måste vara helt galet, förgasardemontering i morgon bitti om tid finns.

Nina
2008-03-28, 07:09
Flottören kanske, stopp mellan förgasare och motor, skit hamnat i systemet…
Om det skulle vara hål i nåt membran skulle den gå ryckigt i tomgången men den svarar fint på höga varv och tjuvstannar vid låga varv. Precis så gjorde min BMW (insprutning visserligen). Bränslet var alltså för gammalt men det kanske inte är så för dig som det var för mig.

Hmm, det lät skumt det där sista...

duboisi
2008-03-28, 11:26
Det konstiga är att det är samma symptom på alla förgasare.
Det liksom sprutar en stråle ur varje knasare :o

Hyffsat nyrensade förgasare, bytta membra, ny flottörer, nytt o färskt bränsle.

Nilsson
2008-03-28, 14:14
du kan ha fel på tomgångsmunstyckena

duboisi
2008-03-28, 14:28
du kan ha fel på tomgångsmunstyckena


Det tål att undersökas.
Ett annat fenomen lyder:
Den gick bra till jag lade i ettan, med lite tur knackade/hoppade den i väg till den kom upp i varv ca 6000rpm. Det var som den inte orkade driva runt lika lätt även om kopplingen var intryckt.

Det blir mek istället för tevespelskväll me polarna, även om nintendo wii är skojj som tusan..

duboisi
2008-03-31, 17:05
Stort usch och ännu större fy för krångel >:(

Eftersom flottörerna är justerade till perfektion och nya flottörnålar är applicerade så kan det inte vara något annat som felar än ämnet som nålarna trycker mot när det är bensin i knasarna.

Ytterligare demontering i kväll ;D

Vill ju så gärna ut på vägarna nu när det är fint väder

Nilsson
2008-03-31, 18:53
kolla om det går att flytta ner nålarna mer det brukar finnas merän ett steg

duboisi
2008-03-31, 22:16
kolla om det går att flytta ner nålarna mer det brukar finnas merän ett steg


Faktum är att den går som ett skållat nu :)
har varit ute och kört i timme. Självklart kör man förbi kinnarps arena där HV71 spelade mot timrå i kväll. Oj oJ Oj vilka köer de stackars bilisterna satt fast i ;D

Ett litet klåfinger var framme i höstas och satte pluggade slangar på förgasaren i tron om att det skulle sitta nått där.. sammanlagt har det tagit mig(hobbymekare) effetivt arbete ca 30timmar att gå igenom allt. För att sedan ta bort 2st vakumslangar 5sek..

Tack alla för er välvilja och era svar!

turbo
2008-04-01, 21:59
härligt att det låste sig, du få ta det som en nyttig lärdom på vägen! på det här sätter man lär känna sin hoj ;D

duboisi
2008-04-02, 10:25
härligt att det låste sig, du få ta det som en nyttig lärdom på vägen! på det här sätter man lär känna sin hoj ;D


Det man lär sig mest på är väl misstagen, eller :-\

Som bonus har jag ju lärt känna den bra, nu ska det bara ut och åkas igen. nya sulor beställda ;) de andra var livsfarligt gamla och hårda.