handdator

Visa fullständig version : R6 vs R1



Fredd
2007-05-22, 23:20
Jag kör R6:a just nu men funderar lite på att byta upp mig. Det är inte direkt något fel på min nuvarande men jag vill ha lite mera bett i motorn. Sen passa på att byta upp sig några årsmodeller och få nyare teknik också.

Jag tycker om r6:ans rappa och smidiga sätt och är lite rädd för att r1:an ska vara svårare att hantera och allmänt klumpigare? Hur mycket skiljer det på försäkringarna?

pewa
2007-05-24, 17:57
Storleksmässigt är dom rätt lika vad jag vet.. utseendemässigt samma sak.

Om du redan kör r6:a kanske steget till en r1:a inte är så stort, antar att du är ute efter mer krut i motorn?
Samtidigt är det lite olika karaktär, r1:an kan nästan va enklare att köra då den har bättre mellanregister. För att utnyttja r6:an fullt ut krävs mer varv och mer av dig som förare.

Sen finns ju den lilla detaljen pengar också ;) Nu vet jag inte säkert men det borde skilja en hel del i försäkring, utöver skillnad i inköpspris.

turbo
2007-05-27, 20:36
jag letar (fortfarande) efter en sporthoj och har då kollat upp priser lite, bland annat på rettan.. den är ganska mycket dyrare än en r6 men lättare att köra tycker jag.

som pewa skrev kräver r6 mer av föraren, den är inte lika snäll.

Fredd
2007-05-28, 19:57
Att varva känner jag igen, polaren kör r1 och vi bytlånar ibland. Men desto mer jag kör desto bättre tycker jag att min egen hoj går så att byta upp sig får nog vänta..

Ska förhoppningsvis köra lite bana i sommar, kul som fasiken! ;D Då får man lite mer kött på benen också vilken av modellerna man föredrar

Scorpio
2007-06-14, 20:46
Jag har kört en del bana och jag lovar att 9 av 10 är snabbare(i alla fall på de svenska relativt kompakta banorna) med R6! Har sett både en och två rulla in sina nya R1 för att bli frånkörda av 600:orna alternativt gå omkull.. Det beror inte på att R1 är speciellt mycket klumpigare utan snarare att 9 av 10 inte har kapaciteten att utnyttja den större motorn.

Vid landsvägskörning är det dock en annan sak, då handlar det mer om motor. R1 har också ett helt annat effektregister.

Själv har jag vant mig vid ett generöst vridmoment över ett brett register och skulle inte kunna tänka mig t.ex. en 748. Men det innebär inte att jag är snabbare på den större maskinen..