handdator

Visa fullständig version : BSA M20



Nina
2008-03-07, 07:47
Jag börjar nog bli ”anglofil”… ;)

Det är svärfars BSA som är till salu, årsmodell har jag glömt att fråga om men jag tror nån sa nåt om 1939 eller 1940. Från början ville jag köpa hans -37:a Nimbus men… Nä BSA:n tror jag att jag gillar mer och så är den billigare än Nimbusen att köpa.

Min man berättade i går att svärfar, när han hade köpt den for ut och testade den. Han for till Årsta med den. Han tyckte den inte gick nåt bra och ändrade och skruvade på nåt. Sen skulle han bara kicka i gång den men den baktände. Poff sa det och så brann sadeln och tanken tog eld också!
Hupp, vad gör man? Så han körde ner den i havet. Rakt ner i plurret och hela sig själv också.

På den tiden fanns inga mobiltelefoner så han kunde inte ringa hem eller ens efter hjälp. Han fick stopp på branden och det tog flera timmar innan han var hemma – med hojen i behåll. Nu var den inte lika fin längre förstås…
Kvar fanns ett skelett av sadeln, bara fjädringen var kvar, inte en enda sytråd fanns. Bränsletanken var rejält svedd och både han och hoj var blöta. Hojen den hostade och fräste och det var vatten överallt inuti och utanpå.

Hojen renoverades till tipp topp-skick och sen övningskörde min man på den. Nåt hände med hojen i en kurva och han for av i 70 knyck och krockade med ett träd. Ambulansmännen undrade hur sjutton han kunde leva än men levde det gjorde han. Sen dess har han inte suttit på en mc mer.
BSA:n renoverades igen och är nu nyrenoverad men inte körd. Allt är utbytt och ser ut som den vore ny. Av nån anledning ville inte svärfar köra den mer. Hoppas jag har bättre tur om jag köper den.

Fin modell, eller hur?
http://home.quicknet.nl/qn/prive/ahum/civilian/1939a.jpg