handdator

Visa fullständig version : Värde på importerade hojar



Fredd
2007-05-22, 23:15
Jag hör från kompisar och läser på hemsidor och de som öker över till tyskland för att köpa hoj.
Det är väl lite krångel med papper och så men inget som inte ett bra pris kan motivera :)

Men hur är det med värdet sen om man vill sälja?

Gibson
2007-05-23, 00:57
Jag hör från kompisar och läser på hemsidor och de som öker över till tyskland för att köpa hoj.
Det är väl lite krångel med papper och så men inget som inte ett bra pris kan motivera :)

Men hur är det med värdet sen om man vill sälja?


Det är säkert som med bilar, att det är ett lägre andrahandsvärde.
Det där har jag aldrig förstått varför det ska vara lägre bara för att man har importerat.

pewa
2007-05-23, 11:11
Man får nog räkna med lite lägre andrahandsvärde, lite svårare att sälja också kanske?

Vet inte varför det är så. Har ju varit en del fufens tidigare med mätarställningar osv. Är hojen köpt i Tyskland är det svårare att kolla upp dens historia så folk blir väl lite mer skeptiska..

Fredd
2007-05-23, 22:48
Hmmm, då får man alltså fundera en gång extra innan man importerar. Men det måste la vara bättre med en så ny hoj som möjligt? Då kan den inte ha så mycket fiffel i bakgrunden.

Kan man se via bilregistret att ett fordon är importerat?

Gibson
2007-05-24, 00:44
Hmmm, då får man alltså fundera en gång extra innan man importerar. Men det måste la vara bättre med en så ny hoj som möjligt? Då kan den inte ha så mycket fiffel i bakgrunden.

Kan man se via bilregistret att ett fordon är importerat?


Ja det kan man göra, det sår vilket år och datum fordonet är registrerat här i Sverige.

pewa
2007-05-24, 17:38
Jag har en liten Fiat som är importerad. Om du kollar på reg.beviset står det att den är importerad och när.
Såg att Gibson redan svarat så nu vet du med säkerhet ;)

Fredd
2007-05-28, 19:49
Ni har rätt, jag kollade upp en importerad motorcykel och man ser att den är införd till sverige samt vilket datum. Kan man på något sätt få ut tyska besiktningspapper? Om man vill kolla så allt står rätt till.

Jåke
2007-06-05, 22:01
Kan man på något sätt få ut tyska besiktningspapper? Om man vill kolla så allt står rätt till.

Nej, jag tvivlar. De har den som importerat hojen till Sverige fått med sig i original eftersom tyska regbevis följer ägaren istf hojen.

Om personen i fråga går att få tag i och har papperet kvar (Fahrzeugbrief) är det naturligtvis inga problem, men där står inte så mycket. Inte som besiktningspapperet du får hos SBP.

Edit: Eller åxå frågar du inte efter det jag svarar på, men jag är ändå tveksam mht resonemanget ovan.