handdator

Visa fullständig version : GPS



FJR Håkan
2008-03-03, 00:09
Hej.
Har ni GPS på Er hoj och vilken har Ni?
Har nu bytt upp mig från questen till zumo 550 och har nu monterat allt på hojen och ser framemot denna säsong.
Vore kul att höra lite vad som andvänds.
Ha det bra o kör som vanligt
Håkan 8)

Nina
2008-03-03, 07:12
Jag har också köpt en Zümo 550! Men jag har inte kommit så långt att den sitter monterad på hojen. :)

pewa
2008-03-03, 17:31
Testade GPS i bilen ordentligt för första gången nu i helgen, extremt smidigt!

Är det lätta att montera på hojen? Zumo 550'n verkar poppis, var hittar jag mer info på den?

Nina
2008-03-03, 19:31
Det följer med fästen för både hoj och bil, det är bra. Här kan du läsa mer om modellen:
http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=2862

Den är bra på så vis att den har stora ikoner, man slipper dra av sig handsken om man måste knappa in nåt på den. Sen ska den tåla bensinspill och UV-ljus också förutom att den ska vara stöttålig. :)

Hasse i Kristianstad
2008-03-03, 20:33
Har kört med GPS sen -99 vill inte vara utan, det är vanebildande. Till o. m. i din egen stad har du nytta av den. Den är perfekt när du t.ex. skall hitta hotell på främmande ort.
Den senaste (av 5 st.)har jag på BMW´n, en Tom Tom Raider, mest används den när jag skall hem och inte riktigt vet var jag befinner mig och vill snabbaste vägen hem.
Den kan luras ibland, en gång i Anderstorp visade den att jag skulle köra rakt fram i en korsning för att ta en runda runt kvarteret och passera tvärs i samma korsning :o Ett par gånger har den tagit oss av motorvägen för att sen visa oss in igen på påfarten.
Trots omvägarna så kommer du alltid till rätt adress.
En annan bra detalj är att den visar ankomsttiden, pefekt när någon ringer och undrar när vi kommer, då kommer det exakta svaret: 16.48 :D
Rekomenderar inte TomTom, den saknar passagerarkommunikation och musik (mp3)

pewa
2008-03-08, 12:26
Hur funkar det med kartorna? Hört att det finns en del olika varianter, de som uppdaterar sig själva osv.

Måste man lägga ut mer pengar när man vill uppdatera kartorna? Eller kanske lägga till europa-kartor?

Nina
2008-03-08, 14:07
Jag vet faktiskt inte. Jag fick en CD häromdagen från Garmin utan att ha beställt nån men det står Map Update 2008 på den. Det byggs och ändras med gator etc och läggs till bensinstationer och andra tas bort så det vore konstigt om man inte fick en uppdatering.

FJR Håkan
2008-03-09, 23:20
Hej
Katarina, du har säkert fått den senaste versionen då du om jag fattat det rätt precis köpt din Gps. Annars får man kolla på Garmins hemsidan om det kommit uppdateringar för Gps- en eller kartprogramet.
Vidare får man köpa dessa uppdateringarna och det brukar vara en gång om året.
Man kan nu köpa dessa hos sin handlare där du köpt din Gps.
Som sagt så följer det med ett fäste till hojen och vill man ha andra fästen finns det många lösningar till detta. Det finns som orginaltillbehör och så finns det att köpa på nätet. Kolla in länken www.bikejohnny.com Det finns också ett Zumo forum där det bara snackas Gps. Kolla på www.zumoforums.com
Ha det bra
Håkan 8)

Nina
2008-03-10, 08:25
Jag köpte den nyss så det är säkert därför jag fick en uppdatering. Men de kostar de här Garmin, tycker kartorna kan vara gratis. ;)

turbo
2008-03-11, 17:07
jag gillar gps men det är lite väl dyra, åtmindstone om man vill ha en bra garmin.

hur billigt kan man komma undan? jag hittade den här för 1500:-
http://microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=S102

FJR Håkan
2008-03-21, 11:23
Hej Turbo.
Den funkar säkert och det man bör tänka på är om den är vattentät om man ska ha den monterad på hojen.
Annars finns det gps-väskor som man kan ha de i typ tankväska.
Kolla annars blocket för det är många som byter från t.ex Questen till zumon.
Jag ska sälja min Quest och kommer så snart tid finns lägga ut den till försäljning.
Ha det bra
Håkan

turbo
2008-04-12, 10:53
en dum följdfråga, finns det speciella motorcykel-gps'er?

Sepe
2008-04-12, 13:19
Zümo 550 verkar vara tillverkat för mc

Gert
2008-04-12, 14:55
även tom tom rider

Nina
2008-04-12, 18:59
Zümo 550 verkar vara tillverkat för mc




även tom tom rider


Helt rätt grabbar, och dumma frågor finns inte. Zümo 550 vet jag tål bensinspill, solljus, regn etc och dessutom stöttålig för det kan ju bli lite stötigt ibland.

Gert
2008-06-07, 07:52
Köpte en beg. Garmin Quest av en klubbmedlem med dubbla tillbehör som nu är monterad på min och ska testas idag ;D ska montera fäste på tantens med sen.Har en "Tom Tom one" som fungerar jättebra från A-B men går inte så bra att lägga upp rutter på så den får sitta kvar i bilen.Själv tycker jag att en beg. verkar vara mer prisvärd än en ny , 1500kr gav jag för denna mot nya som ligger på ca 6000kr vilket jag tycker är rätt mycket för att hitta vilse .

Gert
2008-06-07, 15:44
Lyrisk ;D
Även om jag inte följde rutten som jag hade lagt in från datorn till punkt och pricka pga stängda vägar (med bommar) eller skyltar som inte välkommnade motorfordon så blev resultatet enormt :) Nu när vi kom hem pluggade jag in gps`n i datorn och tog bort felaktigheter och vips har jag en fin runda att bjuda mina klubbmedlemmar på.
Till saken hör att jag kan köra på världens bästa vägar men när jag kommit hem är alla rundor glömda (teflonminne) så denna lilla uppfinning som även visar var jag kört är en guldgruva för mig

Molgan
2008-06-07, 22:08
Låter som en kul pryl, ska hålla korpgluggarna öppna efter en. :)

Gert
2008-06-07, 22:15
Efter första 10mila rundan som jag först provade fick jag blodad tand och satte ihop en 22mila runda också som jag är hemkommen från nu , SKITKUL. ;D

Nina
2008-06-08, 04:16
Åååh, bara jag hittar min i nån kartong här i huset (vi flyttade nyss).

pewa
2008-06-08, 20:28
Fan vad kul! Nu blev men taggad på att skaffa sig en.. har inte tänkt beggat tidigare men det är ju en bra idé

Gibson
2008-06-19, 20:00
Man kanske ska skaffa sig en, verkar ju roligt med GPS, fast jag undrar om jag kommer att ha så mycket nytta av en. Vi får se.

pewa
2008-06-19, 22:28
Jag tror att om man bara skulle använda GPSen skulle man nog kunna hitta en del nya vägar!

Men frågan är ju som sagt om det är värt pengarna, om man skulle använda den..

NI som har GPS, hur ofta kör ni med dem?

Jan-Olov
2008-06-19, 22:31
Är det inte stor risk att man tappar fokus på trafiken med en sådan här pryl? Blåtand i hjälmen är nog ett måste, men vem vet kanske blir det en sådan på styret.

Jan-Olov

Mr.Peter
2008-06-19, 23:53
Jag tror att om man bara skulle använda GPSen skulle man nog kunna hitta en del nya vägar!

Men frågan är ju som sagt om det är värt pengarna, om man skulle använda den..

NI som har GPS, hur ofta kör ni med dem?
När man är utomlands på okända ställen är den ovärderlig,även hemma på okänd mark är den bra.
Till vardags använder åtminstone inte jag den.

Gert
2008-06-19, 23:56
Jag tycker att dem ca 6000kr som en ny kostar är kanske inte värt pengarna men det är ju lite vad man kan undvara i plånboken . Själv köpte jag en beg. för 1500kr som helt klart är värt pengarna, och om tappad fokus vet jag inte om man kan säga dels har du även hastighetsmätare på en gps som du kan titta på och visar den sen att du ska ska svänga om tex 9,3km så behöver du inte titta på den igen på en bra stund . Så jag tror inte att man tittar mer på denna än vilket instrument som helst. Det bästa är om du tex kör helt planlöst en fin dag och upptäcker tex en del fina vägar så pluggar du bara in den i datan och sen kan du se på kartan vilken väg du har kört (den jag har ritar en prickad linje) och sen göra en favoritrunda med bara ihopsamlade fina vägavsnitt.

HRJ
2008-06-20, 07:34
Använder min Garmin Zumo 550 ofta
Har många fika ställe o intressepunkter inlagda så när man är ute o kör kollar man något nytt ställe
Letar även Geocaching punkter med den
http://geocaching.se/

HRJ
2008-06-23, 13:59
Inte fler som är sugna på geocaching??
man kommer ut o ser platser man inte tänker på annars

Nina
2008-06-23, 14:14
Jo, jag har laddat ner nåt sånt där från Garmins hemsida, ska bara installera det. Har inte riktigt pejl på vad det är för nåt riktigt men det ger sig.

Mr.Peter
2008-06-23, 14:59
Har hört att det finns Gps med lås till mc,ngn som vet var det finns att köpa?

Nina
2008-06-23, 15:49
Touratech vet jag säljer lås till gps.

www.touratech.se

Mr.Peter
2008-06-23, 18:50
Tack får kolla runt där! Så här skall det väl se ut från förarplats?

Nina
2008-06-23, 18:51
Hahaha! Lite rörigt bara… ;)

Mr.Peter
2008-06-23, 18:53
Får ju knappt plats med Tv,n?

Fjerren
2008-06-24, 23:09
Har tittat på en Tom Tom Rider. Dom är ju lite billigare o enklare verkar det som. Många av funktionerna som man betalar för kanske man inte behöver som tex. mp3-spelare, jpg-bildvisning m. m. Batteritiden är ju bättre på Tom Tom än Garmin. Hur är det med fästet? Ska ju vara ett universal men det ser litet ut för att passa på min FJR. Är det någon som har erfarehet av detta? Sedan skulle man ju vilja ha ett bilfäste också o det verkar inte följa med något.

carpelux
2008-06-24, 23:27
Inte fler som är sugna på geocaching??
man kommer ut o ser platser man inte tänker på annars

Geocaching är kul. Det är fantastiskt vad gömmor det finns, inom bara några kilometers omkrets där jag bor finns det mins 20 st.
Jag använder en Garmin Vista HCX till cahingen och en Garmin 2820 på MC och bil.
Funkar perfekt, orsaken att jag valde Garmin istället för TomTom (som jag hade i mobilen förut) är att man kan dela rutter med andra mycket enklare och det är möjligt att spara spår när man är ute och kör för att senare göra om det till en rutt.

Nina
2008-08-19, 08:52
Jag har också köpt en Zümo 550! Men jag har inte kommit så långt att den sitter monterad på hojen. :)
Jag skäms, den sitter fortfarande inte på hojen… :o

Gert
2009-01-05, 23:33
Jag skäms, den sitter fortfarande inte på hojen… :oSkäms du fortfarande eller ?

Nina
2009-01-06, 08:01
Skäms du fortfarande eller ?
Ja... :rolleyes:

eljem
2009-01-06, 10:30
Väldigt många och bra förslag och tips, vilket är inte ovanligt i denna forum
Tack :rolleyes:

polr_213
2009-04-04, 09:18
Jag kör med en tomtom raider, har provat diverse "bil"-gps:er men man tröttnar då laddningen inte fungerar via cigguttags-kabeln (till batteri..). Men definitivt värt 3000:- för en Tomtom, som dessutom är vattentålig och har laddning från mc bat.

BozSTic
2009-05-23, 18:21
Hej alla!
Jag är också lite sugen att köpa GPS. Perfekt att också ha som interface mellan telefon / MP3 spelare och hjälm.
Pratade med en säljare uppe på "Lelles" i Uppsala, och han menade att egentligen är det lite hugget som stucket mellan Garmin och Tom-Tom. Lite som vad man är van med emellan Sony-Ericsson och Nokia i jämförelse...
Dock tyckte han att Garmin var lite vassare i utförande och kvalitet, om än (såklart) lite dyrare...! Plus att den har lite flera finesser än Tom-Tom t.ex inkluderat bilfäste som ju kostar extra hos Tom-Tom.
Intressant är ändå det faktum att Garmin släpper en ny GPS nu troligen under sommaren. Då kommer högst troligen Zumo 550 att falla rejält i pris, men ändå finnas kvar parallellt med den nya modellen!!
Å då kommer 550:an att bli ett bra klipp!!!

Vore kul om fler har erfarenheter av att äga en hojGPS....!

BozSTic

Hamre
2009-05-23, 19:54
Jag kör med en tomtom raider, har provat diverse "bil"-gps:er men man tröttnar då laddningen inte fungerar via cigguttags-kabeln (till batteri..). Men definitivt värt 3000:- för en Tomtom, som dessutom är vattentålig och har laddning från mc bat.

Vadå inte fungerar? Cigguttaget har 12v precis som en bil, ingen skillnad.
Kör med en Garmin 310 funkar hur bra som helst. Onödigt att lägga ner 5-6000:- på en MC-navigator.

Gert
2009-05-23, 20:54
Jag kör med en tomtom raider, har provat diverse "bil"-gps:er men man tröttnar då laddningen inte fungerar via cigguttags-kabeln (till batteri..). Men definitivt värt 3000:- för en Tomtom, som dessutom är vattentålig och har laddning från mc bat.Håller med Hamre gällande laddningen men jag har både en bil gps (tom tom one) och en till hojen (Garmin Quest). Den största skillnaden mellan dessa är att på tomtomen kan jag hitta från punkt A till punkt B betydligt enklare än på min Quest, men ska jag göra en trevlig runda till hojen finns det ingen möjlighet på tomtomen att komma i närheten av vad som går att få fram med en GPS avsedd för mc-bruk pga deras kartprogram till databurken. Jag köpte min begagnad (billigt) och den har ca 3år på nacken nu men fungerar perfekt.