handdator

Visa fullständig version : Hur är det att köra trike?



pewa
2007-05-22, 21:49
Kollade in Trikerlinus bild i galleriet och kom på att jag aldrig kör trike.

Ni som testat, hur är dom att köra? Som en bil? Som en hoj?

Känns som att det borde bli ganska "stel" körning, fast jag vet inte, har aldrig ens suttit på en.
Har sett några köra runt i stan ibland, ser rätt feta ut faktiskt!

Gibson
2007-05-24, 19:49
Jag tror nog att det har sin charm men kan knappast tro att det känns som att åka hoj, man känner i och för sig fartvinden men det blir problem med att lägga ner den i kurvorna. ;D

turbo
2007-05-27, 20:34
jag har bara åkt trike och inget ont mot dem som kör men det kändes mer som en cabbad bil än en mc

Fredd
2007-05-28, 19:55
Krävs det mc-kort på Trike?

Gibson
2007-05-28, 21:00
Krävs det mc-kort på Trike?


Nej, tror det räcker med b-kort.

pewa
2007-05-29, 13:01
Krävs det mc-kort på Trike?


Nej, tror det räcker med b-kort.


Rätt, det räcker med b-kort för trike. Samma körkortsregler som för quads.
Kan nog vara därför vissa väljer att köra trike också, inget krav på a-kort om man inte har möjlighet att ta det av diverse anledningar.

Kanten
2007-07-14, 18:15
Det här att köra trike har även det sin tjusning, men skall absolut inte jämföras med varken bilkörning eller 2-hjulig MC, inte 4-hjulig MC för den delen heller.

Det är nämligen vitt skilda fordon med andra egenskaper än just den 2-hjuliga.
Bland er som bara kör 2-hjuligt, möts man ibland av en lite nedvärderande inställning till oss som kör annat än just 2-hjuligt.
Med kommentarer typ "Det där är väl inte som att köra "riktig" MC" eller "Har du inget Mc-kort" osv. osv.

Med tanke på de problem som 2-hjulingar deltager i, skulle man kanske mer ifrågasätta denna vinglia konstruktions berättigande ::) ;)

Fredd
2007-07-15, 14:32
Det här att köra trike har även det sin tjusning, men skall absolut inte jämföras med varken bilkörning eller 2-hjulig MC, inte 4-hjulig MC för den delen heller.

Det är nämligen vitt skilda fordon med andra egenskaper än just den 2-hjuliga.
Bland er som bara kör 2-hjuligt, möts man ibland av en lite nedvärderande inställning till oss som kör annat än just 2-hjuligt.
Med kommentarer typ "Det där är väl inte som att köra "riktig" MC" eller "Har du inget Mc-kort" osv. osv.

Med tanke på de problem som 2-hjulingar deltager i, skulle man kanske mer ifrågasätta denna vinglia konstruktions berättigande ::) ;)


Jag har absolut ingeting emot Trikes! Men man kan inte låta bli att undra hur man kommer in på Trike, de är ju varken vanliga eller särskilt billiga(?)?

Går de flesta från Trike till MC eller tvärtom?

Kanten
2007-07-15, 15:58
Jag har absolut ingeting emot Trikes! Men man kan inte låta bli att undra hur man kommer in på Trike, de är ju varken vanliga eller särskilt billiga(?)?

Går de flesta från Trike till MC eller tvärtom?


Tja, vet faktiskt inte vilket som är det vanligaste skälet till anskaffandet av Trike.
Körkortsbehörighet är ett, någon form av handikapp ett annant. En del tycker att det är fräck, då de faktiskt kör både 2 och 3-hjuling. Kan även tänka mig att en del kommer till bara för att man vill bygga något annorlund, oftast då utställningsmaskiner.

Skall väl finnas ca: 650 Trikar i Sverige, så visst finns de, men det är kanske som en droppe i havet jämfört med 2-hjulingar.

pewa
2007-07-16, 00:20
Dom väcker ju lite uppmärksamhet iaf, kul att kolla på! Skulle jag få chansen nån gång skulle jag gärna testa köra en trike också.. att det skulle va en ganska stel åktur är kanske bara en fördom.

Hur ligger dom i pris/försäkring osv? En trike är reggad som mc va?

Kanten
2007-07-16, 07:28
Försäkringspremien kan säker variera kraftigt mellan bolagen, men en "standardtrike" torde ligga runt 1,200-1,500:- per år för en halvförsäkring.
Vissa bolag säljer bara trafikdelen och vissa bolag tillåter inte att du tillgodoräknar dig "skadefria år" från andra försäkringar (bil).

När jag ringde runt för några år sedan. så varierade trafikdelen mellan 1,300:- och 3,500:-/år mellan bolagen. Vissa bolag var över huvud taget inte inrtresserade att försäkra Trikar t.ex. Bilsport & MC. :P

Eftersom jag hade en hel del försäkringar samlat i ett bolag, kunde jag efter mycket tjöt och viss mån hot, få till en hygglig halvförsäkring.

Vanligtvis så är Triken reggad som MC och då gäller de regler som finns för Mc. Men den kan även reggas som bil och då skall det finnas ett bälte på triken :o men då behöver man inte använda hjälm (men den vill väl alla använda ändå :-\)

Har man en 2-hjuling som måttstock, så är triken lite "stelare", man kan inte hantera den som om den var en 2-hjulig.

Edit:
Fått en reaktion från en läsare att nuför tiden gäller hjälmtvång oavsett hur Triken är reggad.

Någon som med säker vet ?

pewa
2007-07-16, 10:09
Trike blir alltså nån slags gråzon mellan mc och bil, dock förstår jag inte varför försäkringsbolag inte skullje vilja försäkra en trike men gärna försäkrar motorcyklar..

I USA verkar Trikes vara betydligt vanligare än här. Jag var i L.A för nått år sen och där såg jag flera större gäng som åkte runt på trikes, ofta med nått litet släp bakom, även en lite husvagn i vissa fall :)

Kanten
2007-07-17, 14:57
De flesta Trikes som rullar i Sverige är nog "hemmabyggen" och jag antar att det kostar stora pengar att reparera något där det inte finns reservdelar att tillgå på "hyllan".
Men samma bekymmer, borde alla 2-hjuliga specialbyggen också drabbas av.

I Tyskland borde det också finnas en hel del Trike som rullar, de har minst två tillverkare där, Bomm och Rewaco som bl.a. levererar till skandinavien och båda har Svenska återförsäljare, http://www.trike-center.se/ och http://www.bikeport.se/