handdator

Visa fullständig version : Regnummer - stöldrisk



Printer
2008-02-18, 05:50
Det är bra, jag vill inte vara anonym men inte heller offentlig till kreti och pleti.
Vem vet, jag kanske slipper riktad reklam eller jag kanske slipper få hojen stulen på detta initiativ.

8) Printer

Nina
2008-02-18, 06:47
Men man behöver inte skylta med reg numret på alla bilder. Fast jag tror nog sporthojar är i en större riskzon, där förstår jag att man verkligen döljer både namn och reg nr samt bostadsort för att minimera ev stöldrisk.
Jag är noga med att sudda ut reg numrena på alla bilder, om de inte är så små att det inte går att läsa på reg skylten förstås men minimera ev stöldrisk gör jag även om det inte är några spännande moppar jag har.

Jan-Olov
2008-02-18, 20:10
Det här med regnummer är väldigt lätt att kolla upp med vägverket. Vem som helst kan få ägaruppgifter på ett sms, så den som vill stjäla din cyckel gör det. Det är ju hemskt att gå och oroa sig för stöld, det gäller bara att inte underlätta för tjuvarna genom att srunta i att låsa hojen.

Jan-Olov

Nina
2008-02-18, 21:45
Nja, SMS från Vägverket ger inte hela namnet och adressen, testa nåt av dina reg nr får du se. Däremot an man via fax få hela raddan men då reggas faxnumret hos vägverket. Man kan kolla sitt eget reg nr vilka som faxat efter ens adress tror jag.

Jan-Olov
2008-02-18, 22:58
Kanhända jag har fel men jag menar att vill någon ta min hoj så är det inte lätt att göra något mer än att försvåra för tjuven genom att använda låsen.

Nina
2008-02-19, 06:51
Precis, man kan bara göra det lite svårare för dom.

Johan T
2008-02-27, 22:00
Precis, man kan bara göra det lite svårare för dom.


En sak som dom flesta inte tänker på i öppna forum är namn!
Man skriver inlägg hänvisar i länkar och klubb aktiviteter och förr eller senare så dyker namnet upp i något sammanhang som man inte hade tänkt sig.

Nu ser jag inte detta som ett problem, vad jag vill uppnå är att vi ärliga suddar gärna ett spår men lämnar ett annat :o

Slå bara era namn på "Eniro eller liknande" så ser ni alla era mobil, fasta nummer och adresser. (egentligen lite läskigt)

Jan-Olov
2008-02-27, 22:21
Precis, man kan bara göra det lite svårare för dom.


En sak som dom flesta inte tänker på i öppna forum är namn!
Man skriver inlägg hänvisar i länkar och klubb aktiviteter och förr eller senare så dyker namnet upp i något sammanhang som man inte hade tänkt sig.

Nu ser jag inte detta som ett problem, vad jag vill uppnå är att vi ärliga suddar gärna ett spår men lämnar ett annat :o

Slå bara era namn på "Eniro eller liknande" så ser ni alla era mobil, fasta nummer och adresser. (egentligen lite läskigt)


Det går till och med få födelse datum se länk http://www.birthday.se/
det är inte heller så kul, fattasbara att det går att få tag de fyra sista.

Jan-Olov

turbo
2008-02-27, 22:38
jag brukar dölja reg-numret om jag ska sälja något men allt går ju att ta reda på om man vill.

som katarina skrev är det är läskigt att man kan få fram nummer, namn så lätt.. det är också läskigt att man ska behöva vara orolig bara för att någon vet var man bor eller att man har en motorcykel till salu på blocket

Jan-Olov
2008-02-27, 22:53
Säljer du något på Blocket och lämnar telefonnummer så visar kartan var du bor.
Jag undrar, skall vi gå och va oroliga för stöld hela tiden så kan man nästan få noja, händer det, så gör det, då får man ta det då, bara hojen har båda låsen låsta.
Jan-Olov

Nina
2008-02-28, 08:00
Det går till och med få födelse datum se länk http://www.birthday.se/
det är inte heller så kul, fattasbara att det går att få tag de fyra sista.

Jan-Olov

Ha ha, kusligt var namnet! Jag hittade en till med exakt samma namn och hon fyller år på samma dag som jag gör, fast hon är äldre och bor nån annanstans.

pewa
2008-04-13, 21:10
Jag har en kompis som blev av med sin fyrhjuling på ett lite skumt sätt.. han hade den ute på blocket och han bor lite avsides till men tjuvarna visste helt klart vad och var dom skulle leta.

Antingen var det några han känner eller så finns det många skumma typer som scannar igenom blocket efter lämpliga objekt

turbo
2008-04-14, 22:20
Jag har en kompis som blev av med sin fyrhjuling på ett lite skumt sätt.. han hade den ute på blocket och han bor lite avsides till men tjuvarna visste helt klart vad och var dom skulle leta.

Antingen var det några han känner eller så finns det många skumma typer som scannar igenom blocket efter lämpliga objekt


läskigt. som jag skrev ovan så döljer jag alltid regnummer och ger inte ut mitt tel.nr förrän en köpare hör av sig via mail och verkar tillräckligt seriös.

Nina
2008-04-17, 18:04
Fyller man i sitt postnr på Blocket så kan kartan visa exakt var säljobjektet står nånstans. Jag har inte fyllt i mitt postnr, man vet aldrig vad det kommer för folk då.
Mobilnumret är synligt bara om jag ringer ut från den, annars finns jag inte om man söker på t ex Eniro. :)

Hamre
2008-04-17, 20:50
Fyller man i sitt postnr på Blocket så kan kartan visa exakt var säljobjektet står nånstans. Jag har inte fyllt i mitt postnr, man vet aldrig vad det kommer för folk då.
Mobilnumret är synligt bara om jag ringer ut från den, annars finns jag inte om man söker på t ex Eniro. :)

Är det bara du som bor på ditt postnummer? Postnummer är ej samma som en exakt adress!
Skriver du ut postnummret så visar kartan centrum för det postnummret.
Att sätta ut postnummer är bra för då får man iallafall en aning om var i länet säljaren bor.