handdator

Visa fullständig version : Håkan "Carla" Carlqvist



Fredd
2007-05-21, 20:24
Någon som kommer ihåg honom? Motocrosstjärnan! :)

Hittade en notis på aftonbladet:

http://img.aftonbladet.se/sport/0705/17/hakancarlqvist210.jpg

Uppdatering: Hetsporre som tog motocross till folkhemmet.
Största meriter: VM-segrare i 250 och 500-klasserna, fick Svenska Dagbladets bragdmedalj 1983.

Han svor, fräste, segrade, bröt kroppens alla ben, vann igen, svor igen. Svensk sportpublik hade aldrig upplevt något som Håkan ”Carla” Carlqvist. T o m vresiga skidlegender tycktes lågmälda jämfört med glasmästaren och motocrossgeniet från Skälby i västra Stockholm. Och som det svenska folket älskade ”Carla”. Priset för folkets kärlek blev dock högt. Redan 1977 varnade läkarna honom, han skulle bli tidigt rullstolsbunden om han inte slutade. Först 1989 lydde han rådet, därtill nödd och tvungen eftersom kroppen sa ifrån. Den stora ironin var att den värsta skadan då inte inträffat, den råkade han ut för under en TV3-inspelning 1997.

”Carla” 2007: På 1990-talet flyttade Carlqvist till värmen på franska rivieran, till trakterna av Marseille, för att slippa ifrån den värsta ledvärken. Därifrån jobbar han vidare med egen företagsamhet i branschen, rätt gissat, motocross-utrustning.

Gibson
2007-05-22, 11:01
Visst kommer jag ihåg Carla, honom glömmer man inte i första taget.

TcAnders
2007-05-22, 14:56
Tyvärr så levde jag inte under hans tid som mästare, men det låter som en riktigt grym förare.. Häftigt med en svensk i toppen.. Undrar hur länge vi får vänta innan nästa svensk kliver upp.. Ska vi behöva vänta ända tills jag når dit? Ojoj..

// Anders

pewa
2007-05-22, 21:46
Tyvärr så levde jag inte under hans tid som mästare, men det låter som en riktigt grym förare.. Häftigt med en svensk i toppen.. Undrar hur länge vi får vänta innan nästa svensk kliver upp.. Ska vi behöva vänta ända tills jag når dit? Ojoj..

// Anders


Det hänger på dig, visste du inte det? :)

Känner igen ansiktet men jag hade nog inte kunna placera det. Sen när jag läste texten som kommer jag ihåg att jag sett han på tv i olika sammanhang.

Fredd
2007-05-22, 23:15
Carla är skön, fler som han! ;D

TcAnders
2007-05-23, 12:31
Det hänger på dig, visste du inte det? :)

Känner igen ansiktet men jag hade nog inte kunna placera det. Sen när jag läste texten som kommer jag ihåg att jag sett han på tv i olika sammanhang.


Haha, jag ska göra så gott jag kan!

turbo
2007-05-27, 20:33
Den stora ironin var att den värsta skadan då inte inträffat, den råkade han ut för under en TV3-inspelning 1997.

var det de här preem superstars? minnas att dem tävlade på en strand i olika grenar, lite hinderbana och sånt.

Fredd
2007-05-28, 19:51
Den stora ironin var att den värsta skadan då inte inträffat, den råkade han ut för under en TV3-inspelning 1997.

var det de här preem superstars? minnas att dem tävlade på en strand i olika grenar, lite hinderbana och sånt.


Haha, det känner jag igen!! De tävlade på en strand i södra sverige, Frank Andersson var också med. Men jag kommer inte ihåg att just Carla va med.