handdator

Visa fullständig version : Undantag till hjälmtvånget



pewa
2008-02-19, 23:21
http://www.hojen.nu/bilder/turbanmc.jpg

Måste alla bära hjälm?
Det hävdar inte en kanadensisk motorcyklist vid
namn Baljinder Badesha. Han använder religiösa
grunder för att bestrida en bot på 110 dollar för
att ha kört mc utan hjälm.

Med hjälp av en advokat från en människorätts-
organisation hävdar Badesha att Ontarios hjälmlag
inskränker hans religiösa frihet och hindrar honom
från att bära annat än turban.

Advokaten menar att "Vad Ontarios stat säger till
Mr. Badesha är att du måste välja bort din religiösa
tro för att kunna åka motorcykel." Å andra sidan
menar domstolen att åka motorcykel inte är någon
skyddad religiös aktivitet.

Turban är ett högt symboliskt element inom Sikh-tron
och har bland annat hindrat dess utövare att bära
hjälm under andra världskriget.

Vem tycker ni har rätt i det här fallet?
Finns det några giltiga undantag till hjämtvånget?

Gert
2008-02-20, 06:37
Helt kort , Nej .

Nina
2008-02-20, 06:59
Hmm, man brukar väl få ta seden dit man kommer? Om alla börjar hävda sin rätt i olika saker och ska följa lagen på sina egna villkor kan det bli en del tråkigheter inom landet.
Men sikhen är väl fri att hamna på sjukan men då gäller förstås inga försäkringar, då blir det nog dyrt.

Ska han stämma staten för att han kört omkull utan hjälm och måste betala fullt pris för sjukhuskostnaderna senare då eller? Vi vet ju inte hur Kanadas lag är men det kan finnas andra lagar som blir inblandade om han kör omkull utan hjälm, som att försäkringen inte gäller vilket ger hiskeligt dyra sjukhuskostnader. Och säger lagen att han måste ha hjälm så får han väl dra av sig trasan hemma, på med hjälmen och sen linda trasan runt hjälmen. ;)

asterix
2008-02-20, 08:21
Har man inget i huvudet, behöver man inte ha nåt på det!!! Religösa fanatiker håller på att ta över !! Dom är värre än digerdöden!! >:( >:(

Nina
2008-02-20, 10:26
Har man inget i huvudet, behöver man inte ha nåt på det!!!

Den var kul, Asterix! ;D ;D
Jag kunde ha kortare sammanfattat mig med: Är huvudet dumt får kroppen lida. ;)

Gnistvändaren
2008-02-20, 13:37
Som någon utryckte det på ett annat forum (fritt översatt och ur huvudet):

"Hjälmtvång är en styggelse, det motverkar evolutionen"

turbo
2008-02-20, 21:14
jag har ingeting emot religioner men det får inte stå över lagarna. vill man köra mc bär man hjälm, punkt.

om man skulle godkänna turban som anledning att skippa hjälm skulle garanterat fler fälja efter med andra liknande förslag. lagen ska vara lika för alla!

Jan-Olov
2008-02-20, 22:29
jag har ingeting emot religioner men det får inte stå över lagarna. vill man köra mc bär man hjälm, punkt.

om man skulle godkänna turban som anledning att skippa hjälm skulle garanterat fler fälja efter med andra liknande förslag. lagen ska vara lika för alla!


Så är det nog, kan man inte bära hjälmen så blir det till att avså köra mc. Att överhuvudtaget diskutera frågan vore fel.

Jan-Olov

Mr.Peter
2008-02-20, 22:53
Han far val havda som vissa i Svarje att han har mjall?! ;D
Ursakta stavningen men har finns inte prickarna over bokstaverna.

tomahs900
2008-02-22, 22:32
Tycker inte det ska finnas hjälmtvång från statens sida.
Tycker det i lite hyckleri...varför finns ingen lag om ryggskydd,stövlar,skinnkläder???
Dessa räddar väl oxå liv?
Allt eller inget!
Däremot borde försäkringsbolagen ställa högre krav än de gör idag.
Hade jag varit ägare av ett försäkringsbolag skulle jag inte betalt ut en krona till en olycksdrabbad som e för dum för sitt eget bästa o inte andvänder hjälm,rygg och fotbeklädnad.
Förstår inte varför staten ska kunna tjäna pengar på folks dumhet..ex hjälm?
Vill man riskera att få livshotande skador eller kanske sitta i rullstol resten av sitt liv
tycker jag att folk kan få göra det...de e ju trots allt ett tecken på att de inte e mogna
nog för att köra hoj ändå....eller?

Jan-Olov
2008-02-22, 22:54
Jag tycker nog att hjälmtvånget är bra, det ger inget utrymme för diskustion.
Att den enskilde skall ta ansvar det är riktigt, men det är sammhälet som tar den stora smällen ekonomiskt. Samma sak med bilbältet. Det jag säger låter väldigt krasst men så är verkligheten.

Jan-Olov

[Spanaren]
2008-02-23, 09:40
hehehehe undrar om religion kan skydda huvudet vid en krash? lol

låt alla som vill, slippa ha hjälm. jag för min del behåller krukan på!

Ronin
2008-02-23, 11:35
Hade jag varit ägare av ett försäkringsbolag skulle jag inte betalt ut en krona till en olycksdrabbad som e för dum för sitt eget bästa o inte andvänder hjälm,rygg och fotbeklädnad.
Förstår inte varför staten ska kunna tjäna pengar på folks dumhet..ex hjälm?
Vill man riskera att få livshotande skador eller kanske sitta i rullstol resten av sitt liv
tycker jag att folk kan få göra det...de e ju trots allt ett tecken på att de inte e mogna
nog för att köra hoj ändå....eller?


Detta gör redan vissa F-bolag genom att ta hutlösa premier för vissa Mc-modeller.
På så sätt kan de välja bort de de ej vill ha som kunder.
Ett helt lagligt sätt att neka någon samma rättighet som andra!

Men varför vända sig hela vägen till kanada för att diskutera detta ämne?
När vi redan har "våra egna" som hävdar liknande krav för att slippa hjälmtvånget.

Vissa H A medlemmar har sökt dispens för att ej använda hjälm pga -om jag minns rätt- mjäll problem.
Om de fick rätt minns jag ej, var ett 10tal år sedan jag hörde om det.

Om någon vill köra utan hjälm får de för mig!
*ironi*
Får väl hoppas att alla de som väljer att skippa hjälmlagen/tvånget avlider kvickt vid eventuell olucka så de ej kostar oss andra så mycket

LillArne
2008-02-23, 13:54
Hade jag varit ägare av ett försäkringsbolag skulle jag inte betalt ut en krona till en olycksdrabbad som e för dum för sitt eget bästa o inte andvänder hjälm,rygg och fotbeklädnad.
Förstår inte varför staten ska kunna tjäna pengar på folks dumhet..ex hjälm?
Vill man riskera att få livshotande skador eller kanske sitta i rullstol resten av sitt liv
tycker jag att folk kan få göra det...de e ju trots allt ett tecken på att de inte e mogna
nog för att köra hoj ändå....eller?


Detta gör redan vissa F-bolag genom att ta hutlösa premier för vissa Mc-modeller.
På så sätt kan de välja bort de de ej vill ha som kunder.
Ett helt lagligt sätt att neka någon samma rättighet som andra!

Men varför vända sig hela vägen till kanada för att diskutera detta ämne?
När vi redan har "våra egna" som hävdar liknande krav för att slippa hjälmtvånget.

Vissa H A medlemmar har sökt dispens för att ej använda hjälm pga -om jag minns rätt- mjäll problem.
Om de fick rätt minns jag ej, var ett 10tal år sedan jag hörde om det.

Om någon vill köra utan hjälm får de för mig!
*ironi*
Får väl hoppas att alla de som väljer att skippa hjälmlagen/tvånget avlider kvickt vid eventuell olucka så de ej kostar oss andra så mycket



så de ej kostar oss andra så mycket
Är det inte så det ska bli ???
Jag har för mig att det har varit uppe i Riksdagen :-\
Är inte så insatt men har en svag aning om att jag har hört och läst det.

tomahs900
2008-02-24, 10:22
Men att försäkringbolagen tar hutlöst för vissa modeller har väl ändå inget med hjälmlagen att göra??
E nog mest att det klassas som "sport" precis som med bilar har själv en vr6:a o ni kan tro att försäkringsbolagen e sviniga när de gäller vissa fordon..men dom har aldrig sagt något om att jag ska köra den med hjälm:)

pewa
2008-02-26, 13:50
Det här är en intressant diskussion! Var drar man gränsen för vad staten ska reglera och vad som är upp till människor själva.

Är man du nog att köra utan hjälm får man skylla sig själv gillar uppenbarligen inte staten som har lagstiftat för det. Men var ska man dra gränsen, borde det vara lag på övriga skydd också?

tomahs900, vad menade du när du skrev att staten kan tjäna pengar på folks dumhet?

Hasse i Kristianstad
2008-02-26, 14:50
Försäkringsbolagen sätter priset efter vad skadorna kostar på just det fordon du kör. Har just detta märke/modell råkat ut för mer skador än andra så blir premien dyrare.
På min "gubbmcförsäkring" kräver man full skyddsutrustning även hjälm, därmed får jag en billigare premie.

tomahs900
2008-02-26, 23:05
Pewa:
Du får 1800kr i böter om du kör utan hjälmen...staten tjänar på din dumhet..
Visst de e ett "lagbrott" men hur stör det andra eller utsätter andra för fara som tex en p-bot som uppenbarligen utfärdats för att du ställt bilen på fel ställe eller stått för länge vilket stör andra billister...du kör för fort och utsätter allmänheten för fara.
Jag utsätter ju inte någon annan än mig själv för fara genom att strunta i krukan...

De e ju min åsikt, o jag skulle själv aldrig köra utan hjälm..el övriga skydd för den delen!
Kör med alla mina cross-skydd,cross-stövlar o integralhjälm modell halvdyr.
Dessutom kör min äldsta grabb cross så man måste va lite förebild oxå...

Angående försäkringar så e de väl ganska olika beroende på bolag o var man bor...

turbo
2008-02-27, 22:40
Pewa:
Du får 1800kr i böter om du kör utan hjälmen...staten tjänar på din dumhet..


staten kanske tjänar 1800kr i bötesavgift men vem betalar alla sjukhuskostnader med högkostnadsskydd, sjukskrivning osv osv?

Jan-Olov
2008-02-27, 22:41
Pewa:
Du får 1800kr i böter om du kör utan hjälmen...staten tjänar på din dumhet..
Visst de e ett "lagbrott" men hur stör det andra eller utsätter andra för fara som tex en p-bot som uppenbarligen utfärdats för att du ställt bilen på fel ställe eller stått för länge vilket stör andra billister...du kör för fort och utsätter allmänheten för fara.
Jag utsätter ju inte någon annan än mig själv för fara genom att strunta i krukan...

De e ju min åsikt, o jag skulle själv aldrig köra utan hjälm..el övriga skydd för den delen!
Kör med alla mina cross-skydd,cross-stövlar o integralhjälm modell halvdyr.
Dessutom kör min äldsta grabb cross så man måste va lite förebild oxå...

Angående försäkringar så e de väl ganska olika beroende på bolag o var man bor...



Jag tror nog att det är bra med höga böter, om inte annat för våra ungdomar, vi har nog alla sett hur de bär sina hjälmar. Ömsom sitter de på huvudet som en mössa eller hänger hjämen på styret och lika ofta är inte remmen knäppt. Böter svider, i synnerhet när det är ont om dem.

Jan-Olov

Mr.Peter
2008-02-28, 21:03
Pewa:
Du får 1800kr i böter om du kör utan hjälmen...staten tjänar på din dumhet..


staten kanske tjänar 1800kr i bötesavgift men vem betalar alla sjukhuskostnader med högkostnadsskydd, sjukskrivning osv osv?

Du kanske aven hamnar pa sjukhus med hjalm och samma kostnader,de har vi alla betalat in genom aren.Bar sjalv hjalm men inbillar mig inte att den haller mig borta fran sjukhusvistelse.

Nilsson
2008-02-28, 22:19
finns ingen som tjänar på andras sjukhusvård , kostnaderna tas från annat håll bara

tomahs900
2008-03-01, 02:17
Alla har ju sin åsikt...
Men ren fakta e ändå att de e ett hyckleri!!

Om du drar skallen i asfalten i över 10km/t riskerar du att få bestående skador;eller hur?
att mc förare enligt lag skall tvingas att ha hjälm för att skydda sig för skador måste väl innebära hjälmlag för alla som färdas på "skadliga"hastigheten 10km/t...cyklister,skateboard,kickboard,rollerblades,el-scoter....
Dubbelmoral?Hyckleri?

Angående sjukvårdskostnader...de kostnader vi har i sverige på skador pga att
någon kört utan hjälm e ganska små jämnfört med andra "utgifter" för skattebetalarna.

Jan-Olov
2008-03-01, 08:43
Alla har ju sin åsikt...
Men ren fakta e ändå att de e ett hyckleri!!

Om du drar skallen i asfalten i över 10km/t riskerar du att få bestående skador;eller hur?
att mc förare enligt lag skall tvingas att ha hjälm för att skydda sig för skador måste väl innebära hjälmlag för alla som färdas på "skadliga"hastigheten 10km/t...cyklister,skateboard,kickboard,rollerblades,el-scoter....
Dubbelmoral?Hyckleri?

Angående sjukvårdskostnader...de kostnader vi har i sverige på skador pga att
någon kört utan hjälm e ganska små jämnfört med andra "utgifter" för skattebetalarna.



Som jag sa tidigare många fattar inte faran, ungdomar är helt odödliga. "Det händer inte mig". Lag på cyckelhjälm gäller för barn, men vi vuxna har altid någon bortförklaring. Jag själv har ingen hjälm jag ser det för krabbigt och när det är kyligt vill jag h en riktig mössa. Enda möjligheten att vi skall använda hjälm är en lag om ens då.

Jan-Olov

pewa
2008-03-07, 21:15
Liten uppdatering:

Enligt Canada.com har domaren James Blacklock skrivit ett uttalande som säger att Mr- Badesha's tro inte berättigar honom att undvika hjälmtvånget. Han har nu 30 dagar på sig att betala böterna men ett ev. överklagande kan vara på väg.

Mr.Peter
2008-03-07, 21:44
Man kan kanske saga i detta fallet att rattvisan segrar till slut??
Vad hade blivit nasta,kanske gubbe med kjol som blaser upp mitt i trafiken o med de faror det medfor?Vem vill se det?Mojligtvis det ar forlatande om det ar en tjej?? ;)

pewa
2008-03-08, 12:22
Instämmer.. lagar är ju till för alla och det håller inte om man ska börja göra undantag hit och dit.