handdator

Visa fullständig version : BMW-tråden



Nina
2008-02-17, 08:48
Tänkte berätta lite vad jag gjorde i går på BMW:n, jag har börjat sätta ihop den nu. I går skulle jag provmontera stänkan men de förborrade hålen passar inte riktigt in så de måste man fila upp så de passar. Ett evigt av och på med stänkan innan man fick hålen att stämma.

Nina
2008-02-17, 08:49
Här ser man att nu är de bakre bultarna för långa. De måste jag kapa ner så fram med bågfil och kapa! Sen fick jag fila kanterna på den avkapade bulten så man inte skär sig. Det finns visserligen svarv och sånt men jag körde fr hand för jag är inte van med maskiner.

Nina
2008-02-17, 08:51
När de båda bultarna var kapade kom nästa problem, ena brickan var för bred på ena sidan. Så den fick jag också fila ner. :)

Nina
2008-02-17, 08:53
Och här är både bricka och bult kapad för att passa. Den andra bilden visar när de sitter på plats. Och sista bilden när stänkan sitter där den ska.

Nina
2008-02-17, 08:55
Och sen av med allt och fram med våtslippapper och matta ner ytan för vit ska inte stänkan vara utan mattsvart.

Nina
2008-02-17, 08:56
När jag slipat skärmen matt var det dags för rutan, den monterade min man åt mig. Men tyvärr måste jag tillägga att grejerna jag köpte hade smått irriterande passning. De sitter inte helt 100% men okej, det får duga då.

fransson
2008-02-17, 10:16
Hej Katarina måste fråga om det är orginalskruvar o brickor isåfall byt dom till rostfria. dom kommer börja rosta där du har kapytan :)
Rackans roligt att se en tjej som meckar :)
Inte aldeles vanligt ;)

Hasse i Kristianstad
2008-02-17, 10:27
Litet tips när du kapar bultar.
Sätt på muttern först, sen kapa, när du skruvar av muttern tar den bort graderna i skärytan och riktar gängerna så att det blir lättare att få dit den sen.

Nina
2008-02-17, 16:41
Tack för tipsen och jag visste om det där med muttern men det blev ändå vassa kanter så jag tog filen och filade lite runtom. Jag hade annars en vad den nu heter: man skapar gängor med den. Ja ni vet vad den heter.
Kan man inte fetta in/rostskyddsmåla skruvar och brickorna bara? Annars får jag väl köpa rostfritt och kapa till.

Jag mekade förr med mina fordon men efter jag gifte mig med en som snor verktygen ur händerna på mig varje gång jag skulle göra nåt så blev jag lat och tyckte att då kan han gott fortsätta meka åt mig. ;)
Men nu sa jag till att jag ber om hjälp om jag behöver nån, nu vill jag faktiskt meka själv för en gångs skull. ;D

fransson
2008-02-17, 16:55
Vist går det behandla dom med rostskydd, men det bästa är ändå rostfritt
Det bästa är väl inte för gott för din pärla ;)

Nina
2008-02-17, 16:57
Då köper jag rostfritt! :)

Nina
2008-02-20, 07:25
Nu har jag kollat bultarna och brickorna: de var rostfria. Bra va'? :)
Då behöver jag inte köra förbi en skruv- & mutterbutik och köpa nytt och kapa till, ett jobb färre alltså. :D

I helgen tänkte jag försöka få till stänkan så den blir mattsvart, tidningarna rapporterar om vårväder så jag känner jag skulle behöva bli klar helst i går. Å andra sidan har jag förstås Smatterknarren att köra i så fall… ;D

Gert
2008-02-20, 17:59
Eller Bertil ;D

Nina
2008-02-20, 22:32
Nja, jag tar hellre Smatterknarren för den är roligare. :)

Nina
2008-03-13, 20:42
Så här ser BMW:n ut efter att delarna skruvats på.
Den har fått en högre ruta, gummibälgar, motorskyddsbåge samt en längre stänka fram. ;D

http://www.hojen.nu/gallery/85_08_03_08_1_11_00.jpg

Gnistvändaren
2008-03-13, 20:58
Ser bra ut! Nu är det bara lite smuts som fattas så blir bilden komplett! :D

pewa
2008-03-13, 21:21
Jag har aldrig riktigt gillar utseendet på GS:en tidigare, lite allergisk mot de "dubbla" framskärmarna. Men destp mer jag kollat in den desto mer gillar jag den, ser riktigt tuff ut.

Måste kanske klämma in en provkörning till sommarn! :)

Sen håller jag med Gnistvändaren, var är all skit? ;)

Nina
2008-03-13, 22:21
Sen håller jag med Gnistvändaren, var är all skit? ;)

Vet inte... Kanske det hamnat ovanpå? ;)

Nä, jag kan berätta att när jag för första gången skulle börja öva mc fick jag låna just en GS av svärfar. Min första tanke var: Ska *jag* öva på den DÄR?! Jag tyckte det var den fulaste modell jag nånsin sett och kunde inte begripa varför han köpt en sån ful hoj.
Nåja, den duger väl att öva på, tänkte jag. Snällt att låna ut en hoj i alla fall.

Ju mer jag körde den desto mer gillade jag den och till slut blev abstinensen för stor att jag köpte en egen för han vägrade sälja sin till mig. Han var så kär i sin GS och jag förstår honom.

Funktion framför utseende, den är så komfortabel och bra på de flesta underlag (utom elgator förstås) att det slår utseendet. Och faktiskt börjar man gilla designen till slut.

Jag har faktiskt råkat ut för samma sak med bil. Min f.d. pojkvän köpte en bil jag starkt motsatte mig, det var den fulaste kärra jag nånsin sett. Jag kämpade väl och länge mot honom men han vann, jag hade ingen talan.
Några år senare sålde han den och då grät jag faktiskt och saknade den länge efteråt.
Jag ska tydligen köpa fula fordon, de trivs jag tydligen med. ;)

Wilda
2008-03-13, 22:48
Jag har aldrig riktigt gillar utseendet på GS:en tidigare, lite allergisk mot de "dubbla" framskärmarna. Men destp mer jag kollat in den desto mer gillar jag den, ser riktigt tuff ut.

Sen håller jag med Gnistvändaren, var är all skit? ;)


Håller med, börjar att tycka att den inte är såååå himla ful!

Däremot tycker jag att bilden är kanon UTAN SKIT! ;)

Jan-Olov
2008-03-13, 23:34
Sen håller jag med Gnistvändaren, var är all skit? ;)


Ett litet tipps köp skit på sprayburk jag har sett det någonstans. ;D

Jan-Olov

Nina
2008-03-14, 07:19
Säger bara en sak: provkör en och nu finns de nya med två cylindrar även de som heter 650 (samma motor och kubik som 800 GS men lägre vrid på 650:n).
650 är populära, få säljs och de som finns går åt relativt snabbt. Även de större kubikarna med boxermotor går åt.

På den här kan jag sitta och köra i timmar utan att känna mig trött i kroppen. Ingenting domnar bort nånstans. Den går precis lika bra på asfalterade slingerbultar som på grus och har en låg tyngdpunkt, väger runt 175 kg bara.

Tips: de som är svensksålda har alltid värmehandtag och ABS-bromsar. Importerade saknar just detta. Bra att veta om nån ska kika på en GS! Man blir fort bortskämd med värmehandtagen... ;)

ABS-bromsarna kan kopplas ifrån om man vill köra utan, det sitter en knapp vid styret. Vissa har varningsblinkers (jag har det på min), vet inte om det är original från -04 och nyare.

Från -04 och nyare sitter batteriets poler bättre till. De tidigare modellerna har lite knep och knåp för sig för att man ska kunna ladda batteriet på dom.
På min -04:a lyfter jag bara sadeln och drar av en liten plasthatt och sätter plus där. Minus sätter jag nånstans på jordad del på motorcykeln.
MEN, är hojen utrustad med original 12-voltsurtag kan du köpa en BMW originalladdare och koppla den dit istället, då behöver du inte ens ta av sadeln.
Det finns också BMW värmevästar att köpa (men man får leta efter dom tyvärr), kopplas till 12-voltaren så slipper man frysa på hojen.

Dessutom drar -04:or och nyare mindre bränsle, kring 0,35 liter milen. De äldre drar runt 0,5 liter milen.

Det var lite vad jag vet om de här GS-modellerna. :)