handdator

Visa fullständig version : Honda CB 750 K 1982, hjälp med att återställa till original?



timebandit
2020-06-23, 21:05
Hej

Är ny mc ägare och skall börja med mc kort. Fick köpt en Honda CB 750K 1982 för en bra peng som jag
tänkte lära mig att skruva med/på samt övningsköra med. Den har stått stilla en längre tid så det finns lite att göra med den.
Tyvärr är den modifierad och jag tror att jag vill återställa den till så gott som original igen. Gamla saker skall vara i sitt ursprungliga utförande enligt mig.

Det jag vet vad som behöver göras är att ta bort stänkskyddet och plexirutan.
Sedan behövs nya backspeglar och framblinkers. Kan ha hittat nya backspeglar i original utförande men vet inte hur dom skall fästas. Det är skruvfäste och misstänker jag behöver nya sådana med.
Behöver er hjälp med att ta reda på vad det är som inte skall vara där samt bilder på hur saker å ting skall sitta.

Behöver bilder på fästen och backspeglarna samt framblinkers till att börja med.

Bifogar bilder via dropbox länkar på hur den ser ut nu.

Tack på förhand.

https://www.dropbox.com/s/376hd0mdkk77syg/IMG_20200623_184702.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/1p259cy0jo54yx3/IMG_20200623_184708.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/io3th8x0z9t2fju/IMG_20200623_185506.jpg?dl=0

Edit: Ser även ut som att styret är utbytt?

baggen1970
2020-06-23, 22:00
Är nog såna här du söker till speglarna https://www.hojstyling.se/produkt/infastning-faste-backspegel/?gclid=Cj0KCQjw0Mb3BRCaARIsAPSNGpUWYj8_ll752KNS_N_ WXessI6igMUIPOmisDpEpfkaMCG26JRYcorMaArvxEALw_wcB
Köpte själv på biltema förra året men hittar dom inte på deras hemsida längre .
Angående skruvandet så var inte rädd för att fråga om hjälp , bor i gbg med och har tid över ifall du behöver lite hjälp.
Angående kåpan så förstår jag att du vill ha bort den.
På med en vanlig rund lampa och fästen som du monterar runt gaffelbenen , dessa fästen finns på biltema : https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/framlyktor/stralkastarfaste-2-st-2000041552
Funkar finfint tills du bestämt dig om andra.
Möjligen jag har några finare i aluminium liggande som var för små för mina gafflar som du kan få.

timebandit
2020-06-23, 22:19
Underbart och tack för ditt erbjudande om hjälp. Kommer i första hand att försöka lite på egen hand. Har gått bra att skruva på bilar så hoppas att detta kommer ge mig en trevligare upplevelse. Men lovar att höra av mig så fort jag får problem...

Verkar se lovande ut med sådana fästen för backspeglarna, tack. Har mailat ett företag om replica backspeglar så håller tummarna.

Vet du vad det är för kåpa och om det var någon vanlig "styling" förr?

Angående lampan så har jag faktiskt inte kollat ingående vad det är för strålkastare som sitter där men finns risk att det är den runda men med en kåpa över.

Styret verkar ju också vara bytt tyvärr så ett sådant letar jag troligen efter med då antar jag men det är väl kanske inte det viktigaste just nu.

Det är snart helg och då kommer jag börja riva ner kåpan så jag kan ta bilder och se vad det är som ser fel ut.
Måste inte bli helt återställd som den var tänkt att vara utan väldigt nära räcker gott, känslan av att den mer eller mindre ser ut som den en gång gjort är det jag är ute efter även om inte alla delar faktiskt är original.

baggen1970
2020-06-24, 11:28
Har inte koll på vad det är för kåpa men det var väl lite mera populärt förr i tiden att montera en Rickman kåpa för långturer.
Styret ser utbytt som du säger men det är bara hitta vilket 22mm "22mm brukar vara standard" styre som passar dig och din körställning , några att välja på : https://www.louis.eu/katalog/suche/produkte?search_term=handlebars
Som sagt lampan skal du ha en vanlig 7" rund H4 lampa typ denna : https://www.brands4bikes.se/shin-yo-ltd-str-lkastare-7-tum-223-1v2.html
Här hittar du lite olika fästen för att fästa lampan på gafflarna : https://www.brands4bikes.se/belysning/framlyktesfasten.html
Men som sagt jag kan ha några liggande som var för små till mina gafflar.
Här har du en sida med manual i pdf format till din hoj : https://www.dotheton.com/index.php?threads/dohc-cb750-honda-factory-manuals.44399/
Här har du en till som är på svenska : http://inside.hondamc.com/upload/Download/IBOOK/CB750Kz_750C.pdf

Så nu fick du lite att kolla och fundera på.

timebandit
2020-06-25, 19:57
Först, stort tack för att du tar dig tid att hjälpa!

Aha, såklart. Bortsett från det estetiska som inte är snyggt med den så tyckte jag den var jobbig. För kåpan svänger inte med styret och känns bara fel.
Skall nog klara byta styre och lyse och framblinkers så det blir bra.

Stort tack för manualerna, dom måste man ju bara ha!
Jo tack, har massor att kolla och fundera över och dom största är:

Har nu fått tagit bort kåpan, jösses vad mycket man fick göra för att lyckas ta bort den. Synd att någon ägare verkligen strulat upp kabel stammarna och skarvat å lekt men kommer lösa det ändå men det är inte snyggt. Fästet för lampan sitter fast i axeln till styret. Bifogar en bild till Dropbox på hur det ser ut nu.

Hur skall motorcykeln se ut rakt framifrån där jag tagit bilden? Alla kablar osv känns så blottade mot vattenstänk å annat?

Har bytt batteri men den vill inte starta. Starten drar runt iaf. Tänkte byta tändstiften men vad dumt dom sitter, trångt!.
Skall försöka komma till Johans MC imorgon å köpa tändstiftshylsan dom har, den verkar fungera.
Kan vara bra att få igång den först innan jag lägger för mycket tid/pengar på att fixa till exteriören.

Återigen, gillar verkligen inte hur det ser ut med alla kablar osv, skall det sitta något mer än en strålkastare som skydd? :)


https://www.dropbox.com/s/0rg4649dt1zewrj/IMG_20200625_191958.jpg?dl=0

baggen1970
2020-06-25, 21:44
Bara kul att hjälpa lite och ännu bättre är det när man får svar att det uppskattas:o
Såhär såg det ut efter jag plockade av min kåpa fram:
7602
Och såhär ser det ut nu:
7603
Så det mesta kan man gömma under tanken eller kapa bort lite för att snygga till det hela.
Kan tänka mig att hojen kommer bli mycket mera lättkörd nu när kåpan är borta , jag märkte rätt stor skillnad på min och den var
liten jämfört med din.
Är som regel bara en lampa och mätarna som döljer och skyddar kablarna på nakna hojar , går ju hitta någon lite mindra och snyggare kåpa som man fäster runt lampan som följer med när man vrider på styret.
Jag hade denna på en stund och lite lättare gömma kablar bakom men gick för utan till slut:
7604
När kåpan försvann fick jag 2 stora relä som jag vart tvungen att gömma så fick sprätta upp kabelstammen för att lirka ut kablarna så nu ligger dom gömda under sadeln och 6 kablar mindre som sticker ut bakom framlampan.
Angående att den inte startar , när gick den senast och har den stått länge ?
Tändstiften på min är omöjliga att skruva ur utan att plocka av tanken och då får man lura ner allt i mellan kablar och tändspolar
på dom 2 i mitten och sedan fiska upp dom med en pinne med magnet i änden.
Startar den inte så prova startgas och går den då så är det bensinen som saknas , gammal bensin kan göra så den inte startar med.
Stått länge så kan det vara att det blivit massor med skit i förgasarna och då är det plocka ur och plocka isär och rengöra tyvärr.

Här hittar du lite vad jag gjort med min under det senaste 1,5 året https://www.hojen.nu/showthread.php?10243-Dagens-arbete-med-hojen
Blivit lite mera mekande än vad jag hade hoppas på men så är det ibland med lite äldre hojar men rätt skönt när man löser det själv :)

timebandit
2020-06-25, 22:56
Då såg din ändå snyggare ut bakom kåpan :)
Snygg hoj! Hoppas min kan komma 10% i närheten av din någon gång :D :D Skall bara lära mig skruva på hojen ordentligt först.

Du har säkerligen rätt där, kåpan känns bara tung å skrymlig och i vägen. Så satans ful den där stora kåpan med :)


Nä, tror inte jag vill ha någon form av kåpa alls faktiskt, blev såld på det öppna redan innan jag fick köpa denna. Hade kollat runt vad det var innan jag fick bilder på denna jag har. Snacka om att jag blev ställd när jag aldrig hittade någon som liknade denna pga kåpan :D :D

Ojdå, bra jobbat då. El kan vara både roligt men också ett djävulens påfund! Blir så jäkla irriterad på hur någon av föregående ägare har misshandlat elsystemet så här mycket. Strömtjuvar mitt i den tjocka kabelstammen istället för att dra nya kablar. Avklippta kontaktstycken och fulskarvningar med sockerbitar och annat som inte ens satt/sitter ordentligt.
Kommer få leva utan vissa kontaktstycken, inga problem men måste sätta krympslang å annat för att skydda vilket man borde gjort från början.

Tändstiften på denna skall gå att byta då manualen rekommenderar att ha extra stift med sig och att dom är enkla att byta men står inte hur man gör, haha. Men skall köra verktyget hos Johans MC och prova.

Den har troligen stått 10år, kanske mer. Har hällt i k sprit men tror inte det hjälper.

Nu till många frågor... :) :P


Tror jag behöver dränera det bränslet som är kvar men hur gör jag det enklast? Lyckas inte läsa till mig hur man tar bort tanken heller? Borde väl inte vara så svårt?

Om nu jag lyckats sura ner den med startförsöken, vad gör jag åt det nu?

Startgas är på gång i helgen.

Hoppas verkligen inte att förgasarna har geggat igen för då övergår det verkligen mina kunskaper för tillfället och att lämna in den för det är kostsamt har jag förstått.

Här är en bild på fästet som sticker ut från styraxeln, tar för givet att lampan skall sitta där?
Vart skall tutan/tutorna sitta?

https://www.dropbox.com/s/b6x288n1sdf2j69/IMG_20200625_191557.jpg?dl=0

Har tittat en del på skisserna som finns på Tommys Motor men lyckas fasen inte se, hitta eller förstå hur tutan och lampan skall sitta?


Oj, där har jag flera kvällars läsning, alltid kul med projekt där man dokumenterar :)
Visst är det så. Själv tycker jag det är roligt att meka å hålla på så det gör mig inget. Lärde mig vid min första 740 och alltid tyckt det vart roligt. Finns alltid mycket mer att lära sig hela tiden.

baggen1970
2020-06-26, 10:41
Tror den fästet är ett som är monterad i efterhand så det är bara att plocka bort , sitter bara för att hålla kåpan på plats.
Skulle gärna se en bild hur den är fäst i ramen/styrhuvudet.
Jag hade en stor ställning under min kåpa med som var fastskruvad i styrhuvudet och i ramen.
Kollar du på bilden här ser du fästen till lampan fram :
7605
Om den stått i 10 år med bensin i tanken och förgasarna kan jag lova dig att det är bara tömma tanken och rengöra , plocka av förgasarna och rengöra.
Har plockad isär mina förgasare och rengjort , även en ultraljudstvätt som är rätt skönt att använda till det jobbet.
Säg till så kan vi kolla på dom och se om det räcker med att göra rent eller måste börja byta nått i dom.
På min sitter tanken med 2 skruvar i bakkant mot sadeln och sen är det bara lyfta och dra den bakåt pga det finn ett spår i framkant den glider in i , borde vara nått liknande på din tycker jag.
Får du av tanken räcker det nog med vilken vanlig tändstiftshylsa som helst för att lossa tändstiften , så sparar du några kronor på att handla en extra på Johans.

baggen1970
2020-06-26, 10:51
Här ser du hur du kan fästa framlampan :
7606
Jag har liknande fäste liggande som är för små för min gaffel som du kan få om dom passar om inte har biltema dessa
som passar till olika tjocklekar av gafflar : https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/framlyktor/stralkastarfaste-2-st-2000041552
Och sen kan du använda deras lampa med : https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/framlyktor/huvudstralkastare-5-34-2000040262

timebandit
2020-06-26, 14:53
Tyvärr sitter det där fastsvetsat i styraxeln. Den som gjort det har gjort bra passform så. Som tur är verkar den gå att dela nästan i mitten ( sitter med skruvar) och då kan jag lika väl passa på att dra kablarna på den å gömma dom snyggare.

Misstänker att den inte gått på 10 år men kan inte lova. Obesiktigad Sedan 2008 men han har betalt försäkring och haft den påställd hela tiden...

Grymma bilder och länkar, tummen upp för dig :)

Får ta en extra titt på tanken å se om jag får upp den å tömma bränslet.
Du tror inte det kan hjälpa att fylla på fullt med ny bränsle och kan fungera?
Har köpt startgas nu med att prova med.

Ja en ultraljudstvätt är väl ett måste om man river ner. Frågan är bara om jag är såpass duktig att jag kan få loss allt och ha koll på alla detaljer för att återmontera det igen. Kändes som man måste ha koll på väldigt mycket när jag läst om det?



Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-06-26, 16:45
Att demontera förgasarna är lite jobb men inte så mycket att hålla koll på egentligen.
1 klämma på varje insug och till luftburken brukar det vare en fjäder , sen har du bensinslangen , choke och gasvajer bara.
Kan vara trångt som bara den att få dom in och ut men som regel går det.
På min går det inte flytta luftburken så jag använder en tunn metallskiva framför insug och luftburk , sedan är det bara trycka förgasaren i mellan och när man drar ut metallskivan så ser man till att förgasaren hamnar rätt så den glider på plats.
Såhär såg det ut när jag började plocka mina i vintras , lägger allt ifrån samma förgasare i samma så man har koll:
7607
Här har jag förflyttad mig in till databordet och plockad av flottörerna och munstycken med:
7608
Har ingen bild på dom i ultraljudstvätten men här är sen jag körde hela toppen i vintras , slipade ventiler och bytte
ventiltätningar samtidigt:
7609

Själv var man lite orolig för att fixa förgasaren , toppen och ventiljustering men efter jag gjort det så kan jag bara säga att
det är lättare än vad man tror.
Plockad isär förgasarna 2 gånger nu och blir en 3dje snart pga jag bytte förgasare sist och den sitter det för stora lågfartsmunnstycken så den går dåligt innan den blir varm , så blir plocka och byta tillbaks igen.
Ventiljustering är oxo gjort några gånger nu så det går av sig själv.
Bara ta det lugnt , ta bilder innan man skruvar isär nått man är osäker på , gott att ha manualen och titta på med.

timebandit
2020-06-26, 17:21
Gör bara ett snabbt inlägg, skriver å läser mer när jag kommit hem igen och ätit.

Provade med startgas, den hoppade igång men kunde inte hållas igång... Nu vet jag att den faktiskt kan fungera.
Prio nu är att ta bort å sanera allt bränsle...

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-06-26, 19:39
Hoppas att munstycken inte är genomsmutsiga då men färsk bensin måste man ha för att ha någon möjlighet att få den till att gå
och en flaska med injection cleaner kan hjälpa till om den går lite halvdåligt på tomgång sen , har man tur kan det lösa lite skit i systemet.
Men gött att den tuggade igång på startgas , då vet du ju att tändstift , kablar , tändspolar mm funkar.

timebandit
2020-06-26, 20:46
Wow, jag blir både imponerad och lite avundsjuk på dina kunskaper där! Man lär sig så länge man försöker men tar tid att samla på sig kunskaper :)
Lättare än man tror... Jo tack, så länge man besitter baskunskaperna och lite till så man har bättre förståelse så köper jag det du säger, hehe. Du har verkligen samlat på dig Know How :)

Bra tips där. Har läst mycket nu i manualen och som vanligt så verkar det ganska enkelt att ta loss den. Så det borde jag ändå lösa med lite tid å försiktighet.
Så när man fått ut den så skall den ju delas på mitten osv men för att göra rent den och inte renovera den, är det mycket jobb då? Behöver man köpa någon packningssats eller renoveringssats för att "bara" rengöra förgasarna utan att renovera den?


Fick loss sadeln och fått tömt tanken så gott det går. Skulle tömma förgasaren på bränsle med genom avtappningsskruven men missade att lossa en slang till eller från den så det började pissa bensin under hojen istället. Vilken väg har bränslet tagit för att komma ut där? Är det skadligt för något att detta skedde eller kan man vara lat och ställa ett kärl där och fortsätta?


Exakt så resonerade vi också, blev väldigt glad att veta att det verkar helt på så vis. Kommer nog byta stiften ändå för har ingen aning om hur långt dom körts osv.
Skall bara lyckas tömma förgasaren på bensinen och sedan fylla halv tank med färsk bensin och sedan prova igen.

baggen1970
2020-06-26, 21:51
Nja kunskap och kunskap vet jag inte men bara man vågar och tar det metodiskt brukar det lösa sig :cool:
Att bensinen rinner ut under kan ju vara en avtappningsslang som sitter under förgasaren bara så vågar inte riktigt svara på det utan att se hur det ser ut men är nog ingen fara.
Ta av tanken helt och töm ut allt , fyll på med lite ny bensin typ nån liter eller 2 , skaka om den och töm ut så kan du se om det följer med skit eller inte.
Kan tänka mig att nya packningar till flottörhusen behövs för dom måste du lossa för att komma åt munstycken mm , tror alla 4 som jag behöver till min kostade ca 200kr så inte så dyra.
Värre är det om man behöver nya munstycken eller flottörventil eller annat inuti förgasaren.
Har man tur kan man ju hitta begagnade billigt som ser bra ut men ta det när du kommer så långt.
Hoppas den som haft hojen innan tappad ur förgasaren innan den blev parkerad.

timebandit
2020-06-26, 22:36
Det är så man får kunskap bortser från när man får massa tips som man sedan omvandlar till kunskaper :)

Ja det verkar vara en avtappningsslang, följde den så verkar vara så. Konstigt att det inte står i manualerna. Verkar som att det gjordes lite förändringar varje år på dessa hojar :)

Det med tanken skall jag verkligen göra!
Hur mycket k skydd medel vågar man hälla i på några liter? Är det slöseri att använda en hel flaska som räcker till 100L eller skadligt?

Hjälper inte detta nu med bränslet så är det ju såklart förgasaren. Lika bra att få den fixad i så fall för dels är det roligt med ett projekt som man inte behöver stressa igenom samt att köra den Sedan kommer bli roligt när man gjort det mesta själv (med hjälp av forums medlemmar med) :D :D
Har mailat 2 företag om prisuppgift för service på förgasarna. Hoppas det inte blir alldeles för dyrt.

Besitter du kunskaperna att göra service å byta det som behövs? Kan betala dig en slant för jobbet med i så fall kanske :)

Är inte positiv till att den är skött på korrekt sätt längre tyvärr men jag kommer iaf göra det hedanefter.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-06-27, 09:07
När du rensad tanken och tömt förgasarna så testar du med vanlig bensin först och kollar om den går eller inte , går den inte alls så tror jag nog inte att injektion cleaner vill hjälpa heller tyvärr.
injektion cleaner kan hjälpa om den inte vill gå rent , problem på tomgång pga lite skit i förgasaren.
Fyll gärna upp förgasarna men ny bensin och tappa ur dom en gång för att få ut lite skit/gammal bensin så är det så bra som möjligt innan startförsök.

Är det så illa att du måste riva förgasarna kan jag prova hjälpa dig och se om jag kan få liv i dom , dumt skicka iväg dom och betala dyrt för nått som möjligen kan lösas på köksbordet på någon timme eller 2 och du behöver inte betala nått i så fall för det räcker med känslan att jag hjälpt någon för att jag skal vara nöjd.

baggen1970
2020-06-27, 09:08
När du rensad tanken och tömt förgasarna så testar du med vanlig bensin först och kollar om den går eller inte , går den inte alls så tror jag nog inte att injektion cleaner vill hjälpa heller tyvärr.
injektion cleaner kan hjälpa om den inte vill gå rent , problem på tomgång pga lite skit i förgasaren.
Fyll gärna upp förgasarna men ny bensin och tappa ur dom en gång för att få ut lite skit/gammal bensin så är det så bra som möjligt innan startförsök.

Är det så illa att du måste riva förgasarna kan jag prova hjälpa dig och se om jag kan få liv i dom , dumt skicka iväg dom och betala dyrt för nått som möjligen kan lösas på köksbordet på någon timme eller 2 och du behöver inte betala nått i så fall för det räcker med känslan att jag hjälpt någon för att jag skal vara nöjd.

timebandit
2020-06-27, 17:33
Du är fantastisk! :) Jag uppskattar verkligen din hjälp och sambon tycker också det är underbart att det finns personer som ställer upp så här!

Bifogar en bild på hur staget är fäst i styrramen... Får ta och försöka såga bort den lite halvsnyggt.


Gjorde som du skrev för en stund sedan.
Bränslet var inte smutsigt alls men gammalt.
Hällde faktiskt i karburatorskydd samtidigt jag fyllde bränsle "just in case" typ.

Har var trög i starten så tog startgas igen. Han var orolig på tomgången. Efter några minuter så kunde den hålla tomgång iaf.

Nu startar den inom 1 sekund på starten...
https://youtu.be/ieDQdMfPjkg

Nu är jag inte bra på dessa motorer men tycker den skrammlar någonstans men verkar inte vara kolvar osv iaf men lovar inget. Kanske är det en egenskap på dessa äldre maskiner?

Rullade självklart ut hojen för vill inte fylla garaget med skadlig röd och ånga.

Ville köra in den i garaget nu när den startar men Här kommer nästa stora problem...
Det går inte riktigt att växla korrekt. Så fort jag lade i 1an så for han iväg och dog så växlingen fungerar inte. Dock så fungerade det i början utan motorn igång att växla för man ser på frilägeslampan att man bytt bort friläget.

Är du duktig på detta området också? Hehe
Behöver tips här nu igen.



När du rensad tanken och tömt förgasarna så testar du med vanlig bensin först och kollar om den går eller inte , går den inte alls så tror jag nog inte att injektion cleaner vill hjälpa heller tyvärr.
injektion cleaner kan hjälpa om den inte vill gå rent , problem på tomgång pga lite skit i förgasaren.
Fyll gärna upp förgasarna men ny bensin och tappa ur dom en gång för att få ut lite skit/gammal bensin så är det så bra som möjligt innan startförsök.

Är det så illa att du måste riva förgasarna kan jag prova hjälpa dig och se om jag kan få liv i dom , dumt skicka iväg dom och betala dyrt för nått som möjligen kan lösas på köksbordet på någon timme eller 2 och du behöver inte betala nått i så fall för det räcker med känslan att jag hjälpt någon för att jag skal vara nöjd.



Skickat från min GM1913 via Tapatalk
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200627/d5146e5d3d8fc96fc5de2ac42fc96350.jpg

baggen1970
2020-06-28, 10:43
Kul att den startade och går rätt så bra , inget skrämmande oljud i filmen som jag tycker men kan vara svårt höra.
När det gäller kopplingen är det nog bara så att den klibbat ihop och lösningen på det brukar vara att låta den stå igång så oljan blir god och varm.
Stäng av motorn , lägg i en växel , rulla hojen fram och bak med kopplingen intryckt så borde den släppa.
Om inte starta och kör försiktigt och jobba kopplingen , lite läskigt utan koppling så ha fingret redo på nödstoppen.
Om inget av detta hjälper så blir det bara skruva av motorkåpan och skruva ur kopplingen , sära på lamellerna och tryckplattorna , lägg lamellerna i ett oljebad "mc olja till våtkoppling" i en stund och montera igen.
Rätt lätt jobb egentligen , gäller bara komma ihåg sätta sista lamellen offset i sitt eget spår för att den skal funka.

Angående fästet som sticker ut så måste det vara hemma gjort så bara kapa bort , svårt att se dom skulle svetsa så illa ifrån fabriken.

timebandit
2020-06-28, 18:34
Ja det var riktigt roligt men med roliga saker kommer tråkiga men jag har humöret uppe.
Den vill inte starta kall. Med startgas så går det.
Ljummen eller varm så startar den dock.
Vad brukar detta bero på?

https://youtu.be/5XwllRl5V-4

Detta stämmer nog in bra på mitt ljud. Verkar vara kopplingen då? Kommer få riva ner det iaf å börja göra så som du skrev. Kanske har något blivit löst eller något med där inne.
Dessutom verkar inte kopplinhsvajern korrekt justerad heller. Har inte riktigt förstått hur man skall justera på rätt sätt men kanske bäst att ta det efter man fixat lamellerna?

Fråga: Måste man tömma oljan innan man river ner lamellerna osv?
Antar man behöver något specialverktyg och nya packningar med?

Det fula staget sitter tajt till så får köpa typ en tigersåg fast i handverktyg å kapa bort den.



Kul att den startade och går rätt så bra , inget skrämmande oljud i filmen som jag tycker men kan vara svårt höra.
När det gäller kopplingen är det nog bara så att den klibbat ihop och lösningen på det brukar vara att låta den stå igång så oljan blir god och varm.
Stäng av motorn , lägg i en växel , rulla hojen fram och bak med kopplingen intryckt så borde den släppa.
Om inte starta och kör försiktigt och jobba kopplingen , lite läskigt utan koppling så ha fingret redo på nödstoppen.
Om inget av detta hjälper så blir det bara skruva av motorkåpan och skruva ur kopplingen , sära på lamellerna och tryckplattorna , lägg lamellerna i ett oljebad "mc olja till våtkoppling" i en stund och montera igen.
Rätt lätt jobb egentligen , gäller bara komma ihåg sätta sista lamellen offset i sitt eget spår för att den skal funka.

Angående fästet som sticker ut så måste det vara hemma gjort så bara kapa bort , svårt att se dom skulle svetsa så illa ifrån fabriken.


Edit:
Kommer behöva hjälp med vad som kommer behövas för att fixa kopplingen, har dessa i inköpslistan just nu:

https://www.davidsilverspares.co.uk/CB750K-1982-USA/part_322629/
https://www.davidsilverspares.co.uk/CB750K-1982-USA/part_146713/
https://www.davidsilverspares.co.uk/CB750K-1982-USA/part_224316/
https://www.davidsilverspares.co.uk/CB750K-1982-USA/part_236915/
https://www.davidsilverspares.co.uk/CB750K-1982-USA/part_146777/


Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-06-29, 12:19
Om du har samma ljud som i youtube klippet så är det inte kopplingen men start clutchen och då kan det räcka med att dra åt dessa 3 bultar som du ser här https://www.youtube.com/watch?v=24GEcbOwNsE

För att fixa clutchen för att frikoppla och växla räcker det nog med det jag skrev innan om varmkörning mm , om inte plocka isär och ny olja , låt ligga i oljebad , montera och det funkar nästan garanterad och massor med pengar sparade.
Att den inte frikopplar är antagligen att den gamla oljan torkad mellan lamellerna och skivorna så dom klibbar ihop så då räcker det med vad jag skrev.
Funkar den inte efter detta så skruva upp och mät lamellerna och stålskivorna ifall dom ligger utanför spec.

För att komma åt staget kan man ju lossa ena gaffelbenet så räcker det nog med en bågfil , 15 minuters svettande så borde den vara kapad.

Svårstartad kall , hmm vet inte vad jag skal säga.
Min är samma och det jag vet är att mina lågfartsmunstycken är ett snäppt för stort , startar men går dåligt tills den blir varm , skal byta snart igen , varit för varmt nu för att fixa bara.

Skulle nog vilja ha testad och kört med den en stund och med lite injection clean i tanken för att möjligen få ur lite skit.
Funkar chocken som den skal ?
Bra batteri?

Lyssnade på ditt youtube klipp och jämförde med det du länkade till och din har inte det bankande ljudet så tror du kan vara lugn.

timebandit
2020-06-30, 06:46
God morgon :)

Jäkla jobb som håller mig upptagen, vill ju hellre vara i garaget :D
Låter faktiskt som det ljudet i klippet tycker jag. Har försökt lyssna men svårt med ljud men tycker det hörs mest på vänster sida innanför fotväxelspaken men kan inte garantera.

Skall tömma oljan och göra som du nämnt först för lyckas inte få det att släppa. Den har väl stått stilla för länge antar jag.
Ser ut att kunna bli ganska så oljigt å kladdigt å jag som jobbar med hela kroppen å ansikte, haha

Osäker om det LHD och RHD på hojar som bilar så antar att clutchen sitter på vänster sida och lamellerna på höger sida?
Då behöver jag iaf 2 nya packningar sedan då för att få ihop det samt packningen till växelarmen nere på lådan vid vajern för det verkar läcka där.

Duger det att lägga lamellerna I vanlig syntetolja för mc då antar jag? Kanske borde köpa 1 liter till och lägga dom i oljatyp som jag tänkt använda i hojen? Motul olja är det Johans mc rekommenderade mig.

Hade tänkt försöka slippa ta loss så mycket för att kapa stsget men skall köpa en typ tigersåg fast ett handverktyg. Den borde kunna komma mellan där :) Biltema har mycket skit men också mycket bra saker :)

Har hällt i karburatorskydd från start faktiskt och tänker fortsätta med det tills allt är klart för hellre kasta bort några tior att prova än inte.

Pga mycket jobb har jag inte haft så mycket tid men har provstartat den varje dag och dom här senaste gångerna har kallstarten fungerat klockrent! Chocken verkar känslig i vilket läge den hamnar i och måste verkligen dras upp hela vägen, då verkar han starta och man kan gasa lite lätt en stund innan den lägger sig på tomgång.
Kan vara då att choken trögar men ser man till att den verkligen är i ändläget så verkar han starta.

Bytte stiften också, lika bra tänkte jag. Dom vart jämnt fint svarta iaf.

Ja, inte skönt väder att skruva i, vad man än gör så svettas man ju 100 liter :)

Är det skadligt att låta den stå på tomgång säg en 20 minuter?

Batteriet är helt nytt för dom gamla var ju totalt skräp.

Lyckas inte spela in ljudet riktigt, kanske för dålig telefon men det låter inte riktigt rätt men skall skruva åt skruvarna som du länkade till i filmen samt ta loss lamellerna.

Det är väl dessa som skall separeras å läggas i oljebad?

https://www.davidsilverspares.co.uk/CB750K-1982-USA/part_146713/



Om du har samma ljud som i youtube klippet så är det inte kopplingen men start clutchen och då kan det räcka med att dra åt dessa 3 bultar som du ser här https://www.youtube.com/watch?v=24GEcbOwNsE

För att fixa clutchen för att frikoppla och växla räcker det nog med det jag skrev innan om varmkörning mm , om inte plocka isär och ny olja , låt ligga i oljebad , montera och det funkar nästan garanterad och massor med pengar sparade.
Att den inte frikopplar är antagligen att den gamla oljan torkad mellan lamellerna och skivorna så dom klibbar ihop så då räcker det med vad jag skrev.
Funkar den inte efter detta så skruva upp och mät lamellerna och stålskivorna ifall dom ligger utanför spec.

För att komma åt staget kan man ju lossa ena gaffelbenet så räcker det nog med en bågfil , 15 minuters svettande så borde den vara kapad.

Svårstartad kall , hmm vet inte vad jag skal säga.
Min är samma och det jag vet är att mina lågfartsmunstycken är ett snäppt för stort , startar men går dåligt tills den blir varm , skal byta snart igen , varit för varmt nu för att fixa bara.

Skulle nog vilja ha testad och kört med den en stund och med lite injection clean i tanken för att möjligen få ur lite skit.
Funkar chocken som den skal ?
Bra batteri?

Lyssnade på ditt youtube klipp och jämförde med det du länkade till och din har inte det bankande ljudet så tror du kan vara lugn.



Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-06-30, 12:14
Din hoj är väl luftkyld så låta den stå på tomgång 20 min är väl inte det bästa kan jag tänka mig tyvärr , har för mig att i boken till min som var vätskekyld och med fläkt på stod det i boken att tomgångskörning max 10 min eller så , kan ju ha lite med oljetryck mm att göra för oljetrycket är inte optimalt på tomgång.

Kopplingskorgen med lameller och stålskivor sitter på höger sida , när jag skruvar av min motorkåpa så brukar jag använda en
papperskartong med hål i som jag sticker bultarna i så dom kommer i samma mönster/plats som dom sitter i kåpan för säker skuld , brukar vara lite olika längder på dom.

Ny packning på båda sidor är att föredra så slipper man lossa allt och göra om igen , lägg lite fett på packningen mot motorsidan
så lossar den lätt nästa gång och du kan använda den igen för den är antagligen hel då.

Jag skulle ha lagt mina lameller i samma olja som jag skulle använda till motorn , till din gamla så skulle jag nog bara använda halv syntet och inte hel syntet pga vissa äldre hojar och kopplingar gillar inte det med följ att dom kan börja slira har jag hört/läst.

timebandit
2020-06-30, 14:49
Misstänkte att det var såpass. Hade det på känn men skadar inte att fråga.
Räcker med 3-4 minuter då kanske för att få oljan varm så det rinner ut lättare.

Har beställt packningar å annat som jag vill ha så det kommer väl nästa vecka. Så det blir att göra som du skrivit i första skedet.

Det var ju ett smart tips! Då slipper man också sprida ut alla skruvar/bult :)

Vad för fett rekommenderar du att man använder och vad rekommenderar du att tvätta av lamellerna med innan dess oljebad?
Hur länge skall dom ligga i badet? :D

Mannen som hade hojen hade helsyntet i då jag tog med dom flaskor han hade kvar. Dock byter jag ut märket till bättre.
Johans MC sålde mig Motul 7100 T som är för våta kopplingar så fortsätter med det tills det blir problem igen.

Lite OT, jag letar efter fram och bak blinkers (helst ej led) som liknar originalet så mycket som möjligt eller några som ser bra ut på äldre hojar. Kan ju inte sätta dit 2000 tals grejer på 80 tal :D
Har du några tips på några? :)



Din hoj är väl luftkyld så låta den stå på tomgång 20 min är väl inte det bästa kan jag tänka mig tyvärr , har för mig att i boken till min som var vätskekyld och med fläkt på stod det i boken att tomgångskörning max 10 min eller så , kan ju ha lite med oljetryck mm att göra för oljetrycket är inte optimalt på tomgång.

Kopplingskorgen med lameller och stålskivor sitter på höger sida , när jag skruvar av min motorkåpa så brukar jag använda en
papperskartong med hål i som jag sticker bultarna i så dom kommer i samma mönster/plats som dom sitter i kåpan för säker skuld , brukar vara lite olika längder på dom.

Ny packning på båda sidor är att föredra så slipper man lossa allt och göra om igen , lägg lite fett på packningen mot motorsidan
så lossar den lätt nästa gång och du kan använda den igen för den är antagligen hel då.

Jag skulle ha lagt mina lameller i samma olja som jag skulle använda till motorn , till din gamla så skulle jag nog bara använda halv syntet och inte hel syntet pga vissa äldre hojar och kopplingar gillar inte det med följ att dom kan börja slira har jag hört/läst.



Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-06-30, 17:59
Här har du 3 blinkers som skulle passa din hoj tidsenligt tycker jag.
https://www.brands4bikes.se/catalog/product/view/id/2090/s/blinkers-en-500-zl-600-1000-vn-1500-202-834/category/1397/
https://www.brands4bikes.se/catalog/product/view/id/2122/s/shin-yo-blinkers-bullet-light-203-461/category/1397/
https://www.brands4bikes.se/catalog/product/view/id/2095/s/shin-yo-blinkers-bullet-light-1-202-923/category/1397/

Om inte så ta en tur till gamla RN mc service i partille http://www.rnmc.se/ finns massor av grejor till äldre hojar så borde inte vara några problem hitta nått till din.

7100 är en bra olja så inget fel på den.

Lamellerna kan du väl dra en trasa med rödsprit över typ och sen om du vill för att vara säker låt dom ligga i oljan över natten men borde räcka att bara doppa dom i oljan innan du monterar "om du återanvänder dom gamla".

Använd vad du har ungefär bakom packningen , själv har jag använt hjullagerfett nu sista gången.

Inför oljebytet räcker det med några minuter , känn på motorkåpan så känner du när den börjar bli varm så den flyter lättare vid bytet.

Men prova köra lite runt på parkeringen eller nått innan för att känna om kopplingen släpper , gör den det slipper du öppna.

Den grå
2020-06-30, 20:15
Kul projekt TB det ska bli kul att följa tills du har den på vägarna!

Guld värt är det att Baggen har hittat dig , han har varit en ständig källa till bra tips och trix för mig under mina projekt de senaste åren.
Han var på besök hos mig och hjälpte mig med förgasarstrul på min Bandit och det är en Go gubbe!

baggen1970
2020-06-30, 20:55
Kul projekt TB det ska bli kul att följa tills du har den på vägarna!

Guld värt är det att Baggen har hittat dig , han har varit en ständig källa till bra tips och trix för mig under mina projekt de senaste åren.
Han var på besök hos mig och hjälpte mig med förgasarstrul på min Bandit och det är en Go gubbe!

Tackar och bugar till den Grå för dom goa orden:)
Provar så gott jag kan , som sagt ingen mekaniker eller proffs men snappat upp lite här och där så ibland gissar även jag rätt
på grejorna.

timebandit
2020-07-01, 17:11
Ja det är faktiskt väldigt roligt och tiden flyger så snabbt iväg, speciellt när man är lite försiktig och inte så mc kunnig ännu, vill ju inte göra dumma tabbar. Därav vissa enkla frågor :)

Instämmer och har skrivit det med. Helt fantastiskt att det finns personer som hjälper å delar med sig av det dom kan.
Kul att han har fler närjungar :D :)


Kul projekt TB det ska bli kul att följa tills du har den på vägarna!

Guld värt är det att Baggen har hittat dig , han har varit en ständig källa till bra tips och trix för mig under mina projekt de senaste åren.
Han var på besök hos mig och hjälpte mig med förgasarstrul på min Bandit och det är en Go gubbe!
Tackar och bugar till den Grå för dom goa orden:)
Provar så gott jag kan , som sagt ingen mekaniker eller proffs men snappat upp lite här och där så ibland gissar även jag rätt
på grejorna.Ödmjuk är du också :)


Har faktiskt en fråga till nu när jag väntar på delar.
Kikat lite med fästen bak till blinkers och insett att jag saknar den där bågen man håller i när man är passagerare. Vad heter den på svenska? Bifogar bild på den.
Verkar riktigt SVÅR att få tag på, finns inte ens eftermarknads?
Att betala 3000 för att importera en är ju inte av intresse :(
Dessvärre sitter ju blinkers på denna original men det verkar jag då helt kunna Glömma.
Nu varande blinkers sitter på ramen till paxkboxarna men hade tänkt ta bort allt med pack boxarna att göra...

Vad tycker ni är en snygg lösning? Skall jag försöka hitta ny nummerplåtshållare där det finns fästen för blinkers (om det finns där dom hamnar snyggt till). https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200701/2048d853b15221fd5d0b4cd92625b464.jpg

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-07-01, 19:52
Som sagt kolla med ss bike parts http://www.rnmc.se/ om dom inte har en sådan liggande om du har tur.
Om inte behövs det ju inte mer än en böjd plåtbit med hål i änderna som du fester bakom nummerplåten.
Typ som jag har gjort på min , efter jag kapade bort bakskärmen och fästen till blinkers.
7614

Personligen gillar jag inte när dom som åker med håller i dom , plockade bort mina med , vikten på passageraren blir så bakflyttad och dom åker fram och bak så jag säger att dom får allt hålla i mig så vi blir mera ett.

3000kr var inte billigt men dom börjar väl bli lite ovanliga och svårt att få tag i med stigande priser som följd.
Vad dom heter på svenska skulle jag vilja säga : bakre passagerare handtag .

Den grå
2020-07-01, 21:32
Hej där TB

Jag har plockat isär några bågar och byggt Cafe Racers av dem.
I och med det så har jag inte använt pakethållare från dem.
Ingen av dem är en Honda 750 från -82 så om du är inne på att endast använda originaldelar så passar de inte, men från följande bågar ligger det lite delar och skräpar hemmavid.
De är i skiftande skick om du är intresserad att botanisera i det.

Honda CB 400 N -82(tror jag var året)
Honda CX500 C -81/82?? Det satt en ful Givi bakdel med tillhörande väskor på denna.
Yamaha XV 750
Susuki GSX 400E

Tjoa till på ett pm om du är intresserad av något.

Mvh DG

timebandit
2020-07-01, 21:40
Har mailat runt men verkar svårt att få svar överallt. Kanske pga covid 19? Hmm.

Kan inget annat än att verkligen tycka din lack är snygg på hojen! Riktigt läckra färger!

Löser säkert något, gäller bara att göra lite snyggt med en gång :)

Ja det är väl så med gamla prylar antar jag.
Där sa du något faktiskt. Hade inte en tanke på att vikten förskjuts bakåt.


Hittar bara mer å mer som behöver åtgärdas. Kabelstammen från vänster ljudomkopplare osv är draget så att när man svänger vänster så spänns hela Kabelstammen pga det där staget som är svetsat i ramen, amatörer :)

Tror jag snart beställer fram å bakblinkers. Kan inte hålla mig :)

Försöker verkligen hitta ett originalstyre eller ett som faktiskt mer eller mindre är identiskt för jag stör mig som satan hur bromsvätskebehållaren är monterad. Bör inte den vara så vägrät som möjligt? Nu lutar den kraftigt i sidled pga styret.
Bifogar mer bilder på det.

Kan detta vara så nära man kan komma?

Har en följdfråga gällande broms/kopplingshandtagen. Den stora bultskallen som syns(som är bredvid den lilla skruven med spårskalle) , varför sitter den där? Kan det vara en fulfix till plugg för backspegeln? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200701/cbef72d7c44e61a2b5b20012506b7611.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200701/440ed80dfbc93617b25d2dcaf46613c8.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200701/01a5beb2e7b3799fbc07b23d4f9707a3.jpg

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

timebandit
2020-07-01, 21:42
Tack för erbjudandet! Behöver inte vara originaldelar men helst så liknande som det går för tillfället iaf.


Hej där TB

Jag har plockat isär några bågar och byggt Cafe Racers av dem.
I och med det så har jag inte använt pakethållare från dem.
Ingen av dem är en Honda 750 från -82 så om du är inne på att endast använda originaldelar så passar de inte, men från följande bågar ligger det lite delar och skräpar hemmavid.
De är i skiftande skick om du är intresserad att botanisera i det.

Honda CB 400 N -82(tror jag var året)
Honda CX500 C -81/82?? Det satt en ful Givi bakdel med tillhörande väskor på denna.
Yamaha XV 750
Susuki GSX 400E

Tjoa till på ett pm om du är intresserad av något.

Mvh DG

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

Den grå
2020-07-02, 08:21
Det ser ut att vara ett clubman styre du har på den.
Det är väl sådant som sitter på många Honda från fabrik!!
Det satt på min cb också.
Kolla om det inte bara sitter i fel lutning?

baggen1970
2020-07-02, 09:27
Ser ut som dom satt bult i backspegelfästerna så skal bara vara att skruva ur dom och i med nya backspeglar så har du ett problem mindre.

Med tanke på bromsvätskebehållaren så sitter mer eller mindre alla snett på nått vis , sitter dom rakt så blir dom snea så fort man vrider på styret.
På min står det att vid kontroll och vätskepåfyllning så skal man vrida styret så behållaren blir så rakt som möjligt.

Prova lossa hållaren till styret och vinkla det mot och ifrån dig , kan göra så du gillar styret bättre.

Måste säga att jag gillar min färg med rätt så bra så tackar och bugar.

timebandit
2020-07-02, 10:21
Jasså? Var det tillval då kanske? Reservdelskatalogen visar inget sådant styre. Verkar ganska bekvämt ändå. Då hojen inte kan rulla så vet jag inte. Får vänta med att byta styre tills dess.


Det ser ut att vara ett clubman styre du har på den.
Det är väl sådant som sitter på många Honda från fabrik!!
Det satt på min cb också.
Kolla om det inte bara sitter i fel lutning?


Ser väldigt dumt ut iaf. Har beställt speglar men vet inte när dom kommer.

För att inte överdriva så ligger nivån på vänster sida ca 4mm från botten och höger sida i behållaren vid max när styret är rakt.
Hojar kanske inte är så känsliga för det där då?

Tack för tipset, tänkte ändå ta av styret för att komma åt det där stsget som måste sågas av.

Blinkers fungerar inte, dom lyser istället för blinka så relät är väl dåligt så måste lokalisera den med å byta.

Beställer nya blinkers i eftermiddag har jag bestämt. Strålkastaren får vänta, den tar jag sist :)

Kommer byta kopplingsvajern med, tittade på den igår och den är rejält slapp. Vöxelarmen reagerar dock snabbt men något känns inte bra med den.

Ja, satans vad ögonen bara suger åt sig färgen! Det är så det skall vara [emoji4]



Ser ut som dom satt bult i backspegelfästerna så skal bara vara att skruva ur dom och i med nya backspeglar så har du ett problem mindre.

Med tanke på bromsvätskebehållaren så sitter mer eller mindre alla snett på nått vis , sitter dom rakt så blir dom snea så fort man vrider på styret.
På min står det att vid kontroll och vätskepåfyllning så skal man vrida styret så behållaren blir så rakt som möjligt.

Prova lossa hållaren till styret och vinkla det mot och ifrån dig , kan göra så du gillar styret bättre.

Måste säga att jag gillar min färg med rätt så bra så tackar och bugar.



Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-07-02, 20:23
Bromsvätskan skal mätas när behållaren står rakt och vätskan är nära max , skruva åt och se glad ut typ för det funkar så länge hålet i botten suger luft när du skal bromsa.

Har du alla blinkersen kopplad när du provar dom ?
Relät behöver alla lamporna för att funka som det skal , så om en lampa går sönder så lyser blinkersen bara på gamla lastberoende relä.
Är det extra kinkit så måste du ha rätt watt på glödlamporna med .

timebandit
2020-07-04, 16:40
Nej, finns inga fram alls pga den fula kåpan. Men köpte ändå ett nytt relä för det skulle inte förvåna mig om det är dåligt ändå.

Skall lösa det där med bromsvätskebehållaren när backspeglarna anlänt :)

Lyckades inte beställa blinkers för ena varan är restad till slutet på månaden, suck. Fortsätter leta å se vad jag nöja med mig eller gilla.

Har vart ute å lekt lite till och sågat bort staget! Äntligen!

Lyckats ta bort ALLT med packboxarna att göra, puh!

Egentligen borde jag inte lägga tid, pengar på att fixa det yttre innan jag vet att maskinen mår bra efter inspektion å justering av kopplingen osv men väntar på delar som är restade samt det är fruktansvärt jobbigt att bara vänta å Inget göra! Vill ju se till att man alltid gör något för att optimera tiden lite.

Så nu skall jag försöka hitta blinkers igen och kanske en strålkastare [emoji16][emoji4]

Kommer sätta bakblinkers I staget till skylthållaren, korta blinkers blir bra där! :)

Ja, en grundlig tvätt med tandborste är ett måste med [emoji56][emoji4][emoji16]

Måste hitta någon djup kupolmutter till stötdämparfästena bak för där satt ju stag till packboxarna så muttern är inte tillräcklig låg nu.
Behöver även fästskruvar för bakre kåpan, inte snyggt när det är hål där utan vidare :)



Bromsvätskan skal mätas när behållaren står rakt och vätskan är nära max , skruva åt och se glad ut typ för det funkar så länge hålet i botten suger luft när du skal bromsa.

Har du alla blinkersen kopplad när du provar dom ?
Relät behöver alla lamporna för att funka som det skal , så om en lampa går sönder så lyser blinkersen bara på gamla lastberoende relä.
Är det extra kinkit så måste du ha rätt watt på glödlamporna med .

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200704/c40b4a0c3db84ce0263682ce6c8a4907.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200704/5fafea5139d225646ed0ac1aacfdaacf.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200704/478a37949e8e6691381779f3312210be.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200704/f6dd809618667b893c14590b95cc5087.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200704/a46b01f0ebe93374ad26cc695e06a1b2.jpg

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-07-04, 18:02
Gott bli av med staget kan jag tänka mig.

Tråkigt när delar inte finns hemma när man vill ha dom , ännu värre om man inte kan göra nått under tiden eller köra.
Blir perfekt att fästa blinkers vid skylten när dom kommer , kopplar du på en lampa fram så skal du nog se att ditt relä funkar fint
tror jag.

Tänkte på muttern till stötdämparen ifall du har en gammal cykel stående så kan ju faktiskt hjulmuttern passa och många har ju lite längre muttrar eller om du vet att hållaren inte skal på något mera så kapa bulten i lagom längd.

Hoppas du inte har köpt ny koppling till hojen för jag kan nästan garantera dig att den bara klibbat ihop , finns många som har det problemet på våren efter vinterdvalan.

timebandit
2020-07-04, 18:54
Som in i helvete skönt att bli av med staget! Satt så jäkla dumt å fult till.

Verkligen. Beställt från Hojstyling nu så inom 8 dagar iaf vilket är bättre än 18 iaf [emoji16]
Så nu har jag tid att leta lite lödskarvhylsor och kontaktstycken så man kan göra in/urkoppling av blinkers lite snyggare. Blir väl biltema för hela slanten antar jag.

Märker vi snart om du har angående relät eller inte, Biltema har bra villkor att returnera varor :)

Kapa bulten, varför tänkte jag inte på det [emoji1787][emoji1787][emoji1787]
Klart bästa valet att göra.

Nej för fasen, ingen ny koppling! Börjar med att kontrollera först. Däremot beställt lite packningar och tätningar(till oljeplugg å annat) , gummi till stödet som Mcn står på(saknas ju helt), backspeglar, hylsan för låsmuttern för kopplingen.
Tyvärr bara vänta tills restnoteringen försvinner.

Har mycket rengöring att göra med men där får sambon allt hjälpa mig [emoji56]


Förresten, måste nog byta tutorna med. Stora å klumpiga men fungerar dock. Det är 2st, hur å vart i fronten fäster man dom bäst/snyggast?
Hittar inte ens bilder på vart dom sitter från fabrik, suck.
Köper nog dom kromade på biltema.

Edit: Nu är bultarna kapade och mutter sitter fin fint :)

Edit2:
Nu är grejerna skickade så snart kan jag påbörja arbetet med kopplingen :)


Gott bli av med staget kan jag tänka mig.

Tråkigt när delar inte finns hemma när man vill ha dom , ännu värre om man inte kan göra nått under tiden eller köra.
Blir perfekt att fästa blinkers vid skylten när dom kommer , kopplar du på en lampa fram så skal du nog se att ditt relä funkar fint
tror jag.

Tänkte på muttern till stötdämparen ifall du har en gammal cykel stående så kan ju faktiskt hjulmuttern passa och många har ju lite längre muttrar eller om du vet att hållaren inte skal på något mera så kapa bulten i lagom längd.

Hoppas du inte har köpt ny koppling till hojen för jag kan nästan garantera dig att den bara klibbat ihop , finns många som har det problemet på våren efter vinterdvalan.



Skickat från min GM1913 via Tapatalk

timebandit
2020-07-15, 18:10
Har börjat riva ner nu iaf. Tog fel kåpa först så fått beställa en packning till, suck.
Starter clutch (start koppling på svenska?) verkar det inte vara några defekter på iaf. Allt satt stenhårt å bra så ev missljud kommer inte därifrån.

Skall i helgen börja försöka riva ner kopplingen och inspektera. Har fått hem allt jag skall behöva för den sidan iaf.
Vad kan här ev ge missljud? Är faktiskt orolig att det är motorn/kolvar osv som ger missljud å då är det väl kört för mig. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200715/c4b91acfd719e32de4ae0742ed1a874f.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200715/312e2c5f25738d6be06a5149909c274b.jpg

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-07-15, 19:22
Svårt att avgöra vad som kan låta egentligen , skulle behöva lyssna in real life för att gissa lite bättre.
Kan vara så enkelt att den går ojämt så drev mm i motorn låter lite extra pga dom rycker mot varandra istället för att snurra jämt.
Här har du ett grymt felsöknings verktyg vid hitta vart ljudet kommer ifrån : https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/stetoskop/stetoskop-2000018564?gclid=Cj0KCQjw0rr4BRCtARIsAB0_48OUZvM-D3byslbmX3BtGio3lUtf7SMWvY1obdNA6raniwx7zHB_R3waAo NREALw_wcB

Jag hade på min för några år sedan där jag trodde hela motorn var kass pga ljudet ifrån den , visade sig vara en plåt i avgassystemet som spruckit bara så fick kapa upp det och plocka bort plåten sen svetsa igen.

timebandit
2020-07-16, 18:47
Ja visst är det svårt att lyssna på avstånd [emoji56][emoji1787]

Skall införskaffa det verktyget när jag fått ihop allt igen.
Bra tips, visst kan det vara annat som låter.

Nu till det tråkiga och har frågor här...

Rev ner kopplingen idag och lagret på axeln in i lådan/motorn låter faktiskt lite där inne men säkert ingen fara.
Det som är mest beklämmande är att låsbrickan till låsmuttern var rejält trasig! Jag har inte rört det innan jag tog bilderna! Se bifogade bilder.

Vet inte om någon vart inne å pillat å klantat sig eller om det hänt något med kopplingen?
Vad är effekten av att den låsbrickan inte låser mot muttern? Kan det orsaka missljud i friläge?

Gällande lamellerna, förstår att det är viktigt att dom ligger i exakt samma ordning som dom gör men.. Spelar det någon roll hur dom är vridda typ? Kan jag tex Snurra på en lamell utan att bry mig sålänge den sitter i rätt ordningsföljd?

Tack för svaren [emoji847]


Svårt att avgöra vad som kan låta egentligen , skulle behöva lyssna in real life för att gissa lite bättre.
Kan vara så enkelt att den går ojämt så drev mm i motorn låter lite extra pga dom rycker mot varandra istället för att snurra jämt.
Här har du ett grymt felsöknings verktyg vid hitta vart ljudet kommer ifrån : https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/stetoskop/stetoskop-2000018564?gclid=Cj0KCQjw0rr4BRCtARIsAB0_48OUZvM-D3byslbmX3BtGio3lUtf7SMWvY1obdNA6raniwx7zHB_R3waAo NREALw_wcB

Jag hade på min för några år sedan där jag trodde hela motorn var kass pga ljudet ifrån den , visade sig vara en plåt i avgassystemet som spruckit bara så fick kapa upp det och plocka bort plåten sen svetsa igen.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200716/95d479294e9fce55ba28245225ff67d7.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200716/8c5fa664ae2d75a132264c13bf6385e4.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200716/3270448ab87d99cf55cc2af9fb9bb748.jpg

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-07-16, 19:08
Räcker att du lägger lamell - stålskiva -lamell - stålskiva bara sedan spelar ingen roll om du ändrar plats på dom som jag vet.
När du tar ut stålskivorna skal du passa på att lägga alla med den skarpa kanten åt samma håll , finns en skarp kant och en mjuk kant.
Låsbrickan skal man ju böja och slå över muttern så om den varit använd en gång innan så kan den ju se lite extra mörbultad ut , är ju tänkt att dom små piggarna som sticker ut skal upp och hålla muttern på plats samtidigt som 2 håller skivan på plats i utbuktanden i korgen om jag tolkar det hela rätt.
Om låsbrickan inte hållt muttern så kan det ju hända den har varit lite för lös så grejorna kan ha rört lite på sig och gjort ljud ifrån sig.
Vet att vissa andra hojmärken på 80talet hade mycket ljud ifrån korgen av vissa olika anledningar , typ suzuki gs750 som jag hade kunde man svetsa fast dom som du skruvar fast fjädrarna i på baksidan för att få bort oljud.
Men ser ju ut som det saknas lite av låsbrickan så hoppas någon varit där innan och gjort nått så den blev utplockad och inte ligger i motorn.

timebandit
2020-07-16, 19:39
Kanon, lika bra att kolla innan man gör ett stort misstag [emoji4]
Tack, kunde inte läsa mig till någon skillnad i rep manualen så gött med någon som har koll.

Ja precis så men inga flikar var börja alls och låste absolut ingenting. Så du tror inte det är skadligt att den inte vart låst? Mutter satt inte heller hårt.

Hehe, då får det låta om det är en egenskap :) Mest att man lägger märke till det på låga varv.

Nejdå, ligger inte i motorn. Saknas inget utan den är bara av. Har räknat flikarna mot bild på nätet å allt stämmer. Har mailat England om dom kan lägga till en sådan låsbrika för hittar ingen här hemma.

I övrigt så är det roligt och "ganska" så enkelt om man bara får loss sakerna :)


Räcker att du lägger lamell - stålskiva -lamell - stålskiva bara sedan spelar ingen roll om du ändrar plats på dom som jag vet.
När du tar ut stålskivorna skal du passa på att lägga alla med den skarpa kanten åt samma håll , finns en skarp kant och en mjuk kant.
Låsbrickan skal man ju böja och slå över muttern så om den varit använd en gång innan så kan den ju se lite extra mörbultad ut , är ju tänkt att dom små piggarna som sticker ut skal upp och hålla muttern på plats samtidigt som 2 håller skivan på plats i utbuktanden i korgen om jag tolkar det hela rätt.
Om låsbrickan inte hållt muttern så kan det ju hända den har varit lite för lös så grejorna kan ha rört lite på sig och gjort ljud ifrån sig.
Vet att vissa andra hojmärken på 80talet hade mycket ljud ifrån korgen av vissa olika anledningar , typ suzuki gs750 som jag hade kunde man svetsa fast dom som du skruvar fast fjädrarna i på baksidan för att få bort oljud.
Men ser ju ut som det saknas lite av låsbrickan så hoppas någon varit där innan och gjort nått så den blev utplockad och inte ligger i motorn.



Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-07-16, 21:44
Låter inte helt bra att muttern inte satt löst , kolla om du hittar nått moment den skal dras med för att vara på den säkre sidan.
På min hoj skal den muttern dras med 100nm , inte säkert att din skal dras så hårt men den skal nog absolut inte sitta fingerlöst så kan ju vara det som gjorde att du hörde nått ljud.
Du sa att lagret lät lite så det är nog lika bra byta när du först är där och rotar i systemet tycker jag.

timebandit
2020-07-16, 21:57
Nej tror inte det kan vart så bra. Hittar dock inga synliga skador vilket är bra.

Muttern skall dras med ca 50nm så det är inte så mycket men hårt nog att den inte skulle släppa så lätt den gjorde.

Det är lagret på den ingående axeln (Vet inte vad den axeln heter) som låter lite när man vrider på axeln.
Frågan är hur får jag ut lagret, är ipressat och känns som en stor operation att få ut hela axeln för att kunna byta lagret?



Låter inte helt bra att muttern inte satt löst , kolla om du hittar nått moment den skal dras med för att vara på den säkre sidan.
På min hoj skal den muttern dras med 100nm , inte säkert att din skal dras så hårt men den skal nog absolut inte sitta fingerlöst så kan ju vara det som gjorde att du hörde nått ljud.
Du sa att lagret lät lite så det är nog lika bra byta när du först är där och rotar i systemet tycker jag.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200716/df32da386359ac85b3545d6ff14e7dbb.jpg

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-07-17, 09:07
Ok då är jag med dig , lite värre få ut det tror jag än vad jag trodde.
Jag har ett stort nållager bakom min kopplingskorg så det var det jag hade i huvudet , är ju bara dra av när korgen är lös.
Vet ej om det går att dra det ut på nått sätt tyvärr , möjligen man måste klyva motorn och pressa ut men det skal väl gå att googla lite eller höra sig för på nått verkstad någonstans och höra om det går att dra ur det.
Glappar axeln upp och ner?
Går det ryckigt runt när du snurrar eller är det bara lite ljud?
Kan ju vara så att du hör kugghjulen som går mot varandra på insidan.

timebandit
2020-07-17, 18:12
Har läst och läst nu och verkar som att hela lådan måste rivas ner och ev motorn måste skruvas ner. Får bli senare projekt.
Kanske blir bättre med nya olja å få köras lite då den stått stilla länge.

Axeln glappar nästan absolut inget alls. Kanske snarare ut och in en millimeter kanske. Mest det där klassiska kullager ljudet när kulorna rullar runt typ. Men inte hela tiden.
Inget ryckigt heller, bara ljud :)
Hoppas du har rätt där :) :)

Förövrigt, har letat hela Göteborg nu efter låsbrickan, finns inte i Sverige, suck! Belgien enligt alla honda butiker...
Har fått lagt till den till min order från England så nu är det vänteleken igen som gäller tyvärr. Kostar hela 0.65 pund :D :)



Ok då är jag med dig , lite värre få ut det tror jag än vad jag trodde.
Jag har ett stort nållager bakom min kopplingskorg så det var det jag hade i huvudet , är ju bara dra av när korgen är lös.
Vet ej om det går att dra det ut på nått sätt tyvärr , möjligen man måste klyva motorn och pressa ut men det skal väl gå att googla lite eller höra sig för på nått verkstad någonstans och höra om det går att dra ur det.
Glappar axeln upp och ner?
Går det ryckigt runt när du snurrar eller är det bara lite ljud?
Kan ju vara så att du hör kugghjulen som går mot varandra på insidan.



Skickat från min GM1913 via Tapatalk

timebandit
2020-08-03, 21:30
Har alla delarna hemma nu men...
Åkte på ett rejält bakslag. Skulle skruva på kåpan på vänster sida och bulten sprack å gick av! Helvete också!

Det enda som ger hopp är att det var rätt bult som gick av. Denna är genomgående och dom andra går in i motorblocket.
Har skit dåliga erfarenheter av att få ur avdragna bultar men tanken är väl nu att köpa ett bra 2mm borr å försöka borr i mitten av den och förhoppningsvis så snurrar bulten ut/igenom med borret. Om inte men lyckas borra hål så skruva in en annan skruv I den å fortsätta skriva igenom bulten?
Kommer inte åt den på baksidan, har redan försökt å slinter bara.

Får jag inte ut den nu så skrotar jag hela projektet... [emoji22][emoji22][emoji22][emoji22][emoji22]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200803/ec2c0c136f0d33032363fd39e44bd332.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200803/7a29cc393e07f8cbb50b26565f2705de.jpg

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-08-03, 21:51
Är den genomgående är det bara borra ut den och montera typ nya gänga https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/gangverktyg/gangreparationssats-mm-21-delar-med-110-insatser-2000022481?gclid=Cj0KCQjw6575BRCQARIsAMp-ksM5P5HS60Ps8iyQmwcoc2U2kwtPhLMDjj5OBvl3HOFlOBe8CF fy4ucaAo4eEALw_wcB

Finns att köpa lösa i olika storlekar med så man sliper hela satsen.
Om du har tur så får du plats med en mutter på baksidan och sen använder du bara en längre bult igenom hålet efter du borrat ur den som sitter där.

Börja inte med det som kallas grispitt eller slå in en torx i hålet när du borrat för går dom av så blir det jättesvårt att borra om det änns går pga dom är härdade.

timebandit
2020-08-03, 22:36
Den är genomgående som tur är. 2 av 8 bultar är genomgående.
Tack för tipset. Är det "svårt" att göra nya gängor i i det hårda godset för att sedan få dit en gänginsats?
Tyvärr går det inte så plats med mutter, för ytan bakom är inte plan så det sket sig direkt vilket man var första tanke.

Lovar att inte använda grispittar fast jag har sådana.

Skall först köpa ett 2mm borr för att se om jag lyckas borra igenom bulten, har en förhoppning att bulten kanske vill skruva sig med borret?
Kan visserligen köpa en sådan sats för att lämna tillbaks om den inte behövs.

Det är enM6 bult som gått av, skall jag då ha en sats för M6 eller M8? Hade hoppats att man bara kan borra ut befintligt men man Måste kanske alltid gå upp en storlek?



Är den genomgående är det bara borra ut den och montera typ nya gänga https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/gangverktyg/gangreparationssats-mm-21-delar-med-110-insatser-2000022481?gclid=Cj0KCQjw6575BRCQARIsAMp-ksM5P5HS60Ps8iyQmwcoc2U2kwtPhLMDjj5OBvl3HOFlOBe8CF fy4ucaAo4eEALw_wcB

Finns att köpa lösa i olika storlekar med så man sliper hela satsen.
Om du har tur så får du plats med en mutter på baksidan och sen använder du bara en längre bult igenom hålet efter du borrat ur den som sitter där.

Börja inte med det som kallas grispitt eller slå in en torx i hålet när du borrat för går dom av så blir det jättesvårt att borra om det änns går pga dom är härdade.



Skickat från min GM1913 via Tapatalk

Jan-Olov
2020-08-04, 10:10
Detta verktyg är också väldigt bra, expanderar inte skruven så mycket.
https://www.brider.se/verktyg/verktygssatser/ovriga-verktygssatser/skruvutdragarsats-ridgid?gclid=CjwKCAjwjqT5BRAPEiwAJlBuBRrbO9NEL_AmU tzkKe7P0mH9wyxjYQszDakcJZhu2Z9QJGCdhPDcNxoCICYQAvD _BwE
Det svåra är att veta reda på nytt borr, lite udda storlekar.

baggen1970
2020-08-04, 10:19
Detta verktyg är också väldigt bra, expanderar inte skruven så mycket.
https://www.brider.se/verktyg/verktygssatser/ovriga-verktygssatser/skruvutdragarsats-ridgid?gclid=CjwKCAjwjqT5BRAPEiwAJlBuBRrbO9NEL_AmU tzkKe7P0mH9wyxjYQszDakcJZhu2Z9QJGCdhPDcNxoCICYQAvD _BwE
Det svåra är att veta reda på nytt borr, lite udda storlekar.

Dom funkar bra och inte så spröda som grispittar mm .

Här har du video på hur du använder insatsgängan https://www.youtube.com/watch?v=9rtiFBC0wms

timebandit
2020-08-04, 13:51
Köpte satsen för M6. Började borra med mindre borr och bulten började röra på sig men tyvärr satt den för hårt.
Men tror fasen jag lyckades med insatsgänga! Nu vågar jag knappt dra åt skruvarna bara för det.

Fanns såklart ingen ny bult i Sverige men Honda hittade en begagnad som jag fick så tack vare dom är jag på banan igen [emoji123][emoji123][emoji123][emoji4][emoji4][emoji4]

Kåpan å packningen på plats, nu börjar arbetet med kopplingen på riktigt. Behöver mer eller mindre få ihop det mesta idag för hundvalpen kommer imorgon [emoji4][emoji4][emoji4]

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-08-04, 14:38
Grattis till väl utfört arbete.

timebandit
2020-08-04, 20:01
Tack :)

Men nu har jag ytterligare ett problem, tror jag.
Försöker få dit korgen med lammerna. I handen eller bordet ligger allt fin fint men på plats så glappar lamellerna in/ut. Får inte in center disken mer vilket man kan tycka man borde kunna?
Se kort filmsnutt.


https://www.dropbox.com/s/ukdo8f8fvo10i1o/VID_20200804_195803.mp4?dl=0

Visst borde inte glappet finnas?
Eller så är det tryckplattan som fixar till detta sedan då den fästs korgen?

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-08-04, 20:33
Hoppas det blir som det skal vara när du skruvar fast allt med fjädrarna , bara en fråga som jag undrar över.
På min sitter sista lamellen "längst ut" i sitt eget spår och inte samma som dom andra så det kan vara det som är ditt fel med.
Kollar du på bilden av min så ser du vad jag menar.7616

timebandit
2020-08-04, 21:35
Blev bra när det skruvades åt. Synd att sådan information inte står i rep manualen faktiskt för jag klurade länge på det.

Du har helt rätt. Den översta med större flik har inte sitt egna spår men kan inte byta plats för spåret för dom andra lamellerna är smalare så att säga :)
Det enda som man kan göra fel med den översta är att vända slitsen åt fel håll.

Nu sitter allt på plats och inte överdragit denna gången.
Allt är återmonterat.
Nu behöver jag byta koppllingsvajern med för den är skitslapp och säkert sliten som allt annat. Har en ny liggandes.



Hoppas det blir som det skal vara när du skruvar fast allt med fjädrarna , bara en fråga som jag undrar över.
På min sitter sista lamellen "längst ut" i sitt eget spår och inte samma som dom andra så det kan vara det som är ditt fel med.
Kollar du på bilden av min så ser du vad jag menar.7616



Skickat från min GM1913 via Tapatalk

timebandit
2020-08-06, 20:27
Skall justera frispelet på kopplingen men får inte loss clutch cover cap... Bifogar bild.
Det är ett brett spår som är typ halvmåneformat.

Har provat diverse saker som passar någorlunda men går inte. Sitter så hårt att all plåt jag provat tillslut böjer sig. Tips på något bra man kan köpa för att få loss den?
Kan inte fylla på olja osv innan jag fått loss den antar jag? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200806/77f178d3735a87285199cb0da5884223.jpg

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-08-06, 20:49
Fylla på olja skal väl funka ändå , måste ju finnas nått annat hål för att fylla och detta för att kolla hur mycket man har i , eller så är jag helt fel ute.
Borde gå med en stor fet skruvmejsel , spruta wd40 och låt det stå en stund , prova och sen mer wd40 om det inte lossar.

timebandit
2020-08-07, 10:18
Inte en aning då det locket sitter på kåpan över kopplingen? Har inte stenkoll på hur oljan rör sig där inne.
Går inte med en mejsel, den är alldeles för smal på längden och bredden och skadar bara spåret :(
3 till 4mm bred är spåret så det är ett kraftigt verktyg som skall användas.

Skall prova lite wd40 och även med värmepistol å se om det hjälper.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

timebandit
2020-08-09, 21:03
Nu behöver jag nog mer riktig hjälp.

Fick av täcklocket. Åkte in till jobbet nu under min semester och tog ett järn och sågade och tog vinkelslipen å gjorde ett verktyg som passade fint!

Trodde att det var kopplingsvajern som var dålig då det var glappt och växelarmen inte gick tillbaks eller kopplingshandtaget. Ack där hade jag fel. Det är något på insidan kåpan som är dåligt.
Tips på vad? Finns inte så många delar där inne å välja på... https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200809/49ae26f5f384ae859ad95b87636ebd93.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200809/ee48c948d3d12928bbae741111f2698c.jpg

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-08-09, 21:17
Svårt att säga när jag inte vet riktigt hur det ser ut inuti där på din hoj , kan vara så att du monterad nått fel bara så kolla sprängskisserna och dubbelkolla.
Vet att vissa hojar/moppar med kopplingsarmen som går ner måste monteras rätt för att fungera så kan vara så att den sitter fel.

timebandit
2020-08-09, 22:08
Det förstår jag :)
Har tittat å sökt men hittar inte mycket nyttigt.
Kanske är det föregående ägare som strulat till något...
Själva kopplingsarmen osv sitter på insidan kåpan till kopplingen så att säga. Allt det följer med kåpan och rörde aldrig något av dom delarna, bara teyckplattan å lamellerna. Kände dock på funktionen innan jag satte dit kåpan å tyckte det fjädrande bra.
Kan vara så att något har fel position osv men står ingenting om detta i manualen så då blir det svårare.

Antar man inte kan göra så mycket fel i själva justeringen av vajern? Det är bara dom 2 muttrarna nere vid armen och sedan uppe vid handtaget.
Svårt att säga när jag inte vet riktigt hur det ser ut inuti där på din hoj , kan vara så att du monterad nått fel bara så kolla sprängskisserna och dubbelkolla.
Vet att vissa hojar/moppar med kopplingsarmen som går ner måste monteras rätt för att fungera så kan vara så att den sitter fel.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

Jan-Olov
2020-08-10, 12:18
Brukar det inte sitta en reäl fjäder som drar tillbaka armen på många maskiner?

baggen1970
2020-08-10, 16:07
Kolla efter 12 min , hoppas och tror det är samma justering som på din.
https://www.youtube.com/watch?v=4oBnJLRxdaQ

baggen1970
2020-08-12, 14:47
Hur går det med kopplingen , blir det ordning på den ?

timebandit
2020-08-12, 18:20
Det är tyvärr inte samma konstruktion å funktion som dom äldre, på gott och ont.

Bifogar bild på hur det ser ut. Det är det enda som finns där. Så något av dessa detaljer måste vara defekta.
Antingen försöker jag hitta å köpa hem alla delarna eller så måste jag hitta information om vad som skapar problemet.

Har provat att röra växelarmen manuellt och den fjädrar inte. Skall försöka ta loss kåpan ikväll och kanske får jag åka förbi Honda Center och fråga? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200812/0e308f774ee7e0697f23fc6acc9153d7.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200812/7bb73ec498813ca9da47a71c4e57da85.jpg

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-08-12, 19:34
Men som jag förstått så hade du motstånd innan bytet så grejorna borde ju funka så låter som om det är nått felmonterad eller om den måste justeras.
Kolla med Kenneths mc om vad dom säger , brukar inte vara några problem att få råd och tips på grejor hos dom.

baggen1970
2020-08-12, 19:43
Om du skruvar av locket och kollar på hur det rör sig på insidan borde du ju se om det är mekanismen rör sig som den skal , gör den det låter det som om det är nått konstigt med monteringen av det innanför.

timebandit
2020-08-12, 19:43
Kanske är jag en klåpare, kanske. Har troligen inte förstått hur man skall justera kopplingen iaf, det är tydligt det!
Skrev ju att jag tyckte allt verkade bra när det var nere. Tog ner det igen nu och allt är fin fint där inne! Bifogar film där man ser att det fungerar.


https://youtu.be/dfLkdy5qZRU

Den nya vajern är längre än den gamla vilket kanske kan strula till det? Dragningen är lite annorlunda med pga ett annat styre.
Skall byta tillbaks till den gamla vajern igen.

Enligt instruktion skall man skruva in justeringen helt vid handtaget och sedan släppa max vid kopplingsarmen, inga problem.
Man skall sedan justera med centrumskruven som sitter i kåpan.

Därefter justera vid armen.

Det är justeringen på centrumskruven som jag troligen inte gör rätt på.
När man skruvar på den så påverkar det glappet på armen. Skruvar man den för långt så får man inte fjädringsfunktionen korrekt. För lite så glappar det och fjädringsfunktionen fungerar men då går armen lite för högt upp enligt mig. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200812/802f9ac30a41db6670e61b505e030d08.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200812/ec702c62cd235968d4ea03c2df1d7bc8.jpg

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-08-12, 21:29
Ser ju ut att fungera som det skal tycker jag.
Som jag förstått skal man :
1. skruva kabeln helt in uppe vid handtaget och nere vid motorn.
2. skruva justerskruven tills man känner lite motstånd , backa 3/4 varv och låsa den där.
3. justera sen på kabeln så du får 10-20mm spel uppe vid handtaget innan du känner motstånd.

Om kabeln är längre borde inte göra nått så länge inte den delen av kabeln som inte är i strumpan inte är så lång att du inte kan justera den så den tar.

timebandit
2020-08-13, 13:57
Tveksam på längden ändå så byter tillbaks bara för att...

Ja så långt är det inga problem men... Ett visst motstånd, innebär det? Vart skall motståndet komma? I början på rörelsen uppåt eller nästan längst upp för armen?
För det skall ju vara ett frispel på armen också enligt beskrivningen.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-08-13, 16:15
Du skruvar justeringsskruven i hålet till du får lite motstånd sedan backa 3/4 varv , sen justerar du kabeln tills du har 10-20mm free play på handtaget

timebandit
2020-08-13, 18:00
Ja men vart skall motståndet kännas? På skruven känns aldrig något motstånd utan det är enbart på växelarmen man kan känna skillnad. Då funderar jag på om motståndet skall kännas när armen är uppe eller nere i viloläget.

Behöver försöka hitta lite mer info om hur exakt och vart motståndet skall kännas för annars kan jag aldrig lyckas justera wiren rätt.

Får prova båda alternativen å leka mig fram lite men känslan är att motståndet skall kännas när armen är uppe för annars blir den för slapp och fjädern på insidan går runt och man får riva ner igen.
Motstånd när armen är i viloläge så försvinner fjädringen från armen.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-08-13, 18:24
Enligt som det står skal kabeln vara helt slapp , men justeringsskruven i hålet skruvas med klockan tills du känner motstånd och då skal du Backa 3/4 varv.
Efter det skal du börja strama vajern och börja nere på armen och resten uppe vid handtaget som till slut skal ha lite rörelse i den innan du ser armen på motorn börjar röra sig.
Motståndet skal kännas när du skruvar in skruven , så glöm kabeln innan du hittat det.
Blir det ingen motstånd i skruven så låter det som om det saknas eller nått sitter fel på insidan

timebandit
2020-08-13, 18:49
Nu kommer jag med roliga besked!
Gamla wiren är helt kass, kärvar som fan så blev tvungen att ta den längre ändå.
Drog om kabeln lite med då den var trädd lite fel från början.

Nu blev det faktiskt motstånd i den lilla justerskruven. Verkar som att jag fått till det hyfsat med frispelet å allt. Vet inte vad jag gjorde annorlunda än att dra om kabeln lite samt skruva in/ut allt några gånger för att få lite känsla på det.

Skall försöka ta mig tid att fylla på med olja och se om den rullar [emoji4]

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

baggen1970
2020-08-13, 19:01
Underbart:)
Skruvade nog helt plötsligt tillräckligt långt in möjligen , hoppas allt funkar nu sen när du får i olja och skal testköra lite.

timebandit
2020-08-14, 16:51
Ibland går det bra ibland inte. Fått wire å allt att fungera visuellt men... Får fasen inte det att frikoppla alls hur jag än gör. Växlarna fungerar men och neutralen fungerar men frikopplar inte. Får inte kopplingshandtaget att göra det den skall.

Nu börjar tålamodet tryta känner jag. Är tillbaks exakt där jag började.

Lamellerna kan väl inte redan ha klibbat ihop på 1.5 till 2 veckor?

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

Edit

Får den dock att växla lite mjukare även om den inte frikopplar men då är justerskruven längst ut vid handtaget. Känns som att kanske vajern är för lång ändå? Kanske åka å köpa en ny som har samma längd som den gamla? Tror den nya är ca 4-8cm längre.

baggen1970
2020-08-14, 22:05
Längre vajer borde inte göra nått så länge delen utanför strumpan inte är längre än på den gamla så prova dra ur vajern på båda och jämför innan köp.
Testa dra i strumpan och dra en strips runt vajern som en extra justering för att kolla om det funkar bättre.

baggen1970
2023-04-13, 19:19
Fick du någon ordning på hojen till slut?