handdator

Visa fullständig version : Att tänka på när man köper ett nytt batteri?



GhostRider
2020-06-10, 20:19
Jag har en Honda CBF500 från 2006 jag har den mesta dels för att glida omkring och har inga planer på att lägga stora summor på den.

Mitt batteri är dött efter att jag förgäves försökt att ladda den nu under dessa 48 h. Laddaren en CTEK blinkade bara och den blev aldrig grön, jag mätte dock den med multimeter efteråt och den visade först 13 V på morgonen och efter jobbet när jag skulle montera den på hojen visade den 12,5 V. Men hojen startade inte.

Nu är frågan, måste man gå punkt och pricka efter siffrorna som står på det befintliga batteriet eller räcker det med att endast volten stämmer?

Det står tex. YTZ10S på mitt gamla och på den nya jag vill köpa står det BTZ10S. Är det bara ett artikelnummer eller något man måste gå efter?

Måttet och allt stämmer överens det kanske skiljer sig någon m.m bara.

baggen1970
2020-06-10, 21:19
Om batteriet är för tomt klarar inte ctec att börja ladda så prova låta batteriet stå en stund med startkablar mot ett bilbatteri och sen koppla på ctecen , kan skrämma liv i batteriet då.

Skillnaden på batterierna vet jag inte men prova googla lite och det jag hittade är att dom är samma.

Jan-Olov
2020-06-11, 13:58
Måtten måste stämma för att passa hållaren och polernas placering o på rätt plats är viktigt för att kablarna skall räcka.
Även rätt ampertal för att batteriet skall räcka som det är tänkt.

GhostRider
2020-06-12, 22:39
Om batteriet är för tomt klarar inte ctec att börja ladda så prova låta batteriet stå en stund med startkablar mot ett bilbatteri och sen koppla på ctecen , kan skrämma liv i batteriet då.

Skillnaden på batterierna vet jag inte men prova googla lite och det jag hittade är att dom är samma.

Ja det är verkligen skumt det där, för att när jag ger starthjälp så klarar batteriet att få igång hojen. Men när jag ska ladda batteriet så blinkar den bara :confused:

Ska testa din variant och se om det funkar.

GhostRider
2020-06-12, 22:42
Måtten måste stämma för att passa hållaren och polernas placering o på rätt plats är viktigt för att kablarna skall räcka.
Även rätt ampertal för att batteriet skall räcka som det är tänkt.

Måtten stämde överens med den gamla, det skiljde sig 1 m.m kanske men jag kollade upp det med butiken och de sa att det inte skulle påverka något. Tror amperen var nästan snarlik.
Om den startar när jag kopplat in den på hojen , då är det väl lugnt tänker jag ? Eller kan den slå ut några säkringar?

Jan-Olov
2020-06-14, 16:11
Vist är det lugnt om den startar då har du problemet där.

Hamre
2020-06-22, 21:55
Måtten stämde överens med den gamla, det skiljde sig 1 m.m kanske men jag kollade upp det med butiken och de sa att det inte skulle påverka något. Tror amperen var nästan snarlik.
Om den startar när jag kopplat in den på hojen , då är det väl lugnt tänker jag ? Eller kan den slå ut några säkringar?

Det är 10 amperetimmar på bägge batterierna du hänvisa till! Om det får plats ett med högre amp. timmar går det lika bra!

Hamre
2020-06-22, 22:00
Om batteriet är för tomt klarar inte ctec att börja ladda så prova låta batteriet stå en stund med startkablar mot ett bilbatteri och sen koppla på ctecen , kan skrämma liv i batteriet då.


Jo det kan visst fungera, man får inte ge upp så fort bara! Har fått liv i urladdade batteri med en Cetek, låt den stå på laddning i flera dagar slutligen tar det emot laddning!!