handdator

Visa fullständig version : Rigga trottelnålarna



Slopy
2020-05-14, 21:25
Vid 14:46 på filmen jag länkar till nedan, riggar han trottelnålen. Han lägger en liten väldigt tunn bricka ovanför clipet och ovanför den brickan lägger ha på den stora plastbricka som håller fjädern. Den lilla brickan finns inte med på sprängbilderna i varken Clymer eller Hayenes verkstadshandböcker. Men det följer däremot med enliten bricka i min renoveringssats som passar på nålen. Men den kan ju i och för sig vara avsedd för något annat. Så jag undrar om någon vet ifall brickan ska på som han gör. Det gäller Virago 1100 1999.


https://www.youtube.com/watch?v=nx5WYs5W8u0

baggen1970
2020-05-15, 07:06
Det är för att finjustera nålen.
På mitt kit som jag köpte till min kawasaki finns det 5 spår i nålen där jag kan sätta clipsen för att få nålen i rätt höjd men fick med x antal brickor.
Står vilken skåra jag skal sätta clipsen på men står att för att höja nålen 1/2 mellan så skal jag använda en bricka under clipset.
Ju längre upp får nålen ju mera bensin suger den i sig.
Gött det löste sig med att få nålen och brickor mm på plats

baggen1970
2020-05-15, 07:14
http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm

Slopy
2020-05-15, 09:36
Mina nya nålar hade bara ett spår. Jag förstår hur du menar. Men i det här fallet sattes brickan ovanför clipset i filmen. Eftersom brickan inte finns med på sprängbilderna men ingick i renoveringssatsen undrar jag om jag ska sätta på den.

baggen1970
2020-05-15, 09:42
Läste inte så noga , trodde det var under.
Vet faktiskt inte , möjligen för att veta vart brickorna finns ifall man skulle behöva ändra.
På mitt papper så står det med att överblivande brickor läggs ovanpå nålen så jag har 2 stycken på toppen av varje nål.

Slopy
2020-05-15, 10:20
Aj fan. Det var ju smart. Men då kan jag ju lägga på en bricka på den andra sidan också. De lär i så fall inte göra någon skada. En annan sak. Jag har gjort det mesta på den bakre förgasaren. Avståndet mellan ytan där packningen till flotörhuset ligget till nocken av flottören ska ju vara 23 mm. Jag mätte upp avståndet till 20 mm. Innebär det att den cylindern får för lite bensin? I så fall kan det vara en förklaring till att den baktände när den gick på tomgång. Dessutom var blandskruven bara utskruvad 3/4 varv.

baggen1970
2020-05-15, 10:30
Kan vara så , på min står det +-2mm och du ligger ju utanför det.
Vågar inte mig på att säga nått om blandskruven men det låter lite.
Normalt är väl att börja på 2,5 varv som standard.

Slopy
2020-05-15, 10:47
Kan vara så , på min står det +-2mm och du ligger ju utanför det.
Vågar inte mig på att säga nått om blandskruven men det låter lite.
Normalt är väl att börja på 2,5 varv som standard.

Är det 2,5 varv som gäller? Trodde det var 1,5.

baggen1970
2020-05-15, 13:59
Nu är jag ingen expert bara för upplysningens skuld , dom jag sett har varit 2,5 men kollade på filmen som vi länkad förut och där var det 1,5.
Sen vet jag inte vad dom säger originalt.
Min säger 2,5 i boken men var 1,5 efter dynojet men nu när jag bytt till annat jet kit så säger dom 3,5 så allt beror lite på munnstycken och nålar mm

Slopy
2020-05-15, 14:13
Jag har för mig att jag läst 2,5 mm tidigare. Då var detta inte så enkelt, alltså, om det beror på vilket kit man har. Det finns ingen information med i mitt kitt. Jag får forska vidare.

baggen1970
2020-05-15, 15:46
Dåligt att du inte fick med en standard inställning till din hoj med kittet.
Provat gå in på deras sida eller ringa , maila och fråga
Därifrån jag köpte så står det vilken höjd clipset skal stå på den nya nålen , antal varv på blandningsskruven och även hur jag skal borra div hål i luftburken för att få bästa möjliga ur kittet.
Får bara använda vanligt luftfilter och inget öppet typ K&N för då blir det för mycket luft.
Om jag bor på hög höjd så skal jag ställa in lite annorlunda men det väljer jag när jag beställer.

baggen1970
2020-05-15, 15:50
På dynojets sida står det såhär : 4. Locate the Fuel Mixture Plug (Fig. B). Carefully turn mixture screws clockwise until they seat, turn out 1-1/2 turn
Fick du lite mera att gå på

Slopy
2020-05-15, 16:36
1-1/2 varv var inte mycket. Jag beställde detta kittet, men inte från det stället jag länkar till, utan från Tyskland från ett företag som heter Bike Teile-Service. Ska kolla på bådas hemsidor om det står något.

https://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/reservdelar/forgasardelar/forgasardelar-yamaha/renoveringssats-yamaha/forgasar-renoveringssats-till-yamaha-xv1100-virago-my-88-99.

Jag ställde även fråga till Yamaha Virago Ovners Club som är en grupp på Facebook. Där svarade de 2,5 varv.

Slopy
2020-05-16, 10:34
Läste inte så noga , trodde det var under.
Vet faktiskt inte , möjligen för att veta vart brickorna finns ifall man skulle behöva ändra.
På mitt papper så står det med att överblivande brickor läggs ovanpå nålen så jag har 2 stycken på toppen av varje nål.

Är de brickorna av metall eller plast? Jag insåg att jag har två små brickor, en av metall och en av plast. Den ena ska sitta på blandskruven.

Slopy
2020-05-16, 12:52
Nu har jag insett att både gummibrickan och metallbrickan ska sitta på blandskruven. Frågan är bara vilken av brickorna som ska sitta ytterst. Man tycker att gummibrickan borde sitta ytterst efter fjädern och metallbrickan. Om gummibrickan satt efter fjädern så tycker man att fjädern borde tycka sönder gummibrickan och att den kryper upp i fjädern när man drar blandskruven. Någon som vet?

baggen1970
2020-05-16, 15:02
Här har du så du kan kolla : https://www.motorcyclespareparts.eu/en/yamaha-parts/1989-xv1100-virago-motorcycles/carburetor

Hoppas det hjälper.

Jag har inga plastbrickor på mina blandskruvar.
Jag har skruven sen fjäder , bricka och längst ut en o-ring

baggen1970
2020-05-16, 15:10
Liten bild 7592

Slopy
2020-05-16, 19:49
Tack! Det var som jag trodde. Det blev till att dra upp trottlar och nålar för att plocka bort brickorna jag satt ovanpå clipsen på nålarna och flytta dem till blandskruven. Nu har man hunnit få lite rutin på att sätta ner nålarna i trottlarna.