handdator

Visa fullständig version : Honda cx 500 c nästa båge i garaget



Den grå
2019-07-20, 22:45
Jag har precis fått en födelsedagspresent av,,, mig :o
Jag har sneglat på Honda cx 500 c ett tag nu och de ligger antingen i lådor eller alldeles för högt i pris..
Idag efter lite köpslagan så fick jag loss denna 82:a som endast har gått drygt 2300mil.
Lite risig och en del att pilla med men jag har provkört den och det verkar bra :)

Den grå
2019-08-08, 21:43
Knappt något att kalla uppdatering men idag har jag fått loss lite utrymme i garaget!
Jag har sålt min Honda cb 400 n Cafe racer.
Jag tror att den har hamnat hos någon som kommer använda den mer frenetiskt än jag, även om jag har åtskilliga mil på Mätaren med den.
Jag drar mig åt de lite tyngre bågarna i garaget och då är det bättre att någon annan får ha skoj med den.
Jag önskar nya ägaren många felfria mil med den och vänder mig till cx:n för att börja strippa ner den och starta upp projektet :)

Per Lindström
2019-08-09, 08:42
Honda Silverwing hette den när den kom.
En rolig grej är att den har stötstänger och varvar nästan 10 000!
En väldigt fin men tyvärr ofta underskattad motor.

Den grå
2019-08-09, 16:34
Honda Silverwing hette den när den kom.
En rolig grej är att den har stötstänger och varvar nästan 10 000!
En väldigt fin men tyvärr ofta underskattad motor.

Vacker klang i namnet helt klart :)

Jag hoppas dock kunna hålla mig under 10000 rpm även om det är frestande att pressa när man är ute och far :o jag gillar ljudet i dessa maskinerna och som du skriver att den förhoppningsvis har mycket kvar att ge , särskilt som den knappt gått något.

Strax är det skruvardags i varje fall och jag hoppas kunna skicka in lite framskridande bilder på projektet inom kort.

baggen1970
2019-08-13, 21:23
Låter som ett kul bygge igen

Den grå
2019-08-15, 13:18
Låter som ett kul bygge igen

😊 Det är även min förhoppning!!
Det är så tidigt att jag inte har bestämt vilken riktning jag ska ta :)

baggen1970
2019-08-15, 14:26
😊 Det är även min förhoppning!!
Det är så tidigt att jag inte har bestämt vilken riktning jag ska ta :)

Precis som det skal vara då ju :D

Den grå
2019-08-18, 16:41
Igår hade jag garagedag!

Det blev lite nedplock av CX:n och sedan tog jag tag i det problem som jag vet om med den.
Förgasarna eftersom den helst ville ha full choke för att fungera med lite gaspådrag.
Tomgången var nästan ok!

Detta var definitivt de värsta förgasarna jag har rengjort:eek:
Det bara rann svart gunk ur dem när man sprayade in Carbcleaner i dem!
De är inte återmonterade ännu men de borde gå betydligt bättre efter detta ,, hoppas jag!!

Ska bli spännande att peta tillbaka dem för test!

baggen1970
2019-08-18, 19:28
Låter som den redan körts på kaffe så näste steg är att bygga en cafe racer av den .
Borde haft sig en tur i ultraljudstvätt med kan jag tänka mig

Per Lindström
2019-08-18, 20:32
Igår hade jag garagedag!

Det blev lite nedplock av CX:n och sedan tog jag tag i det problem som jag vet om med den.
Förgasarna eftersom den helst ville ha full choke för att fungera med lite gaspådrag.
Tomgången var nästan ok!

Detta var definitivt de värsta förgasarna jag har rengjort:eek:
Det bara rann svart gunk ur dem när man sprayade in Carbcleaner i dem!
De är inte återmonterade ännu men de borde gå betydligt bättre efter detta ,, hoppas jag!!

Ska bli spännande att peta tillbaka dem för test!

Skall bli intressant!
Jag följer tråden.

Den grå
2019-08-19, 19:46
Låter som den redan körts på kaffe så näste steg är att bygga en cafe racer av den .
Borde haft sig en tur i ultraljudstvätt med kan jag tänka mig

Möjligen är det en Espresso maskin :cool:

Jag tror att jag fick rent dem tillräckligt för hand!
Men det vet man ju sällan före man provat!!

Den grå
2019-08-19, 19:49
Skall bli intressant!
Jag följer tråden.

Gör gärna det , det är kul ju fler som är med och med lite feedback in emellan så kanske man kan få till något rätt ibland :)

Den grå
2019-08-24, 07:57
Häromdagen så gjorde jag ett mindre jobb på cxn.
Insugsgummina var täta men spruckna så jag kollade runt lite och hittade en kille på yt som tätade sina med först packningspasta och efter det en krympslang!!
Jag gillar tanken på att laga befintliga delar om möjligt så nu är det gjort ��
Jag skickar med en bild före och en efter

baggen1970
2019-08-24, 08:07
Häromdagen så gjorde jag ett mindre jobb på cxn.
Insugsgummina var täta men spruckna så jag kollade runt lite och hittade en kille på yt som tätade sina med först packningspasta och efter det en krympslang!!
Jag gillar tanken på att laga befintliga delar om möjligt så nu är det gjort ��
Jag skickar med en bild före och en efter

Helt underbart med bonnmek på sitt bästa :rock:
Gillar enkla och billiga lösningar så länge det funkar , ungefär som på moppetiden när man alltid hade med sig en tång och najtråd under sadeln.
Körde med köksinredning på reedventilen på min MT5a :D

Den grå
2019-08-24, 23:22
Redneck solutions ink :)

Den grå
2019-09-07, 12:31
Idag blev det en nystart efter rengöringen av förgasarna!!
Nice!:)
Även om luftfiltret är urplockat och jag inte fått tummen ur att köpa in några nya än så länge så startade den snällt och lufsade fint på tomgång och svarade skapligt bra på gaspådrag så jag tror inte ens att det blir nödvändigt att jetta om förgasarna!!

Riktigt gott att se vad jobbet att putsa upp dem gjorde:)

Har ni några favoritställen att köpa delar till era bågar?
Då menar jag original delar ex gaswire ,packningar m,m..

baggen1970
2019-09-07, 13:06
Gött att den går .
Jag brukar handla på kenneths mc som ligger 5 min härifrån , på andra sidan gatan ligger johans mc som säljer bla kawa som jag kör men köper inget där längre.
Annars är ebay min bästa eller värsta vän "beror på hur man ser på det" när jag handlar .

Hamre
2019-09-08, 11:55
Idag blev det en nystart efter rengöringen av förgasarna!!
Nice!:)
Även om luftfiltret är urplockat och jag inte fått tummen ur att köpa in några nya än så länge så startade den snällt och lufsade fint på tomgång och svarade skapligt bra på gaspådrag så jag tror inte ens att det blir nödvändigt att jetta om förgasarna!!

Riktigt gott att se vad jobbet att putsa upp dem gjorde:)

Har ni några favoritställen att köpa delar till era bågar?
Då menar jag original delar ex gaswire ,packningar m,m..

EBAY alla dar i veckan!!

Har ingen lust att betala överpriser på delar!

Den grå
2019-09-09, 19:42
Tackar för tipsen!

Det är inte dumt att ha lite olika ställen att vända sig till!:)

Den grå
2019-10-20, 14:38
Idag tog jag mig äntligen ut i garaget för att pilla lite med Hondan!

Av med ljuddämparna och rören , det blev till att kapa lite med vinkelslipen för jag lyckades inte få släppt på böjarna mot dumburken under bågen men den har jag ändå inga planer att använda igen.
Jag plockade även av styre och handvärmare samt framlyktan som ser bedrövlig ut!!
Kromet på hela lyktan har släppt både invändigt och utvändigt så det blir till att renovera upp den.
samtidigt som jag påbörjat att snygga till ett styre som jag har haft liggande.
Denna gången vill jag försöka få körställningen lite mer ryggvänlig så det blir inte några clipon initialt i varje fall..
Men som sagt jag har mycket lite koll på vad jag ska bygga än så länge!

Per Lindström
2019-10-31, 02:34
Nu vill jag se några bilder! :)

Den grå
2019-11-05, 18:41
Nu vill jag se några bilder! :)

Jo det hade jag gärna gjort men jag kan inte ladda upp bilder längre!
Jag vet inte vad som hänt!!

Jag har inte kommit så långt i bygget ännu så bilderna blir mest på en nedplockad båge.
Så än så länge är det inte någon big deal men jag ska försöka lösa något.

Detta går ju inte i längden :cool:

Per Lindström
2019-11-05, 18:47
Kan vara samma fel som gör att hemsidan är nere.

baggen1970
2019-11-06, 09:13
Svårt lägga ut bilder nu tyvärr , har skickad mail till modertorn av sidan och frågat men inte fått svar ännu.

Den grå
2019-11-06, 21:47
Svårt lägga ut bilder nu tyvärr , har skickad mail till modertorn av sidan och frågat men inte fått svar ännu.

På sätt och vis skönt för jag var ganska säker på att det var mitt datorfippel som strulade!!

Den grå
2019-11-06, 21:51
Svårt lägga ut bilder nu tyvärr , har skickad mail till modertorn av sidan och frågat men inte fått svar ännu.

På sätt och vis skönt eftersom jag trodde att jag bara var lite oduglig på dator!!
Det tror jag i och för sig fortfarande , det är bara inte bevisat helt än :cool:

Den grå
2019-11-06, 21:55
På sätt och vis skönt eftersom jag trodde att jag bara var lite oduglig på dator!!
Det tror jag i och för sig fortfarande , det är bara inte bevisat helt än :cool:

Skit också helt fel tillfälle att dubbelposta och bevisa motsatsen!!!

baggen1970
2019-11-06, 22:08
Haha jag brukar skylla på telefonen om det blir fel.

baggen1970
2019-12-14, 18:49
Länge sedan jag hört nått så nu undrar jag hur det går med mekandet ?

Den grå
2019-12-16, 21:43
Jag har haft länkar som inte fungerat så jag har faktiskt trott att Hojen.nu legat nere.
Nu ser jag att det har kommit en ny kostym på stället :cool:

Den grå
2019-12-16, 21:54
Svårt att att lägga upp bilder och svårt att hitta hit ��

baggen1970
2019-12-16, 22:02
Den låg väl nere en stund och inte helt säker på att allt fungerar som det skal än , provad lägga ut lite bilder men funkar sådär :(

Den grå
2019-12-17, 07:22
Hej Baggen
Trevligt att höras igen.
Jag har haft mycket att stå i med båtmotorer bla men det har ändå hänt lite på cxen.
Synd att jag inte kan få in någon bild!

Det verkar som de gamla länkarna har legat i vägen för att man ska kunna hitta hit enkelt.
Är det många som har slutat titta in på forumet så kanske det är fler som har samma problem..

7439

Den grå
2020-01-10, 17:05
Några bilder i tidigt stadie på bygget!
Den inte så platta sadeln kommer från Jemparts och är en Cx anpassad sadel.
Dock fick jag anpassa cx:en till att passa sadeln ändå eftersom det saknades lite täckning fram till tanken.

Den grå
2020-01-10, 17:10
Dessa bilderna är från mina första funderingar på hur jag ska gå vidare med ramen baktill på bågen och fortsättning följer med det sönderskurna styret som för övrigt hörde till bågen från början.

Den grå
2020-01-10, 17:16
Ramen är numera kapad och ihop svetsad efter alla mina konsters regler!
För den observante så går det nu att se vart mitt styre blivit av och då är det lätt att se att jag återigen har kört en Cheap Charlie variant och använt vad som fanns tillhands :cool:

Man kan också se att jag svetsat dit fästen för sadeln där den ska passa enligt tillverkaren.

Den grå
2020-01-10, 17:21
Bilderna på detta inlägget är på Sadeln så den ska ligga i ramen för att följa på bästa sätt, detta kommer jag senare i bygget ändra på eftersom jag inte vill ha glappet framtill vid tanken.

De andra 2 bilderna är på ett litet extra arbete som jag drog på mig genom att tycka att styret blev för lite utlägg ,jag ville få till ett lite bredare stuk på framänden.
Jag kapade bort en liten bit och lade sedan till en längre bit som jag förstärkte väl invändigt och dessutom har förberett för Bar end mirrors som ligger och väntar i hyllan i garaget.

Den grå
2020-01-10, 17:30
Här börjar arbetet med att flytta sadeln till ett bättre utgångsläge!
Titta inte för noga på svetsarna , katten gjorde dem medan jag var på muggen, allt blev till slut toppen:rolleyes:
Sadeln är numera framflyttad så den ligger tätt mot tanken och allt ser lite trevligare ut.
I övrigt så är Jemparts sadel både bekväm och i mina ögon fin att se på.
Jag tror till och med att jag kan lura med frugan på några turer med den.:cool:

baggen1970
2020-01-11, 09:53
Kolla där nu börjar det hända nått :)

Den grå
2020-01-11, 12:55
Det har varit i gång hela tiden jag har bara inte kunnat lägga upp bilder.
Verkar vara delvis löst, problemet var undertecknad i vanlig ordning ��
Jag håller på med att komma ikapp med inlägg och bilder så snart kommer mera ��

baggen1970
2020-01-11, 15:06
Låter bra , upp med bilder för alltid kul att se vad andra hittar på.
Bara jag som varit lat i garaget då ;(

Den grå
2020-01-12, 12:53
Den ganska groteskt stora Kylen går ju inte at behålla!!
Åtminstone inte höljet så det plockas av och något kommande inlägg får visa vad som ska göras med det.

Troligen använder jag befintliga delar och modifierar lite eftersom jag ändå vill behålla skyddet för kylaren , Tiden får utvisa!

Den grå
2020-01-12, 12:59
Dessa tre bilderna visar på mitt lilla projekt att bygga in en liten led baklampa!

Jag gjorde en liten låda som jag svetsade på bakskärmen som också byggdes in på ett lite trevligare vis än originalutförandet.
Lite högre och i bättre Cafestil hoppas jag.
Lådan fick jag spackla duktigt för att få någorlunda mjuka linjer på men här är resultatet.

Nu går det även att börja se vad färgsättningen ska vara men allt är inte klart och bestämt ännu.

Den grå
2020-01-12, 13:10
Tanken är inte lackad ännu min maskering indikerar hur jag tänker stripa tanken även om jag frångår det tidigare med endast en tunn stripe i bågens längdriktning.

Dessvärre så är en av tankarna att vända hela färgsättningen och lägga in svarta stripes på en Orange grund.
Jag har inte bestämt mig ännu så kom gärna med input om vad ni tror och tycker!

Annars så är det Orange tank med blanksvarta linjer och svarta emblem på sidorna.

Den grå
2020-01-12, 13:17
Ett liten framskritt mot kommande besiktning även om det dröjer länge innan den ska in dit!!
Den fula regplåten är på plats och nu saknas bara belysningen och reflexen baktill.

Den grå
2020-01-12, 13:21
En liten sidovy på bakdelen på Hondan där nuvarande färgsättning börjar träda fram.

Den grå
2020-01-12, 13:25
Det blir lite pinsamt nu!

Blinkersen som jag valt har jag letat efter ett tag nu och jag har harvat igenom massa nätsidor i mitt sökande efter den modell jag ville ha!!
Jag hittade den på Biltema :cool: Nu hoppas jag bara att de håller bra kvalitet, ingen ide att betala mer för dem när de nu ramlade i famnen på mig:)

Den grå
2020-01-12, 13:36
Ett litet större projekt av den typen som jag gillar lite extra är följande!

Det ni ser på bilderna är ett 100mm Kärnborr som jag tagit med från jobbet efter att det tappat tänderna!
Jag har hela tiden varit inställd på att svetsa ihop en dämpalåda att placera under bågen men när jag nu fann detta på jobbet så gick det inte att låta bli.
Katten har åter varit igång med svetsen så låtsas som ni inte ser det:rolleyes:
Jag var till Biltema för att köpa ljuddämpar matta (för övrigt då jag fann blinkersen :)) sedan har jag kapat och lagt till rör enligt bilderna och ska lyfta av hela dämparen och svetsa klart resten (Katten ska alltså).
Jag måste bara få ihop gafflarna så att jag kan sänka ner bågen från stället.
Jag tänker mig dölja svetsarna med bandage så de kommer för hoppningsvis inte synas vilket ju är att föredra.
Ge gärna lite feedback
Kommer de att funka tillräckligt för besiktningen eller blir det strul??
Och framför allt kommer de att låta rätt? Det lär ju bli till att prova när allt är klart.
Så här långt så ser det så här ut mitt lilla Kajsa Varg projekt:cool:

Den grå
2020-01-12, 13:40
Framhjulet lackat!

Står nu och väntar på att få på plats gafflarna för att komma vidare!!

Den grå
2020-01-12, 13:46
Så nu har jag kommit ikapp tiden i projektet , här är jag idag.

Den ena gaffeln är isärplockad båda håller på att lackas om i samma anda som bakdämparna ungefär.
Jag beställde packboxar m,m från XL moto och hopades få dem i god tid till denna helgen men det sket sig:(
Nu har jag endast en packbox att arbeta med och den blev över efter renoveringen av min gamla Suzuki gsx 400
Vad jag kan se så är de identiska.
Hoppas på snabb leverans vidare så jag blir redo, jag gillar inte att vänta på prylarna, en smula otålig :rolleyes:

baggen1970
2020-01-12, 16:33
Svart orange är lite HD men ser bra ut på din ju så tummen upp på det , jag har dom små runda blinkersen ifrån Biltema och det är otroligt bra blink i dom så hoppas dessa håller samma kvalitet.
Tråkit att vänta på delar när man är man är på gång men dom kommer väl snart så har du nått att göra under veckan med .
Den lilla baklampelådan ser ju riktig bra ut där den sitter , synd med skylten som förstör utseendet.

Den grå
2020-01-12, 19:33
Jo men den största frågan om färgen är om jag borde ha tanken svart med orangea stripes eller orange med svarta stripes??
Nummer plåten kommer jag ju inte undan så det var lika bra att vänja sig.
Jag sätter den åtminstone så att den skyddar ryggen från däcksprut när vägen är blöt så gör den förhoppningsvis någon nytta!.
Det värsta med packboxarna och det andra i paketen är att de troligen ligger på ett packställe på ön , så jag kan nästan känna dem :mad: men jag ska ju ha något att pilla med i veckan också..

Den grå
2020-01-12, 19:35
Jag fick minsann rastat båda bågarna idag med :cool:
Lite blöta vägar men annars fint och varmt.

baggen1970
2020-01-13, 08:34
Orange med svarta stripes lär poppa ut mer så varför inte testa .
Gött med nummerskylten som tar värsta regn/smuts stänket ifrån vägen med tanke på vart man bor.

Den grå
2020-01-13, 14:10
En låda från XL moto har anlänt :cool:
Nu blir det att peta ihop gafflarna så snart som möjligt.
Jag måste erkänna att jag är rätt taggad på att komma vidare i arbetet med dämparen!!

baggen1970
2020-01-13, 14:43
En låda från XL moto har anlänt :cool:
Nu blir det att peta ihop gafflarna så snart som möjligt.
Jag måste erkänna att jag är rätt taggad på att komma vidare i arbetet med dämparen!!

Båda tummarna upp ifrån mig

baggen1970
2020-01-13, 20:38
Grattis till vinsten av biljetter till MC mässan :)

Den grå
2020-01-13, 23:08
Tackar! de kommer väl till pass! :)

Nu är det bytt i gafflarna och de sitter på bågen på nytt!
Det gick skapligt smärtfritt att byta denna gången , börjar få lite rutin :cool:

Den grå
2020-01-14, 13:35
En bild efter gårdagens egentid i garaget!

Ser lite suspekt ut men enkelt förklarat så är det uppmätning av 140ml 5w olja som varit igång
Började med 135ml men ändrade det med extra 5ml för att få lite bättre studs..

Med gafflarna färdiga så gick det att montera tillfälligt för visuell koll samt avmontering av avgassystemet:D

Den grå
2020-01-14, 13:38
Detta är vad jag har just nu!

Jag sänkte framdelen 2cm och inbillar mig att det ser bättre ut!
Kanske väljer att gå lite djupare ändå , men det blir ett senare beslut.

Den grå
2020-01-14, 13:42
Att se lyktan i orange gör att jag blir lite orolig att det blir för grällt med hela tanken i samma färg!

Lutar lite åt en svart tank även om det är den fega utvägen :o , hur mycket vill jag synas :rolleyes:

Den grå
2020-01-14, 13:54
Å andra sidan så riskerar jag att höras på långt håll så vi får se!
Det kanske inte är någon ide att försöka dölja sin ankomst :cool:

baggen1970
2020-01-14, 14:31
Lär bli lite mera lättstyrd om du sänkte fronten.
Ser lite småkul ut med sprutan i vinglaset :cool:

Den grå
2020-01-15, 17:29
Jo men jag tror att den kan behöva ytterligare lite olja för att få `rätt´stuns!

Sprutan i glaset känns helt rätt , vad menar du?? :o:cool:

Den grå
2020-01-15, 17:33
I går kväll så fortsatte dämparjobbet och So far så känner jag mig färdig.

Motorn behövde lite kärlek så oljefilter och pluggen öppnades så att ens prova att lyssna på ljudet var det inte tal om.
Jag har skaffat olja så det blir kanske påfyllning i dagarna så får vi se hur långt jag hinner!
Spännande tider i varje fall :D

baggen1970
2020-01-15, 22:28
Börjar se bra ut nu , orange tank kan bli lite väl nu när jag såg bilderna på framlampan.
Klart man skal höras lite när man kommer glidande

Per Lindström
2020-01-18, 11:59
Tror mer på svart tank jag med.

Per Lindström
2020-01-18, 12:08
Kul dämpare, men riskerar man inte bränna fötterna, utloppen ligger ju ganska nära?
I värsta fall för du förlänga rören lite.

Den grå
2020-01-19, 18:05
Jo risken för sotade strumpor lär ju finnas, men utloppen är nedåtriktade åtminstone.
Jag tänkte att jag snart får prova på en tur..
Det närmar sig :)
Jag påbörjade lackningen av tanken idag, oavsett slutligt färgval så kommer det bli en helt orange tank för att få se vad som väntar..

Den grå
2020-01-22, 08:56
Här kommer ett smakprov på orange tank!
Skapligt High vis :cool:

baggen1970
2020-01-22, 13:19
Trodde den skulle skrika mer än vad den gör med den orange tanken.

Den grå
2020-01-22, 13:39
Ett nytt projekt på bågen är några detaljer i läder!
Hantagen på styret och Säkringsdosans lock ska få vara lite läderlook.
Gashandtaget och kopplingshandtaget fick olika söm men eftersom jag inte blev lika nöjd med Gashandtaget så visar jag endast Kopplingssidan :p

baggen1970
2020-01-22, 17:13
Snyggt sytt , tror det blir kanoners när du får allt på .

Den grå
2020-01-22, 22:11
Trodde den skulle skrika mer än vad den gör med den orange tanken.

Samma här !
Jag har dragit dit ett par stripes och faktiskt tänkt prova med allt monterat:eek:
Blir det inte bra så blir det att lacka om i Svart med orangea stripes men jag tror att jag gillar det lite!!:o

Den grå
2020-01-22, 22:12
Snyggt sytt , tror det blir kanoners när du får allt på .

Tack så mycket!:)
Tyvärr så blev inte säkringsdosan riktigt så bra som jag hoppades!! möjligen kan jag trimma den lite..

baggen1970
2020-01-22, 22:41
Tror tanken blir bra med lite svarta stripes på så tumme upp

Per Lindström
2020-01-25, 16:49
Ja tanken blev mindre gräll än vad jag trodde.

Den grå
2020-01-25, 23:27
Nu kommer ett par bilder från dagens framskritt i garaget!

Lite detaljer i svart gjorde gott:)
Snart läge för provtur!

baggen1970
2020-01-26, 10:00
Nu kommer ett par bilder från dagens framskritt i garaget!

Lite detaljer i svart gjorde gott:)
Snart läge för provtur!

Ser ju riktig bra ut med tanken ju :rock:

Den grå
2020-01-26, 12:47
Ser ju riktig bra ut med tanken ju :rock:

Man tackar 😊
Jag gillar den mer och mer själv!!

Den grå
2020-01-27, 08:07
Jag rullade ut bågen ur garaget igår och startade upp den!
Sicken risig tomgång och hur kan ett par förgasare vara så illa inställda:(
Där fick jag en del att ta i..

Per Lindström
2020-01-27, 14:49
Den hade nog inte fått speciellt mycket kärlek mot slutet, motorns aluminium var t.ex illa ärgat.
Bör väl finnas någon guide på nätet.

baggen1970
2020-01-27, 15:40
Blir riva isär och rengöra munstycken mm då , inte fel att köra förgasarhusen i en ultraljudstvätt heller.
Nått att prova https://www.24mx.se/forgasarrengoring-motul-p1-carbu-clean#?p

Eller om du har tur så kan det räcka med att köra igenom lite https://www.24mx.se/rengoring-branslesystem-motul-scooter-75ml?gclid=Cj0KCQiAsbrxBRDpARIsAAnnz_MGHddEa5p7GH4 1NEVkHYOyQYncg5mATnLBEa8RJTRkVyj9ZN52N-MaAvJHEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#?p

Har upplevd att tillsatser i bensinen har gjort så man fått renare gång på bilar men inte alltid , beror nog lite på vad som är
problemet.

Den grå
2020-01-27, 21:49
Det lilla jag provade den gjorde att jag inte han kolla över den riktigt.
Jag kan ha ett mindre glapp vid en av tändspolarna som kan strula lite, men efter att jag kollat gnistan och bytt till bättre stift så gick det bättre.
Den har nu hög tomgång istället och den bluddrar ganska kraftigt med fullt gaspådrag men jag fick ändå en premiär tur :cool:
Då märktes det hur dålig frambromsen är:eek:
Den blev inte direkt bättre av att bli luftad så jag behöver göra om det innan en besiktning.
Jag fick inte hastighetsmätaren att fungera , jag kanske har löst det men det märker jag vid nästa tur..
Ljuddämparen har nog blåst ut det mesta av dämparmattan så nu låter den riktigt gott ;)

Mer om sådant nästa gång!

Den grå
2020-01-28, 22:26
Jag tog en tur med bågen igen idag för att försöka diagnosticera cx:n
Lämnar lite info och hoppas på lite forumhjälp :)
Några issues med hur bågen går.
Tomgången är ganska hög!
När jag kör med den så känns det ganska bra ända tills gaspådraget ska ökas , den går bra upp till en kvarts gaspådrag och sedan är det tvärt att den går som skrutt, det jag har läst hittills är att det då bör vara nålen som behöver lyftas för att få bågen att ge bättre respons!
I nuläget så fick jag några tillfälliga ryck när motorn verkade vilja dra på , nästan som att en cylinder till ville skjuta på,dock så verkar båda cylindrarna vara vid liv.
Att den inte går särskilt mycket bättre när man drar ut choken gör att jag inte riktigt förstår vad som strular.
Mitt nästa försök blir gissningsvis att höja nålarna om ingen har någon bättre ide´för nästa mekarstund.
Ge gärna feedback det hade varit grymt!
Borde jag köpa större huvudmunstycken etc i så fall var hittar man det??

oliven
2020-01-28, 23:58
På denna sida hittar du lite info som kan vägleda dig...
https://www.mikunioz.com/tuning-tips-and-manual-downloads/?v=f003c44deab6

Tyvärr så funkar inte sidan (för tillfället !? )
http://www.braigasen.se/felsokning/

Christer på Braigasen kan ha munstycken till din förgasare

baggen1970
2020-01-29, 07:56
Öppna filter och annat avgassystem som är öppnare så då blir original bestyckning av förgasarna en propp i systemet så lyfta nålarna hjälper möjligen lite.
Kan bli mycket jobb att hitta rätt munstycken och inställning på luftskruv och nålhöjd så du borde köpa flera olika storlekar och prova dig fram.
Ifall du hittar andra märken av munstycken så har dom olika märken olika storlekar så samma nr kan skilja 7523

Prova täcka över dom öppna filtren och se om det blir bättre med lite mindre luft in.
Min var jättekänslig med original munstycken , fick man inte luckan över luftfiltret helt rätt så kändes det under körning med att den böööade vid vissa varvtal innan den kom igen.

oliven
2020-01-29, 21:17
Vet inte hur långt du har till Kungälv från dig.
Jag hade nog kontaktat Christer, han har bestyckningstabeller och kan vägleda dig, ev. ta dit hojen. Tar lite tid och köra och prova sig fram.

Själv så monterade jag en A/F meter ...
Blev lättare och se vilket område den gick magert/fett.

Den grå
2020-01-29, 22:12
Hej Oliven och tack för ditt tips!
Jag har kontaktat Christer via mail och varit inne på sidan och kollat runt!
Det finns mycket intressant och dessutom på nära håll så det är ju toppen!
Jag försöker troligen fixa det själv först men det är ju bra att det finns en utväg om man fastnar.
Det fanns en del skrivna tips på sidan angående just detta med förgasare så ,riktigt intressant!

Den grå
2020-01-29, 22:17
Jo jag misstänker att det blir en del pill , även Suzukin var sådan så jag har pillat med det tidigare men det mesta är säkert learning by doing på nytt.

Jag tänker mig att vänta in ett par luftfilter som redan är beställda men sedan drar jag igång med tuningen, det ska bli en intressant resa :confused:

Den grå
2020-02-02, 18:33
Idag har jag lackat tank!!
Igen!
Vid luftningen av frambromsen så hade det kommit 3 små droppar på tanken utan att jag upptäckte spillet, de dropparna hade fortsatt nedför tanken och skapat 3 stripes på ena sidan :( Jag får se det som läroplanen by doing men rötet var det men framförallt ganska klantigt.
Styret som jag satt på bågen tillåter inte att bromsvätske behållaren är rak och då blev det till att hälla små portioner, skulle dock varit ännu mindre när facit läggs fram.
Men nåja Cèst la vie bättre upp så tittade Solen fram idag vilket omedelbart gjorde att det blev Bågarna som fick agera transportmedel:cool:
Dock inte trådhojen utan de andra två

Den grå
2020-02-04, 20:43
Det var visst inte ett slarvigt spill ändå.
När jag skulle montera på tanken igen så visade det sig att vätske behållaren läckte i skarven :eek: jisses vad nära att jag fick samma ränder igen.
Nu är läckan tätad och tanken är monterad,, snyggt :cool:
Jag plockade även av förgasarna och bytte huvudmunstycke och `secondary´ (lågfart tror jag den heter) 120 och 90 blev det.
Jag fick även mina nya Luftfilter och efter att jag blåst bort Coronaviruset från dem (Gissa vart jag köpte dem) så blev de lite synade och är av ganska schysst kvalitet faktiskt :) jag var beredd på riktigt skräp men dessa skulle jag faktiskt kunna beställa en uppsättning till av direkt för de överraskade positivt och var till och med snygga!!
Väl monterade så blev det en något kylslagen åktur som ändå värmde själen, den går som en högljudd klocka och drar ut på växlarna, mer än jag vågade fresta den i vintermörkret med snö i luften tidigare under dagen.
Nu är det bara Hastighetsmätaren kvar att få igång sedan är den nog redo för besiktningens fördömande!!:cool:

baggen1970
2020-02-04, 22:05
Tur du såg sprickan innan du slängde på tanken , vore surt göra om allt för 3dje gången.
Gött du fått den till att gå lite som den skal igen även med corona filter :D

Den grå
2020-02-12, 23:10
Ja du jäklar!
Det hade varit ,,,,beklämmande!!!:(

Nu är jag tillbaka från en Vecka i Spanien och jag måste nog säga att det är lite chock att jag klev på planet i Malaga där mc vädret är ett definitivt faktum och kliver ur och nästan tappar lusten att gå ut och köra mc , men bara nästan :cool:

baggen1970
2020-02-13, 20:58
Ja du jäklar!
Det hade varit ,,,,beklämmande!!!:(

Nu är jag tillbaka från en Vecka i Spanien och jag måste nog säga att det är lite chock att jag klev på planet i Malaga där mc vädret är ett definitivt faktum och kliver ur och nästan tappar lusten att gå ut och köra mc , men bara nästan :cool:

Hårt att komma hem igen förstår jag , själv skal jag ner i maj och det lär ju inte bli så jättestor skillnad bortsett ifrån att jag kommer sakna hojen när jag är i Spanien.

Den grå
2020-02-15, 17:18
Idag plockade jag av framhjulet på Cx:n igen för hastighetsmätarwiren var hel men rörde sig ändå inte??
Det visar sig att de som kallas notches i boken är helt utslitna , inte på den lösa delen av hastighetsmätar växellådan? som sitter på framhjulet , det är inget fel på hjullagret men just den delen som man ska montera ihop med mätarväxellådans urtag är helt bortslitna , man ser endast var de har varit!
Jag gissar att det historiskt sett har blivit felmonterat och sedan slitits ned.
Någon som vet hur man går tillväga i ett sådant mek jobb??
Jag tycker det ser ut som notcharna sitter på den fasta delen av hjulagret (den som sitter fastklämd i fälgen) men när jag söker på hjulager till Honda cx 500 c så verkar det inte finnas något sådant på dem?

Tips och trix uppskattas
DG

Den grå
2020-02-15, 17:21
Baggen!
Jag önskar en trevlig Spanientur , se till att hyra en båge där nere om det finns tid för en sådan utsvävning!!
Rekommenderar dessutom Camencito del Rey som utflyktsmål , kanske även med bågen för det är riktigt svängiga vägar dit upp..
Väl på plats så får man terapi mot höjdrädsla om man har det :eek:

baggen1970
2020-02-15, 19:15
Går inte att använda kemiskt metall och forma nya , svårt att tänka hur det ser ut egentligen.
Tror inte det skal vara hjullager med uttag för hastighetsmätningen , sitter nog i själva fälgen tror jag.
Skal ner till Cabo Roig som ligger ca 40min med bil söder om Allicante , frugan och dottern skal med och min mamma o pappa är där med så blir nog ingen mc tur tror jag , blir slappa och njuta bara:)7528
Kan det vara nr 8 på bilden som är trasig?
Du hittar den här : https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=44680410000&_sacat=0

Här hittar du sprängskiss och parts nr : https://www.cmsnl.com/honda-cx500-1978-france_model16519/partslist/F11-1.html#.XkgmoShKj1k

Den grå
2020-02-15, 20:21
Går inte att använda kemiskt metall och forma nya , svårt att tänka hur det ser ut egentligen.
Tror inte det skal vara hjullager med uttag för hastighetsmätningen , sitter nog i själva fälgen tror jag.
Skal ner till Cabo Roig som ligger ca 40min med bil söder om Allicante , frugan och dottern skal med och min mamma o pappa är där med så blir nog ingen mc tur tror jag , blir slappa och njuta bara:)7528
Kan det vara nr 8 på bilden som är trasig?
Du hittar den här : https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=44680410000&_sacat=0

Här hittar du sprängskiss och parts nr : https://www.cmsnl.com/honda-cx500-1978-france_model16519/partslist/F11-1.html#.XkgmoShKj1k

Tack för länkarna.
Jag tycker att det borde vara 8:an men det ser inte ut samma på Bågen så jag får kolla lite mer först.

baggen1970
2020-02-15, 21:16
Hoppas det hjälper dig att få igång hastighetsmätaren , eller dags att köpa belyst cykeldator för att få den igenom besiktningen ?
Finns små smidiga som inte är lätt att gömma lite , måste bara vara upplyst för att vara godkänt , läste om en som besiktigade en sån som inte var med belysning men han hade en ficklampa tejpad på styret som lös på den och då blev den godkänt :cool:

Den grå
2020-02-15, 22:49
Hoppas det hjälper dig att få igång hastighetsmätaren , eller dags att köpa belyst cykeldator för att få den igenom besiktningen ?
Finns små smidiga som inte är lätt att gömma lite , måste bara vara upplyst för att vara godkänt , läste om en som besiktigade en sån som inte var med belysning men han hade en ficklampa tejpad på styret som lös på den och då blev den godkänt :cool:

I´m already on it :)

Den grå
2020-02-16, 16:40
Vad gott! :)
Jag tog tag i hastighetsmätaren igen i morse och fick plockat loss nr:8 och efter lite kärlek av det hårdhänta slaget så var den ok igen!
Hastigheten mäts mao och den är numera redo att köra till bedömarna!!:eek:

baggen1970
2020-02-16, 17:51
Men vad gött.
Själv vägrade jag kliva ut i garaget idag även om det var planerat att göra lite idag . lite smått rädd för att blåsa bort eller drunkna i regnet.

Den grå
2020-02-16, 22:01
Men vad gött.
Själv vägrade jag kliva ut i garaget idag även om det var planerat att göra lite idag . lite smått rädd för att blåsa bort eller drunkna i regnet.

Jodu lite blåst blev man:cool:

Den grå
2020-03-11, 21:38
Hej på er allihop!
En liten uppdatering på tråden :cool:
Hondan är numera besiktigad för framtiden och även om jag hade en besiktningsman som verkade vilja hitta fel så gick den igenom galant.
Han fick springa till datorn flera gånger och googla fram att det var riktigt :rolleyes:
Lite svettigt var det men no worries till slut.

baggen1970
2020-03-12, 07:09
Underbart :rock:
alltid svettigt på besiktningen även om man vet att allt är bra.

Den grå
2020-03-13, 20:53
Laddad är man !
Jag hann med en sväng på bågen efter jobbet idag :)
Lite kallt men mycket trevligt , vad gör man!!:cool:
Det snöade lite tidigare idag men lagom till sluta dags så tittar solen fram och vägarna ser ut som de är gjorda för motorcykel!
Ganska gott att då dra iväg med vinterprojektet och testa vägen :love:

Den grå
2020-03-20, 20:17
Laddad är man !
Jag hann med en sväng på bågen efter jobbet idag :)
Lite kallt men mycket trevligt , vad gör man!!:cool:
Det snöade lite tidigare idag men lagom till sluta dags så tittar solen fram och vägarna ser ut som de är gjorda för motorcykel!
Ganska gott att då dra iväg med vinterprojektet och testa vägen :love:

Jag tog bågen till jobbet imorse!
Kanske snudd på för tidigt men jag såg fler motorcyklar på vägarna när jag var färdigjobbad för dagen!
Jag tänkte mig en tur över broa i dag men när jag kom fram till brofästet så gick gaswiren av :thumpdown:
Det är lite hög tomgång på bågen som jag ännu inte fixat så jag tänkte puttra hem på tomgång vilket inte var speciellt upplyftande så till slut så hittade jag en pinne i vägkanten som jaf använde att manuellt styra gasen ,, borde sett rätt tokigt ut :cool:
Men det funkade !
Jag tog mig hem och bytte till Banditen och tog min tur på vägen vilket inte var helt surt :)
Nu blir deettill att lösa en ny gaswire , inte en sekund för tidigt tydligen..

Den grå
2020-03-31, 21:34
Jag löste gaswiren ganska snart efter att den gick av!
En wiresats fick det bli,funkar fint :cool:

Hempel
2021-02-12, 13:43
Hej! Kul projekt att ha blickat igenom, mycket uppskattat! och bra jobbat, mycket snygga och bra lösningar.
Något nytt med hojen den här säsongen?

En fråga, när du lackat fälgar och ram, har du gjort det själv hemma?
Slipar du ner helt och grundar och hela paketet? eller har du lämnat in?
Har en likadan CX och funderar på att lacka om fälgarna och vill gärna ha tips på färg och tillvägagångssätt om du gjort det hemma?

Tack för kul läsning!

Den grå
2021-02-25, 20:55
Hej Hempel
Roligt att du tyckte bygget verkade kul,det var kul ��
Jag målade allt själv hemma i garaget.
Färgen jag hade på fälgarna har tyvärr tagits ur hyllan i affären jag köpte den.
I huvudsak så bad jag om den kraftigaste färgen de hade och har varit mycket nöjd med den.
Underarbetet var att slipa allt och grunda innan lack. Den var dock inte helt plåtren.

Jag har precis kommit över en Honda cx till men tyvärr är den ute ur registret.
Fastnar du på vägen så finns en möjlighet att jag har reservdelar.
Mvh dg

Hempel
2021-03-01, 11:50
Tack för svar och tipsen, återkommer om jag behöver något!
Ja men grymt då skall jag leta reda på lite bra färg och göra ett försök i nästa vinter...

Just nu är det stripping för att montera mindre luftfilter och få en mer clean känsla.
Letar mindre bra batteri och lite smått för att lösa det nu.



Hoppas vi syns på vägarna på västkusten i sommar!

Den grå
2021-03-06, 22:38
Idag sålde jag jag Hondan!
Det var tveklöst med blandade känslor när den ställdes på flaket hos den nya köparen!
Jag skickar med lyckönskningar till både Bågen och nya ägaren och hoppas innerligt att det är en driven förare så den inte blir stående i ett garage!
Och för mig så blir det
Iväg mot nya bågar men med ett litet styng av saknad!!

Hempel
2021-04-04, 12:08
Tråkigt att höra, MEN med förhoppningen om att få se nya snygga projekt ifrån dig!