handdator

Visa fullständig version : Det blir puffar när hojen står på tomgång



Slopy
2019-06-04, 07:45
Jag har ett problem med min Virago 1100 1999. När jag står på tomgång eller när jag släpper gasen vid körning så blir det puffar (små smällar). Vad kan detta bero på och hur ska man kunna bli av med detta?

Jan-Olov
2019-06-04, 14:31
Ligger tändningen rätt?

Lasse Pamdal
2019-06-04, 15:07
Tändningen går inte att justera, låter mer som förgasarrelaterat problem.

Slopy
2019-06-04, 19:35
Förgasarna låter troligt. Är det en justering av förgasarna som behövs, menar du?
Kan det vara att den tar in tjuvluft på något ställe?

Lasse Pamdal
2019-06-04, 20:12
Har själv haft liknande problem med min 1100 och det berodde på flera problem med förgasarna.
Förs när jag plockade ner dem var munstyckena igensatta av gammal bensinavlagring som samlats där, byta av alla munstycken och rengöring gjorde den endast lite bättre. Kontroll av nivån i flottörhusen visa sig vara för låg, justerade nivån sedan gick hojen perfekt. Min bästa hjälp var från http://viragotechforum.com/ där finns allt om virago. Lycka till.

Slopy
2019-06-05, 07:40
Har själv haft liknande problem med min 1100 och det berodde på flera problem med förgasarna.
Förs när jag plockade ner dem var munstyckena igensatta av gammal bensinavlagring som samlats där, byta av alla munstycken och rengöring gjorde den endast lite bättre. Kontroll av nivån i flottörhusen visa sig vara för låg, justerade nivån sedan gick hojen perfekt. Min bästa hjälp var från http://viragotechforum.com/ där finns allt om virago. Lycka till.

Jag förstår inte vad du menar med justera nivån i flottörhuset. Jag vet vad flottörhuset är. Men jag förstår inte vilken nivå som justeras eller hur det går till.

Lasse Pamdal
2019-06-05, 16:09
Jag förstår inte vad du menar med justera nivån i flottörhuset. Jag vet vad flottörhuset är. Men jag förstår inte vilken nivå som justeras eller hur det går till.

Skall försöka skicka med en bild från Haynes som beskriver hur man justerar bränslenivån.
Är nivån för låg eller hög måste man demontera förgasarna för att justera det.
https://www.hojen.nu/forum/attachment.php?attachmentid=4597&stc=1&d=1559743466

Slopy
2019-06-05, 19:06
Skall försöka skicka med en bild från Haynes som beskriver hur man justerar bränslenivån.
Är nivån för låg eller hög måste man demontera förgasarna för att justera det.
https://www.hojen.nu/forum/attachment.php?attachmentid=4597&stc=1&d=1559743466

Jag kunde skriva ut den. Tack för hjälpen.

Slopy
2019-06-05, 19:09
Jag tänkte börja med att testa STP Injector cleaner. Jag har en flaska på 200 ml. Ska man slå allt i tanken på en gång, eller ska man slå i efter hur mycket bensin man har i tanken?

Lasse Pamdal
2019-06-05, 19:40
Jag tänkte börja med att testa STP Injector cleaner. Jag har en flaska på 200 ml. Ska man slå allt i tanken på en gång, eller ska man slå i efter hur mycket bensin man har i tanken?

Går cykeln bra för övrigt så är det en bra ide med en cleaner innan man börjar riva i grejorna, det har hjälp förr. När jag använde cleaner hällde jag i hela flaskan och tankade fullt, det skadar inte motorn i allafall.

Slopy
2019-06-05, 19:49
Går cykeln bra för övrigt så är det en bra ide med en cleaner innan man börjar riva i grejorna, det har hjälp förr. När jag använde cleaner hällde jag i hela flaskan och tankade fullt, det skadar inte motorn i allafall.

Bra. Då gör jag så för cykeln går bra för övrigt.

Gurrag
2019-06-06, 10:12
Sen kan det bero på om den drar tjuvluft någonstans. Spraya lite startgas runt förgasaren och gummina som studier mellan tank och förgasare och hör om den ändrar motorvarv. Då vet du om den suger tjuvluft

Per Lindström
2019-06-07, 07:54
Ta bort AIS-systemet, men lämna kvar sista vinklarna i cylindern (the elbows) de brukar sitta för hårt.
Du måste plugga vinklarna, jag använde en bult och lite avgaspasta, inte för mycket pasta, du vill inte ha in avgaspasta i cylindern.
Plugga även slangen som går till förgasarna.

https://sites.google.com/site/vstar1100kb/home/5-modifications/1-ai

AIS-systemet är det som finns nedtill på bilden.
https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-motocyklov/yamaha/xv1100-14521/xv1100-virago-28422/xv1100lc-809893/exhaust-14542570

https://www.google.com/search?ei=3Pv5XKvUMcuJrwTO05u4Cw&q=virago+1100+disable+ais+how+to&oq=virago+1100+disable+ais+how+to&gs_l=psy-ab.12...25624.29503..32287...0.0..0.71.334.5...... 0....1..gws-wiz.QL-OdxuQqy4

Slopy
2019-06-09, 15:01
Sen kan det bero på om den drar tjuvluft någonstans. Spraya lite startgas runt förgasaren och gummina som studier mellan tank och förgasare och hör om den ändrar motorvarv. Då vet du om den suger tjuvluft

Kommer mototvarvet att öka eller minska om det drar tjuvluft?

Slopy
2019-06-09, 19:36
Ta bort AIS-systemet, men lämna kvar sista vinklarna i cylindern (the elbows) de brukar sitta för hårt.
Du måste plugga vinklarna, jag använde en bult och lite avgaspasta, inte för mycket pasta, du vill inte ha in avgaspasta i cylindern.
Plugga även slangen som går till förgasarna.

https://sites.google.com/site/vstar1100kb/home/5-modifications/1-ai

AIS-systemet är det som finns nedtill på bilden.
https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-motocyklov/yamaha/xv1100-14521/xv1100-virago-28422/xv1100lc-809893/exhaust-14542570

https://www.google.com/search?ei=3Pv5XKvUMcuJrwTO05u4Cw&q=virago+1100+disable+ais+how+to&oq=virago+1100+disable+ais+how+to&gs_l=psy-ab.12...25624.29503..32287...0.0..0.71.334.5...... 0....1..gws-wiz.QL-OdxuQqy4

Detta var komplicerat. Tack för länkarna de är kanon.

Slopy
2019-06-09, 19:37
Sen kan det bero på om den drar tjuvluft någonstans. Spraya lite startgas runt förgasaren och gummina som studier mellan tank och förgasare och hör om den ändrar motorvarv. Då vet du om den suger tjuvluft

Ska prova detta.

Slopy
2019-06-16, 19:47
Idag glömde jag att trycka tillbaka chocken. Jag körde i kanske en timme med chocken. När jag sedan tryckt tillbaka chocken fick jag riktigt höga smällar. De kom titt som tätt oberoende av om jag stod på tomgång eller körde. Det small hela vägen hem. Vad var det egentligen som hände? Kan det rätta till sig av sig själv?

Gurrag
2019-06-16, 20:05
Idag glömde jag att trycka tillbaka chocken. Jag körde i kanske en timme med chocken. När jag sedan tryckt tillbaka chocken fick jag riktigt höga smällar. De kom titt som tätt oberoende av om jag stod på tomgång eller körde. Det small hela vägen hem. Vad var det egentligen som hände? Kan det rätta till sig av sig själv?

För mycket luft i förhållande till bränsle. Kan vara tjuvluft, skit i förgasare, fel inställd förgasare, felställd nål, läckor i grenrörspackning.

1. Kolla tjuvluft, (spraya startgas runt gummin mellan motor förgasare
2 skit i förgasaren rengör (ex förgasarrengöring eller skruva isär
3, felställd förgasare köp verkstadshandbok kolla där
4 felställd nål, höj ett hack om det är den typen

Slopy
2019-06-16, 21:00
Har inte blivit av än, det där med startgas. Men det ska jag göra. Packningen runt luftburken är av så där är en liten öppning på ca 4 mm. Jag har beställt en ny packning.
Jag har redan förgasarrengöring i soppan.
Jag har Clymers verkstsadshandbok. Men jag har precis haft den på verkstad och de har justerat ventilerna och förgasarna. De hade inte kommit till rätta med puffarna. Men det kanske beror på att packningen runt luftburken är av.
Menar du att man kan höja nålen? Behövs det inget mellanlägg av något slag?

baggen1970
2019-06-16, 21:13
Den lilla öppningen kan göra jätteskillnad , min reagerar direkt om jag inte får min lucka till luftfiltret på helt rätt.

Slopy
2019-06-16, 21:41
Den lilla öppningen kan göra jätteskillnad , min reagerar direkt om jag inte får min lucka till luftfiltret på helt rätt.

Får hoppas att det hjälper med en ny packning då. Hojen har varit strypt och jag ska registreringsbesikta på ondsdag. Då går det inte att komma med en hoj som smäller.

Per Lindström
2019-06-17, 11:13
Jag tror att det är din AIS som ställer till det.
Du kan ganske enkelt testa.
https://www.vstar1100.com/jack_phelps/vstar/ais.htm
AIS tillför luft i avgasröret vid tomgång och vid gasavdrag, tanken är att luften skall bränna överflödig bensin, vilket gör att det kan smälla våldsamt.
Vad som hände när du glömt slå av choken är att den samlats en jäkla massa bensin i avgasröret och ljuddämparen, som sedan antändes, när AIS pytsade in luft.
Tanken med AIS är att hojen skall släppa ut mindre oförbrända avgaser, men eftersom den bara fungerar vid tomgång och gasavdrag gör den väldigt liten nytta.
Jag som har katalysator riskerar tom att smällarna förstör katten, och mitt fall förbränns ändå alla kolväten, behövs ingen extra luft, möjligtvis släpper den ut lite mer koloxid, vid tomgång.

Slopy
2019-06-17, 13:25
Jag tror att det är din AIS som ställer till det.
Du kan ganske enkelt testa.
https://www.vstar1100.com/jack_phelps/vstar/ais.htm
AIS tillför luft i avgasröret vid tomgång och vid gasavdrag, tanken är att luften skall bränna överflödig bensin, vilket gör att det kan smälla våldsamt.
Vad som hände när du glömt slå av choken är att den samlats en jäkla massa bensin i avgasröret och ljuddämparen, som sedan antändes, när AIS pytsade in luft.
Tanken med AIS är att hojen skall släppa ut mindre oförbrända avgaser, men eftersom den bara fungerar vid tomgång och gasavdrag gör den väldigt liten nytta.
Jag som har katalysator riskerar tom att smällarna förstör katten, och mitt fall förbränns ändå alla kolväten, behövs ingen extra luft, möjligtvis släpper den ut lite mer koloxid, vid tomgång.

Då borde det väl sluta smälla när bensinen i ljuddämparna är förbrukad?
Hur känner jag igen AIS-prylarna på min hoj?

baggen1970
2019-06-17, 13:30
På min hoj går det 2 slangar ifrån ventildekslet upp till en vacuumventil och ut därifrån går en tunn vacuumslang till förgasaren och en tjock slang till luftburken.
Jag har plockad bort det och pluggat det på min hoj , lite mindre skit under tanken och jag slipper oroa mig för packningen för om den går vid ventilkåpan på min så suger den olja med ut i avgassystemet.
Lite mindre smällande ifrån avgassystemet med.

Slopy
2019-06-17, 14:02
På min hoj går det 2 slangar ifrån ventildekslet upp till en vacuumventil och ut därifrån går en tunn vacuumslang till förgasaren och en tjock slang till luftburken.
Jag har plockad bort det och pluggat det på min hoj , lite mindre skit under tanken och jag slipper oroa mig för packningen för om den går vid ventilkåpan på min så suger den olja med ut i avgassystemet.
Lite mindre smällande ifrån avgassystemet med.

Jag kan tyvärr inte orientera mig fram till dessa delarna på min hoj. Men den tjocka slangen som går in i luftburken känner jag till.

Vet inte var ventildekslet sitter och inte heller vakuumventilen. Jag är fortfarande ganska bortkommen på hojar men jag håller på att lära mig.

baggen1970
2019-06-17, 14:35
Ventilkåpan är den som sitter längst upp på motorn.
Här har du en länk och nr 23 , 27 tillhör det systemet som släpper luft ut i avgassystemet så hittar du dom på din hoj så borde du se resten och följa slangarna.
https://www.kawasakipartshouse.com/oemparts/a/yam/50044072f8700209bc78e500/exhaust
På nr 27 borde det gå in en liten vacuumslang om jag inte tar helt fel och för att sätta detta systemet ur spel borde det gå att bara klämma åt den slangen.
Vacuumet ifrån förgasaren suger så ventilen öppnar och skickar luft ut i avgassystemet så klämmer du åt den lilla slangen borde inte den öppnas och skicka luft ut i avgassystemet.
Men som sagt testa täta runt luftburken så den inte får för mycket luft , min går konstigt och du känner det när man kör om jag inte får min lucka på luftburken helt.
Provad hitta en servicemanual till din hoj men hittar inget tyvärr , gör underverk när man funderar på hur man gör.

Per Lindström
2019-06-17, 16:22
AIS systemet är det som finns nedtill på bilden, de kromade tunna rören, nr 33 och 34 går från AIS:n till nära på där avgasrören ansluts till cylindern.
https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-motocyklov/yamaha/xv1100-14521/xv1100-virago-28422/xv1100lc-809893/exhaust-14542570
Edit: baggen 1970 hann före. :)

Några bilder, inte speciellt bra dock.
http://www.viragotech.com/fixit/AISREMOVALANDTEXT.jpg

baggen1970
2019-06-17, 16:55
AIS systemet är det som finns nedtill på bilden, de kromade tunna rören, nr 33 och 34 går från AIS:n till nära på där avgasrören ansluts till cylindern.
https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-motocyklov/yamaha/xv1100-14521/xv1100-virago-28422/xv1100lc-809893/exhaust-14542570
Edit: baggen 1970 hann före. :)

Några bilder, inte speciellt bra dock.
http://www.viragotech.com/fixit/AISREMOVALANDTEXT.jpg

Borde funka att blockera vacuumet med en klämma eller nått på bild nr 2 bara för att testa ifall det hjälper , är det en slang så kan man använda en tång som är platt medans man startar och testar.

Per Lindström
2019-06-17, 18:51
Borde funka att blockera vacuumet med en klämma eller nått på bild nr 2 bara för att testa ifall det hjälper , är det en slang så kan man använda en tång som är platt medans man startar och testar.

Såg detta tips för en V-Star 1100.
https://www.vstar1100.com/jack_phelps/vstar/ais.htm

Slopy
2019-06-17, 21:06
Jag kommer nog inte att kunna koppla bort AIS tills på onsdag. Men ska försöka ta tag i det senare. Får fokusera på att leta tjuvluft istället. Ikväll har jag bytt packningen till luftburken men det gjorde ingen skillnad. Men nu märkte jag att slangklämman som sitter på gunniröret (det man fäster luftburken i ramen med) inte går att dra ihop så att gummiröret tätar. Slangklämman är för stor. Så där kan det ju komma in tjuvluft.

Slopy
2019-06-18, 21:43
Jag fick ingen ordning på på hojen. Så idag fick jag tyvärr avboka registeringsbesiktningen. Men jag ska försöka koppla bort AIS-systemtet. Måste bara indentifiera alla delar som ingår i AIS på hojen så jag vet vad jag gör. Hoppas att det finns beskrivet i Clymers. Jag tänker försöka koppla av gummislangarna och låta rören sitta kvar.

Men jag har två frågor:

Har besiktningen inga synpunkter på att man kopplar bort AIS-systemet?

På undersidan av min luftburk, intill packningen, finns ett runt hål på ca 4 mm. Ska det verkligen vara ett hål? Man tycker ju att det borde gå in tjuvluft där.

baggen1970
2019-06-18, 21:54
Besiktningen säger inget eller lär märka att du kopplar ur systemet så det.är lugnt.
Hålet under luftburken kan vara till vevhusventilationen och slangen hoppad av , inte 100 på det men kan vara så.
Har du kollat så att ditt avgassystem är tät hela vägen och inte suger in luft som kan göra så det smäller ?
Även om du blockerar ais systemet så kommer det inte hjälpa om ditt avgassystem läcker.

Slopy
2019-06-19, 22:01
Idag tog jag en vanlig slangklämma om gummiröret på luftburken och drog åt. När jag sedan startade hojen så small det till en gång, sedan upphörde det. Kvar var puffarna. När den stod på tomgång så började bensinlampan lysa. Alltså, jag hade mycket bensin i tanken på senaste turen. Ljuddämparna måste blivit fulla av bensin, eftersom jag glömt slå av choken. Enligt vad som förklarats ovan så har antlagligen bensinen andtänts i ljuddämparna när AIS släppte in luft, som i sin tur orsakade smällarna. Nu har jag i alla fall kommit till rätta med det största problemet. Men som sagt puffarna finns kvar och de är jäkligt irirterande. Så jakten på tjuvluft får vidare. Jag ska testa med de förslag som ni ger. Jag kollade i Clymer verksatadshandbok och där nämns inte AIS. Har AIS någon annan benämning i Clymer?

baggen1970
2019-06-20, 06:38
Inte så att dina förgasare läcker i flotörventilerna så det rinner in extra bränsle med tanke på att bensinen försvinner.
Om du har vacuumstyrt bensinkran så kolla så den inte läcker via vacummslangen och rinner in i motorn.
Har du 2 slangar ifrån bensinkranen så är den antagligen vacuumstyrd eller om du kan välja : on , pri , res.
Gött att du fick fixad nått med slangklämman .

Har haft problem.med flottörventilerna på en hoj för några år sedan och då släppte den igenom för mycket bränsla så ibland gick den bara på 3 burkar innan den sköt och så.funkade alla 4 en stund innan den började fuska så kom smällen och så funkade den igen.

Ett vanligt fel på min hoj och bensinkran är att en liten o ring i kranen börjar läcka och då rinner bensinen in i förgasaren via vacuum slangen och fyller motorn med bensin , så öppna oljepåfyllnings skruven/locket och lukta , skal inte lukta av bensin.

Slopy
2019-06-20, 14:26
Menar du att flottörerna inte stänger till bensintillförseln när de ska göra det? Jag har ingen bensinkran som man öppnar och stänger om det är så du menar. Där är en bensinpump. Jag vet inte heller om det är vakuumstyrt. Innan detta hände har jag tyckt att den tar lite bensin, men det kan ju bara vara en känsla jag har eftersom jag inte har någon referens. Jag ska testa med att lukta i oljan. Om det är bensin i oljan så borde väl det synas i inspektionsfönstret, eftersom oljenivån väl borde ha ökat då?

baggen1970
2019-06-20, 15:20
Kolla efter reed valve så borde du hitta det.
Har du bensinpump så är inte kranen vacuumstyrd men flottörventilern kan ju läcka ändå men du borde se om tändstiften är svarta och blöta i så fall egentligen.
Dom är väl rätt så törstiga dom där maskinerna så möjligen inte konstigt bensinen försvinner .
Jag skulle bara köra lite med den och se hur den uppför sig under användning , kan hända allt funkar bra nu när du fått tätad luftburken.
Kan ju vara så att man börjar se fel som inte finns till slut om man börjar fundera för mycket.

Slopy
2019-06-22, 13:58
Kolla efter reed valve så borde du hitta det.
Har du bensinpump så är inte kranen vacuumstyrd men flottörventilern kan ju läcka ändå men du borde se om tändstiften är svarta och blöta i så fall egentligen.
Dom är väl rätt så törstiga dom där maskinerna så möjligen inte konstigt bensinen försvinner .
Jag skulle bara köra lite med den och se hur den uppför sig under användning , kan hända allt funkar bra nu när du fått tätad luftburken.
Kan ju vara så att man börjar se fel som inte finns till slut om man börjar fundera för mycket.

Reed valve hittade jag i Clymer. Tack för det. Jag har ju fortfarande småsmällandet som kommer när jag släpper gasen och på tomgång. Så det vill jag bli av med. Ska se om jag kan koppla ur AIS-systemet.

baggen1970
2019-06-22, 15:30
Borde hjälpa att strypa systemet för att testa , du har väl en slang som går till luftburken eller eget filter där det suger luft ifrån till avgaserna.
Plugga eller kläm åt slangen så märker du direkt om det funkar.
Tänk på om du plockar bort systemet måste du plugga ändå i luftburken och vid avgassystemet.

Finns ju en möjlighet att skarvarna i avgassystemet inte tätar ordentligt och kan suga in luft den vägen.

Slopy
2019-06-22, 20:57
Jo det är en tjock gummislang som går till luftfiltret. Menar du att det räcker med att strypan den slangen för att testa? Jag ska gå igenom hojen om se om den drar tjuvluft någon stans. Testen med startgasen borde man väl kunna göra på avgassystemet också.

baggen1970
2019-06-22, 21:02
Borde göra det för det är därifrån den suger luften , drar du ut den får du även plugga hålet i luftburken.
Stryper du även den lilla vacuumslangen som går in på reed ventilen som styr systemet borde du vara garanterad.

baggen1970
2019-06-22, 21:06
Enkelt sätt för att se skillnaden med och utan.
På min kan man sätta en slang imällan mina 2 insug på ventilkåpa och plugga den stora som går till luftburken och samma med vacuumslangen.
Min kompis körde så en stund innan jag fixade block off plates , tätade mina gammla sedan jag köpt tätade till min så nu har vi båda plockad bort systemet helt ��

Slopy
2019-06-23, 19:23
Det är konstigt men slangen går inte in i luftburken. Den går bara rätt in i plåten på luftburkens baksida. Där är en hållere med hål i där slangen ska styras in men slangen går som sagt rakt in i plåten. Däremot är det en öppning på sidan, på burkens baksida.

baggen1970
2019-06-23, 19:33
Vågar inte säga hur det skal se ut på din men min slang gick rakt in i min luftburk , risken finns ju att den suger in skit mm
Inte så att den hoppat ut ifrån hålet i luftburken ? och om så är fallet finns ju risken för att du får in för mycket luft in i luftburken.
Kan du inte se hur det ser ut i din manual ? borde finnas någon bild mm hur systemet är ihopkopplad tycker jag.

Slopy
2019-06-23, 19:44
Vågar inte säga hur det skal se ut på din men min slang gick rakt in i min luftburk , risken finns ju att den suger in skit mm
Inte så att den hoppat ut ifrån hålet i luftburken ? och om så är fallet finns ju risken för att du får in för mycket luft in i luftburken.
Kan du inte se hur det ser ut i din manual ? borde finnas någon bild mm hur systemet är ihopkopplad tycker jag.

Jag har ju haft luftburken borta ett antal gånger och då får man styra in slangen i hålet. Men det hålet är mer som en hållare som sitter utanför burken på baksidan.

baggen1970
2019-06-23, 19:53
Jag har ingen aning tyvärr .

Per Lindström
2019-06-23, 20:13
Jag har ju haft luftburken borta ett antal gånger och då får man styra in slangen i hålet. Men det hålet är mer som en hållare som sitter utanför burken på baksidan.

Låter som slangen till vevhusventillationen, inte AIS.

Tror att slangen är nummer 24, på denna bild.
https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-motocyklov/yamaha/xv1100-14521/xv1100-virago-28422/xv1100lc-809893/cylinder-head-14542072

Per Lindström
2019-06-23, 20:43
http://forumbilder.se/I5NHG/virago-ais.png (http://forumbilder.se/I5NHG/virago-ais)

http://forumbilder.se/I5NHG/virago-ais2.png (http://forumbilder.se/I5NHG/virago-ais2)

Från AIS burken utgår tre "slangar".
En gummislang som går till förgasarna, plugga denna, med en skruv träpinne golfpegg eller liknande.
De två kromade rören går till avgasusläppen på culindrarna, plugga dessa med en bult och lite avgaspasta.
Hmm.. du kan testa att plugga igen del 44 på övre delen, det bör stoppa AIS:n.

Slopy
2019-06-24, 21:51
Låter som slangen till vevhusventillationen, inte AIS.

Tror att slangen är nummer 24, på denna bild.
https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-motocyklov/yamaha/xv1100-14521/xv1100-virago-28422/xv1100lc-809893/cylinder-head-14542072

Nej det är inte den. Nummer 24 har en klämma i båda ändarna. Slangen jag menar har ingen infästning i luftburken. Däremot ser det ut att vara nummer 24 i den nedersta bilden.

Slopy
2019-06-24, 22:25
I denna filmen kan ni se de två hålen längst upp till höger på burken. Slangen ska gå in i ett av hålen, men det finns ingen öppning in i burken. Öppningen är under den blanka plåten på vänster sida.

https://www.youtube.com/watch?v=sHDFbIOFlNk

Per Lindström
2019-06-25, 09:46
I denna filmen kan ni se de två hålen längst upp till höger på burken. Slangen ska gå in i ett av hålen, men det finns ingen öppning in i burken. Öppningen är under den blanka plåten på vänster sida.

https://www.youtube.com/watch?v=sHDFbIOFlNk

Var i filmen visas dessa, filmen är ganska lång.
Men slangen måste ju vara ansluten i andra ändan eller har jag missförstått.

Slopy
2019-06-25, 13:23
Var i filmen visas dessa, filmen är ganska lång.
Men slangen måste ju vara ansluten i andra ändan eller har jag missförstått.

Det har du rätt i. Vid 1:00 ser du hålen. Slangen petas in i ett av hålen men den går inte in i burken. Hålen håller bara slangen på plats. Det ser ut som slangen är del 24 i den nedre bilden. Vänstersidan av slangen går ju rätt ut i luften på bilden. Så det måste i så fall vara den änden som går in i ett av hålen på burken.

baggen1970
2019-06-25, 13:23
Från en yamaha v star 1100 , borde väl vara nått likanande på din : https://www.youtube.com/watch?v=ds86O_0nM0g

Kolla första 30sec där han kopplar om slangarna bara för att testa , möjligen du kan göra samma

Per Lindström
2019-06-25, 16:52
Från en yamaha v star 1100 , borde väl vara nått likanande på din : https://www.youtube.com/watch?v=ds86O_0nM0g

Kolla första 30sec där han kopplar om slangarna bara för att testa , möjligen du kan göra samma

AIS:n verkar sitta på Vänster sida av cylindrarna på en Virago, finns i en burk som ser ut som ett luftfilter.

Här syns den utan kåpan.
https://i.ytimg.com/vi/pnH9v2qckNY/maxresdefault.jpg

Så här ser kåpan ut, som döljer AIS:n.
https://www.picclickimg.com/00/s/MTAyNFgxMDI0/z/GzUAAOxyLm9TA~QM/$/Yamaha-Xv-750-1100-Virago-Heavy-Duty-Highway-_57.jpg

Slopy
2019-06-25, 19:40
Från en yamaha v star 1100 , borde väl vara nått likanande på din : https://www.youtube.com/watch?v=ds86O_0nM0g

Kolla första 30sec där han kopplar om slangarna bara för att testa , möjligen du kan göra samma

Det är en bra film med en tydlig beskrivning. Om det ser ungefär lika dant ut på min Virago så är blir det ganska enkelt.

Slopy
2019-06-25, 19:44
AIS:n verkar sitta på Vänster sida av cylindrarna på en Virago, finns i en burk som ser ut som ett luftfilter.

Här syns den utan kåpan.
https://i.ytimg.com/vi/pnH9v2qckNY/maxresdefault.jpg

Så här ser kåpan ut, som döljer AIS:n.
https://www.picclickimg.com/00/s/MTAyNFgxMDI0/z/GzUAAOxyLm9TA~QM/$/Yamaha-Xv-750-1100-Virago-Heavy-Duty-Highway-_57.jpg

Det stämmer. AIS sitter på vänster sida. Det har framgått av de bilder du skickat tidigare. Och luftfiltret på höger sida. Det är lika dana burkar på båda sidorna.

Per Lindström
2019-06-25, 23:25
Det stämmer. AIS sitter på vänster sida. Det har framgått av de bilder du skickat tidigare. Och luftfiltret på höger sida. Det är lika dana burkar på båda sidorna.

Bra! jag var osäker på om det var klarlagt. :)
Men vad är det för slang du är inne på?
Om den inte är ansluten till något, bör den helt enkelt kunna tas bort.

Slopy
2019-06-26, 19:04
Bra! jag var osäker på om det var klarlagt. :)
Men vad är det för slang du är inne på?
Om den inte är ansluten till något, bör den helt enkelt kunna tas bort.

Den är ansluten någon stans i ena änden. Men inte fast ansluten i andra änden som går mot luftburken. Klart att den har en funktion.

Slopy
2019-06-26, 19:09
Jag får smällarna företrädesvis när jag släpper gasen och när den går på tomgång. Jag har konstaterat att smällandet börja först när jag skjuter tillbaka choken. Detta borde väl betyda att den får för lite soppa på tomgång. Då är det väl luftskruvarna som ska skruvas ut något. (Jag har läst på lite)

Slopy
2019-06-26, 19:18
Som av en tillfällighet stötte jag på en tråd med en bild av den omtalade slangen. Det är bilden i det första inlägget. Det är en röd ring runt slangen. Slangen går bara rätt in i vägggen (kan man säga) i luftburkens baksida. Klicka på bilden så blir den större.

https://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=10307

Per Lindström
2019-06-26, 19:26
Jag får smällarna företrädesvis när jag släpper gasen och när den går på tomgång. Jag har konstaterat att smällandet börja först när jag skjuter tillbaka choken. Detta borde väl betyda att den får för lite soppa på tomgång. Då är det väl luftskruvarna som ska skruvas ut något. (Jag har läst på lite)

När man skruvar med luftskruven skall man skruva in och ut tills man nått max varvtal, sedan öppnar man den ett halvt varv, motorn tappar varv fort när den är inskruvad för långt.
Upprepa på andra cylindern och tillbaks på första.

Per Lindström
2019-06-26, 20:31
Som av en tillfällighet stötte jag på en tråd med en bild av den omtalade slangen. Det är bilden i det första inlägget. Det är en röd ring runt slangen. Slangen går bara rätt in i vägggen (kan man säga) i luftburkens baksida. Klicka på bilden så blir den större.

https://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=10307

För dränage, då vet vi.

Slopy
2019-06-27, 21:51
http://forumbilder.se/I5NHG/virago-ais.png (http://forumbilder.se/I5NHG/virago-ais)

http://forumbilder.se/I5NHG/virago-ais2.png (http://forumbilder.se/I5NHG/virago-ais2)

Från AIS burken utgår tre "slangar".
En gummislang som går till förgasarna, plugga denna, med en skruv träpinne golfpegg eller liknande.
De två kromade rören går till avgasusläppen på culindrarna, plugga dessa med en bult och lite avgaspasta.
Hmm.. du kan testa att plugga igen del 44 på övre delen, det bör stoppa AIS:n.

Är de 2 kromade rören 37 och 37 som du menar?

Per Lindström
2019-06-28, 17:10
Är de 2 kromade rören 37 och 37 som du menar?

33 och 34 på den övre bilden.
37 och 38 är klamrar och packningar till dessa.
De ansluts till korta vinkelrör i cylindern, dessa skall pluggas.
Jag använde en kort bult (tror att det var M8) och lite avgaspasta.

Vinkelröret är nr 5 på denna bild.
https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-motocyklov/yamaha/xv1100-14521/xv1100-virago-28422/xv1100lc-809893/cylinder-head-14542072

Avgaspasta.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/avgassystem/avgassystem-standard/monteringspasta-2000017097

Slopy
2019-06-28, 22:41
33 och 34 på den övre bilden.
37 och 38 är klamrar och packningar till dessa.
De ansluts till korta vinkelrör i cylindern, dessa skall pluggas.
Jag använde en kort bult (tror att det var M8) och lite avgaspasta.

Vinkelröret är nr 5 på denna bild.
https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-motocyklov/yamaha/xv1100-14521/xv1100-virago-28422/xv1100lc-809893/cylinder-head-14542072

Avgaspasta.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/avgassystem/avgassystem-standard/monteringspasta-2000017097

Låter du vinkelrören sitta kvar och pluggar dem?

Per Lindström
2019-06-29, 07:08
Låter du vinkelrören sitta kvar och pluggar dem?
Japp, försökte få bort dem, men de satt som f_n, tyckte inte att det var värt risken att skada något.

Slopy
2019-07-02, 19:05
Idag skruvade jag bort kåpan som sitter ovanför AIS:en. Vad hittade jag där? Inte ett skit. AIS:en var redan borta. Och då kan man konstatera att man har smällarna trots att AIS:en är bortplockad. Jag kände på slangklämmorna som håller gummislangen som går mellan den vänstra förgasaren och ramen. (Slang 32 och slangklämmor 34 på bilden ovan) Den slangklämman som ansluter gummislangen i förgasaren satt ganska löst. Där var även mycket oljigt. Kan oljan bero på ett det dragit tjuvluft där? Hur hårt behöver egentligen dessa slangklämmor dras åt?

Per Lindström
2019-07-03, 11:31
Idag skruvade jag bort kåpan som sitter ovanför AIS:en. Vad hittade jag där? Inte ett skit. AIS:en var redan borta. Och då kan man konstatera att man har smällarna trots att AIS:en är bortplockad. Jag kände på slangklämmorna som håller gummislangen som går mellan den vänstra förgasaren och ramen. (Slang 32 och slangklämmor 34 på bilden ovan) Den slangklämman som ansluter gummislangen i förgasaren satt ganska löst. Där var även mycket oljigt. Kan oljan bero på ett det dragit tjuvluft där? Hur hårt behöver egentligen dessa slangklämmor dras åt?

Åh fan! men är de kromade rören bortagna och är det pluggat i vinkelrören?

https://i.ytimg.com/vi/pnH9v2qckNY/maxresdefault.jpg

En till bov, kan vara avgaspackningen nr 17 på den övre bilden.

Slopy
2019-07-03, 22:06
De kromade rören är borta och även vinkelrören. Hålen är pluggade och det ser proffsigt ut, vad jag kan se nu. Då pekar det starkt på tjuvluft. Jag skulle gärna vilja veta hur hårt slangklämmor som ansluter gummislangen i förgasaren behöver dras åt? För den slangklämman som jag kände på gick inte att dra år särskilt hårt, innan det inte gick att skruva längre. Sedan gled den ut. Det är inte mycket på förgasaren att trycka på slangen över. Det verkade nästan som att slanklämman ökat i omkrets eller slangen som minskat i ytteromkrets. Det första är väl inte möjligt men däremot kan kanske slangen blivit ihoptryckt med tiden.

Per Lindström
2019-07-04, 10:21
Ja att gummi kan torka ut är ju välbekant.
Slangar borde kunna köpas på löslängd för att kapas till lämpliga längder.

Slopy
2019-07-04, 13:31
Ja att gummi kan torka ut är ju välbekant.
Slangar borde kunna köpas på löslängd för att kapas till lämpliga längder.

Det går tyvärr inte. De är c:a 50 mm i diameter och formade på ett speciellt sätt. De har även öglor för något som jag tror är ett värmeskydd, som ska tryckas på. Del 32 på bilden ovan. Så det är originaldelar som gäller. Vad är det för material i packningarna till avgassystemet del 17?

Per Lindström
2019-07-04, 19:11
Det går tyvärr inte. De är c:a 50 mm i diameter och formade på ett speciellt sätt. De har även öglor för något som jag tror är ett värmeskydd, som ska tryckas på. Del 32 på bilden ovan. Så det är originaldelar som gäller. Vad är det för material i packningarna till avgassystemet del 17?

Aha!

Då sitter det inte mellan förgasare och cylinder i alla fall, det är där det är som viktigast.
Kanske skulle kunna ta och linda den med vulktape, för att få upp diametern.

Hittade dessa.
https://www.motorcycleproducts.co.uk/exhaust-gasket-yamaha-xv1100-virago-1994-98-p-173176.html
https://www.motorcycleproducts.co.uk/exhaust-gasket-yamaha-xv1100-virago-1994-98-copper-p-173177.html

Slopy
2019-07-04, 21:27
Aha!

Då sitter det inte mellan förgasare och cylinder i alla fall, det är där det är som viktigast.
Kanske skulle kunna ta och linda den med vulktape, för att få upp diametern.

Hittade dessa.
https://www.motorcycleproducts.co.uk/exhaust-gasket-yamaha-xv1100-virago-1994-98-p-173176.html
https://www.motorcycleproducts.co.uk/exhaust-gasket-yamaha-xv1100-virago-1994-98-copper-p-173177.html

Kan vara en bra idé med vulktape. Tämkte handla stargas, men det gick inte att få tag på. Slut på både Jula och Biltema. Och bensinstationerna har inte mycket bilrelaterade varot nuförtiden. De säljer mest varm kort och chips.

Slopy
2019-07-06, 14:55
Idag testade jag med att spraya startspray på kopplingarna på förgasarna och muffarna på avgasrören. Men det var inget som fick motorvarvet att öka. Vad finns det mer att göra?

Först hade jag tagit bort gummislangen (del 32 på bilden ovan) för att öka diametern med vulktejp, på den sidan som fäster i förgasaren. Det gjorde att slangen fäste bra. När man har slangen borta så ser man trottlen. När jag drog på gashandtaget så rörde sig inte trotteln. Det är förgasaren till den bakre cylindern. Borde inte trotteln gå upp när man drar i gashandtaget? Eller måste motorn vara igång för att det ska ske?

baggen1970
2019-07-06, 15:27
Motorn måste vara igång för det är vakuumet som får trotteln till att lyfta sig , finns förgasare som inte lyft via vakuum med som man kallar flatside och klapprar gött på tomgång , låter som det är nått fel på motorn men dom skal vara så.
Skulle gärna haft sånna på min hoj för lite mera respons och effekt men dom är tyvärr svindyra.

Slopy
2019-07-06, 15:37
Motorn måste vara igång för det är vakuumet som får trotteln till att lyfta sig , finns förgasare som inte lyft via vakuum med som man kallar flatside och klapprar gött på tomgång , låter som det är nått fel på motorn men dom skal vara så.
Skulle gärna haft sånna på min hoj för lite mera respons och effekt men dom är tyvärr svindyra.

Vid närmare eftertanke misstänkte jag att det är som du säger. Gaswiren sitter ju inte i trottlarna.

Slopy
2019-07-06, 17:10
Frågan är vad man ska göra nu, om det inte är tjuvluft som är problemet?

Per Lindström
2019-07-06, 23:04
Frågan är vad man ska göra nu, om det inte är tjuvluft som är problemet?

Ställa in förgasarna och kolla tändningen.
Du kommer att fixa det.

Lasse Pamdal
2019-07-07, 09:24
Du nämner tidigare att hojen har varit strypt, då var väl inställningar och ev. munstycken utbytta till mindre. Du skulle nog behöva plocka ner förgasarna och kolla om original munstyckerna sitter i och göra en grundinställning på luftskruvarna, för förmodligen får den för lite soppa i dagsläget, då brukar det puffa och smälla. Bara en tanke.

Per Lindström
2019-07-07, 11:08
Du nämner tidigare att hojen har varit strypt, då var väl inställningar och ev. munstycken utbytta till mindre. Du skulle nog behöva plocka ner förgasarna och kolla om original munstyckerna sitter i och göra en grundinställning på luftskruvarna, för förmodligen får den för lite soppa i dagsläget, då brukar det puffa och smälla. Bara en tanke.

I mitt fall satt en strypbricka mellan topp och förgasare, eftersom gaspådraget påverkades av ett spjäll och själva trotteln är vakumstyrd via ett membran, räckte det att ta bort brickorna.

Per Lindström
2019-07-07, 11:11
Frågan är vad man ska göra nu, om det inte är tjuvluft som är problemet?

Hur ser tändstiften ut?
Där kan man se en hel del.
https://content.invisioncic.com/r269152/monthly_2016_07/image.jpeg.27de9119a93a0e0f9ca23cac61654f7e.jpeg

Lasse Pamdal
2019-07-07, 11:27
Med förutsättningar att allt är återställt efter strypningen och de rätta munstyckena sitter i (front: 125 bak: 122,5) och att luft/bränsle nålen har sitt ursprungsläge (2,5 varv ut efter en soft seat) och original ljuddämparna på, bör förgasarna synkas med manometer, då skall den inte puffa om allt är rengjort i förgasarna och att bränslenivån är korrekt justerad i flottörhuset.

Slopy
2019-07-07, 13:26
Ställa in förgasarna och kolla tändningen.
Du kommer att fixa det.

Lasse P. säger i början av tråden att det inte går att ställa tändningen. Jag vet inte hur man ställer förgasarna. Är luftskruven det enda stället där man justerar, förutom synkskruven?

Slopy
2019-07-07, 13:37
Du nämner tidigare att hojen har varit strypt, då var väl inställningar och ev. munstycken utbytta till mindre. Du skulle nog behöva plocka ner förgasarna och kolla om original munstyckerna sitter i och göra en grundinställning på luftskruvarna, för förmodligen får den för lite soppa i dagsläget, då brukar det puffa och smälla. Bara en tanke.

En god tanke. Jag tror också att den får för lite soppa. Jag har lekt med tanken ett tag att plocka ner förgasarna och rengöra dem. Har tittat på flera filmer på Youtube, och jag har en sprängbild. Med det är ju en jäkla massa delar så jag har inte fått modet till det än. Det borde inte sitta originalmunstyckena i förgasarna eftersom det inte är originalljuddämpare monterade. Det är ett SilverTail-system. Men jag kör med dB-killers på. Tanken är väl att man bara ska sätta på dessa vid besiktning. Munstyckena borde anpassats till det mera öppna avgassystemet.

Slopy
2019-07-07, 13:43
Med förutsättningar att allt är återställt efter strypningen och de rätta munstyckena sitter i (front: 125 bak: 122,5) och att luft/bränsle nålen har sitt ursprungsläge (2,5 varv ut efter en soft seat) och original ljuddämparna på, bör förgasarna synkas med manometer, då skall den inte puffa om allt är rengjort i förgasarna och att bränslenivån är korrekt justerad i flottörhuset.

Det som gör saken komplicerad är att det inte är originalljuddämparna som sitter på. Det är SilverTail-ljuddämpasre. Om det gjorts rätt när dessa monterades så borde väl munstyckena anpassats efter det nya avgassystemet eftersom de är mer öppna än original. Men jag kör med dB-killers monterade och det kanske det blir mer likt originalljuddämparna. Om man sätter på mer öppna ljuddämpare så ska det väl på större munstycken. Stämmer detta? Även lågfartsmunstyckena har väl betydelse.

Slopy
2019-07-07, 13:47
I mitt fall satt en strypbricka mellan topp och förgasare, eftersom gaspådraget påverkades av ett spjäll och själva trotteln är vakumstyrd via ett membran, räckte det att ta bort brickorna.

Jag har även sett att det finns strypkit med trottlar. Som jag förstått det fungerar det så att trottlarna inte kan lyfta hela vägen upp.

Lasse Pamdal
2019-07-07, 14:35
Den kanske aldrig har blivit rejettad av den förra ägaren, så det kanske sitter originalmunstycken i den som gör att det puffar. Om det är så, så får du ta reda på vilka munstycken som passar just SilverTail och byta ut dem. Många byter avgassystem men vågar inte ta ner förgasarna utan kör som det är. Visst, det är lite bökigt att demontera förgasarna men inte på något sätt omöjligt. När de är nere så föreslår jag att du kollar och justerar flottörerna och byter O-ringen som sitter i sätet för nålen (gummikonan) som stänger bränsletillförseln, O-ringen blir som porslin efter många år och läcker som ett såll.

Flottörinställning med skjutmått:
Adjust to 23mm from the gasket base, with gasket removed, to the rounded top of the float with the carbs turned upside down. Make sure to check both sides of the float as they can be different.

Pilotskruv justering:
2.5 turns from a soft seat is the nominal setting. Andra mått kan gälla för SilverTail.

Tveka inte, plocka ner förgasarna du kommer att bli nöjd och erfaren av det.

Slopy
2019-07-07, 15:14
Ja det kan vara så att de inte anpassat med andra munskycken.
Menas det med beskrivningen du citerar att att förgasarna ska stå rakt upp och ner och så man ska mäta till flottörens högsta punkt d.v.s. mitt på den?
När du säger plocka ner förgasarna , menar du då fulltändigt i bitar?

Lasse Pamdal
2019-07-07, 15:49
Ja det kan vara så att de inte anpassat med andra munskycken.
Menas det med beskrivningen du citerar att att förgasarna ska stå rakt upp och ner och så man ska mäta till flottörens högsta punkt d.v.s. mitt på den?
När du säger plocka ner förgasarna , menar du då fulltändigt i bitar?

Du lägger dom uppochner när du justerar så att flottörerna hänger på nålen och mäter med skjutmått ner där packningen till flottörhuset låg, upp på den högsta punkten på flottören, mät på båda sidor för det finns 2 flottörer som sitter ihop i varje flottörhus. När man justerar bänder man lite på plåtbläcket som trycker på nålen, tills man får rätt mått 23mm. (viktigt)
Nej, inte fullständigt i bitar det behövs inte, du kan låta dom sitta kvar ihop, men ta en i sänder när du renoverar, öppna en förgasare i sänder så blandar man inte ihop delarna. Och använd mobilen och ta kort med så fort du lossar på något, så är det lätt att få tillbaks på rätt ställe.

Slopy
2019-07-07, 16:48
Bra ide att låta dem sitta ihop och renovera en i sänder. Men behöver man inte ta ner varje förgasare totalt för att få den helt ren i alla kanaler o.s.v.?

Lasse Pamdal
2019-07-07, 17:04
Du kan fortfarande ha dom ihop det går att komma åt det man behöver. Kolla denna Youtube filmen, den beskriver rätt bra hur du skall göra. En bra ide är väl att du skaffar ett renoveringssats innan du börjar så du har dom tillhands när du demonterat förgasarna.
https://www.youtube.com/watch?v=nx5WYs5W8u0

Per Lindström
2019-07-08, 14:38
Det som gör saken komplicerad är att det inte är originalljuddämparna som sitter på. Det är SilverTail-ljuddämpasre. Om det gjorts rätt när dessa monterades så borde väl munstyckena anpassats efter det nya avgassystemet eftersom de är mer öppna än original. Men jag kör med dB-killers monterade och det kanske det blir mer likt originalljuddämparna. Om man sätter på mer öppna ljuddämpare så ska det väl på större munstycken. Stämmer detta? Även lågfartsmunstyckena har väl betydelse.
Har de inte bytt munstycken kan det vara där felet är.

Slopy
2019-07-08, 21:48
Du kan fortfarande ha dom ihop det går att komma åt det man behöver. Kolla denna Youtube filmen, den beskriver rätt bra hur du skall göra. En bra ide är väl att du skaffar ett renoveringssats innan du börjar så du har dom tillhands när du demonterat förgasarna.
https://www.youtube.com/watch?v=nx5WYs5W8u0

Blir förgasarna tillräckligt rena med att göra det han gör på filmen?

Slopy
2019-07-08, 21:56
Har de inte bytt munstycken kan det vara där felet är.

Kan vara så. Eller tvärt om att de har bytt munstycken med avsikt att man ska köra utan
dB-killers monterade. Problemet kan ligga i att jag kör med dB-killers monterade och då kanske motståndet blir ungefär som originalljuddämparna.

Ett par saker som jag inte tänkt på att nämna tidigare och som kanske kan vara vikigt att veta är att det bara är den bakre cylindern som smäller i ljuddämparen. Och så är den väldigt svajig i varvet när den går på tomgång.

baggen1970
2019-07-09, 18:21
Blir förgasarna tillräckligt rena med att göra det han gör på filmen?

Jag vill säga att om man skal göra dom riktig ren så demontera allt som går , lägg dom i någon lösning "kommer inte ihåg vilken bara" något dygn , blåsa rent dom med tryckluft bakvägen igenom alla kanaler , kör dom i ultraljudstvätt och vrid gärna på dom en stund så medlet kan komma in i alla kanaler för blir det luft funkar inte ultraljudstvätten , blåsa rent med tryckluft bakvägen i alla kanaler igen.

Slopy
2019-07-09, 22:20
Jag vill säga att om man skal göra dom riktig ren så demontera allt som går , lägg dom i någon lösning "kommer inte ihåg vilken bara" något dygn , blåsa rent dom med tryckluft bakvägen igenom alla kanaler , kör dom i ultraljudstvätt och vrid gärna på dom en stund så medlet kan komma in i alla kanaler för blir det luft funkar inte ultraljudstvätten , blåsa rent med tryckluft bakvägen i alla kanaler igen.

Problemet är att jag inte har tillgång till tryckluft eller ultraludstvätt. Men en ultraludstvätt kan man iofs köpa för 5-600 kronor.

Slopy
2019-07-09, 23:20
Idag monterade jag bort insatserna i ljuddämparen och satte i de öppna delarna. Så som meningen är att man ska ha ett SilverTail-ljuddämpare. Bara för att se om det blev någon skillnad. Det small lika mycket men högre. Men däremot tyckte jag att hojen drog något bättre. Tomgången gick på 1 500 r/min, så den ställde jag ner så pendlade mellan 1000 - 1100 r/min. Tomgången gick stabilare än när jag hade ljuddämparinsatserna på. Men när jag kom hem efter något mer än en timme så gick den inte på tomgång alls. Jag pallar inte att höra på det jäkla oväsenset som blir utan insatserna, så jag vill köra med insatserna. Om det nu är så att munstyckena i förgasarna är anpassade till att köra utan insatser, kan det då funka om man kör med insatserna och byter till originalmunstyckena i förgasarna?
Jag önskar att jag hade ett original avgassystem att montera.

Slopy
2019-07-11, 14:01
Nu har jag fått veta att det inte funker att jaga tjuvluft med startgas på avgassidan, bara på insugen. Och då kan smällarna bero på att avgassystemet dra tjuvluft på något ställe. Så jag ska byta packningen som sitter där avgasarröret går in i bakre toppen, eftersom den baktänder på bakre cylindern. Då kan man hoppas på att det är där felet sitter.

Har nu mobiliserat tillräcklig mod för att ta av förgasarna och renggöra dem. Med Clymer verkstadshandbok och Youtube till hjälp ska det gå. Nu har jag beställt renoveringssatser till förgasarna. I varje sats ingår 18 delar, packningar, munstycken och nålar m.m. Lika bra att byta så mycket som möjligt när man ändå har förgasarna nere.

baggen1970
2019-07-11, 16:59
Lite svårt kolla avgassidan pga den inte suger in bara trycker ut som du förstått men starta hojen , tänd en cigg , få någon att hålla framför utblåset på avgassystemet och blås rök runt avgassystemet där det är fäst mot cylindern , borde visas att röken blåser iväg .
Kolla även där rören är monterad på grenröret.
Inte fel att byta packningarna men om dom inte läcker så är det rätt så onödigt.
Innan du skruvar av grenröret så spruta lite rost lösare under några dagar på muttrarna , risken är att man drar av pinn bultarna när man lossar gamla grenrör.
När du demonterar förgasaren skriv upp hur nålar , brickor på nålen och luftskruven sitter så du kan få den inställningarna rätt igen.
Även om det står i manualen så kan jag nästan garantera att när dom bytt munstycken så har dom nog garanterad justerad resten med.

Slopy
2019-07-11, 17:57
Ska ragga upp en rökare så jag kan göra det testet. Mycket talar för att det är någon stans på avgassystemet det drar tjuvluft, eftersom insugen inte reagerade på startgasen.

I renoveringssatsen ingår nålar och original munstycken. Nålarna kan väl bara ställas in på ett sätt, eller...? Eftersom jag vill köra med insatserna i ljuddämparna (SilverTail) så kommer jag att bestycka förgasarna med originalmunstyckena. Det borde lira ihop med avgassystemet. Och då bör det kanske inte ha någon betydelse hur förgasarna är inställda nu. Men hur luftskruvarna står få man notera. Jag läste någonstans att fabriksinställningen är 2,5 varv ut. Vad finns det mer än luftskruvarna som det går att göra inställning/anpassning på?

baggen1970
2019-07-11, 20:07
Tycker att det skal inte göra sådär jätteskillnad med och utan insatser att man skal behöva bestycka om förgasarna för det.
Ingen skillnad på min med eller utan och även en annan burk testad som jag känner på hojen.
Vissa nålar kan ha skåror i sig som man kan flytta dom upp och ner med ett klipps och har dom inte det så brukar man lägga små brickor under för att höja nålen lite för mera bensin.
Vet ej om det är så på din men på min finns det ett hål i membranet längst ner så när jag släpper ner nålen och sedan den hållaren till fjädern får jag se till att den inte täcker hålet för då blir det fel , så kolla noga när du plockar upp det så det hamnar rätt igen.

Slopy
2019-07-12, 10:56
På bilden där jag beställde renoveringssatsen såg det inte ut som att det fanns skåror på nålen. Jag förstår inte riktigt hur du menar med membranet. Du menar väl att hålet sitter mitt i membranet? Men på min hoj sitter membranet ihop med trotteln. Borde det inte ge sig själv när man sätter ner nålen med brickorna på rätt ställe?

Lasse Palmdal: Du som har Virago, har du någon koll på hur nålarna ska sättas?

baggen1970
2019-07-12, 11:34
Min har ett lite hål i membranet längst ner brevis där nålen går in i trotteln.
Vet ej om alla har det men bara kolla snabbt så ser du.
Den plastgrejen som står ovanför nålen som fjädern pressar på har 4 ben på min och den måste placeras så den inte täcker hålet.
Flesta orginal nålar har nog inga skårer , därav normalt lägga bricka under nplarna för mera bränsle

Lasse Pamdal
2019-07-12, 16:35
På bilden där jag beställde renoveringssatsen såg det inte ut som att det fanns skåror på nålen. Jag förstår inte riktigt hur du menar med membranet. Du menar väl att hålet sitter mitt i membranet? Men på min hoj sitter membranet ihop med trotteln. Borde det inte ge sig själv när man sätter ner nålen med brickorna på rätt ställe?

Lasse Palmdal: Du som har Virago, har du någon koll på hur nålarna ska sättas?

På mina nålar finns det bara ett läge, alltså en skåra, med man kan justera med brickor som nämnts tidigare om det behövs, men brukar justeras med luft/bränsle nålen.
Jag köpte mina här när jag renoverade mina förgasare.
http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/reservdelar/forgasardelar/forgasardelar-yamaha/renoveringssats-yamaha/forgasar-renoveringssats-till-yamaha-xv1100-virago-my-88-99

Slopy
2019-07-12, 17:58
På mina nålar finns det bara ett läge, alltså en skåra, med man kan justera med brickor som nämnts tidigare om det behövs, men brukar justeras med luft/bränsle nålen.
Jag köpte mina här när jag renoverade mina förgasare.
http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/reservdelar/forgasardelar/forgasardelar-yamaha/renoveringssats-yamaha/forgasar-renoveringssats-till-yamaha-xv1100-virago-my-88-99

Jag var också i kontakt med NCCR men de hade inte den satsen på hyllan. Han behövde 14 dagar för att få fram den. Så jag hittade samma sats på en tysk sida, och de lovar kortare leveranstid. Tycker du att det var något knepigt med att sätta ner nålarna rätt - och i så fall vad?

Lasse Pamdal
2019-07-15, 15:40
Jag var också i kontakt med NCCR men de hade inte den satsen på hyllan. Han behövde 14 dagar för att få fram den. Så jag hittade samma sats på en tysk sida, och de lovar kortare leveranstid. Tycker du att det var något knepigt med att sätta ner nålarna rätt - och i så fall vad?

Ja, jag minns att det tog lång tid efter beställningen innan jag fick dom, tror att dom beställer från usa efter dom fått beställningen.
Jag hade inga problem med att sätta i nålarna, bara att montera s.a.s, så det tror jag inte du skall få problem med.

Slopy
2019-07-16, 15:41
Tack Lasse,det låter betryggnade att det inte är nåt tricks med nålarna. Jag har fått grejerna från tyskland idag. Det är samma Keyster-sats som NCCR säljer. Beställde den 10:e och leverans den 16:e. Det är ju absolut helt ok leveranstid. Det är en skåra i nålarna. Det är en fråga som jag inte lyckats få svar på här än. "Är det bara luftskruven som man justerar förgasarna med?" vilkert skulle innebära att övriga skruvar och munstycke bara skruvas fast?" Hoppas du kan hjälpa mig med denna frågan. För övrigt ska jag ytterligare studera de filmer ni har länkat upp. De är till otrolig hjälp.

Lasse Pamdal
2019-07-18, 05:46
Tack Lasse,det låter betryggnade att det inte är nåt tricks med nålarna. Jag har fått grejerna från tyskland idag. Det är samma Keyster-sats som NCCR säljer. Beställde den 10:e och leverans den 16:e. Det är ju absolut helt ok leveranstid. Det är en skåra i nålarna. Det är en fråga som jag inte lyckats få svar på här än. "Är det bara luftskruven som man justerar förgasarna med?" vilkert skulle innebära att övriga skruvar och munstycke bara skruvas fast?" Hoppas du kan hjälpa mig med denna frågan. För övrigt ska jag ytterligare studera de filmer ni har länkat upp. De är till otrolig hjälp.

Ja,det är bara luftskruven man kan justera, alla andra munstycken är fasta. Börja med att skruva in dom i botten försiktigt utan våld gör sedan grundinställningen 2,5 varv ut, men eftersom du har ett annat avgassystem kan du få justera det. Går den ändå för snålt får du gå upp lite på huvudmunstycket, så hör dej för vilka munstycken som passar just ditt avgassystem innan du sätter tillbaka förgasarna. Du bör även synka förgasarna så dom går lika.

Slopy
2019-07-18, 16:23
Tack för det svaret. Vad får man mer och mindre av om man skruvar luftskruven in resp. ut? Får hojen mer soppa och luft om man skruvar ut?
Jag snackade med en snubbe på en MC-firma och han sa att det ska lira ihop med originalmunstyckena om jag kör med insatserna monterade i ljuddämparna. Var kan man egentligen bäst få svar på vilket munstycke som lirar bäst ihop med SilverTail avgassystem? Förgasarna är nysynkade så där ska det inte vara något problem.

Per Lindström
2019-07-20, 10:43
Har för mig att den får mer soppa ju mer du skruvar ut.

Slopy
2019-08-30, 13:04
Nu har jag bytt packningarna mellan avgasrören och cylindrarna och tagit på tätningspasta i skarvarna mellan avgasrören och ljuddämparna. Men problemet med baktändningen i den bakre cylindern kvarstår. Nästa steg blir väl att rengöra förgasarna och byta munstycken, packningar m.m.