handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med identifiering



Likstupet
2019-04-23, 11:13
Hoj
Har en gammal mc-motor liggande och behöver hjälp med att identifiera densamma. Den har legat hos mig i snart trettio år så nog är det en veteran allt. Jag har tittat runt kring motorn för att hitta någon sorts identifiering men det enda jag har sett är ett G inne i en ring. Den ser ut att vara kring 250cc eller möjligen större.

Så nu vänder jag mig till er kunniga nördar för att höra vad ni tror eller vet. Skickar med lite bilder så kanske identifieringen blir lättare.

Ove
2019-04-24, 22:19
Hoj
Så nu vänder jag mig till er kunniga nördar för att höra vad ni tror eller vet. Skickar med lite bilder så kanske identifieringen blir lättare.

:rolleyes: Ej nörd och absolut inte kunnig men på första bilden finns det ett G. Girela har ett gäng med loggor men jag har inte funnit just det G;et. Kanske ändå en början att forska vidare på...

Likstupet
2019-04-28, 19:47
Har kollat runt lite på just Gilera men är tveksam då de verkar ha ett emblem på motorn som det stor Gilera på.
Något sådant står inte att finna på min motor.

Fler ideer?

Ove
2019-04-29, 10:19
Fler ideer?

:hmmmm2: G i en ring? Ser ut att vara en 2-takt vid första titten men sen ser jag något som kan vara ett rör till en stötstång + en oljepump? Kan det vara en sidventil 4-taktare? Eftersom det bara finns ett rör och insuget sitter högt i toppen kan det t.o. m. vara en snarkventil på insuget och i så fall är den urgammal...

Jag har också kollat runt lite men finner inte just den loggan. Inte så konstigt egentligen för det har tillverkats motorer och hojar i små verkstäder världen över så det kan vara ett väldigt "litet"märke.

oliven
2019-05-01, 20:04
Du kanske hittar något här...
http://woiweb.com/wiki/index.php?title=Motorcycle_Information_and_Photos_ by_Marque:_G

Likstupet
2019-05-01, 21:45
Hej

Med största sannolikhet har frågan fått sitt svar. Via ett brittiskt forum fick jag upplysning om att motorn är en belgisk produkt, Gillet Herstal förmodligen ca 500cc.

Tack alla som engagerat er. :)