handdator

Visa fullständig version : Suzuki 1200S Bandit



Den grå
2019-04-13, 23:11
Jag blev med Ny hoj idag!

Jag Sålde min Triumph 900 Legend tidigare i våras och har haft som plan att ersätta den i garaget sedan dag 1.

Idag handlade jag en Suzuki Bandit 1200s från 2004 och har kört de första milen med den.

Finns det fler som kör denna sorts båge här på forumet?

Lite för och nackdelar med den så man kan hålla ögonen öppna efter glitchar eller bara tips på hanteringen av den.
Tacksam för input
Den grå!

baggen1970
2019-04-14, 21:36
Grattis med ny hoj .

Den grå
2019-09-02, 20:56
Grattis med ny hoj .

Lite sent svar men ändock ett svar:o
Tack!:)

Den grå
2019-09-02, 21:13
Jag tog en tur med Suzukin i dag och det har kommit lite krypande att den är lite hackig när den är kall!
Jag tänker göra en liten analys i vinter och undrar om någon är vass på att styra in mig på rätt väg!!
Säkert behöver förgasarna en rengörning men jag misstänker att det kan vara något mer.
Om jag tömmer förgasarna så går den bättre men det kommer snabbt tillbaka.
Jag tänkte börja med att se hur tändstiften mår och vad de säger om soppatillgången sedan får vi se vilken väg det bär!
Tips mottages tacksamt!
Dg

baggen1970
2019-09-03, 07:44
Med tanke på att den går bra när du tömmer förgasarna men kommer åter efter en stund så låter det ju som om den får i sig för mycket bensin i mitt huvud.
Fel på flottörnivån?
Flottörnål som inte tätar som den skal och släpper igenom bensin.

Den grå
2019-09-03, 21:28
Med tanke på att den går bra när du tömmer förgasarna men kommer åter efter en stund så låter det ju som om den får i sig för mycket bensin i mitt huvud.
Fel på flottörnivån?
Flottörnål som inte tätar som den skal och släpper igenom bensin.

Jag såg nu att tråden inte ligger på rätt plats :rolleyes:

Tack för input Baggen!!
Det som jag märker är att den vill gå råddigt på låga varv medan den går ganska trevligt på lite hetsigare varv, inte något bra utgångsläge för någon som tänkt behålla kortet :cool:
Den är hackig som kall men man kan även märka det när man låtit den gå varm men inte annat än att den hackar till någon gång ibland när man kör långsamt utan gaspådrag.

Jag tror dessutom att nålarna är utbytta på den för inte allt för länge sedan!!

Dg

baggen1970
2019-09-03, 21:37
Möjligen lågfartsmunnstycken som ör lite skitiga då.
Som du tänkt , plocka av och rengöra så tror jag det löser sig.
Har du tur kan det räcka med en flaska injection cleaner i tanken.
Jag kör så mycket som möjligt på 98 oktan i min för att hålla förgasarna rena , mindre etanol som det blir klet och skit av när bensinen ångar bort när hojen blir stående en stund.

Den grå
2019-09-04, 16:30
Möjligen lågfartsmunnstycken som ör lite skitiga då.
Som du tänkt , plocka av och rengöra så tror jag det löser sig.
Har du tur kan det räcka med en flaska injection cleaner i tanken.
Jag kör så mycket som möjligt på 98 oktan i min för att hålla förgasarna rena , mindre etanol som det blir klet och skit av när bensinen ångar bort när hojen blir stående en stund.


Jag har kört igenom några tankar med injection cleaner och även som du säger kört en del på 98 oktan , där har jag tyvärr slarvat en del och kört i 95 emellanåt.

Det låter som en rejäl vask är av nöden..
Hoppas det räcker och att förra ägaren bara varit lite slarvig med att hålla igång förgasarna över vintern..Ett misstag jag ska undvika och sedan hoppas jag den ska gå som en dröm :)

baggen1970
2019-09-04, 17:11
Händer det slarvas här med tyvärr när det inte finns annat att välja på , måste köra slut på det jag har nu pga bara 95 sist.
Min går lite ryckigt på låga varv tills jag vrider lite på gasen.
Hade isär förgasarna i vintras men blev inte sådär mycket bättre , skulle nog plockad i småbitar och ultraljudstvättad men fegade ur.
Skyller på att hojen rullat 10,000 mil snart så allt är slitet.

Den grå
2019-09-08, 19:38
Händer det slarvas här med tyvärr när det inte finns annat att välja på , måste köra slut på det jag har nu pga bara 95 sist.
Min går lite ryckigt på låga varv tills jag vrider lite på gasen.
Hade isär förgasarna i vintras men blev inte sådär mycket bättre , skulle nog plockad i småbitar och ultraljudstvättad men fegade ur.
Skyller på att hojen rullat 10,000 mil snart så allt är slitet.

Jag har tittat lite på en YT kanal som heter It´s Bandit o´clock killen som mekar med sin Bandit 1200 (iofs årsmodell 2000 men bör nog vara snudd på lika)
Han har haft ett liknande problem som mig med att den går lite knackigt på lägre varv , jag tror att det var en av jettarna som satt galet eller var helt fast i förgasaren!
Jag tänker ju pilla lite med förgasarna så jag kanske löser det..

Jag tömde förgasarna på bensin idag och sedan körde jag en stadig runda på Grannön (Orust)
Bågen går fint efter att man tömt den så jag misstänker starkt att det kommer kondens från tanken ner i dem!!
Det där att den går lite hackigt på lägre varv stör mig dock inte så lite!!!:mad:

Den grå
2019-09-08, 19:39
Det är nytankat med 98 nu också :)

baggen1970
2019-09-08, 20:38
Jag har tittat lite på en YT kanal som heter It´s Bandit o´clock killen som mekar med sin Bandit 1200 (iofs årsmodell 2000 men bör nog vara snudd på lika)
Han har haft ett liknande problem som mig med att den går lite knackigt på lägre varv , jag tror att det var en av jettarna som satt galet eller var helt fast i förgasaren!
Jag tänker ju pilla lite med förgasarna så jag kanske löser det..

Jag tömde förgasarna på bensin idag och sedan körde jag en stadig runda på Grannön (Orust)
Bågen går fint efter att man tömt den så jag misstänker starkt att det kommer kondens från tanken ner i dem!!
Det där att den går lite hackigt på lägre varv stör mig dock inte så lite!!!:mad:

Provat tömma hela tanken och sen fylla på med ny fräsh bensin för att utesluta kondens , min fick 13 liter 98 i tanken idag efter halva turen idag.
Var nästan i ullared och vände innan man åkte hemåt idag och provade lite nya vägar som var sådär ibland .

Den grå
2019-09-08, 21:59
Provat tömma hela tanken och sen fylla på med ny fräsh bensin för att utesluta kondens , min fick 13 liter 98 i tanken idag efter halva turen idag.
Var nästan i ullared och vände innan man åkte hemåt idag och provade lite nya vägar som var sådär ibland .

Nä det har jag bara hunnit fundera över men det är en god tanke!

Samma YT kanal fick ett tips om att färg i tankens insida kunde flagna och lägga sig i rören mellan förgasarna!?
Om det ligger något sådant i förgasarna så blir det nog en mer ingående nedplockning!!

Det var samma med vägarna på Orust!
Vissa av dem är bara gjorda för LGF skyltat känns det som :cool:

baggen1970
2019-09-09, 11:10
Tycker att är det skit i tanken så borde det inte hjälpa tömma förgasarna och den skulle gå bra en stund , skiten fastnar och sitter där den sitter i så fall tror jag.
Montera ett bränslefilter på bensinslangen så ser du om det kommer skit eller inte ifrån tanken.
Hade det på min förra ZRX1100 för jag trodde att det var skit i tanken men jag hade fel.
Typ detta : https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/filter/branslefilter/branslefilter-universal-2000036994

Den grå
2019-09-09, 19:48
Det får nog bli att köra upp denna tanken och göra en slutrensning innan man fyller på.
Det blir ett jobb för vintern att rensa förgasarna men tanken kan ju göras innan!!

baggen1970
2019-09-11, 21:48
Nämnde ju mina förgasare här om dagen och igår lyckades jag köpa en förgasarbrygga till min hoj , fick ett infall när dom dök upp.
Tanken är att rengöra ordentligt och plocka det bästa av dom till en , hoppas jag får fingrarna ut bara.

Den grå
2019-09-12, 20:34
Nämnde ju mina förgasare här om dagen och igår lyckades jag köpa en förgasarbrygga till min hoj , fick ett infall när dom dök upp.
Tanken är att rengöra ordentligt och plocka det bästa av dom till en , hoppas jag får fingrarna ut bara.

Trevligt!
Vinterhobbyjobb :cool::cool:

Den grå
2020-04-05, 20:58
Jag har tvättat förgasare i helgen!
j-klar vad struligt det är att plocka ur förgasare när original luftburk sitter på plats.
Det som var nedskitat var den övre delen av förgasarna!
Under membranen så var det tunn svart sotskit!?
Det verkar som det slår tillbaka från cylindrarna!! Är det någon som har erfarenhet av det?
Jag startade upp bågen och den går bättre än tidigare men den puffar lite på tomgång..
Jag såg att förgasarna behöver bli lite bättre satta mot insugsgummina så det kan ha med det att göra att den puffar kanske??

baggen1970
2020-04-05, 21:46
Vågar mig inte på att säga nått men du hittar lite info här http://www.braigasen.com/nyser.htm
Hur är synkningen på dom?
Mina var ju en mardröm nu innan jag fick synkat dom , finns synknings verktyg ifall du vill prova.

Den grå
2020-04-06, 19:52
Vågar mig inte på att säga nått men du hittar lite info här http://www.braigasen.com/nyser.htm
Hur är synkningen på dom?
Mina var ju en mardröm nu innan jag fick synkat dom , finns synknings verktyg ifall du vill prova.

Christer var ju och nosade på för små lågfartsmunstycken.
Inte omöjligt att han hade rätt!
Jag har haft lite tankar på att skaffa ett synkningsverktyg också, hade varit nice att få koll på sådant!!

baggen1970
2020-04-06, 20:10
Ja men lite konstigt om dom skulle vara för små om det är originalet som sitter i.
Synkningsverktyget är inte helt fel att ha .
Christer säljer ju denna som är liknande mitt http://www.braigasen.se/forgasarverktyg/carbtunepro/carbtunepro.html
Om inte får du hojta till så möjligen vi kan lösa det.

Den grå
2020-04-23, 20:19
Jag har stött på lite patrull i mina försök att få ordning på Banditen!
När nu förgasarna är rengjorda och tillbaka monterade så verkar bågen starta på låga varv och allt verkar fungera men när jag tar en tur på den så att den blir varm så ökar varvtalen på tomgång till 3000rpm eller tom mer och det känns som varvtalen ändrar sig..
Är det någon som vågar sig på en gissning varför den gör så, och vad har jag fipplat med för att få problemet??

baggen1970
2020-04-24, 07:46
Kan det vara tjuvluft någonstans ?
Provat spruta startgas runt insug mm för att se om det ändrar sig ?
Min gick ju inte alls på tomgång eller alla burkarna innan jag synkade förgasarna hmm

Den grå
2020-04-25, 20:49
Nä!
Jag testade men det verkar inte suga tjuvluft!
2:an eller 3:ans förgasare verkar nysa en del men det verkar inte de andra göra längre!!
men problemet med en självhöjande tomgång kvarstår :confused:
Jag förstår inte vad som bråkar!
Kan jag ha satt någon slang galet så den får fel bränsleflöde när den gått ett tag kanske??
Vacumstrul alltså?

baggen1970
2020-04-25, 21:07
Hur är det med flottörnivån ?

Den grå
2020-04-26, 09:46
Hur är det med flottörnivån ?

Den är oförändrad sedan innan jag gjorde rent förgasarna.
Jag var ganska försiktig med just nålarna vid montaget för att inte ändra flottörerna!!
Tacksam för intresset för mitt problem Baggen, alltid bra att hålla på och bolla tankar när man börjar bli hemmablind..

baggen1970
2020-04-26, 20:17
Min nös och levde lite sitt eget liv innan synkningen så jag skulle vilja prova , säg till så får du låna.
Fort och enkelt gjort.
Inte så att du har vänt på distanserna som sitter under munstyckshållaren där trottelnålen går in i ?
Vet ej om du har samma men jag har på mina förgasare och dom måste an vända åt rätt håll.
Nr 16 på bilden7565
Sen frågar jag igen om du dubbelkollade så alla flottörerna var i samma och rätt läge/höjd ?

Jag måste plocka ur mina förgasare igen och dubbelkolla för den hostar och går dåligt den första minuten eller 2 innan jag får upp lite värme i den.
Fått tips om att det kan vara en flottör som släpper igenom bensinen eller liknande.
Lättstartad som varm och går fint på tomgång så än så länge har jag inte bråttom.

Den grå
2020-04-26, 21:11
Intressant!
Jag kan klart tänka att de är osynkade så det hade varit intressant att fixa dem!
Just distansen som du visade känner jag inte igen?
Min är lite sån som du beskriver med men när den sedan kommit förbi uppvärmd så drar den på med högre varv!!

baggen1970
2020-04-26, 21:45
Min dör om jag lämnar den med choken på så får starta med choken och sen slå av den och stå och gasa lite försiktigt.
Men den ökar inte tomgången så mycket när den är varm , ställer den när hojen är varm och när den är kall orkar den inte hålla sig igång.
Förut när den var varm ökade ju tomgången mycket om man slog på choken men nu börjar den blöddra och skjuta istället så nått knasigt är det med mina med tyvärr

baggen1970
2020-05-02, 19:21
Nu håller jag tummarna för Banditen :rock::adore:

baggen1970
2020-05-02, 20:20
Nu har jag kollat lite och du hade rätt om flottörhöjden som är 13mm +-1mm enligt serviceboken.
Du hittar serviceboken här , ladda hem i pdf format utan registrering gratis : https://www.manualslib.com/g/gsf1200.html

Nu har jag koll på hur man kommer åt att synka med , man lossar insugsklämmorna och vinkla förgasarna bak och upp för att komma åt bättre enligt manualen.
Kan vi testa nästa gång :-)

Den grå
2020-05-03, 22:10
Nice den kommer bli grym att ha!:)

Jag gjorde en liten provtur till Torp, Bovallstrand, Lysekil och tillbaka via färjan!
Frugan satt bak på bönpallen och Banditen gick finfint!

En riktigt bra dag :cool:

Synkningen kan väl bara göra den ännu bättre så det borde vi kanske testa!
Det var Trevligt att få besök och grymt att vi hittade det som strulade!:)

Stort tack Baggen!

Den grå
2020-05-08, 13:16
757675777578

Så där ja!
Nu har jag fått bytt däck på Suzukin :rolleyes:
Jag pillade med en egen lösning för att slippa lägga ut monteringspengar varje gång och dessutom kunna leta bra erbjudande på schyssta däck. En god tanke! Men...
Det var sista gången för detta, det är värt att lämna in hjulen för att fixa det eller skaffa en hel däckmaskin för de som ploppar dit däck på You tube kan det tydligen utan att se ut som en slaktplats efteråt, jag är nöjd med att inte tummen sitter fast i fälgen efter detta äventyret :rolleyes:

baggen1970
2020-05-08, 13:29
Ser ut som du fick jobba hårt för att byta dom.
Är nog lättare med en maskin men som sagt min kompis fixar det hur enkelt och snabbt som helst på garagegolvet utan blodvite.
Bra jobbat så tummen upp på den .

Den grå
2020-05-08, 22:01
Ser ut som du fick jobba hårt för att byta dom.
Är nog lättare med en maskin men som sagt min kompis fixar det hur enkelt och snabbt som helst på garagegolvet utan blodvite.
Bra jobbat så tummen upp på den .

Intressant att veta vad han använder för prylar ,för Biltemas däckjärn var inte riktigt tillräckligt för att kränga över bakdäcket , framdäcket gick skapligt men j-klar vad jag slet med bakdäcket!:o

baggen1970
2020-05-09, 07:55
Tyvärr ingen bild på verktyget han använder för att få det gamla däcket att släppa fälgen men ett hemmabygge som liknar detta
7579
Däckjärnen som används ser ut som biltemas men använder 3 stycken för att få minst möjligt press på dom , 2 på kanterna och det 3dje precis bredvid , knäna på dom i ytterkant och när du dragit över det 3dje flyttar du det på utsidan precis innanför en liten bit samtidigt som du flyttar knäet för att hålla det du precis vikit över.
Lägger 4 klossar under fälgen som du ser på bilden bara för att inte bromsskivan skal få kontakt med golvet.
Ut med ventilen för att poppa däcket på plats.
75807581

Var och hjälpte en kompis som skulle montera sitt eget för första gången och han hade inte det lilla verktyget för att skruva ur ventilen så det blev montera spännband runt däcket för att få det såpass nära fälgen att luften inte åkte ut.
Bara vara försiktig när man släpper spännbandet sen för det är otrolig mycket kraft bakom det sen..

baggen1970
2020-05-09, 07:57
Skal prova fixa mera bilder när jag skal byta fram , inte beställt än men det behövs snart.

baggen1970
2020-05-09, 08:04
Däckmonteringspasta är inte helt fel att ha heller : https://www.viktobult.se/sv/verktyg/dackpasta-5-kg.html?gclid=Cj0KCQjwhtT1BRCiARIsAGlY51Ir9_A2nGXD V-q1nzDk4q3cvLAOAurizLdvw8XHD3wuBeFdvNBpl9MaAkDDEALw _wcB
Denna på 5kg var billigare med frakt än vad biltemas på 2kg

Den grå
2020-05-09, 19:43
De där däckjärnen är inte de jag hittade på Biltemas Mc avdelning !
Dessa ser mycket med gedigna ut!

Just att fylla luften var inget problem för mig det poppade snällt.
Tack för länken till pastan där fanns även bättre däckjärn på den sidan 600mm långa :cool: det borde ju vara bättre än mina på 20 cm eller liknande ,, svettigt!!!

baggen1970
2020-05-09, 19:50
Ja 20 cm låter kort så då förstår jag att det blir jobbigt .
Biltema har ju 60cm däckjärn med , konstigt att dom inte låg på samma ställe som dom korta dinky toys grejorna;)

Den grå
2020-05-10, 21:12
Ja 20 cm låter kort så då förstår jag att det blir jobbigt .
Biltema har ju 60cm däckjärn med , konstigt att dom inte låg på samma ställe som dom korta dinky toys grejorna;)

Merförsäljning kallas det visst :rolleyes:

Den grå
2020-05-12, 17:04
Igår lyckades jag till slut ta mig ut på premiär turen på de nya däcken!!
Tydligen så har jag en helt ny båge numera :love:
Vilken skillnad det blir med nya däck! prisvärt !!!:)

baggen1970
2020-05-12, 17:13
Så 4kantiga dom gamla var så kan jag tänka mig det blev skillnad :o
Vet själv när jag gick ifrån mitt totalt slut Angel GT till mitt Road 5 , Angel GT är lite rundare profil med så när jag bytte räckte det ju med att tänka på att lägga ner den i kurvan.

Den grå
2020-05-12, 21:23
Så 4kantiga dom gamla var så kan jag tänka mig det blev skillnad :o
Vet själv när jag gick ifrån mitt totalt slut Angel GT till mitt Road 5 , Angel GT är lite rundare profil med så när jag bytte räckte det ju med att tänka på att lägga ner den i kurvan.

Typ så är det nu :cool: