handdator

Visa fullständig version : Var fäster man slangarna vid synkronisering av förgasarna?



Slopy
2019-03-08, 18:19
Var på förgasarna trycker man på slanagarna när man ska synkronisera förgasarna? I mitt fall gäller det en Virago 1100.

baggen1970
2019-03-08, 21:54
Kolla på dina insugsgummin och där hittar du vart du skal fästa dina slangar för synkning.

baggen1970
2019-03-08, 22:05
Några halvtaskiga youtube klipp som kan ge dig lite hjälp på vägen men jag skulle vilja börja med ventiljustering och rengöring av förgasarna sedan synka för att få allt bra , bara synka är ingen mirakelkur om den går dåligt tyvärr .

https://www.youtube.com/watch?v=pnH9v2qckNY

https://www.youtube.com/watch?v=-s9mKbDv1OA

Slopy
2019-03-08, 23:32
Några halvtaskiga youtube klipp som kan ge dig lite hjälp på vägen men jag skulle vilja börja med ventiljustering och rengöring av förgasarna sedan synka för att få allt bra , bara synka är ingen mirakelkur om den går dåligt tyvärr .

https://www.youtube.com/watch?v=pnH9v2qckNY

https://www.youtube.com/watch?v=-s9mKbDv1OA

Det andra klippet visade ju bra. Innebär rengöring av förgasarna att man monterar bort dem och plockar ner dom i delar?

baggen1970
2019-03-08, 23:50
Precis :)
Här är en bild på mina i vintras och jag har bara gjort den lätta demonteringen.
Men om du märker skillnad efter vintern så kan det vara gammal bensin som blivit klet eller kristaller i förgasarna och täppt till munstycken eller mer.
Gör man en enkel så räcker det ju ut med förgasarna och av med flottörhuset och sedan lossa munstycken och blåsa dom rena , hittar du skit i dom så kan man använda tunn koppartråd och tre igenom munstycken .
Motul har en spray som heter carb cleaner som skal ta bort avlagringar mm som man kan spruta igenom för lite extra tvätt.
Ibland kan det räcka köra med injection cleaner i bensinen för att det löser sig men inget mirakelmedel.
Men detta är ju mest om den går dåligt på låga varv eller om du känner stor skillnad på hur den går.
Tvekar vid vissa varvtal kan bero på att du har en vakuum läcka någonstans , kan felsökas med hjälp av startgas.
Låt hojen stå på tomgång och spruta lite startgas vid insugsgummit , vakuum slangarna och gummit till luftburken.
Varför skal du göra en förgasar synk ?
Om du gör en perfekt och sedan tar dig en tur så lär den inte vara perfekt längre säger dom.
Bild på min förgasarsynkning efter vinterns ventiljustering , hade gjort en förgasarsynkning förra året redan men efter ventiljusteringen så har det ändrat sig rätt mycket.

baggen1970
2019-03-08, 23:52
Kollade inte igenom youtubeklippen så noga kan jag säga , hoppade lite och hoppades att det skulle ge dig vad du ville veta

Slopy
2019-03-09, 14:03
Problemet med den är att man måste köra ganska länge med choke för att den ska gå jämnt. Den hugger mycket annars när man drar på. Jag vet inte vad som egentligen behöver göras. Jag har silvertail avgassystem. Men jag vill köra med insatserna. Kan det vara så att förgasarna är bestyckade till att köra utan insatser. Och när man sedan sätter på insatserna så funkar det inte riktigt? Av misstag så ändrade jag på justeringen på skruven som man synkar förgasarna med,

baggen1970
2019-03-09, 19:23
Går den bättre med choken så får den lite för lite bränsle och skulle den nog behöva större munstycken , möjligen det går att få bort med att justera lite på luft/blandskruven.
Skruva ut pluggarna och kolla , är dom vita behövs mera bensin och kan vara därför den hugger vid pådrag , dom skal vara lite chokladbruna ish i färgen.

Slopy
2019-03-09, 19:30
Jag har tänkt byta stiften så då kan jag kolla hur de gamla ser ut. Ska man öppna på luft/blandskruven då?
Behöver man bestycka om förgasarna (tex byta munskycken) när man byter avgassystem?

baggen1970
2019-03-09, 19:37
Byter man till öppnare avgassystem bör man ändra till mer bensin och för att få det bra bör man få det justerad i bänk .
Annars kan man kolla med andra vad dom kör med för munstycken och hur många varv luftskruvarna är utskruvade på deras hojar , blir ju inte 100% till din hoj men du kommer nära nog om du inte jagar den där sista hk .
Öppna eller stänga luftskruv beror lite på.
Min hoj skal ha ca 3 varv ut orginalt , dom innan som bytt munstycken till lite större och bänkad hade luftskruven 1,5 varv ut.
Kittet jag köpt nu i vintras och monterad har större munstycken och man skal borra extra hål i luftburken och luftskruven ut 3,5 varv , den går som fan nu jämfört med innan och redan innan gick den bättre än kompisen som har samma hoj som mig men orginal.

baggen1970
2019-03-09, 19:38
Jag skulle surfa runt lite och kolla vad andra har gjort med storlek på munstycken och luftskruvar , öpna filter eller inte .

Slopy
2019-03-09, 20:07
Jag har jobbat ganska mycket med mina bilar. Men med hojar är jag ganska off. Försöker lära mig. Men jag antar att sätter man på ett silvertailsystem eller liknande så är det för att köra med öppna rör. Och så bestyckar man förgasraren efter det. Insatserna kommer väl bara på när det är dags för besiktning. Men jag vill helt köra med insatserna för jag vill inte ha högt ljud. Då bör väl förgasarna vara bestyckade som original, eller... Man får väl surfa runt och försöka hitta det du föreslår. Tycker det ändå tar emot än så länge att plocka bort förgasarna och börja byta munstycken.

baggen1970
2019-03-10, 10:21
Även om man sätter in db killern kan det vara stor skillnad mot orginal rören , flesta hojar är väl snålt bestyckad för att klara avgaskrav mm .
Vet ej hur dina förgasar är men på mina kan man skruva av toppen och lyfta ur membranet och nålen och då kan man lägga en liten bricka under nålen får att lyfta den lite så man får in mer bränsle.

Slopy
2019-03-10, 16:56
Jag har ingen aning om det går att göra på mina förgasare. Man kanske måste bita i det sura äpplet och lämna in den på verkstad, även om det tar emot. Så får man hoppas att det inte blir för jäkla dyrt.

baggen1970
2019-03-10, 17:18
Här har du en skiss på en förgasare ifrån en virago 1100 1997 men säkert samma om du har annan årsmodell.
Om du tittar på nr 6 på bilden så är det nålen jag pratar om och där kan man lägga en liten bricka under för att lyfta den lite och få lite mer bränsle in.
Hyfsad lätt att fixa om man är lite händig , blir det sämre så är det inte det och lätt återställa igen och kostar inget .
Ca 10 min in i denna ser du nålen som jag pratar om , han lägger ingen bricka under men som sagt kan vara värd att testa.
https://www.youtube.com/watch?v=3FmfO-mWv3Q
Men som sagt kan vara en vakuum läcka någonstans eller möjligen choken som strular.