handdator

Visa fullständig version : Varning för bedragare på Blocket



Nina
2008-02-09, 09:16
Det varnas för en kille söderut som vill sälja två st Yamaha R1. Dessa finns inte, killen begär handpenning, gärna 5000 kr och det ska sättas in på hans personkonto.
Nu tycks några bli lurade på att då han uppger sitt personnummer och personkonto så är det helt okej. Tyvärr är den bittra verkligheten så att det är ingen garanti för att nån skulle vara ärlig. Den här killen är tydligen inte ärlig trots att han uppgett sitt personnummer.

Vad ni än gör: betala aldrig nånsin in handpenning på nåns konto. Pengar får de först när ni provkört och känt på fordonet och det ska bli affär.
Ska ni sälja en hoj – köparen får allt ta sig till ditt bankkontor så kan banken göra en överföring på plats vid affär. Nycklar och allt får de först när pengarna förts över till ditt konto.

Printer
2008-02-09, 09:23
Ojdå, tur att man inte är intresserad av dylika hojar.
Hur vet du detta, har ngn blivit av med pengar?

8)

Nina
2008-02-09, 12:15
Jag läste tråden på Sporthoj (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175248).

Själv råkade jag också ut för en bedragare på Blocket när jag satte ut min hundkoja till salu där. Det ringer en kille och erbjuder sig att hjälpa mig sälja bilen. Han erbjöd dessutom rätt hyfsat betalt för bilen, problemet var att han ville jag skulle köra bilen till hans ”firma” i Skärholmen och lämna den där. När han sen sålt bilen skulle jag alltså få pengar, det skulle röra sig om nån vecka bara. Han menade även att han hade en spekulant på bilen redan nu så det skulle inte vara några problem.
Jamen då kan han ju betala mig nu på en gång så kan han sälja den vidare till sin spekulant senare, menade jag. Det var ingen bra idé ansåg han.

Det är nog inte bara inom hojvärlden, det finns bedragare överallt som försöker ett och annat.

Maestro
2008-02-11, 10:17
Jag har blev lurad på Tradera för ett år sen, jag polisanmälde det hela och hann glömma bort det tills polisen ringde upp mig i julas. De fick tag i killen som erkände så jag fick upprättelse och pengarna tillbaka. Det kan löna sig att polisanmäla skitsaker med!

Nina
2008-02-11, 11:47
Bedrövligt är det men bra att det löste sig ändå, Maestro.
Tänk förr när ett handslag gällde, ett muntligt avtal och ett handslag och folk höll sig det också! Det var visst bättre förr. 8)

turbo
2008-02-18, 23:10
Jag har blev lurad på Tradera för ett år sen, jag polisanmälde det hela och hann glömma bort det tills polisen ringde upp mig i julas. De fick tag i killen som erkände så jag fick upprättelse och pengarna tillbaka. Det kan löna sig att polisanmäla skitsaker med!


kul att det löste sig, jag tror många tyvärr får vara med om det motsatta.

jag är tacksam för alla tips på bedragare, såna hör inte hemma på internet!