handdator

Visa fullständig version : Dagens arbete med hojen



baggen1970
2019-02-02, 22:32
Då har man påbörjad arbetet med läckande packboxar och det var inte konstigt att dom fuktade lite för det fanns x antal repor på gaffelbenet .
Testade lite lätt att slipa bort dom och det såg ut som att bli bra så i morgon blir det bättre slipning och montering:-)
Hoppas det håller om inte så får man väl fixa fram nya gaffelben.
Redan fixad och bytt munstycken i förgasarna och modifierad luftburken enligt alla konstens regler , nytt avgassystem monterad så allt som allt förväntar jag mig minst 20hk eller mer enligt andra som gjort samma ändringar.
Nästa på dagsordningen blir ventiljustering , hoppas man sliper pussla om för mycket bara :-)

baggen1970
2019-02-02, 22:43
Trångt som attans under där så enda sättet att få dom på plats är en plåt framför och en bakom förgasarna och trycka in dom med kraft sedan skal man komma åt och skruva på insugsgummin och på med gummit ifrån luftburken rätt .

baggen1970
2019-02-02, 22:45
Inte lätt att få dom på plats och ännu värre är det när fjädern hoppar av på nr 2 :-(

Nina
2019-02-03, 11:21
Snyggt! Ordning & reda ser jag. Jag brukar också lägga upp sakerna i turordning. Jag lägger allt från vänster när jag tar isär saker så när jag plockar ihop börjar jag från höger.

:adore:

Fr vänster:
Isärplockad förgasare | Scramblern naken | Ultraljudstvätt av förgasare

Den grå
2019-02-03, 19:19
Jo det ser trångt ut!!
Ibland så är det riktigt gott med podfilter!!
Min Honda har bara 2 förgasare men jag drar mig lite från att montera av dem ändå pga filtret.
Suzukin har poddar och blir barnsligt lätt, Men det skapar ju då anledning att ta av dem desto fler gånger när man behöver tuna in dem :)

Kämpa på i Vårförberedelserna.

baggen1970
2019-02-03, 19:23
Ser bra ut och gött med ordning :-)
Blev lite fel i min ordning idag och fråga inte varför men när jag skulle montera ihop sista dämparen fattas en bricka :-(
Skal sitta en ovanför och en under fjädern men helt plötsligt var det bara en kvar , orkade inte mer sedan jag hjälpt kompisen med garageporten innan jag började så troligen slut i huvudet eller nått.
Blir att plocka isär den första dämparen och kolla om jag hittar 3 brickor i den för annars fattar vi inte vart den tagit vägen.
Lite jobb att byta vajer på den porten sedan den går inuti på sidorna med en vikt i änden men det funkade till slut :-)

baggen1970
2019-02-04, 16:05
Ja då var mysteriet med den försvunna brickan löst , mycket riktigt när jag öppnade upp den dämparen som var färdig så låg det helt plötsligt 2 brickor på toppen istället för 1 :-)
Nu är båda fixade och monterad på hojen igen så ett steg närmare klar tills bättre väder och värmen kommer , men inget kul när det ser ut som detta på utsidan precis nu :-(
Glömde ta bild på hojen

Nina
2019-02-17, 20:09
Ja då var mysteriet med den försvunna brickan löst , mycket riktigt när jag öppnade upp den dämparen som var färdig så låg det helt plötsligt 2 brickor på toppen istället för 1 :-)
Nu är båda fixade och monterad på hojen igen så ett steg närmare klar tills bättre väder och värmen kommer , men inget kul när det ser ut som detta på utsidan precis nu :-(
Glömde ta bild på hojen

Härligt, har du varit ute och kört än i helgen? Många verkar ha varit ute och kört, det har varit ganska behagligt väder. :hello:

baggen1970
2019-02-17, 20:32
Tyvärr inte , min står fortfarande med ventilkåpan av pga ett ryggskott ifrån H#&%¤#e så där försvann lite ork att fixa hojen tyvärr.
Varit och tittat till den och börjat och fick lite bakslag när jag hittade en ventil utan shims på plats och vipparmen på baksidan av kamaxeln :eek:
Kan lova den gubben får aldrig röra min hoj igen.
Skal inte vara möjligt för på min motor behövs inte kamaxeln plockas ut för att byta shims så killen som fixade mina ventiler sist har gjort värsta felet.
Tappade lite lust där och då för jag räknade med att det var trasiga delar så packade ihop och tog en dag i soffan innan jag åkte till hojen och konstaterade att allt var helt , lyfte kammen och packade dit en shims och flyttade vippan under kammen innan jag monterade den igen och allt ser finfint ut :banana:
Hade en kompis med samma hoj bredvid min där vi gjorde ventilkoll på med så igår offrade jag mina tändstiftsbrunns packningar till honom så han fick ihop den.
Han har beställt packningar som skal komma i morgon så då tar jag hans samtidigt som jag fixar fram 7 shims så mina ventiler kommer inom rätt spec så på tisdag räknar jag med att den är klar för premiär test.
Bild nr 2 var mitt syn när jag stack in bladmåttet och huvudet för att kolla insugsventilen på 3ans cylinder .
Bild nr 3 ser man vipparmen på fel sida av kamaxeln.

Nina
2019-02-18, 19:10
Usch för klåpare som fuskar. Finns inget värre, allt ska man göra själv – helst. Vilken tur att du öppnar och tittar, hade kunnat bli ett motorras där.

Nina
2019-02-18, 19:12
Glömde: krya på dig. Hoppas ryggen blir bra snart.

baggen1970
2019-02-18, 19:41
Hojen har rullad 2500 mil sedan förra kollen så lite tur har jag att vippan var där den var.
Hade den stått någon cm åt andra sidan hade kammen slagit i den istället.
Fixad allt smått och fått fram nya shims så nu väntar jag bara på 4 små packningar så kan jag montera och köra 😁

baggen1970
2019-02-18, 19:43
Jo tack ryggen är bättre men långt ifrån bra så det gäller tänka sig om när man rör sig .

baggen1970
2019-02-20, 15:21
Äntligen fått packningar och shims där dom skal vara idag så blev uppstart och allt fungerade perfekt , en liten test tur gatan upp och ner för att kolla så tummen upp.
Han inte riktigt idag så får fixa oljebytet i morgon när det skal regna .

Nina
2019-02-20, 17:09
Äntligen fått packningar och shims där dom skal vara idag så blev uppstart och allt fungerade perfekt , en liten test tur gatan upp och ner för att kolla så tummen upp.

Han inte riktigt idag så får fixa oljebytet i morgon när det skal regna .



Guu vad kul! Ha en kul testrunda sen. :)

baggen1970
2019-02-21, 17:02
Yr säger kallt hela helgen så jag hoppade oljebytet , kände ingen stress direkt när man tittar på långtidsvarslet :-(

Nina
2019-02-22, 07:49
Yr säger kallt hela helgen så jag hoppade oljebytet , kände ingen stress direkt när man tittar på långtidsvarslet :-(



Det brukar komma en sista suck med kyla och snö innan det blir vår. Ibland är det två suckar... Får hoppas detta är den är sista sucken.

Minns när jag skulle börja köra mc på trafikskolan, det var 26 mars och när jag steg upp på morgonen hade det snöat. Men det smälte undan så asfalten var ju bar till slut. Så det blev lektioner den dagen. :)

baggen1970
2019-02-22, 13:41
Sol och fint väder idag så åkte och fick bytt oljan men tyvärr bara 2+ ute så sparar första turen tills söndag hoppas jag för då säger dom att det blir soligt och 8+ :-)
Hoppas kylan fortsätter hålla sig borta efter helgen med .

Nina
2019-02-22, 16:22
Så där ja, så bra. Det stod i tidningarna i dag att våren nu officiellt är i södra Sverige samt GÖTEBORG. :hello:

baggen1970
2019-02-23, 19:31
Då har man varit och visat lite mera kärlek till min älskling på 2 hjul idag :-)
Blev 4 nya skruvar till min belly pan , var tvungen borra ut en när jag skulle byta oljan .
Blev en förgasarsynkning idag som behövdes tydligen , hade ändrat sig lite efter min ventiljustering.
Hade hoppades på lite bättre och varmare väder nu i kommande veckan men ser ut som jag måste vänta lite till tyvärr :-(

baggen1970
2019-02-23, 19:32
Men varför blev bilderna liggande när dom står upp på både telefonen och datorn ?
Jaja får kolla och tänka på det nästa gång .

Nina
2019-02-23, 21:54
Men varför blev bilderna liggande när dom står upp på både telefonen och datorn ?
Jaja får kolla och tänka på det nästa gång .



Ja det verkar bli konstigt om man använder mobil, har sett på sporthoj att bilder är helt okej med Tapatalk men fel vända i datorn. Jag tror det är nån bugg i nåt av systemen.

baggen1970
2019-05-03, 22:05
Jaha då blir det byte av koppling på hojen snart då :-(
Stackars gamla damen klarade inte vinterns mod med effekthöjningen utan att börja slira på kopplingen på lite högre varv när man ger fullt.

Nina
2019-05-04, 07:20
Jaha då blir det byte av koppling på hojen snart då :-(

Kanske var dags för ett byte ändå?
Hoppas den är ute igen snart, trist att det ska behövas nu när det är säsong. Eller nästan för det snöar hemma har jag hört.

baggen1970
2019-05-04, 09:31
Den är fortfarande körbar , känns bara när man har för roligt med den :-)
Allt ligger klart i garaget och själva bytet är hyfsad enkelt och rätt så snabbt så får se vad som händer
nu i helgen.

Den grå
2019-05-04, 11:06
Vill du visa lite bilder på själva jobbet så är det intressant!
Jag har beställt en kopplingssats till min honda 400 som förhoppningsvis kommer i nästa vecka så jag har jobbet framför mig!
Inte samma modell men lite tips skadar ju aldrig!

baggen1970
2019-05-04, 11:43
Om du skal byta bara lamellerna , fjädrar och stålskivor så är det rätt enkelt.
Bara av med sidokåpan och sen skruva ut dom 5-6 bultarna som håller allt på plats , plocka ur dom gamla och kolla vilken ordning dom kommer ut.
Börjar längst in med en lamellskiva sedan stålskiva och fortsätta så tills den sista lamellskivan som du sätter i ett annat spår lite offset jämfört med dom andra , på med plattan fjädrar och bultar som du drar in lite i taget , inte dra in en hela vägen och sen en annan men dra alla lite jämt lätt hela vägen in.
På min skal jag dra åt dom med 11nm så inte mycket kraft som behövs.
Man skal ha lite motorolja mellan lamellerna och stålskivorna när man monterar om man har våtkoppling och det räknar jag med att du har på din .
Jag har lagt mina lameller i oljebad så dom skal vara redo för inflytt :-)
Jag skal passa på att byta 2 lager som finns där med bara för att göra det när jag först plockar loss grejorna , kan inte vara fel när damen börjar närma sig 9000mil tycker jag :-)
Nr 92046 och nr 92046A skal bytas på bilden så jag får lossa hela kopplingskorgen så lite mera jobb än bara byta lamellerna .
Köpte mig heavy duty fjädrar och lameller ifrån EBC och även nya stålskivor ifall att så hoppas detta blir bra när jag fått fingrarna ut och monterad grejorna.
Självklart skal jag fixa lite bilder

baggen1970
2019-05-04, 11:46
Vad liten bilden blev på sprängskissen på min koppling , ja ja här kommer länken till den istället : https://www.kawasakioriginalparts.com/road-bikes.html?blockref=99912-1021.B-12&machineid=630&year=2001&model=ZR1200-B1P&country=XX

Nina
2019-05-06, 10:14
Så enkelt! T o m så jag fattar. Det är samma med automatlådor, ur med lamellerna och håll koll på ordningen. Sen ihop med allt i turordning och provtrycka. I med olja och tillbaks med lådan (bil). :-)

Ta k för att du delar med dig, kommer säkert nån fråga längre fram från nån annan med samma problem/upplevelse.

baggen1970
2019-05-06, 12:34
Så enkelt! T o m så jag fattar. Det är samma med automatlådor, ur med lamellerna och håll koll på ordningen. Sen ihop med allt i turordning och provtrycka. I med olja och tillbaks med lådan (bil). :-)

Ta k för att du delar med dig, kommer säkert nån fråga längre fram från nån annan med samma problem/upplevelse.

Har inte kommit mig ut för att fixa min koppling än men därimot blev det en tur igår och då fick jag njuta lite samtidigt som jag fick känna att nu måste lamellerna bytas så siktar på morgondagen.
Slö och trött idag efter medicinering och läkarbesök och sen blir det tajt med tid för skal bort lite senare.

Aldrig mekad automatlåda men antagligen är det samma princip men kan tänka mig automatlådan är lite svårare :-)
Underbart att jag skrev såpass bra att det var förstårligt , alltid svårt skriva och förklara .

Nina
2019-05-06, 18:51
Underbart att jag skrev såpass bra att det var förstårligt , alltid svårt skriva och förklara .



Det var lättbegripligt, i alla fall för mig. Bra förklarat tycker jag så tummen upp.

baggen1970
2019-05-06, 19:26
Gött att höra att jag gjort nått rätt , nu gäller bara att göra rätt när jag ligger där på alla 4 och krälar
i garaget :-)

Nina
2019-05-06, 20:22
Gött att höra att jag gjort nått rätt , nu gäller bara att göra rätt när jag ligger där på alla 4 och krälar
i garaget :-)


Utan bildbevis har det inte hänt.

Nä skämt åsido, tror det kommer gå bra det där kopplingsbytet för dig. Har du inget liftbord eller liknande? Så behöver du inte kräla runt. :)

baggen1970
2019-05-06, 20:37
Tyvärr inget lyftbord men är guld värd , stog i kompisens garage för 3 vintrar sen helt själv på hans lift så det var ju rena drömmen vad man än skulle göra.
Får inte plats i mitt garage med lift om jag skal ha bil och hoj där tyvärr.

Står hojen som den gör på bilden och jag kör bilen så den touchar hojen så har jag 5-10cm klarning till garageporten när jag stänger efter mig.

baggen1970
2019-05-06, 20:39
Fixade min kedja förut så nu är det bar ut och köra när kopplingen blir bytt :confused:

Nina
2019-05-06, 22:26
Jag köpte nån mc-lift för en tio år sen men den är fortfarande ouppackad pga platsbrist. Har en till för Husqvarnan också, den är i alla fall uppackad. :)

Men dess hydraullyft sjönk en natt och nästa morgon låg Husqvarnan på sidan och vilade. Det var förre ägarens fasa så jag lär aldrig lämna hojen i luften med den mc-liften.

baggen1970
2019-05-07, 06:55
Går alltid att parkera en hoj på liften om det är en stor man kör upp på .
Jobbigt att liften sjönk men låter som en sån liten man sätter under motorn typ , denna hade ju nog inte varit helt fel att haft i garaget : https://www.youtube.com/watch?v=r7PExjCtC9Y

baggen1970
2019-05-07, 13:41
Ja då har jag fått tummen ut och bytt mina lameller till slut.
Bild nr 2: Börjar med att kolla hur dom gamla satt och började med en lamell på sniskan sedan stålskiva osv tills det slutade med en lamell längst in , svårt få ut dom längst in så tvungen hitta nått tunt och pilla ut dom.
Bild nr 1: Lite papper som skydd ifall nått skulle ramla och åka in i motorn , jobbigt skruva av sumpen bara för att man var klantig.
Bild nr 3: Rätt olika längder på bultarna på motor kåpan så gjorde en ask som jag satte fast bultarna i samma mönster som dom kom ut.
Bild nr 4: Lite synliga märken på själva korgen där lamellerna ligger imot men inga skarpa kanter som dom kan fastna i som tur är , känns knappt med fingret.
Bild nr 5: Allt ute och ligger fint på golvet

baggen1970
2019-05-07, 13:48
Bild nr 1: Sorterad hur det kom ut.
Bild nr 2: Tyvärr har dom skickad fel fjädrar till mig som var allt för korta så tur dom gamla låg inom spec så dom gamla åkte in igen.
Bild nr 3: Här ser ni hur långa dom skal vara enligt servicemanualen.

Så nästa att göra är att skicka ett lite irriterande , småsurt brev till säljaren och fråga hur han löser detta då .

Nina
2019-05-07, 18:08
Se där, ordning och reda! Tummen upp för det.

Har själv liknande förfaringssätt när jag plockar isär nåt. Jag har alltid lagt det första jag skruvat loss längst till vänster. Bultar har jag kvar i respektive hål i kåpor och delar. Det sista jag skruvar loss ligger alltså längst till höger. Så när jag ska skruva ihop igen börjar jag från höger och går åt vänster. Alla delars bultar har hållits reda på genom att ligga kvar i respektive bulthål.

Det var samma arbetssätt jag höll på med i försvaret när bössan togs isär och monterades ihop, jag saknade aldrig nån del. :)

Jag gillar ordning och reda. :)

baggen1970
2019-05-07, 18:25
Fått svar ifrån säljaren att han skickar nya fjädrar till mig så snabbt som möjligt.
Inte alltid det är ordning men inte helt fel att prova
ha lite system i det hela om det är mycket att hålla koll på.
Annat är det med värktyget man precis användt , skruvar loss medans man sitter på samma ställe , lägger bort delen eller bulten sen vart tog värktyget vägen då ???
Hänt några gånger och helt plötsligt ligger det rakt framför en igen

baggen1970
2019-06-05, 15:34
Så nu har man gömt lite kablar och fixad lite fram på hojen så nu blir det köra naken tills jag får för mig att länga på kåpan igen.
Skal fixa nya fästen till lampan så jag får in den lite närmare gafflarna bara .

Per Lindström
2019-06-07, 13:29
Väl så snygg utan kåpa.

baggen1970
2019-06-07, 13:42
Tack.
Jag gillar den bättre utan , hade kåpan ifrån början pga instrumenten som satt på var öppna bak och såg fula ut.
Känns bättre att köra med nu när man får all vind i hela kroppen för innan kunde man få vobbly head pga turbulensen ifrån kåpan.

Nina
2019-06-07, 13:43
Så nu har man gömt lite kablar och fixad lite fram på hojen så nu blir det köra naken tills jag får för mig att länga på kåpan igen.

Skal fixa nya fästen till lampan så jag får in den lite närmare gafflarna bara .



Bra jobbat! :)

Evert
2019-06-08, 07:53
Trångt som attans under där så enda sättet att få dom på plats är en plåt framför och en bakom förgasarna och trycka in dom med kraft sedan skal man komma åt och skruva på insugsgummin och på med gummit ifrån luftburken rätt .

Har gått några månader sedan du monterade förgasar kittet När det gäller gummi stosar
brukar jag använda talk även på oringar brukar bli en glatt yta på gummit gör att det går som en dans att montera ihop komponenterna

baggen1970
2019-06-08, 08:58
Har gått några månader sedan du monterade förgasar kittet När det gäller gummi stosar
brukar jag använda talk även på oringar brukar bli en glatt yta på gummit gör att det går som en dans att montera ihop komponenterna

Möjligen det funkar bra men problemet på zrx'n är att luftburken går inte att flytta så om man håller förgasarna mellan in och utsug så är.förgasarna ca 4 cm för breda för att gå in imällan.
Många löser det med att slänga luftburken och på med k&n filter , kan lösas med att lossa motorn och tippa den framåt så plåt imällan och lite smörj på plåten glider det med lite kraftigt tryckande.

baggen1970
2019-09-23, 19:57
Efter en tur fredag den 13onde började det låta lite ifrån toppen på min hoj och efter öppnat och tittat under ventilkåpan kollar shims och allt så tyckte jag att det vore bra att fixa lite delar:)
Hade redan inhandlat lite så nu sitter jag med nästan 2 motorer extra , ena med skuren vev och den andra utan topp och motorblock.
Blir till att byta topp på min , kolla kolvarna och cylinderna för det finns en cylinderrad extra med hela 7 kolvar och allt att välja på ifall nått ser dåligt ut.

baggen1970
2019-09-23, 19:59
Lite mer bilder

baggen1970
2019-09-23, 20:06
Härligt med gammal hoj :p
Hoppas man fixar :nurse: detta nu utan förstöra allt med första startförsöket :eek:
Jaja jag har inte bråttom så tar det sakta och förhoppningsvis säkert:cool:

baggen1970
2019-10-01, 20:20
Fått lånad garage och lift precis bakom mitt garage så blir lite bättre plats för mig att göra allt jag måste och funderat på att göra.
Byta toppen.
Möjligen byta cylinderna och kolvarna från den andra motorn till min med tanke på att den rullat ca 4000mil mindre än min.
Blir väl känna på vevlager då samtidigt men hoppas att dom känns bra , låter inget men man vet alldrig.
Gå igenom kopplingen och plocka ihop dom bästa delarna av mina 2 extra kopplingar som ligger.
Byta glidskenor , möjligen kamkedjan med.
Måste byta en glidskena på kopplings sidan med .
Gå igenom förgasarna , har en förgasarbrygga extra liggande.
Hade tänkt snygga till elen och korta kablar mm.
Såga bort ett fäste på styrhuvudet så jag får in min lampa 2 cm till.
Gå igenom bromsar och rengöra , byta bromsvätska.
Olja och filterbyte i motorn.
Lite småfix som jag funderat på att göra , kapning , lackning men inget stort.
Montera lufthornet i min bellypan så man hörs.
Ja en kort liten lista

Nina
2019-10-01, 21:16
Tummen upp!

baggen1970
2019-10-01, 21:21
Tummen upp!

Tack , hoppas jag kan leva upp till det bara.

Nina
2019-10-02, 11:37
Tack , hoppas jag kan leva upp till det bara.



Det kommer gå bra, bara var metodisk så går det oftast bra. :)

baggen1970
2019-10-06, 19:59
Flyttade på hojen idag för att få fram vinterdäcken till bilen idag och bytt dom , vet ej om det räknas som arbete på hojen men fick känna lite på den medans jag puttade den hahaha
Sitter här i soffan och funderar på allt jag har framför mig och efter kylan i morse så ser jag inte fram imot det direkt brrrr kommer bli några timmar med iskalla fingrar i vinter .
Var inom Kenneths mc i fredags och beställde en lång lista på grejor som behövs och fick vissa frågor besvarade , känns underbart att få sån bra service.

baggen1970
2019-10-09, 10:49
Ja då har man börjat lite med att skruva loss toppen och cylinderraden ifrån den gamla motorn som jag köpte extra.
Märkt upp allt och fixad så hoppas detta går bra när jag skal montera allt ige.

baggen1970
2019-10-09, 10:50
Lite mera bilder

baggen1970
2019-10-09, 10:50
Blev avbruten i arbetet för grannen ville ha skjuts så då får man ställa upp.

Den grå
2019-10-09, 21:10
Spännande projekt Baggen !
I denna tråden kan man nog lära sig något nytt :)

baggen1970
2019-10-09, 21:38
Spännande projekt Baggen !
I denna tråden kan man nog lära sig något nytt :)

Säger samma för här är det learning by doing som gäller så hoppas allt funkar sen bara :eek:
Men märker och tar lite foto så jag har lite koll på hur grejorna skal sitta sen , lätt gjort att plocka av toppen och cylinderraden.

Plockade ur shimsen och skrev upp vart vilken skal sitta sen så man har nått att börja när allt skal justeras in igen.

Hållarna till kammarna märkta så dom hamnar på samma ställe igen för dom är gjorda efter kammen , byter man plats kan man få problem med smörjningen och det vill jag inte ha.
Frågade på kenneths hur man tar bort lite gammal packning på toppen och fick besked att försiktigt med en slipsten "typ som man slipar knivar med" på packningsresterna eller en rakbladsskrapa försiktigt.

Tydligen så har Honda en egen som dom använder till sånt , fick förfrågan om jag ville köpa en men svarade : Näää i mitt garage??? Kan ju inte ha nått som inte är kawa där :p:rolleyes::D

Var inom och hämtade ett fint lite packet med packningar mm som behövs under bytet så
plånboken grät en tår eller flera men men det blev billigare än vad jag hade trott ändå så
kan inte klaga.

Nästa blir väl att rengöra den nygamla toppen och möjligen slipa in ventilerna lite men då
gäller mera nerplockande , får åka inom min bil mekaniker med toppen och be honom kolla vad han tycker först.
Duktig kille som jobbar på det gamla sättet med att reparera och inte bara byta delar .

baggen1970
2019-10-10, 18:53
Då har man fått skrapad bort lite gammal packning ifrån toppen med biltemas hällskrapa.
Nästa blir väl åka iväg att låna en ventilfjäderpräss tång så man kan plocka ur ventilerna inför slipning , lika bra slipa lite och se hur dom tätar nu när allt är löst tror jag.

Nina
2019-10-12, 11:43
Tusan så bra den kommer gå sen. *tummen upp*

baggen1970
2019-10-12, 18:48
Tusan så bra den kommer gå sen. *tummen upp*
Bara den startar sen och inte låter klonkibonkidonk och sen blir tyst kommer jag att jubla ;)

baggen1970
2019-10-13, 16:49
Letad fram ultraljudstvätten och toppen går precis i:)
Snabbtest i 4 min med bara vatten och man ser att det lossar.
Bara plocka bort lite mer så kör jag hela toppen längre.
Oljetätningarna skal bytas med så blir en tur till Kenneths mc i morgon för mera delar.

Den grå
2019-10-13, 19:53
Letad fram ultraljudstvätten och toppen går precis i:)
Snabbtest i 4 min med bara vatten och man ser att det lossar.
Bara plocka bort lite mer så kör jag hela toppen längre.
Oljetätningarna skal bytas med så blir en tur till Kenneths mc i morgon för mera delar.

Det var en lagom stor ultraljudstvätt :)
Det kommer nog bli riktigt bra när den fått badat ett tag..

baggen1970
2019-10-13, 19:58
Den är på 30L så 50x30x20 ish , största dom hade när vi köpte den.
Jag och 2 vänner köpte den ihop så priset blev helt ok samtid så jag hade tur och hittade den billig ifrån tyskland ����
Bättre köpa för stor än för liten tänkte vi

Den grå
2019-10-15, 18:22
Den är på 30L så 50x30x20 ish , största dom hade när vi köpte den.
Jag och 2 vänner köpte den ihop så priset blev helt ok samtid så jag hade tur och hittade den billig ifrån tyskland ����
Bättre köpa för stor än för liten tänkte vi

Så sant!
Problemet är väl att man hittar alltid något större som hade mått bra av en tvätt!!

baggen1970
2019-10-15, 19:07
Så sant!
Problemet är väl att man hittar alltid något större som hade mått bra av en tvätt!!

Sant men då skulle vi siktad på en som var 2,5m x 1,5m x 1,5m så man kunde doppad hela hojen direkt efter man varit ute och kört:D

Även börjat demontera mina extra förgasare för att kolla delar och köra den i tvätten med , tror jag testar denna för den ser bättre ut än den jag har.
Hoppas jag får ihop motorn bara så jag kan montera dessa och känna om jag fått bort den lilla hackandet på krypkörning.

oliven
2019-10-16, 07:20
Ser inte riktigt vilken modell av förgasaren som du har.
Men kolla att gummipackingen till flottörsventilen är hel .

Kolla även att gummit på air-cut ventilen inte har blitvit för stelt.

Ex.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kedopartsaustralia.com/air-cut-valve-diaphragm-bst34-and-bst38-carb-see-description-for-application/&ved=2ahUKEwiA3sP3gKDlAhUHAhAIHURvCGQQFjANegQIBhAB&usg=AOvVaw3ANGRcyIa07uJym1r5ks8f

Annars så har du inte så långt till BIG som har flyttat till Kungälv.

oliven
2019-10-16, 07:20
Ser inte riktigt vilken modell av förgasaren som du har.
Men kolla att gummipackingen till flottörsventilen är hel .

Kolla även att gummit på air-cut ventilen inte har blitvit för stelt.

https://m.ebay.ie/itm/Carburettor-Air-seal-valve-Set-4-Pcs-ACV-404-For-Kawasaki-ZRX-1100-ZRX1200-/233333587319?_mwBanner=1&_rdt=1

Annars så har du inte så långt till BIG som har flyttat till Kungälv om du behöver råd och reservdelar till förgasaren.

baggen1970
2019-10-16, 08:24
Ser inte riktigt vilken modell av förgasaren som du har.
Men kolla att gummipackingen till flottörsventilen är hel .

Kolla även att gummit på air-cut ventilen inte har blitvit för stelt.

https://m.ebay.ie/itm/Carburettor-Air-seal-valve-Set-4-Pcs-ACV-404-For-Kawasaki-ZRX-1100-ZRX1200-/233333587319?_mwBanner=1&_rdt=1

Annars så har du inte så långt till BIG som har flyttat till Kungälv om du behöver råd och reservdelar till förgasaren.


Jag har Keihin CVK 36 på min , dessa som jag håller på med nu är en extra brygga som köptes in och tanken är att plocka isär båda och ta det som ser best ut ifrån båda och montera på hojen.
Denna ser bra mycket mindre sliten ut än den som sitter på hojen redan så det känns bra.


BIG har jag inte hört talas om så det får kollas upp men braigasen finns ju redan där.
Snabb googlande och uppvaknande så trillade pengen ner , BIG är ju braigasen.
Lite småtrött här på morgonen tydligen Haha

lightm
2019-10-16, 10:51
fixat lufttrycket på hojen. Vet någon vad det är för tryck på moppehjulen? grabbens moped.. försöker hitta info på nätet men det framgår 1-2 bar typ överallt https://www.abswheels.se/blog/mopeddack/ kan det verkligen stämma att det ska vara så mycket? *

baggen1970
2019-10-16, 13:05
fixat lufttrycket på hojen. Vet någon vad det är för tryck på moppehjulen? grabbens moped.. försöker hitta info på nätet men det framgår 1-2 bar typ överallt https://www.abswheels.se/blog/mopeddack/ kan det verkligen stämma att det ska vara så mycket? *

Här står det ju 1,2-1,5 som max men 2 om du kör med någon bakpå.

"HUR MYCKET LUFT SKA MAN HA I MOPEDDÄCK?
Kör du med passagerare bak bör du ha 2.0 bar i bakdäcken. Fram brukar man snitta 1,25-50 bar. Max 1,5. Är du osäker kring vad som gäller för just din kan du alltid vända dig till din återförsäljare som har dokumentationen.

Kör hellre med extra luft än för lite. Högre lufttryck minskar bränsleförbrukningen samtidigt som körglädjen ökas. "

Jag hade nog kört på 1,5 tror jag , hojen kör jag 2,5 fram och 2,7 bak och har den stått en stund och det läckt ut lite så känns det direkt i hojen att den blir trögstyrd och då räcker det att jag går ner 0,2-0,3 i tryck.

baggen1970
2019-10-16, 13:12
Började att demontera det sista på förgasarna idag för att sära på dom men gav upp , saknade JIS skruvmejslar så jag slutade innan jag förstörde skruvarna.
Alla Keihin förgasare är tydligen skrutt ihop med JIS skruvar så använder man vanlig stjärnmejsel så lär man förstöra huvudet på dom skruvarna som sitter hårt och det gjorde mina.
Jaja blev en lite beställning på några JIS bits ifrån England för det värkar vara omöjligt hitta nått i Sverige och skruvmejslarna var rätt så dyra så bitsen får duga för mig.

Om det är någon som vill läsa om skillnaden mellan JIS och vanliga : https://www.vesseltools.com/handtools/screwdrivers/whatisjis

oliven
2019-10-16, 23:38
+ På JIS skruvarna.
Skruvskallarna har även en "punkt" instansad.

Har själv letat efter JIS mejslar, är svåra att få tag lokalt.
Till mina Mikuniförgasare så köpte jag ett Mikuni carb toolkit från BIG för att inte skada skallarna.

http://www.braigasen.se/forgasarverktyg/forgasarverktyg/mikuni-carb-tool-kit.html


Försöker att byta stjärnskruvar på hojarna till RF insex där det är möjligt.

baggen1970
2019-10-17, 07:59
+ På JIS skruvarna.
Skruvskallarna har även en "punkt" instansad.

Har själv letat efter JIS mejslar, är svåra att få tag lokalt.
Till mina Mikuniförgasare så köpte jag ett Mikuni carb toolkit från BIG för att inte skada skallarna.

http://www.braigasen.se/forgasarverktyg/forgasarverktyg/mikuni-carb-tool-kit.html


Försöker att byta stjärnskruvar på hojarna till RF insex där det är möjligt.

Tack för tipset men nu har jag beställt bits ifrån england redan , har RF insex på dom förgasarna på hojen till flotörhusen och locken till membranen.
Dom jag har problem med är dom som håller förgasarna ihop , sitter hårt som fan tyvärr.

oliven
2019-10-17, 19:05
Prova med värme och penetrerande olja

baggen1970
2019-10-17, 19:14
Prova med värme och penetrerande olja

Tack för tipset , får se vad som händer i helgen.
I morgon skal packningarna till flottörhusen och ventiltätningarna hämtas så räknar med att
jag skal prova mig på slipa ventiler mm i morgon.

baggen1970
2019-10-18, 16:01
Ja då har man plockad ur ventilerna och slipad lite , bytt ventiltätningar , tvättad så nu är det bara montera ventilerna igen men det får vänta för min vänstra arm är inte helt med längre pga min MS:mad:
Gör jag för mycket så funkar inte min vänstra sida helt som den skal men men det kommer flera
dagar.
Lossade ventilerna med att använda en hylsa och banka hårt med en hammare , fick tipset ifrån min bil mek , funkade kanoners :)
Plockade ut allt och körde toppen lite till i tvätten innan jag började slipa till dom och bytte tätningarna.
Kan tyvärr inte ladda upp bilder , får nått felmeddelande att det inte kan behandlas av sidan just nu.
Fick tips på att lägga en droppe diesel , avfettning eller liknande på toppen där det skal slipas och en droppe eller 2 på änden av ventilen som du för in i toppen så glider det lite lättare när du slipar , glöm bara inte lägga slipmedlet på kanten av ventilen.

baggen1970
2019-10-18, 16:02
Men hur kom den bilden med då ???
Jaja hade typ 6 till men dom ville inte riktigt.

baggen1970
2019-10-26, 22:15
Ja då var ventiler och fjädrar monterade i toppen igen så nått blev gjort idag.
Var hemma hos en kompis och mekade lite biljardbord med lite spelande efteråt , samtidigt så vi monterade ihop toppen.

baggen1970
2019-10-30, 11:43
Äntligen fått in hojen i det andra garaget och upp på liften så nu finns det inga ursäkter längre , bara börja skruva men inte idag .

baggen1970
2019-11-04, 19:56
Jaha då har man fått tummen ur och börjat idag då.
Fått av avgassystemet , ventilkåpan , kylaren och lite mera småsaker idag.
Tråkit att det inte funkar lägga upp bilder längre , blir bara felmeddelande när jag provar.

baggen1970
2019-11-04, 20:27
Då får jag väl köra en länk med delade bilder då , gott blandat .
https://photos.app.goo.gl/jiUh31QxaHeZmdkn9

baggen1970
2019-11-19, 12:30
Forumet uppe och går igen så dags skriva nått då tycker jag.
Inte hänt så mycket här sedan sist pga jag sliter med en förkylning som inte vill släppa men jag var ute och markerade upp och plockade av kammarna igår så lite längre på väg är jag.
Hade tänkt mig ut och fortsätta idag men efter 3 timmars sömn i natt och småregn o kallt på utsidan så bestämde jag att soffan känns så mycket bättre:D
https://photos.app.goo.gl/jiUh31QxaHeZmdkn9

baggen1970
2019-11-20, 13:49
Då har man varit nere i garaget och plockad av toppen , förgasaren och lite mera smått , går framåt sakta men säkert , hoppas man får ihop allt sen bara:confused:
Testar att ladda upp lite bilder ifrån dagens mys om det inte funkar så inte finns alla bilder här https://photos.app.goo.gl/jiUh31QxaHeZmdkn9
74207421742274237424

baggen1970
2019-11-20, 13:55
Gick att markera och skicka upp flera bilder men bara 5 som kom med tydligen.

baggen1970
2019-11-20, 14:39
Såhär lät min hoj helt plötsligt så därför beslutade jag mig att byta topp mm
https://photos.app.goo.gl/FKZhQWCrV4u7rfnx9

baggen1970
2019-11-21, 20:02
Ja då har man haft en liten vilodag idag och bara kört ultraljudstvätt av förgasarna , skal blåsa igenom dom med tryckluften innan jag monterar munstycken mm igen.
Skal plocka isär den som satt på hojen med och jämföra allt och ta det som är best och montera i den nytvättade :-)

baggen1970
2019-12-14, 18:45
Var ute här om dagen och gjorde lite men inget som var planerat innan jag ställde in hojen:)
Monterade ett bakdrev med 2 kuggar extra för lite mera fun factor:D
Passade på att rengöra lite bakom kåpan som sitter framför framdrevet och där plockade jag nog bort 1/2kg wax/kedjegegg innan jag tog bilden.
Helt plötsligt hoppade min kula i min clutch cylinder ut ifrån ingenstans , gick hem och mailade Oberon som jag köpte den av och dom svarade efter 3min och sa vad som saknades och att jag bara skulle maila min adress så skickar dom.
Mailade adressen och ungefär 15 min senare kommer mailet att brevet ligger klart och åker ut med posten dagen efter , snacka om service:):):)
Här är deras hemsida ifall någon känner för att handla lite http://www.oberon-performance.co.uk/acatalog/shop.html , min clutch blev som utlovad lättare efter bytet.
Mätte med bagagevåg och innan behövdes 9,xxkg för att dra in kopplingen och efter visade vågen 6,xxkg bara :)

Lyckas inte ladda upp bilder men du hittar alla bilder här : https://photos.app.goo.gl/jiUh31QxaHeZmdkn9

baggen1970
2020-01-09, 19:39
744874497450

Woohoo då har man varit ute och pillat lite på hojen idag så nu har det gått lite framåt:)
Märkt upp dom nya kammarna så dom hamnar rätt , ställt kolvarna i rätt läge efter alla markeringar så nu är det bara banka på toppen och dra i rätt ordning och rätt följd med Molybdendisulfidfett mellan kopperskivorna på 6 av 10 bultar som håller toppen.
Först skal alla 10 dras i 20nm sedan dom 6 i mitten till 41nm och sen dom längst ut i 57nm så lite hålla koll på , sedan på med kammarna i rätt läge , Molybdendisulfidfett blandat med motorolja på alla delar och se till att alla kamöverfallen hamnar på rätt plats och rätt väg och sen dra dom i rätt ordning och med rätt moment , blir mycket momentnyckel.
Rengjorde mitt avgassystem lite lätt idag när jag först har av det , snabbtvättad dom 2 rören till höger på bilden så lite skillnad blir det.

baggen1970
2020-01-09, 19:47
7451
Funderar på om jag skal kapa röret som ljuddämparen sitter på med några cm eller inte:confused:
blir ju lite mera öppet mellan hjul och baken då.
Så om det finns någon som tittar in här så svara gärna vad ni tycker , blir inget mera ljud pga detta så det är inte det jag är ute efter.

baggen1970
2020-01-12, 16:37
7495
Då har man fått monterad toppen idag men måste bara få montera kammarna med moment o allt nästa gång , fick avbryta idag för fick åka iväg och hjälpa med annat.
Ett litet steg närmare att få igång motorn igen men några flera steg måste till

Den grå
2020-01-13, 23:14
Det hörs att någon börjar bli duktigt laddad på att ha igång bågen :cool:
Det ser lite mer komplicerat ut än mina små hemmapul!
Snyggt jobbat och kämpa på Våren kommer med små stormsteg:)

baggen1970
2020-01-14, 07:37
Idag tappade jag suget när man hör regnet piskas mot fönstren i 11-12m/s , låter som en innedag ..

Den grå
2020-01-14, 12:10
Idag tappade jag suget när man hör regnet piskas mot fönstren i 11-12m/s , låter som en innedag ..

Sant
Idag är det inte mc väder för finåkning:(

baggen1970
2020-01-17, 15:35
7506
Då har man varit ute och fått kammarna monterade med rätt moment och alla bultar dragna i rätt följd mm.
Skulle göra ventiljustering efteråt och började lite smått med att kolla spel och mäta upp mina gamla shims ifrån min gamla topp så jag hade lite att välja på för att få rätt spel.
Funkade finfint på första ventilen och sen fick mitt digitala skjutmått ett eget liv och började vis fel så det var bara gå hem och börja söka efter nytt.
Beställt detta nu https://verktygsboden.se/fyndhoerna/digital-mikrometer , borde funka fint till en enkel koll av mina shims tycker jag.
Innan har jag kört med digitalt skjutmått och mätt flera gånger för att få rätt mått , skiljer alltid lite om man tar rakt över shimsen eller man får den lite på kanterna så tänker att detta måste bli bättre:D

baggen1970
2020-01-20, 15:49
75107511
Då har man varit ute och fixad ventilerna idag 2 gånger om för att vara på den säkra sidan.

baggen1970
2020-01-20, 15:53
Hade några flera bilder men dom vill inte laddas upp idag så vet ej vad som händer :confused:
Måste tillägga att jag beställde mitt Digitala mikrometer på fredag efter lunch och fick det redan på lördag så grymt bra leveranstid av verktygsboden och post nord som inte tappade bort paketet ;)

baggen1970
2020-01-23, 17:54
Var ute lite igår och fick monterad ventilkåpan , grenrören , kylaren och bytt ut gummi bussningarna som håller fästet till styret mot nya i aluminium så hoppas det blir bra.
Även köpt mig värmehandtag som jag skal montera så jag slipper förfrysa mina händer på äldre dar:o75187519
Har fortfarande lite problem att bifoga bilder , får bara upp 2 av mina 4 :confused:

baggen1970
2020-01-23, 18:00
Jaja , nya bilder finns längst ner i albumet ifall någon vill se : https://photos.app.goo.gl/jiUh31QxaHeZmdkn9

Per Lindström
2020-01-25, 16:54
Jaja , nya bilder finns längst ner i albumet ifall någon vill se : https://photos.app.goo.gl/jiUh31QxaHeZmdkn9

Jösses vilket jobb!
Tummen upp!

baggen1970
2020-01-25, 20:50
Jösses vilket jobb!
Tummen upp!

Tack o tack , tyvärr är man inte klar än.
Måste klämma in förgasarna som är 4-5 cm bredare än hålet jag skal ha dom igenom samtidigt som man skal lyckas få på insug och luftburks gummina rätt.
Brukar köra en plåt framför och en plåt bakom förgasarna samtidigt som man använder att spännband för att trycka plåten bakåt så luftburkens gummin ger med sig lite samtidigt som man trycker in förgasaren med kraft och vickande.
Hade jag haft 3-4000kr över så hade jag köpt mig separata filter och nytt kitt med trottelnålar och munstycken , kapa sönder original luftburk och slängt den :cool:7520
Bild från förra gången förgasaren skulle in , man ser ena plåten och spännbandet bakom förgasaren , den främre är ute och förgasaren inne i insugsgummit redan

baggen1970
2020-01-25, 20:51
Såg nu att bilden var ifrån kompisens hoj "samma som min bara annan färg" men jag gjorde mina samtidigt.

Den grå
2020-01-26, 20:49
Jaja , nya bilder finns längst ner i albumet ifall någon vill se : https://photos.app.goo.gl/jiUh31QxaHeZmdkn9

J-klar!
Vad du har slitit!
Det där jobbet är en bra bit över mina skillsets!
Bra jobbat!

baggen1970
2020-01-26, 20:58
J-klar!
Vad du har slitit!
Det där jobbet är en bra bit över mina skillsets!
Bra jobbat!

Tack o tack , kör learning by doing :)

baggen1970
2020-02-02, 20:57
Ja då har man varit ute och fått på gummit ifrån luftburken till förgasarna , 3dje gången nu jag gjort det och jag kan fortfarande
inte förstå hur dom kan göra det så trångt.
Fick även på motorkåpan över tändningen men nya packningar och allt , sen blev det av med bakhjulet och in med nya lager i fälg och drevhubb.
Varit hos en kompis och påbörjad renovering av biljardbord med idag med så nu ger jag mig själv en klapp på
axeln för god insats och slår mig ner i soffan med katten på bena och bara slappa.

baggen1970
2020-02-13, 21:04
75267527
Då har man varit och fixad lite mera i garaget och märkt att jag måste byta ut glidskenan till generator start kedjan på kopplingssidan , teflonet har börjat försvinna och strax nere på gummit och gnagar.
Tvungen göra eget verktyg för att hålla kopplingskorgen så nu skal jag väl klara att lossa den stora muttern som håller allt.
Börjar närma sig uppstart snart känns det som.

baggen1970
2020-03-08, 14:14
Känner mig lite småsur nu efter att ha varit glad över att hojen startade fint första gången jag testade , hade igång den bara 30 sekunder bara för att kolla så den startade.
Varit lite slö efter det så idag var jag äntligen ute igen för att lufta kylsystemet och planerad förgasarsynkning.
Gör i ordning allt och hojen startar men går lite dåligt på chocken så jag tänker att den behöver bli lite varm men blir inte bättre så börjar känna på avgasrören och märker att grenröret på 4ans cylinder inte blir varm aaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhh.
Så i farten och besvikelsen så stänger jag av hojen för att sätta på locket till termostathuset och då kommer massor med glykol ur hojen aaaaaaaaaahhhhhhhhh igen.
Skal inte stoppa hojen innan man sätter på locket !!!!!!
Jaja skal prova byta tändstift och kolla kablar mm till cylinder nr 4 och hoppas man slipper slita ut förgasarna igen , har ju rengjort och gått igenom dom i vintras så dom borde funka tycker jag.
Jag som trodde jag var klar och redo inför värmen men nu börjar känna mig småstressad.

Den grå
2020-03-08, 14:45
Känner mig lite småsur nu efter att ha varit glad över att hojen startade fint första gången jag testade , hade igång den bara 30 sekunder bara för att kolla så den startade.
Varit lite slö efter det så idag var jag äntligen ute igen för att lufta kylsystemet och planerad förgasarsynkning.
Gör i ordning allt och hojen startar men går lite dåligt på chocken så jag tänker att den behöver bli lite varm men blir inte bättre så börjar känna på avgasrören och märker att grenröret på 4ans cylinder inte blir varm aaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhh.
Så i farten och besvikelsen så stänger jag av hojen för att sätta på locket till termostathuset och då kommer massor med glykol ur hojen aaaaaaaaaahhhhhhhhh igen.
Skal inte stoppa hojen innan man sätter på locket !!!!!!
Jaja skal prova byta tändstift och kolla kablar mm till cylinder nr 4 och hoppas man slipper slita ut förgasarna igen , har ju rengjort och gått igenom dom i vintras så dom borde funka tycker jag.
Jag som trodde jag var klar och redo inför värmen men nu börjar känna mig småstressad.

Ajdå!
Det låter trist!
Inte för att jag tror du strandar ändå, men merjobb när man vill ut på vägarna är ju inte roligt!
Jag håller tummarna för att det ordnar sig snabbt och smidigt!

baggen1970
2020-03-08, 17:51
Känner bara för att gå till tegelväggen och börja :banghead:

baggen1970
2020-03-11, 15:17
Jaja bara börja slita ur förgasarna antagligen , gör om gör rätt om jag hittar vad som är rätt.
Ultraljudstvättade och gått igenom munstycken mm och den går bara på 2-3 cylindrar , iskalla om den står på tomgång men lyckas man varva den lite så får man värme i alla grenrören.
Låter som lågfartsmunstycken eller tillhörande kanaler är täta , munstycken gick jag igenom så dom borde det inte vara.

Per Lindström
2020-03-11, 15:52
Tråkigt att höra. :(
Något som kan hjälpa ibland, är lite tvåtaktsolja i bränslet.
Behövs inte mycket, kanske ½%, men det hjälper smörja flottör och trottel.

Innan du river förgasarna igen, tycker jag också att du skall ta en liten paus och se om du kan klura ut om något annat är boven.

Kanske en Exorcist kan hjälpa?

baggen1970
2020-03-26, 20:14
Börjar bli en stund sedan förra uppdateringen så här kommer det en liten.
Fick bytt mina gummi bussningar till styrhållarna mot nya i aluminium för bättre känsla.
75377538

Har även fått ihop allt och provstartad med vissa problem där jag trodde allt var galet :confused: hojen gick bara på 2-3 cylindrar men efter en förgasarsynkning så gick den fint som tur var.
Trodde inte att det skulle vara så noga men efter tips så testade jag istället för att riva ur förgasarna igen och jag är glad jag gjorde det.
7539

Lite småkallt i garaget innan dagens provkörning.
7540

Testrundan började dåligt med att hojen bluddrade på lägre varv men gick fint när man varvade upp den så bort till tappen och fyllde sommarluft i däcken och lite ny fin 98 oktan i tanken och sa till mig själv:
skit samma om den går dåligt precis nu på låga varv , jag skal köra.

Körde ungefär 2 mil och tyckte den gick bättre på lägre varv ju längre jag körde men samtidigt märkte jag att den skickade ut glykolen så vått på höger sida av motorn och skor:(
Så var bara vända hemåt och kolla så det inte forsade ut men kom några droppar med fartvinden men hojen gick rent på låga vara så alltid nått positivt.

Väl hemma lyfte jag av tanken och började kolla över slangarna och hittade en som såg lite suspekt ut så lossade slangklämman som kändes som den satt lite löst , fick tryckt in slangen lite och dragit slangklämman.
Hittade även en tändhatt som inte satt nertryckt i tändstiftbrunnen så den åkte på plats med 3-4 klick på tändstiftet.
varmkörde och luftade kylsystemet på nytt , kollade oljan och toppade upp så nu står den parkerad och bara väntar på morgondagens testrunda 2.0
7541

Känns positivt inför morgondagen

baggen1970
2020-03-26, 20:27
Tråkigt att höra. :(
Något som kan hjälpa ibland, är lite tvåtaktsolja i bränslet.
Behövs inte mycket, kanske ½%, men det hjälper smörja flottör och trottel.

Innan du river förgasarna igen, tycker jag också att du skall ta en liten paus och se om du kan klura ut om något annat är boven.

Kanske en Exorcist kan hjälpa?

Tydligen så var det en synkning som skulle till , hade kollat spjällen så dom öppnade sig lika med ögonen så trodde inte
att det skulle vara så känsligt.
Vakuumet på nr 4 gick rakt upp försvann medans 1an gick rakt i botten ungefär så stängde av direkt.
Höll skruvmejseln redo på justerskruven på 3&4 startade och vred snabbt för att inte 4an skulle suga i sig vätskan.
Helt underbart att höra motorn ändrar sig i gången ju närmare alla staplarna kommer sig , efter lite finjustering låg alla 4 perfekt.
Var tvungen att fylla ny fin 98oktan innan den slutade bluddra när man åkte med..

Per Lindström
2020-03-27, 14:10
Skönt att du slapp riva igen!
Riktigt trevligt, skall nog synka även mina till sommaren, bara för att.
Jo vinterbensinen tappar oktan, man borde egentligen tömma tanken och hälla över i bilen men det blir sällan av.

baggen1970
2020-03-27, 15:39
Skönt att du slapp riva igen!
Riktigt trevligt, skall nog synka även mina till sommaren, bara för att.
Jo vinterbensinen tappar oktan, man borde egentligen tömma tanken och hälla över i bilen men det blir sällan av.

Första gången jag upplevd att bensinen blivit dålig , brukar för det mesta tanka 98 på hojen så möjligen det var någon gammal 95
inblandad sedan jag parkerade pga ljudet ifrån toppen och inte pga vädret.
Den har stått sedan fredag 13 september som var min sista tur förra året .
Jaja nu funkar den fin fint igen , varit ute och testad idag och fick dra åt en banjobult till oljeförsörjningen till toppen pga den läckte så nya packningar redan beställda även om det slutade läcka med att dra åt lite.

baggen1970
2020-04-02, 14:09
Då har man fixad lite smått på hojen igen då.
Började med att montera en LED lampa , hoppas den blir bra , bilarna lär se mig bättre med det vita ljuset jämfört med original.
Ljusbilden såg helt ok ut i garaget så hoppas.
7548
Fick fixad så baklampan kom lite mera jämt med tailen så känner mig nöjd med den nu.
75497550
Sen fick jag monterade mina hållare/stöd till tailen som jag fått svarvade igår , monterad blindmutter på insidan så nu slipper man stå och fippla med muttern på insidan och slipper skruva bort verktygsfacket för att komma åt.
7551755275537554
Känner mig rätt så nöjd precis nu:)

baggen1970
2020-04-17, 15:34
Inget speciellt gjort på sista tiden , den har stått ensam i garaget nästan en vecka nu men blev en tur idag :)
7564
Bilden tagen innan jag gjorde kedjevård och putsade lite med avslutande spraywax för att behålla lite shine och lättare få av smutsen sen.
Var planerad vård av bromsar idag men när kompisen hörde av sig och frågade om vi skulle ta en tur så vart dom planerna
placerade längre fram i tiden.
Snart dags att byta däck bak nu igen tydligen så nytt står i garaget och väntar , bara 1,5 år sedan jag bytte sist ju och då blev ju förra sesongen lite kortare än planerad:confused:

baggen1970
2020-04-26, 20:27
Trodde jag hade lite mera däck kvar än vad jag hade:confused:7566
Jaja av med fälg samtidigt som jag rengjorde bakre bromsoket med wd40 och tandborste så kolvarna glider lite bättre och längre
utan problem 75677568
Fixad nytt däck och iväg till kompisen och få det omlagd , hela 10g på balanseringen för att få det perfekt :o756975707571
Sedan avslutade vi kvällen med biljard hemma hos samma kompis7572

baggen1970
2020-05-12, 14:36
Dags för en liten uppdatering då nu när jag varit ute i garaget och fixad lite idag.
Som sagt så har jag MS och lite svag i vänster sida så när jag skal flytta hojen när man parkerad och liknande så vill jag gärna
haft mina fötter lite bättre plantad i backen.
Så för 2 veckor sedan gjorde jag en liten beställning på dessa :
75847585
7586

Och efter lite lättare mekande i garagen så blev det såhär :
75877588
7589
Så nu når jag ner med båda fötterna utan problem.
Får se hur det blir att köra med den såhär , måste nog antagligen släppa upp gaffelrören i styrkronan
för att få lite bättre känsla för hojen.
Sadelhöjden blev någonstans mellan 20-30mm lägre.

baggen1970
2020-05-24, 08:09
Ja då skulle jag montera nya framdäcket igår och passa på att rengöra och motionera bromsarna lite samtidigt
och då ser man detta
7593
Jaja tur man hade nya packningar hemma redan som jag köpte för några år sedan ifall att bara så
bara börja riva och tvätta.
75947595
75967597
7598
Känner mig rätt så nöjd med resultatet så långt men funderar på att måla oken när man först har dom av , problemet
är ju att då försvinner det även mera tid för åkandet.
Har ingen färg eller vet vilken färg man skulle använda.
Såhär fick jag ut kolvarna enkelt ifrån bromsoken , hade en tång i flera år till detta jobbet men nu när jag plockade
isär oken och skulle använda den så hade den rymt för den är som bortblåst från jordens yta men men
detta funkade kanon.

https://www.facebook.com/gunnar.myrland/videos/pcb.10216857031283442/10216857021483197/?type=2&theater