handdator

Visa fullständig version : Höjning av styre FJR1300



Fjerren
2008-02-08, 19:38
Hej på er!
Inhandlade en Yamaha 1300 FJR i förra året. Körde väl en ca. 300 mil innan det var dags att stalla in den för vinterförvaring. Skön hoj att köra, men jag tyckte att det blev lite tröttsamt för händerna efter några mil. Har läst någonstans att det skall finnas en höjningssats för styret. Skulle vilja testa o se om det hjälper. Är det någon som kan tipsa om var man kan få tag på dom häringa tingestarna någonstans. Dessutom så vill jag byta till en högre o bredare ruta. Skall finnas en piratare där ute någonstans (läs billigare). En fattig skåning har inte råd med original.
Får se om det blir nåt köra i helgen...ser ut att bli regn...suck!

Nilsson
2008-02-08, 19:50
ruta finns det många ställen som har och höjningssats tycker jag du ska fråga FJR håkan , han vet säkert detta , han e ju med i fjrklubben

Printer
2008-02-08, 19:52
Tjenare Fjerren o välkommen till Hojen.se
Vad du letar efter är väl "risers", det finns olika varianter på dem.
Kolla
www.mchuset.se
www.bikeline.se
yamahacenter
eller sponsorerna här på sidan.

Viktig är ju att gaswiren, bromswiren osv inte blir för korta, en kort gaswire kan öka gasen då du svänger, kanske effektfullt men inte roligt.
En större ruta kan jag inte hjälpa dig med men det kanske ngn annan kan.
Eller på sidorna ovan.

Lycka till så syns vi på vägarna snart.
8) Printer

Nilsson
2008-02-08, 19:54
kolla på S Racing de har många rutor

Nilsson
2008-02-08, 19:57
ruta som e högre kosta 1395 på S racing jag ska kolla på ett ställe till

Nilsson
2008-02-08, 20:01
touringbutiken har från ca 850kr till 2000

Nilsson
2008-02-08, 20:03
de har även styrhöjare tror de kostade 845 kr

Fjerren
2008-02-09, 00:44
Hej igen!
Vilken respons alltså. Får väl börja kolla upp era tips ute på nätet. Det finns tydligen hur mycket som helst. Tack alla, vi hörs o ses!

FJR Håkan
2008-03-02, 23:56
Hej Fjerren och Ni andra.
Ursäkta att jag inte svarat eller varit aktiv den senaste tiden men min tid har inte funnits där efter Mc mässan.
Ang rutor och höjningar till styret finns det många alternativ.
Jag kan rekomendera S-Racing som har ruta till FJR en och även Axess mc har till denna hoj om man inte väljen en orginalruta från Yamaha.
Sen finns det från Bike Johnny i England som säljer Baileyrutor där man själv bestämmer höjden. Priser på dessa är följande, S-Racing 1395,(kommer sänka)Axess 1195, Bailey 1895, Yamha 2800.Viktigt är att man kollar storleken på rutan mot sin egen längd då det skilljer en del från person till person och från ruta till ruta. Höjningsats till styret finns också hos bike Johnny och han har följande adress som du kan kolla www.bikejohnny.com där finner du det mesta till FJR en.
Om du undrar mer så slå mig en signal eller maila mig. Är du inte medlem i FJR klubben så rekomenderar jag dig det för vi har ett forum där allt om FJR 1300 ventileras och hjälp kan fås.
Ha det bra
Håkan 8)

PerLarsson
2010-03-11, 20:44
Inhandlade också en FJR1300 förra året. Körde också ca. 300 mil innan det var dags att stalla in den för vinterförvaring. Jag tyckte också att det blev tröttsamt för händerna efter några mil.
Bägge mina handleder domnar. Jobbigt. Har dörsökt vinkla styret så nära mig det går men då blir vinkeln större.
Jag kan vinkla frammåt, då blir tyngden större på händerna då jag har det högre orginalglaset blåser det inget att luta sig mot.
Undrar om det hjälper att höja styret? 850:- är ju ganska mycket för en så pass lite höjning.
Min förra hoj FJ750 åkte jag som mest 130 mil på under ett dygn och satt perfekt. Denna hoj känns lång och känslan att styret sitter för långt fam är klart jobbigt.
Vad kan man göra?