handdator

Visa fullständig version : Biffens batteri & laddning dito



Nina
2018-12-09, 21:12
Hade tänkt sätta batteriet på laddning på Biffen, skruvar av sidokåpan av plast som sitter under sadeln och möts av…

Plast.

Jippi, batteriet som sitter bakom en plastkåpa sitter bakom/inuti en plastbalja av nåt slag som sitter ganska bra där det sitter. Eller så är batteriet jäkligt tungt. Känns som att man satt batteriet i nån vajer i taket och sen byggt hela hojen runt det, för det är knepigt att få ut det. Eller så är det jag som inte tänker riktigt tyskt när det gäller BMW.

Men, innan jag lyckas ha sönder plastdetaljerna bakom plastkåpan så beslöt jag mig för att köpa BMW originalladdare, bara att plugga i vid styret och sen är saken Biff. (Och nu var jag fyndig!)

Själva laddaren ser märklig ut, hur funkar den här? Men faktiskt ganska enkel, för att vara BMW. Enkel att byta språk från tyska till engelska. Min tyska är inte så bra längre, jag kunde rätt mycket förut men när man inte underhåller språket så faller det lite i glömska. Men det skulle snabbt bli underhållet om jag bara reser till Tyskland och är där ett längre tag. Jag förstår vad jag läser men att prata, ja det är förstås en annan femma.

Laddaren verkar vara en bra sak. När den laddat upp batteriet går den i vila, när batteriets styrka faller under en viss procent börjar den ladda. När den är i vilofas är den släckt. Tror nog att man lätt tror den stängts av eller har slutat fungera. Men skönt att Biffen står och laddas under vintern nu.

Hur länge brukar era batterier hålla? Jag lyckas komma till ca 8,5 års brukande. :hello: