handdator

Visa fullständig version : Frankrike på hoj



Nina
2018-12-01, 22:33
Fick tips om en stad i Frankrike där det ska finnas grottmålningar som är ca 30.000 år gamla. Genast for jag iväg i tankarna och såg mig själv på Biffen på väg ner till Frankrike med likasinnade. Tänk vad roligt det skulle vara om man var några stycken som for ner dit för att se på dåtidens konstverk och sen tar man vägen hem med pauser för shopping.

Jag vill inte köra ner själv på egen hand, om nåt skulle hända på vägen så känns det tryggare att ha några med sig.

Det finns en stad, Oradour-sur-Glane, som under andra världskriget plundrades och alla boende togs med till koncentrationsläger. Allt lämnades kvar som det stod då och står kvar än i dag. Man skulle kunna ta en tripp dit och besöka den övergivna staden när man ändå är i Frankrike och kör hoj. Ena grottan är i närheten av den övergivna byn vet jag när jag kikade på kartan.

…men en engelskspråkig guide behöver bokas långt i förväg har jag fått veta.

Sen finns norra Spanien, där finns en grotta med målningar som är ca 40.000 år gamla. Det är längre bort hemifrån det.

baggen1970
2018-12-01, 23:56
Låter som en underbar resa egentligen , synd jag inte har hoj , pengar eller hälsa för resan :-)
Hoppas du hittar några som vill åka ner och titta och njuta av fina vägar mm.

Nina
2018-12-02, 14:46
Än så länge är det bara en dröm, har en till dröm jag skulle vilja genomföra men det är det där att ingen vill göra samma saker som jag vill. Det är att åka runt Sverige och titta på historiska platser och man har tält med sig och bor i skogen vid en öppen eld. Fast f*n vet om man törs tälta i dagens samhälle… Men tanken är att vara en liten eremit som tältar, fiskar, kör hoj och bara är. Blir en del fisk förstås…

baggen1970
2018-12-02, 15:09
Bara börja planera https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1doLXXvokOtiMzthVz0SLFjEPmD4&ll=63.91299231920753%2C17.272214380654873&z=7
Sedan kan jag hålla med dig att åka ensam i dagens läge vet jag inte om jag skulle vilja göra hellre :-(
Måste ju gå att få samlad ihop några som kan följa med och visa lite i sitt område och inte behöver vara med hela vägen.
Fiska är roligt , åka hoj är roligt och vistas ute i naturen är underbart , finns ju bara positiva grejor egentligen med en sådan tur.
Som sagt hade inte varit mig imot men med närmaste familj uppe i norra norge där jag kommer ifrån så har det bara blivit snabbaste vägen upp och ner varje år .

Nina
2018-12-02, 15:23
Vindskydd, där har vi det. Jag sökte efter ordet när jag skrev mitt förra inlägg och det finns ju en herrejösses massa vindskydd man kan sova i. :)

Jag hade tanken att köra uppåt mer åt norska/svenska gränsen och en avstickare inåt landet för att se nåt kul, och neråt längs med kusten med en och annan avstickare. :)

Jag bor i Sthlm så en tanke kan vara att ta sig neråt Skåne och där vända uppåt längs med gränsen norrut. Och sen neråt.

Ja man kan ju mötas längs vägen och köra en bit ihop och sen byter man kompis, he he.

baggen1970
2018-12-02, 15:25
Kul att hjälpa hitta ordet :-)

wbr
2018-12-03, 00:36
"...Jag hade tanken att köra uppåt mer åt norska/svenska gränsen och en avstickare inåt landet för att se nåt kul, och neråt längs med kusten med en och annan avstickare. :)..."

Hoppas du får till det Nina, har gjort något liknande själv, in skogen på timmerväg, tältade och upp mitt i natten och ylade ihop med en flock vargar. Får "ståpäls" bara av att tänka på det igen. Ett minne för livet. /Kjell