handdator

Visa fullständig version : Snö tack



Nina
2018-11-07, 15:42
Har sån sjuk längtan till vintern och massor av snö så jag kan ta ut Husqvarnan och köra. Kan ta ut den nu med men suget efter att köra på snö är större än harva runt på asfalt och grus. Dessutom regnar det…

Bara jag som kör hoj på vintern? Varför har inga andra upptäckt det roliga med det? Ni missar nåt. :D

– Kylan
– Isen
– Snön

…slask…

Tror jag ska ta en semestervecka och åka till Dalarna och köra i vinter runt sportlovet. Varje dag hojkörning, på vita fina vägar. Det kan vara -20°C på morgonen när man kliver ut till frukosten, och ca -10°C mitt på dagen. I fartvinden kallare så klart. Och möte med en ev plogbil som tar upp hela vägbredden. Bara att kasta sig i snödrivan då.

Lite spännande är det ändå. :)

Lugna pucken
2018-11-08, 07:01
"Egentligen" letar jag efter en tråd om dubbning av däck (och vilka däck som kan ha bra gummiblandning för detta, samt för kallt före...), fast om du skriver med sådan passion om vinterkörning överlag kanske jag kan börja i andra änden: hojen som sådan? Är det dumt att ha en alltför tung? Min väger knappt 250 kg.
Nästa steg är om jag väl fått tag i/själv ordnat dubbat (har läst intressanta texter om detta (-: ) - ska jag i så fall skaffa extra hjul...? Har inte utrustning för att kränga av/på däck (^: Vad blir dyrare i längden?

Jag räds inte att ge mig ut i snö och is när jag kör andra fordon, eller föralldel springer...fast jag vill gärna ha lite "på fötterna" innan jag börjar experimentera med en stor Bandit o-:

Ove
2018-11-08, 09:03
:hmmmm2: Veijo Saarelas hemsida kanske kan vara till hjälp. Han var ganska aktiv på forumet för några år sen men verkar ligga lågt med det för närvarande. Hemsidan kan kanske ge tips annars går det ju att kontakta honom. ;)

Nina
2018-11-08, 10:32
"Egentligen" letar jag efter en tråd om dubbning av däck (och vilka däck som kan ha bra gummiblandning för detta, samt för kallt före...), fast om du skriver med sådan passion om vinterkörning överlag kanske jag kan börja i andra änden: hojen som sådan? Är det dumt att ha en alltför tung? Min väger knappt 250 kg.
Nästa steg är om jag väl fått tag i/själv ordnat dubbat (har läst intressanta texter om detta (-: ) - ska jag i så fall skaffa extra hjul...? Har inte utrustning för att kränga av/på däck (^: Vad blir dyrare i längden?

Jag räds inte att ge mig ut i snö och is när jag kör andra fordon, eller föralldel springer...fast jag vill gärna ha lite "på fötterna" innan jag börjar experimentera med en stor Bandit o-:

Jag har en gammal Husqvarna från 1968 (50 år ung i år!). Den har extra hjul, ena paret med dubb (bildubb) som funkar alldeles utmärkt. Den väger som mest 135 kg så inte tung att baxa runt. Men när den väl grävde ner sig med bakhjulet i snön en vinter blev den ofantligt tung att försöka lyfta upp igen. Aphu…
Den är även utrustad med skidor som enkelt hakas på och av. Skulle kunna göra en film vid tillfälle när den ska ut och hur jag fäster skidorna.




:hmmmm2: Veijo Saarelas hemsida kanske kan vara till hjälp. Han var ganska aktiv på forumet för några år sen men verkar ligga lågt med det för närvarande. Hemsidan kan kanske ge tips annars går det ju att kontakta honom. ;)

Ja Saarela var länge sen man läste nåt inlägg ifrån?

Nina
2018-11-08, 10:33
Här är förresten Saarelas hemsida (http://www.saarela.se/). :)