handdator

Visa fullständig version : Ställer ni av hojen vintertid?



pewa
2008-02-06, 15:05
Här är det snö några månader per år så hojen får vila, men det är inte alla som ställer av den för det verkar det som..

Själv har jag garageförsäkring vintertid, via IF, tror det kostar en 50-lapp i månaden eller nått sånt så det lönar sig helt klart att ställa av!

Har för mig att vissa försäkringar inte kan ställas av utan man flrsäkrar helårsvis?

DorkVader
2008-02-06, 15:23
Min försäkring har ingen garageförsäkring vintertid, den är på året runt.
Nu kostar inte en offroad hoj så mycket per år 2900 tror jag att jag ska betala nu den 31/3 för helåret. Så det är lugnt, jag känner inte att jag behöver säga upp försäkringen eller hitta någon annan.

Nina
2008-02-06, 17:23
Jag har mina påställda året runt för hos Bilsport & MC-försäkring finns ingen garageförsäkring eller nåt sånt. Att ställa av för min del skulle innebära att jag får tillbaka nån hundring på skatten men försäkringen kostar ändå samma pris som de vore påställda. Då kan jag lika gärna ha dom påställda (och så kan man köra när det är torrt och soligt ute).

Nilsson
2008-02-06, 17:24
nä jag har mina påställda hela året kostar ej så mycket när man bor på landet och börjar bli till åren , hmmmm var det 27 nä det e nog lite till,

Wilda
2008-02-06, 17:52
hos Bilsport & MC-försäkring finns ingen garageförsäkring eller nåt sånt.


Är du säker på det? Har för mig att jag hade min första hoj endast garageförsäkrad hos dem :-\ (eftersom jag köpte den mitt i vintern & inte hade kortet)
Nu har jag min påställd året runt så slipper man & tänka på sådant när man vill köra :)

Nina
2008-02-06, 18:09
Jag är ganska säker, jag ringde och frågade december 2006 när jag köpte min första mc. Då fanns ingen avställningsförsäkring eller liknande. Så jag har haft den påställd hela tiden.

Printer
2008-02-06, 18:13
Jag har också helårsförsäkring hos bilsport o mc, det finns inget annat där.
Min helförsäkring kostar ca 1500 :-/år, ställa av? Aldrig! Körde juldagen och en massa helger efter det, men bor ju också så långt söderut det bara är möjligt i Svärje.

8)

Nilsson
2008-02-06, 18:17
i vissa hemförsäkringar finns garage försäkring som tillägg jag har detta men kan inte svara på vad det kostar men tro det är ca 50kr/månaden, då jag inte har min gammla honda inregad så tog jag detta

Wilda
2008-02-06, 20:39
Hade faktiskt min hoj garageförsäkrad via Bilsport & Mc då det begav sig. (var tvungen att kolla i arkivet.) Så då har de väl förmodligen slopat den typen av försäkring för ett tag sedan.

Nilsson
2008-02-06, 21:00
de hade ganska stora förändringar förra året

werner
2008-02-06, 22:19
Aldrig på tiden,rätt som det är så skiner solen och man vill ta sig en tur,som i lördax t.ex. ;D

turbo
2008-02-07, 19:15
jag ställde av min förra hoj under några månader, ofta oktober-april men då hade jag en garageförsäkring.

jag förstår att ni som bor ännu mer söderut vill ha de påställda året runt, mindre tjafs med papper och alltid redo att ta en tur :)

Hasse i Kristianstad
2008-02-08, 00:06
Skatten är ingen större kostnad och försäkringen är periodiserad dvs det mesta av premien ligger på sommarhalvåret. Inbesparingen för en avställning är minimal och som du säger det går fortfarande att köra här nere i södern. I dag körde jag och Kalle Kanon 20 mil ner om Österlen.

pewa
2009-10-25, 22:53
Lyfter upp en gammal tråd

Jåke
2009-10-25, 23:27
Svarar väl på det gamla trådlyftet då:

Nej, ställer inte längre av. Gjorde det i början av karriären, men försäkringarna såg lite annorlunda ut då. På senare tid har mina försäkringar som skrivits tidigare varit helårsbaserade med kvoterade premier så en avställning påverkar inte ens kostnaden nämnvärt. Bara mer jobb. En avställningsbar försäkring blir dessutom dyrare så det alternativet är inte intressant ändå.

Guzzi-Leif
2009-10-26, 00:18
Som så många andra:
Förr sparade jag in ungefär hälften av de fasta kostnaderna per år genom att ställa av under den del av året då det var halkrisk. Numera innebär försäkringens konstruktion att den står på året runt.
Ändå får min mc vintervila från halka till vårväg. Brukar bli slutet av oktober/början av november till och med början av april. Då sussar min båge gott i exets garage medan dotterns är inhyst hos min pappa. Det gäller att sprida ut riskerna (eller rättare sagt att få in fordonen där det finns plats).
På somrarna har sambon bilen utomhus så då får två mc bra plats i vårt garage...

Enda ide-åtgärderna är oljebyten och tvätt/vaxning (om jag är på det duktiga humöret) + fulltankning innan jag ställer in dem och sedan laddning av batterierna cirka en gång/månad.

Ingemar
2009-10-26, 07:50
Nej då. Nu när vintrarna blivit så beskedliga som det sett ut de senaste åren (här nere i alla fall) blir det aldrig så långt mellan åkningarna att någon avställning är aktuell.
Kanske borde man ha en vinterutrustad hoj som man ställer av på sommaren istället. :rolleyes:

erkagn
2009-10-26, 07:53
Nej! Har en billig helårsförsäkring 40+ som man inte får ställa av heller. Men är så billig det inte spelar nå större roll.

leffa
2009-10-26, 09:11
min har en helårs försäkring men nu har den åkt till ett mcspa=varm lokal med div underhåll i sällskap med andra mc:)

Nina
2009-10-26, 09:25
Nej samma här, har en 40+ -försäkring som är billig och avställning finns inte i försäkringen. Så de är alla påställda året om. Och dessutom kanske solen kikar fram en kall trevlig dag att man vill ut och köra en sväng. =)

Figurehead
2009-10-26, 21:24
Ställer inte av min heller, som flera sagt innan, rätt som det är kommer det en perfekt dag redan i februari, och då är man bara tacksam att cykeln är påställd. =)

pewa
2009-10-27, 22:25
Måste uppdatera mitt första inlägg, har numera även jag helårsförsäkring. Rätt smidigt faktiskt, vips är det någon fin senhöst-dag man vill ta en sväng!

Linnex
2009-11-30, 14:39
Sista november och jag tog faktiskt V3:an till jobbet idag. Kände lite MC abstinens och då jag har jouren denna vecka så.. kör nog MC hela veckan istället för den pedaldrivna tvåhjulingen... :D

Kimmo
2009-11-30, 15:03
Har inte ställt av min heller men jag betalar ju bara 1800/helår så.

Roadking
2009-11-30, 16:25
Ställer inte heller av.

Mats Liifv
2009-11-30, 17:04
Tror nästan att de flesta har sina hojar påställda året runt numera. Tror inte jag vet någon som håller på och ställer av och på vår och höst. Har själv mina hojar påställda året runt och har så haft under många år

Gibson
2009-11-30, 17:17
Jag har ställt av min Yamaha och det beror på att den är dyr i försäkring men ska kolla upp vad som gäller när man vill ha veteranförsäkring. Kawan däremot har jag reggad hela året.;)

DearHunter
2009-12-01, 11:20
Nix. Här körs det så mycket som det bara går och det där med att ställa på och av är bara onödigt. Det mesta är ju helårsförsäkringar som man kan teckna. Men klart, det finns ju försäkringar på 20 000/år oxå och då kan det vara en mening med det hela. Men för oss som betalar ca 2kkr/år är det ingen ide.

Vi har lite andra förutsättningar här oxå. Tycker synd om er som bor nörr om Dalälven när ni säger farväl till säsongen i oktober och tar fram hojen och myggmedlet i maj....:D ;)

Kimmo
2009-12-01, 12:23
Nix. Här körs det så mycket som det bara går och det där med att ställa på och av är bara onödigt. Det mesta är ju helårsförsäkringar som man kan teckna. Men klart, det finns ju försäkringar på 20 000/år oxå och då kan det vara en mening med det hela. Men för oss som betalar ca 2kkr/år är det ingen ide.

Vi har lite andra förutsättningar här oxå. Tycker synd om er som bor nörr om Dalälven när ni säger farväl till säsongen i oktober och tar fram hojen och myggmedlet i maj....:D ;)

Somliga av oss får lida mer än andra >:(