handdator

Visa fullständig version : Nu är det roligt



Nina
2018-08-22, 19:17
Lördag 18 augusti

Äntligen, lite mer hojkörning har det blivit av denna helg. Vädret har varit alldeles för varmt medan man hade semester men nu är temperaturen mer lagom och så härligt att vara ute och köra hoj nu.

Senaste helgen var jag ute med Per på lördagen. Jag tog min Husqvarna 256, Per tog sin Husqvarna 258, två gröna krigare. Den går fint min Husqvarna, startar på första kicken också. Medan jag väntade på Per stod andra hojförare på Rosenhills café, de skulle neråt Västervik sa de. Vi pratade lite löst, bl a om min Husqvarna som i år fyller eminenta 50 år.

Per kom, hojförarna for iväg mot Skanssundet och jag tankade upp Husqvarnan, hällde i lite 2-taktsolja och sen for vi också iväg. Vi tog en annan väg och våra Husqvarnor gör inte mer än max 80 km/tim så det tar sin lilla tid med dom. Min trivs bäst i 70, verkar vara trivseldriften på den.

När vi kom ner till sundet står hojförarna där och väntar på färjan. Snopet, de åkte ju så mycket tidigare än oss? Så jag skojade och sa: "Va'? Har ni inte kommit längre? Våra moppar gör max 80 och vi körde ändå omvägar…” och fyrade av ett brett flin. Idel skratt och när man såg Pers 258 stannade de till vid den och bytte några meningar. Trevliga killar, i samma ålder som min Husqvarna.

Framhjulen pekade mot Stendörrens naturreservat, mycket fint område där man kan om man vill bada i havet. Vi tog med oss matsäck och kaffe och njöt av utsikten och kaffet. Gick över på en väldigt guppig hängbro som gnisslade och gungade rejält, men kul var den. Försökte få den att gunga ännu mer men den var stadig i alla fall. Så något bad blev det förstås inte där.

Totalt 23,5 mil på fina grusvägar. :)

Söndag 19 augusti
En vän hängde ut en fråga om några ville följa med till Ängelsberg och titta på ett gammalt oljeraffinaderi. Oj, har vi raffinerat olja? Här?? Det måste jag få besöka! tänkte jag och kollade med hushållet. Jodå, det går så bra att ta en sväng med hojen. Så jag tackade ja och möter upp vid Gullmarsplan. Och där har man byggt om sen sist jag var där märkte jag. Men det löste sig med mötet och det blev bara vännen, hans fru och jag som åkte uppåt mot Bergslagen.

Streeten skötte sig som den hingst den är, utan problem och smidigt. Dock var jag lite öm i baken sen dagen före, är nog bara en ovana eftersom jag inte kört hoj på så länge och inte långkörningar heller. Efter några mil på Streetens geldyna (!) skrek rumpan ”Jag har ont!!”. Efter ytterligare några mil började knäna på utsidan skrika med samma klagovisa. Men då var jag redan så gott som hemma igen.

Om nån vill åka till Ängelsberg i Bergslagen och titta på Oljeön – gör det. Stället kan rekommenderas varmt!

Totalt: 48,5 mil. :)

Nina
2018-08-22, 19:23
Medan jag satt där och körde min Street Triple R och främst när jag var tvungen att tanka den och vännen inte ens behövde besöka macken med sin KTM började jag fundera på andra alternativ. Tänk, när jag hade min BMW F650 GS, hur sällan man tankade upp den. Man kom minst 50 mil på den, inte behövde man besöka en mack på en sån här hojkörning med den. Och här satt jag, på hingsten, och behövde besöka en mack.

Hmmm, man kanske skulle fundera på en GS igen? Men 650cc är lite klent förstås. En 800 GS då? Kikar in på BMW's hemsida, läser på lite om 800:an men så faller ögonen lite längre ner på sidan: R1200 GS.

Tja why not? 1200cc vore nåt, då skulle den orka lite också. Med väskor till så kan man packa i och ut och köra långfärds.

Så en R1200 GS är på tapeten nu. Adventure-modellen med 30-literstank så slipper man tanka så ofta när man är ute och kör långa vägar.

Det totala antalet mil denna helg var: 72.

Nån som har en R1200 GS Adventure och kan berätta lite om modellen? :)