handdator

Visa fullständig version : Kör ni hoj i hettan?



Nina
2018-08-03, 08:29
Så olidligt varmt ute, kan inte minnas NÅN sommar där det varit så här fuktigt, hett och så här länge. Det har inte blivit många mil på nån hoj för mig, jag tummar helst inte på skydden och kör i t-shirt och shorts. Även om jag själv skulle köra sansat och ansvarsfullt så finns det tyvärr andra i trafiken som inte kör så. Det vore synd att krascha hela säsongen för att man måste köra hoj i denna hetta och tummat på säkerheten och skydden.

Skydden skyddar inte till 100% men skadorna blir mindre om man ramlar än om man kör med t-shirt och shorts. Härom dagen kördes jag om av en mc-förare, ingen t-shirt eller shorts. Trodde faktiskt han körde helt näck förutom hjälm men jag såg nåt smått som kallingar eller om det var badbrallor precis när han kommit om mig. Det gick en rysning i kroppen, kunde se för mitt inre hur fort det kan gå om man kör omkull tllls benpiorna syns. Min andra tanke var: Han har inte ramlat ännu.
Oftast är det så att den som ramlat vet hur ont det gör och hur skadad man blir och hur fort det går att ramla. Och tummar därför helst inte på säkerheten.

Kör ni när det är så här varmt och fuktigt ute?
Själv har jag mest tagit bilen, där finns ju kyla. Körde för några dar sen med full utstyrsel, fick knappt av mig brallor och jacka då skinnet blivit varmt och fuktigt. Borde kanske ha nåt tunt tyg på mig mellan jacka/byxa och kropp, så får jag av mig kläderna lättare. Jag blev rejält varm av att försöka få av mig alltihop. :rolleyes:

twintorsk
2018-08-03, 09:50
Kör hellre utan skydd än inknödd i en plåtlåda, ac eller ej[emoji16]

Nina
2018-08-03, 10:09
Kör hellre utan skydd än inknödd i en plåtlåda, ac eller ej[emoji16]

Jag är lite mer försiktig av mig, vill gärna komma hem hel och i alla fall fin. :)

Jan-Olov
2018-08-03, 11:08
Jag har avstått från att köra, senast så skippade jag kraghandskarna och använde ett par korta arbetshandskar, gott när det blåser in in armarna,bättre än inget samt slopade halsduken. Nu vill jag inte för frugan skadade ryggen så jag vill inte riskera att hon står utan hjälp. Ryggen läker och jag får väll åka till hösten.

Mogens
2018-08-04, 21:36
Kör med Draggin jeans och jacka, mc-handskar typ sommar, Mc-stövlar och rygskydd.

Ove
2018-08-05, 08:04
:confused: Besiktigade hojen sent, i Maj, sen kom första värmeböljan. När det blev någon ganska sval dag tog jag en kortare tur på 3 - 4 mil men sen har hojen stått stilla. Istället har jag använt scootern på kortare turer i moppefart utan MC-kläder. Tröttnat redan vid tanken på påklädning i värmen. Får väl bli lite köra sen under hösten..... :rolleyes:

Nina
2018-08-05, 11:26
Imorgon blir det nog en hojtur redan på morgonen. +19° C här hemma, det ser riktigt lovande ut. :)