handdator

Visa fullständig version : Byta kylarvätska på Explorer XC



Solidsnake
2018-07-04, 01:07
Tjena

Jo, som rubriken lyder så undrar jag hur fan man kommer åt att tömma kylarvätskan på
en Tiger Explorer XC från 2013, 1200-kubikaren.

Det är väl antingen en slang eller plugg man ska ta lös men instruktionsboken vill ju inte
att man rör i hojjen själv utan allt ska göras av en verkstad.

Vet någon vart man hittar denna plugg/slang ?

Tack på förhand !

Cy2
2018-07-04, 09:34
Tjena

Jo, som rubriken lyder så undrar jag hur fan man kommer åt att tömma kylarvätskan på
en Tiger Explorer XC från 2013, 1200-kubikaren.

Det är väl antingen en slang eller plugg man ska ta lös men instruktionsboken vill ju inte
att man rör i hojjen själv utan allt ska göras av en verkstad.

Vet någon vart man hittar denna plugg/slang ?

Tack på förhand !

Här bör du finna det du söker,
https://www.manualslib.com/manual/803088/Triumph-Tiger-Explorer.html?page=134#manual

Solidsnake
2018-07-04, 13:12
Här bör du finna det du söker,
https://www.manualslib.com/manual/803088/Triumph-Tiger-Explorer.html?page=134#manual

Tyvärr inte, det där är manualen som jag redan har. Har kikat igenom den grundligt men inget som visar var allting sitter.

Det är ingen panik att få detta gjort nu på direkten, jag vill få de gjort egentligen först till nästa sommar. Men jag tänkte om nån har samma hoj och fått de gjort redan och hade svar.
Det borde väl egentligen bara vara att lokalisera kylaren och där finns de väl antingen slang eller plugg med tätning på som man tar bort

Tack för svaret men tyvärr så finns det ingenting i manualen som hjälper.

Solidsnake
2018-07-04, 13:14
Det är ju lite så med min hojj att boken vill att en verkstad gör allt. Den visar inte ens vart dräneringspluggen till kardanen sitter :D Men de var inga som helst problem att hitta den och byta.
Garantin är inte kvar på hojjen så jag ser ingen vits med att låta en verkstad göra service åt mig så länge det inte rör sig om lagerbyten, ventilsjusteringar, men vanlig årlig service klarar jag själv

Ove
2018-07-04, 19:20
:hmmmm2: Inget svar på frågan - bara en undran: Ska man byta kylarvätska om man inte av någon annan anledning fått tappa ur? Vatten som man fyller på innehåller syre som ger ökad korrosion medan vatten som varit med ett tag är syrefritt. Jag var ju med på den tiden när man joxade med sprit som frostskydd och kylarna inte var så täta så man slattade och fyllde på och det var inte ovanligt att det blev tätt p.g.a. rost, ett problem som jag inte hört talas om de senaste 30 - 40 åren.

Solidsnake
2018-07-04, 23:44
:hmmmm2: Inget svar på frågan - bara en undran: Ska man byta kylarvätska om man inte av någon annan anledning fått tappa ur? Vatten som man fyller på innehåller syre som ger ökad korrosion medan vatten som varit med ett tag är syrefritt. Jag var ju med på den tiden när man joxade med sprit som frostskydd och kylarna inte var så täta så man slattade och fyllde på och det var inte ovanligt att det blev tätt p.g.a. rost, ett problem som jag inte hört talas om de senaste 30 - 40 åren.

Jadu, om jag de visste :D

Men den blir väl sämre med åren eller ?

Har sett på youtube en del som rensar ur systemet med destillerat vatten, sen fyller på med antingen färdigblandad kylarvätska eller blandar själv. Men är det rätt ? Ingen aning

Jan-Olov
2018-07-05, 08:58
Jag vet inte ibland verkar det som man skall laga det som är helt. Min förra bil en citroen C4 hade inte ens en tappkran för kylarvätskan så jag undrar om det var mening att man skulle byta kylvätska, frågan är om det inte räcker med att kolla fryspunkten.

Solidsnake
2018-07-05, 15:25
Jag vet inte ibland verkar det som man skall laga det som är helt. Min förra bil en citroen C4 hade inte ens en tappkran för kylarvätskan så jag undrar om det var mening att man skulle byta kylvätska, frågan är om det inte räcker med att kolla fryspunkten.

Det kan mycket väl vara så att jag lagar saker som inte är trasigt.

Men samtidigt så tycker jag att sånt här är jävligt intressant att lära sig

Jan-Olov
2018-07-05, 17:27
Men samtidigt så tycker jag att sånt här är jävligt intressant att lära sig
Tycker jag med, det är roligt att bara veta. Men var inte orolig det går över en hel del med åren.

Solidsnake
2018-07-05, 17:51
Tycker jag med, det är roligt att bara veta. Men var inte orolig det går över en hel del med åren.

Hehe jaså :D ? Ja, man får hoppas de dröjer ett tag :D
Närmaste mc-verkstad är 2,5-3 timmar ifrån mig så ju mer jag kan själv desto bättre

Ove
2018-07-06, 08:10
Jadu, om jag de visste :D

a) Men den blir väl sämre med åren eller ?

b) Har sett på youtube en del som rensar ur systemet med destillerat vatten, sen fyller på med antingen färdigblandad kylarvätska eller blandar själv. Men är det rätt ? Ingen aning

På a) svarar jag nej! Vattnet blir egentligen bättre då syret redan förbrukats genom korrossion. Glykolen verkar vara väldigt stabil..

b) Att använda destillerat vatten i kylsystem är bra. Vanligt kranvatten innehåller en del salter och kalk som gärna sätter sig på heta ytor som pannsten. Inget problem egentligen med den lilla slatten som går i kylaren på en MC men i varmvattensberedare och ångpannor med stor vattenomsättning kan det bli riktigt illa. Med hett menas över 70 grader. ;)

Solidsnake
2018-07-06, 14:34
På a) svarar jag nej! Vattnet blir egentligen bättre då syret redan förbrukats genom korrossion. Glykolen verkar vara väldigt stabil..

b) Att använda destillerat vatten i kylsystem är bra. Vanligt kranvatten innehåller en del salter och kalk som gärna sätter sig på heta ytor som pannsten. Inget problem egentligen med den lilla slatten som går i kylaren på en MC men i varmvattensberedare och ångpannor med stor vattenomsättning kan det bli riktigt illa. Med hett menas över 70 grader. ;)

Aha ok, tack för svar !

Det dom menade på olika youtube videor är att glykol som motverkar korrosion och allt sånt, förlorar sina egenskaper över tid. Om de var sammansättningen som inte höll eller hur de var minns jag inte säkert.

Men är det alltså enligt dig slöseri på tid att göra detta ?

Ove
2018-07-06, 22:01
Men är det alltså enligt dig slöseri på tid att göra detta ?

:) Ja, men det finns säkert andra som tycker annorlunda... :rolleyes: :D ;)

Solidsnake
2018-07-07, 02:16
:) Ja, men det finns säkert andra som tycker annorlunda... :rolleyes: :D ;)

Ja, jag är faktiskt funtad så att jag kan tänka mig att göra det bara för att lära mig om inte annat :D

Jag har inte ont i knäna om man säger så

Ove
2018-07-07, 09:58
Ja, jag är faktiskt funtad så att jag kan tänka mig att göra det bara för att lära mig om inte annat :D

Jag har inte ont i knäna om man säger så

:) Helt rätt - prova, för det är ju så man skaffar sig erfarenhet. Ont i knäna kommer så småningom och då är det lite sent. :confused:

Solidsnake
2018-07-07, 10:34
:) Helt rätt - prova, för det är ju så man skaffar sig erfarenhet. Ont i knäna kommer så småningom och då är det lite sent. :confused:

Ska göra det

Ove
2018-07-07, 12:50
Tips på destvattenkälla - torktumlare av den typen som har kondensvattentank,,, ;)

Solidsnake
2018-07-07, 17:58
Tips på destvattenkälla - torktumlare av den typen som har kondensvattentank,,, ;)

Ja, jag kanske ska gå till tvättstugan och se vad jag hittar :D

Jan-Olov
2018-07-08, 09:35
En del tumlare har en slang för kondensvatten antingen går den till baka till tömmbar tank eller ner i avloppet, det bestäms av var den står.Bara ett tipps.

Solidsnake
2018-07-08, 13:55
En del tumlare har en slang för kondensvatten antingen går den till baka till tömmbar tank eller ner i avloppet, det bestäms av var den står.Bara ett tipps.

Jo men jag tar nog och köper det direkt istället, enklare så

Chappy
2018-07-14, 00:41
Att glykolen inte är som flickorna i Lissabon är ju också ett aber. Olika system kräver olika typ av glykol fick jag lära mig i höstas då jag fick min första vattenkylda hoj (f6c)