handdator

Visa fullständig version : Yamaha XT stÃ¥tt i 2 Ã¥r, bensinkran



Bo Erik
2018-07-02, 23:59
Det är en Yamaha XT125R -05 och den automatiska bensinkranen släpper inte igenom bensinen.
Bensinkranen är inte öppningsbar (ihop pressad, inte öppningsbar) och den har inte som förr väljare för "on", "reserv" eller pri, så jag undrar om tex. förgasarrengöring eller nåt annat får fart på den igen?
Det var enklare på 80 talet när det bara var att skruva isär den och smörja med silicon spray.

swedan
2018-07-03, 16:10
Det är en vakuumstyrd bränslekran på den.
Det ska sitta två slangar på kranen, den övre är bensin till förgasaren och den nedre är vakuumslang som ska öppna kranen.
Om du lossar den nedre slangen i den andra änden, som är mot förgasare eller insug, och suger i den så ska membranet i kranen öppna så att bensinen rinner i den övre slangen.
Gör den det?
Förgasaren behöver nog fyllas upp med bensin för att du ska få igång den.
Det kanske även behövs en rengöring av förgasaren då gammal bensin kan orsaka en del beläggningar.

Bo Erik
2018-07-05, 07:19
Du har rätt, förgasaren får ingen soppa så länge inte motorn går, så förgasaren måste fyllas först.
En mekaniker som håller på med bla fyrhjulingar kollade bensinkranen och sa att den måste ersättas, men jag tvivlade.
Den går nu, men lite ojämnt och ingen tomgång. Förgasaren behöver alltså rengöras.
Akrylatbensin ska tydligen användas före vintern för att undvika problem.

Olle Å
2018-07-13, 08:56
Du har rätt, förgasaren får ingen soppa så länge inte motorn går, så förgasaren måste fyllas först.
En mekaniker som håller på med bla fyrhjulingar kollade bensinkranen och sa att den måste ersättas, men jag tvivlade.
Den går nu, men lite ojämnt och ingen tomgång. Förgasaren behöver alltså rengöras.
Akrylatbensin ska tydligen användas före vintern för att undvika problem.

Prova då det beprövade sättet att hälla i en flaska STP förgasarrengöring ( finns på de flesta mackar ) i tanken , så märks det efter några mil.

Det här med gammal bensin, undrar jag. Har haft både gräsklippare och mc stående över vintern och bara startat sedan.