handdator

Visa fullständig version : Hojpriser



Gert
2008-02-01, 21:35
Med tanke på våra priser så har vi det nog rätt bra iaf. Jag köpte en Dragstar 1100 classic -07 Sprillans ny för 76,9 pengar och i vårt grannland Danmark kostar samma moppe 159.994 DANSKA kronor :o . Hur kan det komma sig att det är mer än dubbelt så dyrt , för övrigt samma färg på min som på länken.
Jämför med egna hojar och kolla vad vår vänner i väst får betala.

http://www.ks-motor.dk/default.asp?TemplateID=99&Show=1292

Nina
2008-02-02, 07:36
Jamen så är öl och annat mycket billigare där än här. Jag köpte en klänning där som var halva priset i jämförelse med Sverige (samma butik, samma vara). :)

Nilsson
2008-02-02, 16:39
inte konstigt alls i dk har man en extra skatt på lyx hojar och bilar som är tror det e 86% detta gör att hojarna blir nästan dubbelt så dyra , min gtr kostar 156000 här men i dk kostar den 260000ca , var ju över igår och bensinen kostar ca 10 kr/L där men i svensta pengar blir det 12,80 kr/L

Mr.Peter
2008-02-02, 17:43
Hu vilka priser och i Danska pesetas.

Printer
2008-02-02, 17:58
Jag sålde min Chevrolet Caprice 1990 till en dansk herre och han var tvungen att betala 180% av bilens värde i skatt.
Även om jag skulle givit honom ett kvitto på 3500:- så blir skatten enligt en schablon och ett uppskattat värde.
Frågan är om man köper där och får dra av skatt för export, då kommer man säkert billigare undan än att köpa nytt hemma i Svedala.

8) Printer

Nilsson
2008-02-02, 18:10
jag kollade detta när jag skulle köpa hoj för några år sedan och då fick jag en förklaring att om jag köpte en hoj hos en handlare och den varit regad i danmark så var det ej lönt för då var priset med avgiften men om jag köpte privat så skulle säljaren lämna in ett intyg om att hojen gått på export till privatperson och då skulle säljaren få tillbaka avgiften , detta är nu 2 år sedan så jag vet ej hur det är idag

Hamre
2008-02-03, 17:17
Faktum är att det billigaste landet att köpa bil inom EU är Danmark. Men bara för dom som inte bor där.
För Danskar så är det ett påslag på 108%(om jag inte minns fel) på nybilspriset. Därför måste biltillverkarna hålla ner grundpriserna på bilar för den Danska marknaden, och då kan vi åka dit och köpa en ny bil lite billigare men sämre utrustad.
Ungefär samma fenomen är det i Norge.

Printer
2008-02-03, 18:46
Norge är ju inte med i EU så att importera därifrån måste vara samma beskattning, tull, moms, accis som från t ex USA.
Har de inte billiga 2 (3)hjulingar i England?
8)

Hamre
2008-02-03, 21:25
Norge är ju inte med i EU så att importera därifrån måste vara samma beskattning, tull, moms, accis som från t ex USA.
8)

Jovisst, men jag menade påslaget på nypriset.
Nybilsköp i Danmark då får du betala svensk moms när du reggar fordonet i Sverige.

pewa
2008-02-06, 15:02
Huvva.. det var inga små skillnader i pris heller! Nån som vet om dom har den här lyx-skatten på alla typer av bilar/motorcyklar eller kan man komma billigare undan vid mindre hojar?

turbo
2008-02-18, 23:12
jag lånar tråden lite när vi ändå är inne på hojpriser.
ni som brukar hänga mycket på blocket, är hojarna mycket billigare vintertid? jag funderar på en ny mc till sommaren och man kanske skulle börja kolla nu för att hitta bra pris?

Gnistvändaren
2008-02-19, 09:50
Jag har sett att några företag sänker priserna lite under vintern. En del andra stoppar bara in ordet "höstpris" eller "vinterpris" i annonstexten utan att sänka priset. >:(

Har följt blocket under ca 1½ år. De privathojar jag varit/är intresserad av har inte varierat nämnvärt i annonserat pris mellan sommar och vinter tycker jag. De överprisade blir kvar, fynden går snabbt oavsett säsong. Kan inte säga om det är lättare att pruta privat under vintern - jag har i varje fall haft det trögt hos handlarna som bara velat tulla 0-5% på priset.

Nu har jag ett ganska smalt intresseband. Marknaden kan se annorlunda ut för den typ du är intresserad av.

Ett tips är att börja kolla redan nu så att du får en känsla för vad som är prisvärt, och samtidigt se om det dyker upp ett oemotståndligt fynd.

pewa
2008-02-19, 23:36
Jag har köpt två crossar i mina dar, den ena på våren och den andra mitt i vintern. Min erfarenhet därifrån är vill du ha bättre pris och bättre hoj så köp på vintern!

Utbudet är visserligen mindre då men det är inte samma hets. Crossar på somrarna verkar gå som glass i solsken här uppe i norr iaf. Det vet även försäljarna som sätter högre priser sommartid, det får ju betalt så vem klandrar dem?

turbo
2008-02-20, 21:18
jag har börjat spana lite på blocket, det finns inte så många hojar ute men rätt ok priser.. tur att det inte är sommar än :)