handdator

Visa fullständig version : Installera ABS i efterhand på en unik hoj ?



GhostRider
2017-11-17, 09:12
Jag har hittat en hoj från 1992 utan Abs . Det är en Kawazaki ZZR 1100.

Jag undrar om det är möjligt att installera en Abs system nu i efterhand och hur mycket det eventuellt kan kosta (delarna och jobbet)?

Är det någon som gjort sånt förut och hur gick det för er? Krånglade det för er eller fungerade det bra?

fishbone
2017-11-17, 14:54
Skulle tro att det är billigare att köpa en med ABS redan.
Det är ju ganska många komponenter som ska lira ihop.

Sen måste jag fråga:
Vad är det som är "unikt" med den där hojen?

GhostRider
2017-11-17, 22:42
Skulle tro att det är billigare att köpa en med ABS redan.
Det är ju ganska många komponenter som ska lira ihop.

Sen måste jag fråga:
Vad är det som är "unikt" med den där hojen?

Mestadels för att det är en unik modell sånna finns det inte mycket av.

Sen att installera Abs är mest för att göra den säker. Men det går alltså ? Kommer det att hålla i längden eller kommer den att krångla i mellanåt då det inte är original?

TMax500
2017-11-17, 23:29
Hur tänker du hitta ett ABS-system till en 25 år gammal hoj? Som inte ens hade ABS som ny? Jag kan ha fel... men spontant känns det minst sagt svårt.

Säljer t ex Bosch allround-kit för eftermontering? Men rätt ABS-krans till dina bromsskivor, med passande kablage, med anpassad hårdvara och mjukvara? Som funkar "bolt on" på en modell som inte sålts sedan 90-talet?

Förlåt min pessimism, men jag tror att det blir svårt. Googla gärna - för det vore ju kalas om du hittar något! :) I så fall vill jag också veta! :)

Kan ha fel som sagt. Men känns lite som att "kan jag få in iPhones funktioner i min Ericsson-telefon från 1992?"

Correct me if I'm wrong! ;)

fishbone
2017-11-18, 13:20
Allt går... Handlar mest om: Tid, pengar, kunskap och tålamod.
Men omöjligt är det inte

GhostRider
2017-11-18, 16:52
Hur tänker du hitta ett ABS-system till en 25 år gammal hoj? Som inte ens hade ABS som ny? Jag kan ha fel... men spontant känns det minst sagt svårt.

Säljer t ex Bosch allround-kit för eftermontering? Men rätt ABS-krans till dina bromsskivor, med passande kablage, med anpassad hårdvara och mjukvara? Som funkar "bolt on" på en modell som inte sålts sedan 90-talet?

Förlåt min pessimism, men jag tror att det blir svårt. Googla gärna - för det vore ju kalas om du hittar något! :) I så fall vill jag också veta! :)

Kan ha fel som sagt. Men känns lite som att "kan jag få in iPhones funktioner i min Ericsson-telefon från 1992?"

Correct me if I'm wrong! ;)

Det kanske är en unik modell som jag gillar?

Och för att tillägga så hade min kompis spelet snake i sin Eriksson mobil fastän att det i princip var omöjligt att ens konvertera programmet från Nokia till Ericsson på den tiden . MEN det gick och han la mycket tid på det men är man kunnig som han går det hela vägen 😎


Allt går... Handlar mest om: Tid, pengar, kunskap och tålamod.
Men omöjligt är det inte

Ja exakt , ser på Mythbusters ibland och dem gör mycket saker som är "omöjliga " men det funkar 👍

pentti01
2017-11-24, 01:49
Jag har en gammal XJ900 från 83. Den har mekanisk ABS i fram ; spelar ingen roll hur du hårt du drar i bromshandtaget,,, den orkar ändå inte nita framhjulet !!!!

Förlåt ,, kunde bara inte låta bli ;) !!!

GhostRider
2017-11-28, 09:50
Jag har en gammal XJ900 från 83. Den har mekanisk ABS i fram ; spelar ingen roll hur du hårt du drar i bromshandtaget,,, den orkar ändå inte nita framhjulet !!!!

Förlåt ,, kunde bara inte låta bli ;) !!!

Hur menar du att den inte "orkar nita framhjulet" ? Alltså att den aldrig får hojen att låsa framhjulen så att man faller omkull?

Jan-Olov
2017-11-28, 11:45
Hur menar du att den inte "orkar nita framhjulet" ? Alltså att den aldrig får hojen att låsa framhjulen så att man faller omkull?

Det vill säga, helkass bromsar.

GhostRider
2017-11-28, 12:12
Det vill säga, helkass bromsar.

Med andra ord , köra utan ABS är bättre 👍

Jan-Olov
2017-11-29, 00:45
Med andra ord , köra utan ABS är bättre 👍

Ja ja må var och en bli salig på sin tro.

Ove
2017-11-29, 09:26
Jag har hittat en hoj från 1992 utan Abs . Det är en Kawazaki ZZR 1100.

Jag undrar om det är möjligt att installera en Abs system nu i efterhand och hur mycket det eventuellt kan kosta (delarna och jobbet)?

Är det någon som gjort sånt förut och hur gick det för er? Krånglade det för er eller fungerade det bra?

:hmmmm2: Jag tror inte att det varken är lätt eller att det är ekonomiskt försvarbart, men...

Som ett projekt - att göra något som få andra gör är ju alltid en tanke. Lika gärna som att bygga om ramen för att ändra utseendet på hojen kan man ju förbättra bromsarna. Något kul ska man ju ha att fundera på. ;)

Det enklaste är ju alltid att köpa färdigt. Kostar mera, men vaddå, det är ju bara pengar? Att glänsa med något som någon annan gjort är inte lika roligt som när man gjort det själv. Men det är klart - en ABS sticker inte folk i ögona på samma sätt som krom och lack... :rolleyes:

GhostRider
2017-11-29, 09:53
:hmmmm2: Jag tror inte att det varken är lätt eller att det är ekonomiskt försvarbart, men...

Som ett projekt - att göra något som få andra gör är ju alltid en tanke. Lika gärna som att bygga om ramen för att ändra utseendet på hojen kan man ju förbättra bromsarna. Något kul ska man ju ha att fundera på. ;)

Det enklaste är ju alltid att köpa färdigt. Kostar mera, men vaddå, det är ju bara pengar? Att glänsa med något som någon annan gjort är inte lika roligt som när man gjort det själv. Men det är klart - en ABS sticker inte folk i ögona på samma sätt som krom och lack... :rolleyes:

Håller med , helt riktigt 👍

Vart kan man göra sånna jobb eller vilka firmor håller på med sånt ? Jag tänkte att man kan fråga vad det kan eventuellt kosta och om det ens är möjligt så man inte gör allt i onödan . Lite kul ska man väl ha med sin hoj 😎

Ove
2017-11-29, 10:53
Håller med , helt riktigt 👍

Vart kan man göra sånna jobb eller vilka firmor håller på med sånt ? Jag tänkte att man kan fråga vad det kan eventuellt kosta och om det ens är möjligt så man inte gör allt i onödan . Lite kul ska man väl ha med sin hoj 😎

:hmmmm2: Var? Tja, egna garaget kanske, om du låter en firma göra det så är det inte samma sport.
En som vet en del hur man gör det som inte ska gå att göra är Olle Å. Fråga honom, han håller på att konstruerar om sin Trans Alp kontinuerligt. Sidovagn och ny framgaffel är några av projekten och han håller nog på med bromsar för tillfället.

Delerium
2017-11-29, 14:00
Inte lika bra som moderna ABS system men kanske bättre än utan? Om det nu går att få tag på.

http://www.tcbbrakesystems.com/index.html

GhostRider
2017-11-29, 14:08
Inte lika bra som moderna ABS system men kanske bättre än utan? Om det nu går att få tag på.

http://www.tcbbrakesystems.com/index.html

Läste igenom lite snabbt men det verkar som att det är säkrare att köra utan att installera TCB.

baggen1970
2017-11-30, 09:18
Inte lika bra som moderna ABS system men kanske bättre än utan? Om det nu går att få tag på.

http://www.tcbbrakesystems.com/index.html

Läst lite om det på olika sidor och det låter som om det bara är att låta bli lufta bromsarna så får du ju samma effekt eller kör med gamla och flexiga bromsslangar ...
Inget jag skulle våga montera på min hoj

Delerium
2017-11-30, 13:58
Antagligen är det så. Men frågan är om det finns några andra alternativ. Det bästa är nog att låta hojen vara som den är, alternativt köpa en nyare modell med ABS som standard.

baggen1970
2017-11-30, 19:01
Köpa nare med abs och flytta över allt och hoppas man får allt att lira ihop .
Men bättre spara på den unika hojen och kör den andra istället.

Ove
2017-11-30, 22:35
Köpa nare med abs och flytta över allt och hoppas man får allt att lira ihop .
Men bättre spara på den unika hojen och kör den andra istället.

:hmmmm2: Tror det var tänkt att stå "köpa nyare"? Håller med. Klart det går att göra från grunden - det handlar ju bara om det som kallas "Styr och Reglerteknik". Problemet är om man ska tillverka allt i hemmaverkstan, med koppartråd och lödkolv istället för färdiga kretskort, kommer ABS-anlägget att bli stort som en dubbelgarderob från IKEA. :eek:

Alltså att ta delar från något som redan finns och anpassa till det nya gamla hojen är nog enda realistiska alternativet. Vissa delar kan man hitta på skroten och annat får man tillverka själv. Personligen skulle det inte falla mig in för jag saknar förutom lust - kunskaper. Men visst går det - dom som konstruerat grejer som fungerar i produktionsmodellerna är faktiskt också bara människor - så varför inte?

Va fan? - hälften vunnet resten förlorat ( heter det väl?) :cool:

TheCrow
2017-12-03, 19:50
Hur har du tänkt att koppla in den till att börja med? Pumphuset behöver ju kraft nånstans ifrån. Sedan ska du jaga rätt på fälgar eller konvertera de du har med ABS-ringar och sensorer.

Nästa problem blir ju att få den genom besiktningen...

ABS är ju bara bra under förutsättning att den verkligen fungerar som en ABS ska fungera, i alla andra fall blir det ju sämre än en konventionell broms.

Men visst går det väl antar jag eftersom det finns en del fabrikat som gjort just detta när reglerna ändrades, men de hade väl kanske lite andra resurser också.

pentti01
2017-12-04, 00:27
Det vill säga, helkass bromsar.

Jepp,,; helkass bromsar :D !!

Cy2
2017-12-08, 16:40
Jag har hittat en hoj från 1992 utan Abs . Det är en Kawazaki ZZR 1100.

Jag undrar om det är möjligt att installera en Abs system nu i efterhand och hur mycket det eventuellt kan kosta (delarna och jobbet)?

Är det någon som gjort sånt förut och hur gick det för er? Krånglade det för er eller fungerade det bra?

Med en nick / användarnamn som GhostRider behövs det ABS då?

klaus
2017-12-23, 07:09
Kom ihåg att ändringar på bromsar kräver registreringsbesiktning, bygger man själv får man nog ha bra mycket intyg innan dom godtar bygget. Skulle nog börja där och kolla först om myndigheterna överhuvudtaget är villiga att godkänna sånt bygge.

Rent byggmässigt skulle jag köpa en skadad hoj med abs och flytta över prylarna, då får man allt som behövs och då borde det räcka att koppla strömmen,databasen jobbar ju oavsett hoj,den tar ju infon från abs ringen.

klaus
2017-12-23, 07:24
En till tanke.
Vad ska du med abs överhuvudtaget, lär dig bromsa så behöver du ingen abs. Kör man utan eftertanke så räddar ingen abs dig.
Har kört nästan 100.000km nu utan abs och klarar utmärkt att få stopp på hojen.
Min personliga åsikt är att abs är överskattat, hur ofta har den gått in och jobbat för er som har det? Tycker den får dom som redan har dålig omdöme att tro att den är räddaren i nöden. Men alla får ha sin tro. Frugans hoj har abs men den har aldrig gått in och jobbat än trots att hon har kört över 30.000km ( och hon kör hårt med sin Diavel men med omdöme )

TMax500
2017-12-23, 11:58
Mja... Håller nog inte med. De flesta av oss (inkl jag själv) bromsar sämre i ett krisläge än vad ett ett bra ABS-system gör.

Det är svårt att göra allt rätt när man ser lastbilens bakläm närmar sig alltför snabbt, eller när en bil backar ut fram för en helt oväntat.

Att i det läget kunna ge full kraft åt bromsarna, samtidigt som man försöker väja från faran är det verkligen inte alla som klarar. Istället riskerar man bromsa omkull med låsta hjul, eller bromsar för lite och kolliderar. Eller gör något annat.

Det är svårt att göra allt rätt när paniken kommer... Kräver mängder av träning, och inte ens då är det säkert att man klarar att tänka "rätt" under den/de sekunder man har på sig att agera.

Så, jag tror på/gillar ABS. Det gör i vart fall oddsen liiiite bättre om det skulle krisa.


PS. Sorry for Off Topic!

Olle Å
2017-12-24, 10:37
Tänkte inte ge mig in i debatten, men att förneka ABS av de som bara kör asfalt är en sak , men de som kör på omväxlande underlag har stor nytta av det systemet. Fråga de som kör touringhojar på diverse underlag. En som inte kör utanför asfalten kör inte hoj , den bara åker.

GOD HJUL

TheCrow
2018-01-10, 21:04
Min har kickat in en handfull gånger, samtliga ggr har det handlat om grus på asfalt inför korsningar.