handdator

Visa fullständig version : Tystnadsplikt



Nilsson
2008-01-27, 21:06
satt och kollade på tv , ett program om en tjej som blivit placerad i isolering i 8 månader , hon gav reportern fria händer att läsa och använda uppgifter om henne , och när de då pratar med socialfolk så hänvisar de till tystnadsplickt , detta fattar inte jag om jag tillåter någon att använda uppgifter om mej hur denna vill hur kan det då finnas saker som myndigheter ej vill lämna fram , och hänvisar till secretes och tystnadsplickt , kan någon förklara detta för mej

pewa
2008-01-27, 21:29
Gav hon reportern fullmakt? Alla har ju rätt att få fram uppgifter om sig själv från sociala osv, ger man då fullmakt till någon som har den personen samma rättigheter.

Finns vissa undantag men jag skulle nästa gissa på att sociala inte vill/vågar lämnar ut uppgifterna och därför hänvisar till sekretess..

Gav reportrarna upp?

Nilsson
2008-01-27, 21:32
ja hon gav dem fullmakt , ja jag har sett detta flera gånger att de svarar med secretess eller tystnadsplickt eller så säger de att man ej kommenterar enskillda fall, men jag tror att de ej vågar säga som det är

pewa
2008-01-27, 22:14
Tror det är ganska vanligt att myndigheter och företag utnyttjar att "vanligt folk" inte vet bättre kring bestämmelser, regler osv.

turbo
2008-01-28, 22:00
skicka en jurist på dem så börjar dom nog tala.. 8)