handdator

Visa fullständig version : Smatterknarrtråd



Nina
2008-01-26, 20:44
I dag körde jag Smatterknarren ut till ett fik. Kommer dit men inga andra hojister är där så jag fick fika ensam. Jag missade svärfars kompisar som var där och fikade, de kom och hälsade och tog en titt på hojen. Med tanke på temperaturen i dag (nära 0-strecket) så tog jag det lugnt på vägen, vid en kurva fanns det frost. Så bäst är att ta det lugnt om man vill komma fram i en hel bit. Värmehandtag hade suttit fint på Smatterknarren så nu lär det nog dröja innan jag kör den igen. ;)

Dock upptäcker jag att de tydligen glömt bestycka om hojen när de bytte till effektavgassystemet. Som om jag inte skulle märka det eller vad..? :-\

pewa
2008-01-27, 21:33
Den är ju riktigt stilig! Gör om fotona till svartvitt så har du bra retro-känsla 8)

Nina
2008-01-28, 07:26
Kanske så här? :)

Nina
2008-01-28, 14:56
Just nu ser mitt skrivbord ut så här i datorn (vad jag gillar den här hojen!):

Johan T
2008-01-28, 20:19
Den ser onekligen läcker ut, vad är det för däck du har?

Tyvärr så var inte tiden på min sida i helgen fick ägna mig åt nyttiga och tråkiga saker, men jag förstod att du skulle ut!

Nina
2008-01-28, 21:02
Om jag inte har helt och hållet fel så är det precis samma dimensioner på dessa däck som på BMW:n. Det är samma fabrikat i alla fall (Bridgestone).
Det var lite kallt om fingertopparna bara, jag saknade värmehandtag i lördags, i övrigt frös jag inte alls.

BMW:n är på G att skruvas ihop nu, väntar bara på den sista detaljen som kommer vilken dag som helst: en längre stänka fram. :)

turbo
2008-01-28, 21:56
jag instämmer, den har ett coolt utseende! en kompis var nära att köpa en förra året faktiskt, men han valde en annan.

hur är den att köra?

Nina
2008-01-29, 07:19
Den är jättekul och jättetrevlig!! Det är bra vrid i den (69 Nm vid 5000 rpm). När jag provkörde en med effektavgassystem undrade jag vad sjutton man gjort med den, den var så rapp!
Den är ganska lättkörd, man sitter upprätt och bra på den. Lite bredare styre också men det tänker man inte på efter ett par meter. Sitthöjden är 865 mm, lite högre än normalt alltså. Man sitter lite bredbent för limpan är ju gammaldags som de var förr. Jag når ner med hela fötterna i marken och jag är 175 cm lång men skulle det luta på ena sidan får jag nog kanske luta hojen åt andra hållet för att inte tappa fotfästet på den lutande sidan. Den är precis lagom för mig men är man t ex 170 cm lång tror jag man når med tårna bara.
Jag fick med effektavgassystemet på köpet och då blir det lite fler hästar men jisses vilket ljud det blir då! ;D

Om man tycker den här är för slö finns en annan modell med samma motor men annan vevaxel och fler hästar (69 bromsade hästar vid 7,400 rpm) och 70 Nm vid 5,800 rpm: Thruxton (http://www.triumph-sverige.com/sweden/Thruxton_2607.aspx). En annan modern klassiker modell caféracer. Lägre sitthöjd, fler hästar, man sitter mer framåtlutad. Thruxton var i åtanke om inte Scramblern föll mig i smaken.

Ju fler gånger jag kör Scramblern desto mer gillar jag den, även om jag föll pladask direkt när jag provkörde en. I lördags satt jag och mös på den och tänkte ”Vilken hääärlig hoj jag köpt!”. Och då tog jag det lugnt pga kylan. :D
Den kommer bli kul i sommar när det är varmare och bättre vägunderlag.

En provtur tycker jag att både han och ni ska göra. :D